Organizarea circulatiei banesti


7.1. Fluxul de mijloace băneşti: concept, structură şi conţinut
Desfăşurarea proceselor economico-financiare din întreprindere presupune existenţa a două categorii de fluxuri: fluxuri reale şi fluxuri financiare.
Fluxurile reale se referă la transformările materiale pe care capitalul sub formă de active fizice le înregistrează în procesul utilizării lui, de la stocurile de materie primă până la cele de produse finite. Fluxurile financiare se referă la utilizarea mijloacelor băneşti în cadrul procesului economic, inclusiv în derularea schimburilor prin intermediul banilor.
Pe parcursul activităţii financiar - economice, întreprinderea intră în relaţii cu diverşi subiecţi, cu sisteme financiare, cu băncile, muncitorii, furnizorii, clienţii, ş.a. Astfel de relaţii apar în mai multe cazuri:
-         la cumpărarea –vânzarea produselor;
-         prestarea serviciilor;
-         achitarea plăţilor la buget;
-         primirea şi achitarea creditelor;
-         plata dobânzilor;
-         achitarea salariilor etc.
 Aceste relaţii se efectuează prin intermediul mijloacelor băneşti. Mişcarea şi realizarea acestor relaţii prezintă  circulaţia bănească, care poate fi efectuată prin 2 forme: 
1.     în forma banilor lichizi
2.     în forma transferurilor bancare
Motivaţia deţinerii, în permanenţă, de către întreprinderi a mijloacelor băneşti se datorează unor cauze printre care menţionăm:
1)    asigurarea activităţii curente: plata furnizorilor, plata salariilor, plata dividendelor, achitarea dobânzilor, achitarea impozitelor;
2)    pentru a putea beneficia de avantaje oferite de anumite împrejurări favorabile: rabaturi acordate de furnizori, achiziţii de bunuri şi servicii la preţuri avantajoase, investiţii profitabile;
3)    pentru efectuarea unor plăţi neprevăzute: apariţia unor comenzi de producţie suplimentare;
4)    pentru a avea acces la anumite înlesniri acordate din partea băncilor şi pentru a beneficia de punctaje bune în cazul în care întreprinderea doreşte să contracteze credite bancare;
5)    din considerente de precauţie , având în vedere caracterul imprevizibil al intrărilor şi ieşirilor de numerar. Întreprinderile stabile din punct de vedere financiar tind să-şi formeze solduri de precauţie sub formă de valori mobiliare foarte lichide şi cu grad mic de risc.
Numerarul este, în acelaşi timp, un element neproductiv, deţinerea şi neutilizarea lui sunt nerentabile, motiv pentru care el trebuie bine gestionat.
Întreprinderile mari, dinamice preferă să deţină active uşor lichide, rapid negociabile decât numerar în casă sau în cont. Şi, totuşi, determinarea soldului minim de mijloace băneşti care, pe de o parte ar asigura capacitatea de plată a întreprinderii în cazul apariţiei unor dereglări în regimul încasărilor, ori ar face posibilă efectuarea unor plăţi neprevăzute (apariţia unor investiţii profitabile), pe de altă parte, reprezintă o practică atât în cadrul economiilor dezvoltate, cât şi în a celor aflate în procesul de tranziţie.
Transferurile bancare ocupă ponderea cea mai mare din circuitul bănesc şi includ plăţile care nu necesită bani lichizi.
În R.M. transferurile de mijloace băneşti se bazează pe următoarele principii:
1.     unicul mijloc de plată este valuta naţională;
2.     întreprinderea efectuează plăţi numai prin intermediul transferurilor bancare;
3.     întreprinderile sunt în drept să gestioneze cu mijloace băneşti de la bancă în corespundere cu destinaţia statală a acestora;
4.     transferurile de mijloace băneşti se efectuează numai la cerinţa clientului;
5.     se trec la contul furnizorului mijloace băneşti numai în cazul cînd acestea sunt scoase de pe contul  clientului, etc.
Prin intermediul transferurilor bancare se poate duce o evidenţă strictă a activităţii întreprinderii, se organizează activitatea întreprinderii, la timp se achită plăţile  faţă de buget, se economiseşte timpul necesar pentru efectuarea plăţilor bunurilor vândute sau procurate şi nu se pierd mijloacele băneşti în timpul gestionării şi transportării acestora.

7.2. Trezoreria şi funcţiile sale
Deoarece încasările şi plăţile sunt operaţiuni cotidiene, iar asigurarea echilibrului financiar necesită asigurarea unei egalităţi între încasări şi plăţi, este necesar să se organizeze, la nivel de întreprindere, un departament aparte cu funcţii de evidenţă a acestor operaţiuni – numit trezorerie.
Trezoreria este definită ca ansamblul de activităţi şi operaţiuni, efectuate de un aparat specializat, referitoare la gestiunea încasărilor şi plăţilor, astfel încât să fie asigurată, în permanenţă, o armonie corespunzătoare între cele două categorii de operaţiuni.
Trezoreria este imaginea disponibilităţilor băneşti apărute din evoluţia curentă a încasărilor şi plăţilor, disponibilităţi care trebuie să facă faţă scadenţelor în mod continuu.
 La nivelul fluxurilor monetare legătura dintre intrări şi ieşiri este asigurată de trezorerie.
Trezoreria prezintă următoarele trăsături:
1.     este un element esenţial şi totodată principala caracteristică a gestiunii financiare a întreprinderii;
2.     în ea se concretizează rezultatele modului de realizare a activităţii şi de respectare a cerinţelor echilibrului financiar;
3.     nu întotdeauna o întreprindere care încheie exerciţii  cu profit are şi o trezorerie pozitivă. Acest fapt se datorează decalajului dintre înregistrările în contabilitatea cheltuielilor şi veniturilor şi scadenţa lor ca încasări şi plăţi, decalaj care poate fi hotărâtor pentru soarta financiară a întreprinderii.
4.     trezoreria este influenţată de factorii macro- şi microeconomici, la creşterea inflaţiei, scăderea ratelor de rentabilitate şi a gradului de autofinanţare.
Conţinutul trezoreriei poate fi analizat din 2 puncte de vedere :
1. organizatoric, ca reprezentând un departament al direcţiei financiare, căreia îi revin sarcini şi atribuţii, are personal de specialitate şi funcţionează dup reguli bine stabilite;
2. structural, în funcţie de elementele patrimoniale, componente ale acesteia, ce are în vedere ansamblul disponibilităţilor aflate în conturi bancare curente şi în casă.
Funcţia de trezorerie este una din cele mai importante şi mai responsabile pentru activitatea întreprinderii, obiectivele cărora sunt:
·   evitarea pierderilor în zilele de decontare la încasările şi plăţile efectuate prin bancă;
·   creşterea operativităţii încasării creanţelor întreprinderii fără a afecta politica faţă de clienţi;
·   eşalonarea echilibrată şi degajată a scadenţelor obligaţiilor de plată ale întreprinderii;
·   obţinerea celui mai bun credit şi la cel mai mic cost real al acestuia;
·   asigurarea unui sold „0” al trezoreriei care nu antrenează nici costuri de finanţare şi nici de oportunitate;
·   optimizarea utilizării excedentului de trezorerie prin cea mai bună plasare a lichidităţilor care să asigure rentabilitatea, siguranţa şi lichiditatea optimă.
Respectarea acestor obiective duce la creşterea valorii capitalului propriu al întreprinderii.
Sarcinile trezoreriei se concretizează în:
1)         accelerarea încasărilor şi evaluarea variantelor de investire pe termen scurt a excedentului de trezorerie;
2)         aprecierea şi evaluarea diferitelor surse de finanţare pe termen scurt, care să asigure o rentabilitate a fondurilor investite:
3)         alegerea mijloacelor de plată adaptate nevoilor întreprinderii;
4)         elaborarea bugetului de trezorerie.
Obiectivul principal al trezoreriei întreprinderii este optimizarea permanentă a raportului dintre încasările şi plăţile băneşti, astfel încât aceasta să-şi poată realiza, în condiţii de raţionalitate şi eficienţă, obiectivul său de activitate.

7.3. Gestiunea şi previziunea încasărilor şi plăţilor
Încasările reflectă mişcările de resurse băneşti care asigură alimentarea curentă a conturilor de disponibilităţi. Prezintă interes cunoaşterea mărimii încasărilor într-un interval de timp; structura lor în funcţie de sursa de provenienţă, ritmicitatea cu care se realizează alimentarea conturilor. Rezolvarea acestor aspecte ale încasărilor se află în cadrul gestiunii trezoreriei, care cuprinde două compartimente gestiunea încasărilor şi gestiunea plăţilor.
Gestiunea încasărilor cuprinde ansamblul de metode şi tehnici, mijloace şi instrumente prin intermediul cărora se asigură derularea, în condiţii optime a tuturor fluxurilor băneşti ce se îndreaptă spre întreprindere, urmărindu-se obiectivul de asigurare a echilibrului dintre încasări şi plăţi.
Gestiunea încasărilor presupune, în primul rînd, studierea structurii acestora pe surse de provenienţă, fapt ce permite stabilirea ponderii pe care o ocupă fiecare sursă în total încasări, a contribuţiei pe care o are fiecare dintre cele patru activităţi:
1)    activitatea operaţională;        
2)    activitatea investiţională;
3)    activitatea financiară;
4)    activitatea excepţională;
la formarea  trezoreriei şi luarea deciziilor adecvate în vederea optimizării modului de administrare a fiecărui tip de încasare.
Încasările pe tipuri de activităţi
Nr.
Activitatea operaţională
Activitatea investiţională
Activitatea financiară
1.
Contravaloarea bunurilor, serviciilor vîndute clienţilor
Încasări din vînzarea activelor pe termen lung
Sumele de bani obţinute din emisiunea de noi acţiuni
2.
Avansurile primite de la clienţi
Dividende din investiţii financiare pe termen lung
Sume sub formă de redevenţe financiare
3.
Alte încasări băneşti:
- arenda curentă;
- vînzarea altor active curente decît produse finite;
- sub formă de amenzi, penalităţi;
-recuperarea prejudiciului material

Dobînzi primite din credite acordate
Sume din contractarea creditelor bancare pe termen scurt sau lung, din emisiuni de obligaţiuni

4.

Rambursarea creditelor şi împrumuturilor pe termen lung de către terţi
Sume provenite din subvenţii, sponsorizări, donaţii, ajutoare.
5.

Suma avansurilor încasate pentru activele pe termen lung destinate vînzării

Nr.
Activitatea operaţională
Activitatea investiţională
Activitatea financiară
1.
Contravaloarea bunurilor, serviciilor cumpărate de la furnizori

Procurarea activelor pe termen lung
Restituirea creditelor şi împrumuturilor (în afară de dobânzi)
2.
Avansurile acordate furnizorilor
Procurarea obligaţiunilor
Răscumpărarea acţiunilor proprii
3.

Plata salariilor şi contribuţiilor
Acordarea creditelor şi împrumuturilor pe termen lung

Plata dividendelor

4.

Plata arendei curente

Ratele plătite către locator la leasingul financiar
5.
Plata dobînzii pentru credite bancare


6.
Ş.a. cum ar fi: achitarea amenzilor, achitarea impozitelor (cu excepţia impozitului pe venit).




Cunoaşterea volumului încasărilor din activitatea operaţională permite să facem concluzii despre acumularea unui volum suficient de mijloace băneşti necesar menţinerii nivelului de producţie al întreprinderii şi despre achitarea datoriilor curente.
Informaţia privind fluxul de intrări de mijloace băneşti din activitatea investiţională reflectă capacitatea întreprinderii de a genera venituri din investiţii pe termen lung, din investirea în mijloace fixe, procurarea titlurilor de valoare pe termen lung.
Studiul încasărilor din activitatea financiară oferă informaţie asupra modificărilor produse în mărimea capitalului propriu (majorarea acestuia) şi în componenţa datoriilor pe termen lung.
În vederea formulării unor concluzii cu privire la structura încasărilor, volumul lor total şi pe surse de provenienţă, acesta se compară cu nivelul anului precedent pentru a se vedea modificările ce intervin, pentru a identifica cauzele ce provoacă schimbările în direcţia reducerii încasărilor şi pentru luarea de măsuri privind accelerarea încasărilor şi reducerea volumului fondurilor care stau neutilizate.
Accelerarea încasărilor s-ar putea realiza prin alegerea unor modalităţi convenabile de plată, facturarea operativă a loturilor de mărfuri expediate clienţilor.
Reducerea fondurilor băneşti care stau neutilizate în casă sau pe contul bancar implică un studiu asupra pieţei privind volumul cererii la produsele fabricate de către întreprindere şi creşterea capacităţilor de producţie prin investirea numerarului în noi achiziţii de factori de producţie, în cazul majorării cererii. O altă modalitate este studierea pieţei financiare şi plasarea excedentului de numerar în titluri de valoare pe termen scurt în cazul unei cereri constante a produselor întreprinderii sau reducerii acesteia.
În practica întreprinderii s-a constatat că ponderea cea mai mare în totalul încasărilor o reprezintă creanţele faţă de clienţi, de a ceea în cadrul gestiunii încasărilor locul central îl ocupă gestiunea clienţilor.
Gestiunea clienţilor cuprinde metode şi politici de studiere a clienţilor în vederea selectării acestora, de supraveghere şi control asupra clienţilor actuali.
Gestiunea clienţilor are în vedere metode de studiere a clienţilor şi metode de control a clienţilor.
Metodele de studiere a clienţilor, de clasificare a lor pe diverse categorii, în funcţie de riscul de neplată, aplicate pe larg în practica internaţională sunt următoarele: Modelul Altman, Modelul Conan şi Holder , modelul 5C.
Pentru realizarea supravegherii şi controlului clienţilor la întreprindere se utilizează metode şi tehnici de calcul care permit evidenţierea deficienţelor în comportamentul clienţilor şi lansarea deciziilor privind accelerarea încasărilor.
Pentru urmărirea clienţilor, se pot utiliza următoarele metode: metoda ABC, metoda vechimii creanţelor, metoda indicatorilor.
Gestiunea clientilor: metode de studiere a clientilor (Modelul Altman oferă informaţii în privinţa prizicerii stării de faliment, Modelul Conan şi Holder  oferă informaţii asupra riscului de faliment al clientului, Modelul 5C, de selectare a clienţilor), metode de control a clientilor (Metoda ABC, clasificarea clienţilor după importanţa lor, cu scopul evitării dereglărilor în achitarea obligaţiunilor, Metoda vechimii creanţelor permite urmărirea încasării la timp a creanţelor, oferă informaţii privind vechimea relaţiilor cu clienţii, Metoda indicatorilor, prin calcularea duratei medii de încasare a unui client şi compararea cu durata medie de încasare a creanţelor pe întreprindere).
Scopul studierii clienţilor este cunoaşterea acestora şi creşterea vînzărilor pe credit acordate clienţilor rentabili şi solvabili.
Efectul real al gestiunii încasărilor este capacitatea de plată pe termen scurt al întreprinderii.
A doua componentă a gestiunii trezoreriei este gestiunea plăţilor ce constituie administrarea tuturor ieşirilor de numerar. Gestiunea plăţilor implică cunoaşterea modului în care se ordonează în timp toate datoriile băneşti, astfel încît să fie posibil şi o mai bună corelare încasărilor.

Plăţile pe tipuri de activităţi

Administrarea plăţilor implică cunoaşterea modului cum se ordonează în timp toate datoriile băneşti, astfel încât să fie posibilă şi o mai bună corelare a încasărilor. Astfel este necesar de calculat durata medie de efectuare a plăţilor:

D = (Soldul mediu al obligaţiunilor / Volumul vînzărilor)*360, zile

La nivelul fiecărei întreprinderi mărimea încasărilor determinate de comercializarea bunurilor şi serviciilor trebuie să fie superioară plăţilor din achiziţionarea factorilor de producţie necesari, fapt ce determină existenţa echilibrului financiar şi al rentabilităţii.

Popular Posts

Expresii frazeologice

Corespondenta economica

Exam la filozofie: Primele 24 intrebari

Analiza economico - financiara

Motive

Integrale

Finantele Intreprinderii exam

Dreptul Afacerilor T1

Genuri si specii

Integrarea Economica