Situatii de criza
11.1.
Situaţii de criză: noţiune, clasificare, factorii ce determină apariţia
acestora
Orice
întreprindere pe măsura dezvoltării sale poate trece printr-un număr de crize.
Criza reprezintă o tendinţă constantă de înrăutăţire a situaţiei financiare la
întreprindere. Criza mai poate fi caracterizată de reducerea capacităţii
întreprinderii de a finanţa necesarul intern de mijloace băneşti şi de achita
obligaţiile pe care şi li-a asumat.
Se disting
următoarele faze ale crizei prin care poate trece o întreprindere:
1.
Reducerea rentabilităţii şi micşorarea profitului;
2.
Apariţia pierderilor din activitatea întreprinderii;
3.
Reducerea sau lipsa rezervelor întreprinderii formate
anterior;
4.
Insolvabilitatea sau incapacitatea de plată. La această fază,
întreprinderea atinge punctul critic când lipsesc atât surse pentru finanţarea
producţiei reduse cât şi pentru tranzacţiile precedente. Astfel apare pericolul de încetare a
producţiei şi apariţia falimentului. Este necesar de luat măsuri pentru
restabilirea solvabilităţii întreprinderii şi menţinerea procesului de
producţie.
Crizele pot fi
clasificate după:
a) cauze (ele sunt datorate unor
factori interni sau externi; conjuncturali, imediaţi ori structurali);
b) derularea în timp (bruşte sau
lente);
c) amploare (superficiale sau
profunde);
d) nivelul la care acţionează (operaţionale
- afectează activitatea curenta; strategice - afectează elaborarea
strategiilor; identitare - afectează identitatea organizaţiei),
e) consecinţe (afectează
personalul, clienţii, partenerii, opinia publica, etc).
La baza cauzei
apariţiei situaţiei de criză pot fi identificate două grupe de factori: interni
(conducere, productie, piata), externi (sociali, pietei, altii politici
culturali)
I.
Factorii interni se referă la:
1)
De conducere se referă la cunoştinţele
insuficiente în conjunctura pieţei, management financiar ineficient, gestiunea
ineficientă a stocurilor de producţie, lipsa de lichidităţi;
2)
De producţie se referă la mijloace fixe
învechite, capacitatea productivităţii muncii joasă;
3)
De piaţă se referă la produsele
necompetitive, dependenţa de un număr restrâns de furnizori şi cumpărători.
II.
Factorii externi se referă la:
1)
Factorii social-economici de
dezvoltare a statului are în vedere rata inflaţiei, instabilitatea sistemului
fiscal, diminuarea nivelului veniturilor populaţiei, rata şomajului,
instabilitatea reglementării legislaţiei;
2)
Factorii pieţei are în vedere monopolizarea
pieţei, diminuarea capacităţii pieţei interne;
3)
Alţi factori externi cum ar fi: instabilitatea
politică, calamităţile naturale.
Dacă conducerea
întreprinderii posedă cunoştinţe suficiente privitor la natura şi originea
situaţiilor de criză, atunci este în stare să le anticipeze şi sa limiteze
efectele negative.
11.2. Indicatori de estimare a situaţiilor de
criză şi direcţiile de soluţionare a situaţiilor de criză la întreprindere
Un obiectiv major al diagnosticului financiar în
aprecierea situaţiei financiare a întreprinderii îl constituie evaluare
riscului de faliment.
Evaluarea
riscului de faliment se poate realiza cu ajutorul unor metode de predicţie,
bazate pe un sistem de grupare a unor indicatori aflaţi în corelaţie cu starea
de sănătate sau slăbiciune a întreprinderilor. Metodele de analiză a riscului
de faliment sunt tehnici statistice ale analizei discriminante care grupează
caracteristicile financiare ale întreprinderilor cu funcţionare normală şi a
celor cu dificultăţi în activitatea de gestiune economico–financiară.
În
practica economică occidentală au fost elaborate o serie de modele bazate pe
funcţia scor, dintre care cele mai cunoscute sunt: modelul Altman; modelul
Conan şi Holder. (au fost studiate la tema: „Organizarea circulaţiei băneşti la
întreprindere”).
Criza unei
întreprinderi poate fi depistată şi prin intermediul analizei în dinamică a
indicatorilor de lichiditate, rotaţiei activelor şi gestiunii datoriilor. Un
alt indicator ce ne poate vorbi despre criză la întreprindere este fluxul de
numerar din activitatea operaţională. Dacă întreprinderea nu poate genera
fluxuri pozitive de numerar din această activitate, atunci pericolul
falimentului este foarte mare şi întreprinderea se află în criză.
Stabilizarea
financiară la întreprinderea care se află în situaţie de criză se efectuează
conform următoarelor etape:
1)
Înlăturarea incapacităţii de plată constă în manevrarea
fluxurilor financiare pentru acoperirea necesarului dintre venituri şi
cheltuieli. Soluţionarea crizei poate consta în majorarea intrărilor de
mijloace băneşti prin maximizarea veniturilor sau în micşorarea ieşirilor de
mijloace băneşti prin minimizarea cheltuielilor.
2)
Restabilirea stabilităţii financiare constituie diminuarea
radicală şi cât mai rapidă a cheltuielilor ineficiente. Incapacitatea de plată
a întreprinderii poate fi înlăturată pe
termen scurt din contul efectuării vânzării unor active, însă motivele
ce cauzează incapacitatea de plată, pot rămîne neschimbate, dacă nu va fi
restabilită pînă la un nivel ne ameninţător stabilitatea financiară a
întreprinderii. Aceasta va permite înlăturarea pericolului de faliment pe
perioade relativ mai mari de timp.
3)
Asigurarea echilibrului financiar pe o perioadă îndelungată. Această etapă nu este aşa
uşor de efectuat, chiar dacă şi aducem întreprinderea într-o stare normală,
este foarte greu de a o menţine în această stare. Problemele care pot exista
sunt:
-
Ridicarea avantajelor de concurenţă ale producţiei;
-
Majorarea componentelor băneşti în decontări;
-
Majorarea circulaţiei activelor.
11.3. Insolvabilitatea
şi caracteristica procesului de insolvabilitate (conform legii în vigoare)
Conform Legii
insolvabilităţii, insolvabilităţii reprezintă situaţia financiară a debitorului
caracterizată prin incapacitatea de a-şi onora obligaţiile de plată. Cu alte
cuvinte, insolvabilitatea este starea economico-financiară a debitorului,
caracterizată prin incapacitatea acestuia de a achita, în termenele stabilite,
creanţele scadente ale creditorului, indiferent de cauza, timpul şi locul
provenienţei acestora, sau prin depăşirea activelor debitorului de către
pasive.
Situaţiile de
insolvabilitate se împart în:
1)
Insolvabilitate reală – atunci când întreprinderea a ajuns în
incapacitatea de plată din cauza reducerii profitabilităţii;
2)
Insolvabilitate tehnică – atunci când incapacitatea de plată
este cauzată de existenţa unor creanţe ce nu pot fi colectate;
3)
Insolvabilitate fictivă – este cauzată de prezentarea
situaţiei financiare a întreprinderii în termeni negativi în scopul obţinerii
unor avantaje din partea creditorilor (reducerea datoriilor, prelungirea
termenelor de rambursare);
4)
Insolvabilitate intenţionată – este caracterizată de
gestiunea intenţionată a întreprinderii spre faliment de către echipa
managerială. Scopul urmărit fiind modificarea proprietarilor.
Politica de gestiune anticriză a întreprinderii
prezintă o componentă importantă a strategiei economice care presupune
elaborarea şi utilizarea unui sistem de diagnostic preventiv a falimentului şi
a mecanismelor de redresare financiară.
Principalele elemente a politicii de evitare a
insolvabilităţii sunt:
1) analiza
periodică a situaţiei financiare cu scopul identificării la timp a situaţiilor
de criză ce pot genera insolvabilitatea;
2)
determinarea măsurilor privind situaţia de criză la întreprindere, şi anume se
determină care este probabilitatea apariţiei insolvabilităţii şi măsurile de
combatere ce trebuie luate;
3) analiza
factorilor ce au dus la apariţia crizei la întreprindere;
4)
selectarea scopurilor şi mecanismelor principale de gestiune anticriză. De
obicei, în aceste cazuri gestiunea financiară este îndreptată spre atingerea
următoarelor scopuri:
a) asigurarea redresării financiare a întreprinderii din
contul rezervelor interne;
b) relansarea
întreprinderii din contul surselor externe sau reorganizarea ei;
c) lichidarea eficientă a
întreprinderii.
5)
implementarea mecanismelor interne pentru restabilirea solvabilităţii şi
stabilităţii financiare;
6)
implementarea procedurii de lichidare eficientă dacă celelalte metode nu au dat
rezultate necesare.
Starea de eşec a
întreprinderii nu întotdeauna implică lichidarea întreprinderii. Întreprinderea
poate fi supusă restructurării, în rezultatul căreia întreprinderea îşi
continuă activitatea.
Restructurarea, conform legislaţiei R.M.,
reprezintă un proces de realizare a unui set de măsuri financiare,
organizatorice, operaţionale şi juridice, iniţiate de proprietarul
întreprinderii, de acţionarii, de creditori, orientate spre remedierea
financiară şi economică a întreprinderii pe bază de capitalizare şi
reorganizare, schimbare a structurii activelor şi modificare a procesului
operaţional de producţie.
Metode de
restructurare fin a intrepr: fuziune, lichidare, reorganiza.
Fuziunea presupune crearea unei
unităţi economice noi prin comasarea a două sau mai multe întreprinderi
independente, în urma căreia se produce contopirea capitalului urmărindu-se
unirea eforturilor în depăşirea crizei.
Lichidarea întreprinderii presupune
vinderea activelor – acţiune întreprinsă în rezultatul adoptării deciziei de lichidare
a întreprinderii de către managerii sau ca urmare a deciziei instanţei de
judecată prin care este declarată starea de faliment a întreprinderii.
Reorganizarea este o încercare de
a salva întreprinderea păstrând-o ca entitate economică, modificând doar
structura capitalului şi eventual, structura activelor.
Restructurarea
financiară a întreprinderii este legată de soluţionarea următoarelor probleme
fundamentale:
1)
Organizarea unei evidenţe financiare, de gestiune şi fiscale,
a stusiului analitic al indicatorilor financiari;
2)
Organizarea bugetării a rezultatelor referitoare la gestiunea
fluxurilor băneşti şi a profitului;
3)
Organizarea gestiunii alocărilor pe termen lung şi
optimizarea structurii capitalului;
4)
Îmbunătăţirea calitativă managementului.
Obiectivul
restructurării este restabilirea capacităţii de solvabilitate a întreprinderii
şi revenirea la condiţiile de activitate bazată pe principiul raţionalităţii şi
eficienţei.