Rezultate financiare
8.1. Conţinutul consumurilor şi cheltuielilor întreprinderii
Consumurile reprezintă resursele întreprinderii utilizate pentru fabricarea produselor
şi prestarea serviciilor în scopul obţinerii veniturilor. Acestea sunt neapărat
legate de procesul de producţie, găsesc reflectarea materială în stocurile de
producţie finită şi producţie în curs de execuţie şi sunt recuperate în urma
vânzării acestora.
În dependenţă de reflectarea
consumurilor în costul produselor finite, deosebim consumuri directe şi consumuri
indirecte de producţie:
Consumurile directe sunt
consumurile identificate nemijlocit pe un anumit
produs: materii prime şi materiale, energie, retribuirea muncii lucrătorilor
din activitatea de producţie.
Consumurile indirecte sunt consumurile care nu
pot fi identificate direct pe un produs, ele fiind antrenate în deservirea şi
gestiunea subdiviziunilor de producţie: uzura mijloacelor fixe cu destinaţie
productivă, retribuirea muncii muncitorilor auxiliari, consumurile de
întreţinere a aparatului de producţie în stare de lucru, etc.
În raport cu modul de modificare a
consumurilor în funcţie de volumul producţiei fabricate, deosebim consumuri variabile şi consumuri constante:
Consumuri variabile se modifică
proporţional cu volumul producţiei, lucrărilor executate, serviciilor prestate. În această
categorie se includ: consumurile de materii prime, energie, apă şi combustibil,
salariile personalului care lucrează în secţiile de producţie.
Consumurile constante sunt consumurile care
rămân constante într-un anumit diapazon de modificări, indiferent de
modificările volumului producţiei fabricate (uzura
calculată, cheltuielile de întreţinere şi exploatarea clădirilor şi
utilajului).
În componenţa consumurilor, care
formează Costul Vânzărilor se includ:
1) consumurile de materiale cuprind costul materialelor, pieselor de schimb
utilizate în procesul de producţie;
2) consumurile privind retribuirea
muncii includ salariile personalului care
participă la procesul de producţie;
3) consumurile indirecte de producţie sunt legate de deservirea şi gestiunea subdiviziunilor
întreprinderii şi includ:
- cheltuielile de întreţinere şi uzura
mijloacelor fixe cu destinaţie productivă;
- salariile personalului de conducere şi
deservire a subdiviziunilor întreprinderii.
Cheltuielile reprezintă diminuările de avantaje economice care apar în procesul
desfăşurării activităţii economico-financiare a întreprinderii şi nu sunt
legate nemijlocit de procesul de producţie.
Spre
deosebire de consumuri, cheltuielile nu se includ în costul vânzărilor, se
reflectă în Raportul de profit şi pierderi şi se scad din venituri la
determinarea rezultatului perioadei de gestiune.
Cheltuielile
se subdivizează în trei grupe:
1.
Cheltuielile activităţii operaţionale cuprind
cheltuielile ocazionale de desfăşurare a activităţii de bază a întreprinderii
şi includ:
a) costul vânzărilor (consumurile
directe de materiale, retribuirea muncii);
b) cheltuielile comerciale
(operaţiunile de marketing, reclamă, ambalarea produselor);
c) cheltuielile generale şi administrative
(cheltuieli de deplasare ale personalului de conducere, întreţinerea
personalului administrativ, impozitele, taxele).
2. Cheltuielile activităţii
neoperaţionale cuprind:
a) cheltuielile activităţii de
investiţii rezultă din ieşirea
activelor pe termen lung;
b) cheltuielile activităţii
financiare cuprind plata redevenţelor, arendei finanţate a activelor
materiale pe termen lung, diferenţele nefavorabile de curs valutar;
c) pierderile excepţionale
cuprind daune provocate de calamităţile naturale, modificarea legislaţiei
ţării.
3. Cheltuielile privind impozitul pe
venit cuprind suma totală a cheltuielilor
privind impozitul pe venit luată în considerare la calcularea profitului net al
perioadei de gestiune.
8.2. Conţinutul
şi structura veniturilor
Teoria
financiară recunoaşte trei obiective ale întreprinderii: echilibrul financiar,
rentabilitatea şi creşterea economică.
Pentru realizarea acestor deziderate, întreprinderea achiziţionează
factori de producţie, prin combinarea cărora, în anumite proporţii şi după
anumite reguli, se produc bunuri şi servicii, din vânzarea cărora
întreprinderea obţine venit.
Activitatea economică a întreprinderii se finalizează în efecte utile
concretizate într-o serie de bunuri şi servicii apte să satisfacă nevoia socială
după parcurgerea fazei schimbului prin monedă.
Sub aspect valoric efectul util al
activităţii agentului economic este egal cu diferenţa dintre veniturile şi
cheltuielile băneşti dintr-o anumită perioadă.
Efectul economic util este echivalent cu venitul net, adică
cu ceea ce se obţine în plus faţă de cît s-a cheltuit în activitatea economică
care prin repartizare formează baza relaţiilor financiare. De mărimea
cheltuielilor efectuate şi de nivelul preţurilor negociate care se încasează
pentru producţia livrată depinde şi volumul util al activităţii întreprinderii,
respectiv şi venitul net obţinut.
Veniturile reprezintă afluxuri globale de avantaje economice obţinute de întreprindere
pe parcursul perioadei de gestiune şi se formează în procesul de activitate
financiară a întreprinderii sub forma majorării activelor sau micşorării
angajamentelor.
Cu alte
cuvinte veniturile exprimă valoarea bunurilor şi serviciilor realizate de
întreprindere, în decursul unei perioade, calculată la preţurile pieţei, sumele rezultate din depunerile la
bancă şi instituţii financiare, din participarea la operaţiunile de vânzare –
cumpărare a titlurilor, din operaţiuni speculative, din alte operaţiuni ce nu
contravin legislaţiei ţării.
Nivelul veniturilor este influenţat de:
a. volumul fizic al vânzărilor depinde de capacitatea pieţei, segmentul de piaţă a
întreprinderii la fel sunt şi factorii interni care limitează cantitatea
vândută cum ar fi: capacitatea de producţie a întreprinderii, existenţa
surselor financiare pentru finanţarea procesului de producţie;
b. preţul produselor presupune analiza elasticităţii cererii la modificarea
preţului. Sporirea veniturilor întreprinderii se poate realiza atât prin
mărirea, cât şi reducerea preţului.
c. mixul de produse (sortimentul produselor) presupune determinarea
produselor ce asigură venituri maxime.
Conform SNC veniturile se împart în :
1) Venituri din activitatea operaţională, care cuprind:
- veniturile din vânzări care includ:
încasările din vânzarea produselor, mărfurilor,
prestarea serviciilor, operaţiile de barter, operaţiile de construcţie;
- alte venituri operaţionale care, la rândul lor, includ: sumele
primite sau de primit din ieşirea (vânzarea, schimbul) activelor curente cu excepţia
produselor finite şi mărfurilor,
arenda curentă, precum şi sub formă de amenzi, penalităţi, despăgubiri, recuperări de daune materiale
rezultate din modificările metodelor de evaluare a activelor curente.
2) Venituri din activitatea neoperaţională se împart în:
a) veniturile din activitatea de investiţii, în a căror
componenţă intră: sumele rezultate
din ieşirea şi recalcularea activelor pe termen lung ale întreprinderii; sumele încasate din vânzarea activelor
nemateriale, terenurilor, mijloacelor fixe; dividendele calculate; dobânzile; sumele diferenţelor din reevaluarea
activelor pe termen lung ieşite;
veniturile din operaţiile cu părţile legate;
b) veniturile
din activitatea financiară, care cuprind: sumele rezultate din transmiterea în folosinţă altor persoane juridice
şi fizice, pe un termen mai mare de un
an, active nemateriale şi materiale pe termen lung; valoarea activelor intrate
cu titlu gratuit; venituri sub formă
de diferenţe de curs valutar; subvenţii de stat; prime; premii; sume sponsorizate; sume conform
contractelor neincluse în concurenţă, etc.
c) veniturile
excepţionale la care se referă sumele primite de la organele de stat, companiile de asigurări, persoanele fizice şi
juridice sub formă de recuperare a pierderilor
din calamităţi, perturbări politice şi alte evenimente excepţionale.
8.3. Costul marginal, levierul operaţional şi
pragul de rentabilitate
Pragul de rentabilitate
Într-o economie concurenţială
producătorul nu poate influenţa preţurile la care cumpără factorii de producţie
şi nici cantitatea de produse aduse pe piaţă de toţi producătorii. În aceste
condiţii, dacă admitem că la nivelul său realizează o combinare eficientă a
factorilor de producţie, singura variabilă asupra căreia se poate acţiona
pentru a obţine o rentabilitate mare o constituie cantitatea de produse oferite
spre vânzare.
De aceea, stadiul relaţiei
dintre profit şi costuri, care are în vedere cantitatea de produse cărei îi
corespunde profitul maxim sau pentru care nu încasează nici un fel de profit,
reprezintă pentru agentul economic o decizie hotărâtoare în activitatea ce o
desfăşoară.
În cadrul acestui proces un loc
important revine determinării pragului de rentabilitate sau a „punctului mort”,
adică stabilirea acelei cantităţi de produse, unde profitul este nul, în acest
punct suma încasărilor este egală cu suma costurilor totale. Nivelul pragului
de rentabilitate depinde de structura costurilor întreprinderii. Din acest
motiv, etapa prealabilă şi indispensabilă în determinarea punctului de
rentabilitate este repartizarea costului total în costuri fixe şi variabile.
Această distincţie depinde de perioada considerată. În ceasta viziune, pe
termen lung, toate costurile sunt variabile, oricare ar fi natura lor.
Pe termen scurt, aproape
toate costurile sunt fixe, cu excepţia costurilor directe şi a unor cheltuieli
de transport şi comercializare, iar pe o perioada medie, unele costuri fixe
devin variabile. Deci, nivelul pragului de rentabilitate depinde de perioada
considerată.
Pragul de rentabilitate (punctul critic) poate fi
analizat prin metoda:
Metoda
ecuaţiei
La baza acestei metode stă
următoarea relaţie:
Profit = VV –
CCv – CCc,
Urmărind determinarea punctului critic unde profitul este nul obţinem:
VV = CCv + CCc
sau
Qv * Pu = Qv *
CCvu + CCc
de unde:
Qv = CCc / (pu
–CCvu ) sau Qv = CCc / MC (unitară)
VV – venituri
din vânzări;
CCv –
consumuri şi cheltuieli variabile;
CCc –
consumuri şi cheltuieli constante;
Qv –
cantitatea vândută de întreprindere;
Pu – preţul de
vânzare pe unitate;
MC (unitară) –
marja de contribuţie unitară
Ccvu - consumuri
şi cheltuieli variabile unitare.
Exemplu:
Întreprinderea produce
un tip de produs şi îl vinde la preţul de
300 lei
/ unit. Consumurile şi cheltuielile variabile sunt de 140 lei/unit, iar
Consumurile şi cheltuielile fixe totale au valoarea de 500 000 lei. Este
necesar de determinat pragul de rentabilitate.
300 *X=140*X+500 000 unde: X – pragul de rentabilitate
300X-140X=500 000
X = 500 000 / 160 = 3125 unit
Pragul
de rentabilitate în lei: 3125 * 300 = 937 500 lei.
Costul marginal exprimă cît de mult
se modifică costurile atunci cînd producţia unui bun creşte. Costul marginal arată cît de mult cresc costurile la creşterea cu o
unitate a producţiei. Altfel spus, dacă producţia standard este de 10 bucăţi
iar costul acestora este de 100 lei, ne aşteptăm că, la 11 bucăţi costurile să
fie de 110 lei. Costul marginal, în acest caz, ar fi de 10 lei.
Levierul
operaţional este definit ca
fiind ponderea pe care o deţin costurile fixe în costurile totale ale unei
întreprinderi, iar întreprinderea care are o pondere însemnată de costuri fixe
în totalul costurilor suportate într-o anumită perioadă, este considerată întreprindere
cu un grad ridicat al levierului operaţional. Creşterea costurilor fixe în
raport cu costurile variabile are influenţă asupra rezultatului din vînzări,
astfel încât o reducere neesenţială a vînzărilor poate conduce la depăşirea
costurilor totale faţă de încasările din vînzări şi astfel la obţinerea unui
rezultat negativ.
Formula de calcul a efectului de levier
operaţional este:
E=Q(p-v)/(Q(p-v)-CF)
Q – cantitatea de
producţie vîndută;
p – preţ de
vînzare;
v – cheltuieli
variabile pe unitate de produs;
CF – costuri fixe
totale.
Menţinerea vînzărilor la nivelul pragului de rentabilitate asigură
supravieţuirea întreprinderii şi nu dezvoltare ei. Pragul de rentabilitate se
atinge mai greu când costurile fixe sunt mari. Creşterea costurilor fixe
într-un ritm mai mare decât cel al vînzărilor are ca efect creşterea costului
total, reducerea profitului. Deci rezultă că întreprinderile care au un efect
de levier operaţional înalt pot obţine sporuri însemnate ale profitului prin
creşterea producţiei.
8.4. Formarea şi
utilizarea profitului la întreprindere
Aprecierea nivelului de dezvoltare a
întreprinderii, a modului în care sunt utilizate resursele economice şi
financiare de care dispune implică, în mod necesar, măsurarea rezultatelor
activităţii desfăşurate.
Rezultatele financiare ale întreprinderii
sunt incluse în Raportul de profit şi pierderi a întreprinderii.
Din cadrul
indicatorilor de exprimare a rezultatelor financiare ale întreprinderii fac
parte:
1) Profitul brut (PB) reprezintă
rezultatul obţinut în urma vînzării producţiei, prestării serviciilor şi
executării lucrărilor. Se calculează ca diferenţa dintre veniturile din vînzări
(VV) şi costurile vînzărilor (CV)
Profit brut = Venituri din vânzări – Costul
vânzărilor
rd. 030 = rd. 010 – rd. 020 (raportul de
profit şi pierderi)
Creşterea veniturilor din vînzări
într-un ritm superior creşterii costului reprezintă principala condiţie de asigurare
a eficienţei activităţii de producţie.
2) Rezultatul activităţii operaţionale (RAO) = profit brut + alte venituri
operaţionale – cheltuieli comerciale – cheltuieli generale şi administrative –
alte cheltuieli operaţionale
rd. 080 = rd. 030 + rd.040 – rd. 050 – rd. 060 – rd. 070 (raportul de profit şi pierderi)
Când veniturile încasate din activitatea
operaţională depăşesc cheltuielile generate de activitatea de producţie şi
comercializare a bunurilor şi serviciilor, semnifică obţinerea de profit, care
constituie principalul garant al unui viitor prosper al întreprinderii.
3) Rezultatul din activitatea de investiţii (RAI)
(rd. 090) = venituri din
activitatea de investiţii – cheltuieli din activitatea de investiţii
Rezultatul pozitiv (profit) sau negativ
(pierdere) generat de activitatea investiţională permite să efectuăm aprecieri
asupra competenţei echipei manageriale de a estima şi plasa capitaluri pe
termen lung şi de gestiune a acestora.
4) Rezultatul din activitatea financiară
(RAF) (rd. 100) = venituri din activitatea financiară – cheltuieli din
activitatea financiară
5) Rezultatul activităţii
economico-financiare = RAO +
RAI + RAF
rd. 110 = rd. 080 + rd. 090 + rd. 100
6) Rezultatul excepţional (RE) (rd. 120) = venituri excepţionale – cheltuieli excepţionale
Obţinerea profitului este posibilă în
cazul în care echipa managerială a putut să protejeze întreprinderea faţă de
eventualele riscuri ce pot apărea.
7) Rezultatul perioadei de gestiune pînă
la impozitare = rezultatul activităţii economico-financiare +
rezultat excepţional
rd. 130 = rd. 110 + rd. 120
8) Profit Net (PN) = rezultatul perioadei de gestiune
pînă la impozitare - cheltuielile privind impozitul pe venit.
rd. 150 = rd. 130 – rd. 140
Profitul net reprezintă
principala sursă de creştere economică, dar şi motivaţia obiectivă a
proprietarilor de a-l reinvesti în organizarea producţiei de noi bunuri şi
servicii cu scopul de maximizare în timp.
Profitul are destinaţii determinate de:
1) necesitatea remunerării capitalului propriu (dividende), 2) constituirii
fondurilor de dezvoltare economică (pentru finanţarea investiţiilor viitoare)
şi 3) constituirea fondului de rezervă.
Profitul îndeplineşte următoarele
funcţii:
I.
de stimulare a
activităţii de antreprenoriat. Profitul contribuie la stimularea producţiei de
bunuri şi servicii, la creşterea productivităţii;
II.
de creştere
economică. Profitul reprezintă principala sursă a acumulărilor pe baza cărora
se constituie investiţiile, deci sursa de bază
a creşterii economice;
III.
de motivare a
salariaţilor, personalului angajat, inclusiv a acţionarilor;
IV.
de control
asupra modului de utilizare a resurselor.
În cest sens profitul este principalul indicator ce stă la baza
elaborării deciziilor privind activitatea de viitor a întreprinderilor.
Metodele de
creştere a profitului sunt:
1. reducerea cheltuielilor fără
afectarea calităţii produselor;
2. creşterea calităţii produselor;
3. optimizarea structurii produselor
(mixul de produse).
Optimizarea profitului constituie
premisa realizării obiectivului strategic, de perspectivă, al oricărei
întreprinderi, care constă în creşterea valorii patrimoniale, creşterea
capacităţii concurenţiale, revenindu-i şi rolul de stabilizator al întregii
economii naţionale.