Finantele Intreprinderii exam
1.
Conceptul
privind finanţele întreprinderii şi rolul acestora la nivel macroeconomic
Finanțele întreprinderii- ansamblul de relații economice care îmbracă
forma bănească ce apare în legatură cu formarea și repartizarea fondurilor.
Finanțele reprezintă exprimarea valorică, prin bani, a căror semnificație s-a
conturat sub impactul dezvoltării schimbului de mărfuri. Cuvîntul ”finanțe”
este de origine latină ”finatio”, ”financias”, ”financia pecuniară”- plată în
bani.
2.
Factorii
care influenţează organizarea activităţii financiare la întreprindere
*forma de proprietate: în funcție de care apar deosebiri în sursele și metodele de
construire a fondurilor
*particularitățile procesului de producție: în funcție de care apar
deosebiri in structura capitalului fix și circulant
*Condițiile pieții:
a)piața de capital:care influenț.capacit. de împrumuta întrepr.prin nivelul
ratei dobînzii
b)piața consumatorilor:cererea infl.nivelul vînzării întrepr.; iar oferta
de bunuri nivelu de venit.
c) piața furnizorilor: calit.mărfii, materiei
*fiscalitatea
3.
Obiectivele
financiare ale întreprinderii
1)Formarea fondurilor financiare necesare la timpul oportul și în cantități
optime
2)Repartizarea eficientă a resurselor atrase și formarea unui sistem de
fonduri precumȘ a) fond de dezvoltare economică(investiții+ fond circular)
3)Plasarea eficientă a mijloacelor bănești excedentare
4)formarea și repartizarea profitului, remunerarea acționarilor.
4.
Conţinutul
relaţiilor financiare a întreprinderii cu mediul
Relații de credit- care apare între întreprindere(debitor) și
instituțiile financiare specializate(creditor) și se manifestă prin transferul
de mijloace bănești către întreprindere, cu scopul de a completa fondurile
existente.
Relații de asigurări – care apar între întreprindere(asigurat) și
între societatea de asigurare (asigurător) se manifestă prin plata primelor de
asigurare de către întreprindere societății de asigurări și achitarea
despăgubirilor, în cazul producerii riscurilor.
Relații de transfer- se manifestă prin transferarea unei părți
din profitul creat la întreprinderea statului, și direcționarea unor sume de
bani către întreprindere de la stat, sub forma subvențiilor, pentru susținerea
activității lucrative a acesteia.
Relații cu salariații, acționarii- concretizate în plata
salariilor, dividendelor,pe deo parte, și contribuiția celor din urmă la
formarea capitalului întreprinderii , pe de altă parte.
5.
Funcţiile
finanţelor întreprinderii
a)
Funcția de asigurare- asigurarea
întreprinderii, în cantitate optimă și la timpul oprtun, cu resurse financiare
necesare.
b)
Funcția de repartiție- constă în repartizarea
resurselor acumulate, achitarea obligațiunilor
de plată față de creditori, plata impozitului pe venit, plata
dividendelor.
c)
Funcția de control- utilizarea eficientă a
fondurilor bănești.
6.
Principii şi
particularităţi de organizare a activităţii financiare la întreprindere
a)principiul demarcării nete de previziune financiară de cele de
execuție- astfel încît una și aceeași persoană să nu ducă controlul asupra
mai multor activități.
b) organizatorică- activitatea să fie organizată pe departamente ca
să fie respectat 1.
c) de raționalitate și eficiența.
Eficiența= obținerea de profit este scopul principal al oricărei
investiri de capital. Investitorul trebuie să obțină un venit net final mai
mare decît investiția inițială.
7.
Conţinutul
şi obiectivele politicii financiare la nivel de întreprindere
Politica financiară- totalitatea instrumentelor, prin care are loc
formarea, repartizarea și gestiunea resurselor financiare în vederea realizării
obiectivului economic, repartizarea profitului net, soluționarea problemelor
privind majorarea capitalului propriu.
Obiectivele politicii financiare:
1)constituirea, modificarea mărimii capitalului
2) formarea unei structuri financiare optime.
3)adoptare politicii optime de investire.
4)maximizarea valorii de piață a întreprinderii
8.
Autofinanţarea
– componentă a politicii de finanţare. Metode de majorare a capitalului propriu
Activele întreprinderii se pot finanța din 2 surse:
a)interne
- de la proprietari: o întreprindere nu poate fi înființată dacă nu
dispune, inițial, de un capital minim. Proprietarii trebuie să angajeze un
minim de contribuție, ce constituie capitalul social. Fiecare asociat, în
schimbul aportului său, primește un nr. de acțiuni care le oferă dreptul de
proprietar asupra patrimoniului întreprinderii.
-din propria activitate ; -din dezinvestiții: sub formă de
încasări bănești ce rezultă din vînzarea activelor ca urmare a încetării
activității unei secții, neutilizării unor tehnologii. -din rezerve: formate în limita
nivelului legal -din subvenții de la
stat.
Metode de
majorare a capitalului propriu:
a)emisiunea acțiunilor, b)aportul în
numerar a vechilor acționari
c)fuziune(orizontală- are loc prin contopirea a 2 firme din același
domeniu, verticală- cînd are loc contopirea unei firme cu un furnizor)
b)
externe -aporturi în
natură sau în bani ale viitorilor proprietari -emisiunea de obligațiuni
-contribuții ale statului, ale unor colectivități publice
9.
Surse
externe de finanţare a întreprinderii
Sursele
externe includ:acţiunile simple, acţiunile privilegiate,
datoriile pe termen lung, leasing-ul.
-
cresterea capitalului social prin emisiunea
suplimentara de actiuni;- creditul obligatar si bancar;- finantari din partea
grupului;- alocatii de la buget sau din fondurile speciale de investitii
(fondul pentru modernizareadrumurilor, fondul pentru modernizarea punctelor de
control la vama).
Acest mod de finanţare, care se mai numeşte şi finanţare prin capitalcomercial, se
practică de regulă între firme care
au relaţii comerciale îndelungate şiîncredere reciprocă.
Furnizorii şi clienţii acceptă un asemenea sistem, de regulă, cândau interese
deosebite în relaţia cu întreprinzătorul şi firma sa. În mod obişnuit,
înasemenea situaţii partenerii de afaceri primesc în contrapartidă anumite
facilităţi la preţ. Furnizorii solicită preţuri ceva mai mari decât cele
practicate în mod curent pe piaţă, iar clienţii care plătesc în avans,
dimpotrivă, cumpără la preţuri mai redusedecât cele obişnuite.
10. Politica de credit adoptată de întreprindere
Politica de credit a întreprinderii este formată din 4 elemente: perioada
de credit, reducerile oferite pentru o plată rapidă, standardele de credit și
politica de încasări.
Creditul
bancar este creditul acordat de către băncile comerciale întreprinderilor sub
formă bănească, este rambursabil și purtător de dobîndă. Modalități tehnice de
creditare a activității întreprinderilor sunt multiple:
a)
credite pentru cheltuilei curente. Se acordă
pentru finanțarea stocurilor de materii prime și materiale, energie,
combustibil , necesare finalizării și realizării produselor și marfurilor.
Termen de acordare max. 180 zile
b)
credite pentru stocuri și cheltuieli
sezoniere. Se acordă agenților economici cu caracter sezonier de producție
pentru acoperirea necesarului de finanșare a stocurilor de mărfuri prime și
materiale, care au o durată de consum maimare de 3 luni, dar nu depășește un
an.
c)
Credite pentru importul și exportul de
produse. Se acordă în baza contractelor încheiate de desfacere
în care sunt stipulate: cantitatea, felul mărfii; condiții și grafic de
livrare; preț de livrare.
d)
Credit pentru obiecte de investiții: se
acordă pentru achiziționarea de mașini și utilaje destinate lucrărilor din agricultură,
industrie, transport.
Credit
comercial este creditul pe care și-l acordă întreprinzătorii la vînzarea mărfurilor
sub forma amînării plăților. El poate fi acordat atît de către furnizor
cumpărătorului sub formă de materii prime și materiale , cît și de
întreprindere furnizorului sub formă de avans pentru ai crea acestuia
podibilități financiare de a exercita comenzi.
Creditul
public o sursă indirectă de finanțare a agenților economici.(creditori pot fi
întreprinderile, pers.fizice ce dispun de mijl.bănești; debitori pot fi:
statul, casele de economii, întrepr.mari)
11. Caracteristica creditului leasing, formele
leasingului, avantajele utilizării acestuia
Creditul de leasing- presupune operațiunea prin care o instituție
financiară specializată cumpără, la cererea unei înreprinderi, bunuri pentru a
le închiria acesteia, în schimbul unor plăți periodice.
Formele
leasingului:
a)Leasing
financiar- este operațiunea de leasing care îndeplinește una sau mai multe din
următoarele condiții:
- riscurile și profitul aferente dreptului de proprietar trec asupra utilizatorului
în momentul încheierii contractului de leasing.
b)leading operațional- este operațiunea de leasing care nu ăndeplinește
nici una din cond următ:
-costurile generate de procurarea și menținerea echipamentului de easing nu se recuperează
complet pînă la sfîrșitul contractului de leasing;
-cheltuielile de întreținere, ereparație sunt suportate de
locatar(utilizator)
-plățile de leasing operațional sunt mai mari decît cel financiar.
Avantajele
leasingului(cîștigă locatarul)
-chiria e
progresivă, dînd posibilitate utilizatorului să realizeze orentabilitate
acoperitoare;
- este o resursă de finanțare care nu sporește pasivul firmei, respectiv
nivelul îndatorării.
-legea R.M.prevede importul de utilaje în scopul tranzacției de leasing
fără achitarea taxelor vamale.
12. Politica de dividende şi caracteristica ei
Politica de dividend- hotărîrea adunării generale a acționarilor privind distribuirea
profitului net într plata dividendelor și finanțarea viitoare a întreprinderii,
ea influențează imaginea întreprinderii și politica sa de finanțare. Ne plata
dividendelor afectează grav prețul de piață al acțiunilor, și al valorii
întreăinderii. O rată mai mare de distribuire a dividendelor va conduce la
scăderea autonomiei financiare, la creșterea gradului de îndatorare, respectiv
lva crește riscul de insolvabilitate al întreprinderii.
13. Politica de dividende: factorii de influenţă
şi indicatori de apreciere a acesteia
Politica de divident este influențată de 3 categorii de factori:
1.
Situația financiară a întrepinderii și anume:
-de nivelul lichidității întreprinderii
-de nivelul profitului net
-de rata îndatorării
2. Preferințele acționarilor;
politica de dividend susținută de societatea pe acțiuni trebuie să țină cont de
nevoile de dividende ale acționarilor.
3. Influențele pieții:
-rata dobînzii
-cererea la produsele oferite de întreprindere
-prețul factorilor de producție.
14. Tipuri de politică de dividende şi efectele
acestora asupra capacităţii de autofinanţare
-politica de participare directă, presupune o rată relativ constantă de
acordare a dividendului din profit.
-politica de stabilizare sau de prudență, asigură un dividend constant sau
o rata constantă de creștere anuală a dividentului, indiferent de variația
mărimii profitului obținut.
-politica rezidulă mărimea dividendului depinde de deciziile de investiții
și de finanțare a întreprinderii.
15. Tipuri de politică de dividende şi efectele
acestora asupra valorii de piaţă a întreprinderii
În practica
societăţilor
comerciale pe acţiuni s-au conturat trei tipuri de politică a
dividendelor:
1. Politica
reziduală de dividend constă în
distribuirea drept dividend a unei sume care rămâne
disponibilă după acoperirea
nevoilor de finanţat, adică mai întâi se
acoperă cheltuielile
investiţionale si
apoi plata
dividendelor.
2. Politica
ratei constante presupune aplicarea de către
societatea comercială, an de an, a unei
proporţii fixe a
dividendelor în raport cu profitul total.
3. Politica
sumei constante presupune plata din profitul net sub formă de dividende
a unei sume
constante către acţionari
indiferent de mărimea
profitului.
16. Formele de plată a dividendelor, modul de
calcul şi procedurile de plată a acestora
Dividendele sunt plăți
periodice de numerar făcute de întreprindere acționarilor ca o răsplată a
contribuției lor la formarea capitalului propriu.
-in bani: această
formă de plată se folosește în cazul în care întreprinderea dispune de
lichidități suficiemte atît pentru achitarea obligațiunilor de plată față de
creditori, cît și pentru plata dividendelor.
-în acțiuni: este
practicată de SA care doresc să-și păstreze lichiditățile sau nu dispun, pentru
a face plata în bani.În aceste situații se emit noi acțiuni, distribuindu-se
fiecărui acționar coresunzător volumul dividendelor cuvenite;
- în natură: o formă de
plată a dividentelor mai rar întîlnită , care se aplică doar cu acordul
acționarilor, dacă mărfurile prouse prezintă interes pentru acționari.
17. Capitalul întreprinderii: concept şi forme de
manifestare ale acestuia
Capitalul este un stoc
de valori sau de active, care intrate în circuitul economic pot genera
profituri
posesorilor lor.
Din punct de
vedere economic capitalul poate fi caracterizat ca:
1. factorul
principal al producţiei;
2. resursele
financiare a întreprinderii care aduc venit.
3. sursa principală de formare a bunăstării deţinătorilor lui,
etc.
Capitalul
poate fi clasificat conform următoarelor particularităţi:
I. După apartenenţă:
- capital
propriu
- capital
împrumutat
II. După scopul de întrebuinţare
- capital de
producţie –
caracterizează mijloacele
întreprinderii investite în activele
operaţionale
pentru efectuarea activităţii;
- capital
împrumutat – reprezintă acea parte care se foloseste în procesul
de investire
în
instrumentele monetare (depuneri pe termen lung si scurt în băncile
comerciale),
precum si în
instrumentele bursiere (obligaţiuni, certificate de depozit, cambii);
- capital
speculativ – caracterizează acea parte a acestuia, care se întrebuinţează în
procesul
efectuării operaţiunilor
speculative financiare (bazate pe diferenţa de
preţuri la
procurarea derivativelor cu scopuri de speculaţie )
III. După formele de investire, capitalul
este în formă materială, nematerială si bănească, care este
folosit
pentru formarea fondului statutar
IV după obiectul investirii:
- capital fix;
- capital
circulant.
18. Noţiune de structură financiară şi criterii
de optimizare a acesteia
Structura financiară- totalitatea surselor de finanțare la care recurge
managementul financiar pentru a acoperi necesarul de finanțat.(capital propriu/cap împrumutat)
Criterii de optimizare:
1)concepția lichiditate- exgibilitate: cînd un bacher examinează cererea de
împrumut a unei întreprinderi, se preocupă de studierea rambursării acesteia.
2)Creștere-risc : Această concepție este axată pe evitarea riscului de insolvabilitate și ia în considerare
condițiile de finanțare în creștere.
3)Creștere-rentabilitate: fundamentată de Geoffroy și Murad.
4)rentabilitate- risc
5)creștere-autonomie: concepția este concentrată asupra capacității
întreprinderii de a-și finanța propria activitate fără a recurge la
împrumuturi.
19. Costul mediu ponderat al capitalului: esenţa
acestuia în formarea structurii financiare a întreprinderii
Costul mediu ponderat al capitalului este o medie a costurilor
capitalurilor propriu și împrumutat, ponderate cu proporția pe care o ocupă
fiecare dintre acestea în totalul resurselor financiare ale întreprinderii.
CMPC – indica rentabilitatea minima care trebuie sa o posede intreprinderea
astfel incit sa fie posibila achitatrea dobinzilor, rambursarea la termen a
creditelor.
20. Criteriul destinaţiei fondurilor în formarea structurii financiare
a întreprinderii, efectele nerespectării acestuia
criteriul
destinaţiei
fondurilor - presupune ca activele TL să fie finanţate din
capital
permanent,
iar activele curente din datorii pe termen scurt si fondul de
rulment (circulant),
FR = Cap
permanent - ATL
FR = A curente – P curente
21. Levierul financiar, indicatori de exprimare.
Efectul de levier financiar.
Prin levier înțelegem modalitatea prin care sunt utilizate activele și
pasivele cu costuri fixe, prin încercarea de a spori veniturile potențiale ale
firmei. Levier operațional: modalitatea de utilizare a activelor cu costuri
fixe; levier financiar: presupune folosirea pasivelor cu costuri fixe. Efectul
de levier financiar- indică rezultatul ”+”sau ”-” pe care o obține
întrerinderea ca urmare a utilizării împrumutului.
22. Capacitatea de îndatorare a întreprinderii,
limitele îndatorării şi riscul financiar
criteriul
capacităţii de
îndatorare – exprimă posibilităţile unei
societăţi de a primi
credite care
să fie
garantate si a căror
rambursare, inclusiv si plata dobânzilor să nu creeze
greutăţi
financiare
de nesuportat. Capacitatea de îndatorare reprezintă limita maximă de
îndatorare
impusă de bănci întreprinderilor.
23. Definirea şi clasificarea investiţiilor la
nivelul agenţilor economici
Investiția- totalitatea cheltuielilor antrenate în construirea de noi
mijloace fixe, în dezvoltarea say modernizarea celor existente cu scopul
obținerii unor venituri superioare în viitor.
Clasificarea:
·
din punct de vedere al locului în care se
fac: interne(alocarea capitalului pentru achiziționarea de active materiale
și nemateriale, avînd drept scop
dezvoltarea și perfecționarea aparatului productiv); externe(plasarea
capitalului in acțiuni și obligațiuni cu scopul obținereii de venituri sub
formă de devidend,dobîndă)
·
din punct de vedere al formei:
materiale(utilaje,construcții); financiare(se fac cu scopul diversificării
portofoliului de investiții(procurări de acțiuni și obligațiuni)
·
din punct de vedere al naturii activității
sectoarelor în care se efectuează: productive, neproductive
·
din punct de vedere al scopurilor urmărite de
întreprindere: invest.tehnice(achiziționarea de mașini,utilaje),
inv.umane(specializarea personalului),inv.sociale(construcția în întreprinderi
a unei cantine), inv.comerciale(pentru publicitate,reclamă)
·
în funcție de riscul : invest.de înlocuire;
inv.de modernizare; invest.de dezvoltare; inv.strategice.
·
Criterii de evaluare a proiectelor
investiţionale
·
Elementele
definitorii ale conceptului de investiţii, factorii principali ce determină adoptarea
deciziei de investire a întreprinderii
24. Criterii de evaluare a proiectelor
investiţionale
1)termenul de recuperare- numărul de ani necesari recuperării, prin
cash-flow-urile anuale actualizate a capitalului investi; varinata de investire
care asigură cea mai rapidă recuperare a capitalului investit.
2)VAN-exprimă surplus de valoare ce-i revine investitorului la sfîrșitul
duratei de viață a investiției.
3)RIR- rata de actualizare pentru care se va obține o VAN egală cu 0.
4)IP- exprimă rentabilitatea relativă pe durata de viață a proiectului
25. Elementele
definitorii ale conceptului de investiţii, factorii principali ce determină
adoptarea deciziei de investire a întreprinderii
Investiţiile reprezintă factorul primordial al dezvoltării economiei, iar
înţelegerea conceptului de investiţii va fi prima problemă abordată. Se
desprind, astfel, 4 elemente definitorii ale investitiei:
1. Efortul investitional,
considera investitia o structura indivitualizata de resurse de voluim si natura
diferite, care sunt antrenate in realizarea unui proiect.
2. Factorul
timp, releva faptul ca orice proiect de investitie are o perioada de viata
proprie caracterizata prin etape si momente bine definite pe parcursul carora
parametrii economici ai proiectului au o evolutie proprie.
Perioada de
viata a investitiei poate fi vazuta sub mai multe aspecte:
-
durata
fiscala – este durata de serviciu a MF indicata prin legea privind uzura MF, in
functie de norma de uzura
-
durata
tehnica – determinata de caracteristicile tehnice functionale ale MF.
-
Durata
comerciala – determinata de durata de viata a produselor fabricate cu aceasta
investitie.
-
Durata
juridica – durata protectiei juridice asupra dreptului de concesiune a unei
exploatari, asupra unei licente, marci de fabrica
3. Eficienta, investitorul
accepta schimbarea unor disponibilitati prezente de resurse pentru o serie de
efecte viitoare, care, in suma totala, sa fie superioare cheltuielilor initiale
4. Riscul – decurge din
insasi esalonarea pe perioade viitoare a efectelor asteptate, aceste efecte
viitoare sunt insa sperante si nu certitudini.
Factorii
principali ce determina adoptarea deciziei de investitie a intreprinderii:
-
Volumul
total al cheltuielilor pentru investitii, care
cuprinde atit capitalurile necesare extinderii activelor fixe, cit si nevoia de
fond de rulment pentru punerea in exploatare a MF nou create.
-
Durata de
viata este determinata de caracteristicile tehnice si functionale ale MF, de
competitivitatea produselor create cu respectiva investitie.
-
Profitul sau
venitul net ce se poate obtine ca efect al exploatarii investitiilor.
-
Valoarea
reziduala a investitiei, este pretul la care poate fi vinduta
investitia dupa inchierea duratei ei de viata.
26. Surse de finanţare a proiectelor
investiţionale
Surse proprii de finanțare:
-fond de uzură
-fondul de investiții format din profitul net
-sumele obținute din vinzarea activelor materiale pe T/L
Sursele de finanțare care provin din împrumuturi:
-credite bancare pe T/L
-creditul obligatar
-leasingul
-creșteri de capital propriu și atragerea de noi acționari
27. Conţinutul şi structura activelor curente
Active
curente- constituie o componentăesențială a mijloacelor economice sle
întreprinderii ce au menirea să asigure funcționalitatea curentă a acesteia,
constituind obiectul asupra cărora se realizează acțiunea de prelucrare și
transformare specifică a unității economice.
-
stocuri de mărfuri și materiale,aflate în
diferite faze ale prelucrării
-
creanțe pe termen scurt,care reprezintă
datoria unui client față de întreprindere
-
investiții pe termen scurt,apar în urma plasării
excedentului de trezorerie
-
disponibilități bănești aflate în casă sau pe
cont la bancă.
28. Caracteristica şi fazele ciclului operaţional
Ciclu operațional- ansamblul operațiunilor realizate de întreprindere în
vederea producerii de bunuri și servicii destinate vînzării. Cuprinde 3 faze:
1)faza aprovizionării: în care are loc achiziția de materii prime și
materiale
2)faza de producție propriu-zisă, în care are loc transformarea materiei
prime în produse finite
3)faza comercializării:presupune livrarea produselor finite către
consumatori, încasarea contravalorii.
29. Metode de gestiune a stocurilor
1)metoda
ABC-constă în clasificarea stocurilor în 3 grupe, în funcție de importanța
lor.A=10%,70%; B= 20%,20%; C=70%,10%
2)metoda
celor 2 recipiente- cînd se termină 1 se utiliz.2 și se dă comandă la 1.
3)metoda
liniei roșii-elementele din stoc sunt așezate într-un vas de sticlă pe care
este desenată o linie roșie, cînd nivelul stocului ajunge la linia roșie, se fc
comandă la produs
4)metoda
computerizată-se duce evidența fiecărei materii necesare.
Marimea optima a stocului de materii prime si materiale este cea
care antreneaza cheltuielile totale minimale. Problema care apare in cadrul
gestiunii stocurilor este determinarea optimului intre cheltuieli de detinere a
stocului si costurile de aprovizionare, ori determinarea nivelului de SMM care
va antrena costuri totale minimale
S – marimea
optima a stocului comandat
N –
necesarul anual de aprovizionat
ca – costul
fix unitar pentru pregatirea unei noi aprovizionari
cd – costul
de depozitare pe unitate de stoc
Pa – pret
unitar de aprovizionare
Ca – cost
total de aprovizionare
Cd – cost
total de depozitare.
Ct=Ca+Cd
Ca=(N*ca)/S Cd=(S*Pa*cd)/2
30. Surse interne de finanţare a activelor
curente. Politici de gestiune a fondului de rulment
Surse
interne de finanțare se referă în primul rînd, la profitul net, care trebuie să
fie în proporții raționale, repartizat între plata dividendelor și fondul de
dezvoltare economică
Fond de rulment: partea din resursele financiare care
asigură finanțarea permanentă a AC.
1)politica agresivă: presupune ca întrepr. să-și creeze un fond
de rulment care să acopere nevoile medii de active curente. În așa caz o parte
din activelepe termen lung și cele curente permanente vor fi finanțate din surse permanente.
2)politica
conservativă: se referă la utilizarea unuifond de rulment egal cu nivelul activității
maxime în cursul anului de previziune. Fondul de rulment trebuie săasigure
conform acestei strategii, finanțarea integrală atît a activelor curente
permanente, cît și a activelor curente”temporare”.
3)politica
moderată: constpă în stabilirea unui fond de rulment la nivelul activității minime,
astfel încît acesta să acopere doar necesarul de active curente permanente, iar
activele curente fluctuante(temporare) să fie finanțate din datorii pe termen
scurt.
31. Surse externe de finanţare a activelor
curente, politica creditului comercial
-de la
bănci: se acordă întreprinderilor pe o perioadă de pînă la un an , în
anumite condiții și cu o anumită dobîndă.
Tipuri de
credite acordate pe termen scurt:
a)credit de
scont, dacă întreprinderea are efecte comerciale de vîndut.
b)creditul
factoring, implică procurarea facturilor de plată(creanțelor) de către o
societate financiară specializată, achitarea lor contra un comision.
c)credite
pentru cheltuieli privind aprovizionarea cu materii prime și materiale,
energie, combustibil
d)credite
pentru stocuri și cheltuieli sezoniere,
creditul comercial: formă de credit ce apare între 2
întreprinderi
32. Indicatori de apreciere a eficienţei
utilizării activelor curente
Folosirea
eficientă a activelor
curente reprezintă o cale de
crestere a
profitului si de
eliberare a unor fonduri care pot fi
folosite din nou pentru a obţine noi câstiguri.
1) coeficientul de rotaţii sau numărul de rotaţie Acest
indicator ne arată câte rotaţii efectuează activele
circulante într-o perioadă (an, trimestru,etc.)
2) durata unui circuit sau viteza de rotaţie exprimată în
zile. Acest
indicator ne arată în câte zile
AC fac o rotaţie deplină sau peste
cât timp 1 leu investit în active circulante va fi recuperat.
3) Efectul de încetare sau accelerare a vitezei de
rotaţie
33. Determinarea stocului optim de materii prime
şi materiale, avantajele şi dezavantajele deţinerii unor stocuri mai mari sau
mai mici decât cel optim
Marimea optima a stocului de materii prime si materiale este cea
care antreneaza cheltuielile totale minimale. Problema care apare in cadrul
gestiunii stocurilor este determinarea optimului intre cheltuieli de detinere a
stocului si costurile de aprovizionare, ori determinarea nivelului de SMM care
va antrena costuri totale minimale
S – marimea
optima a stocului comandat
N – necesarul
anual de aprovizionat
ca – costul
fix unitar pentru pregatirea unei noi aprovizionari
cd – costul
de depozitare pe unitate de stoc
Pa – pret
unitar de aprovizionare
Ca – cost
total de aprovizionare
Cd – cost
total de depozitare.
Ct=Ca+Cd
Ca=(N*ca)/S Cd=(S*Pa*cd)/2
S=
n =
i=
)
Stocuri excesive
Avantaje
|
Dezavantaje
|
Rabaturi acordate de
furnizori clientilor p-u cumpararea unor anumite cantitati de stocuri sau la anumite
perioade
|
Stocuri invechite,
folosirea carora ar duce la perturbarea procesului de productie; cresterea
stocurilor de produse lipsite de piata de desfacere
|
Speculatii cu stocuri
pe perioade de inflatie sau crestere a preturilor
|
Deteriorarea, degradarea
stocurilor
|
Venituri din vinzari
suplimentare(aparitia unor comenzi suplimentare, cresterea cererii la produse
pe piata, descoperirea de noi piete)
|
Cheltuieli importante
de depozitare
|
Costul de oportunitate
(rata dobinzii la plasamente pe TS)
|
|
Dobinzi platite in
cazul cumpararii stocurilor pe credit
|
Stocuri minime (lipsa de stoc)
Avantaje
|
Dezavantaje
|
Evitarea stocurilor
invechite, a imobilizarilor de resurse financiare
|
Pierderea unor
oportunitati in afaceri
|
Evitarea pierderilor
ce pot aparea in legatura cu deteriorarea, degradarea stocurilor
|
Creste riscul
intreruperii procesului de productie
|
Reducerea, lipsa
cheltuielilor de detinere a stocurilor
|
Cresterea
cheltuielilor de aprovizionare
|
Posibilitatea
obtinerii unor venituri din dobinzi in urma plasarii excedentului de
trezorerie in plasamente pe TS
|
Pierderi de vinzari si
profituri
|
34. Caracteristica generală a mijloacelor fixe, clasificarea
acestora
Mijloacele
fixe- bunuri materiale, al căror preț unitar depășește plafonul stabilit de legislație,
aflate în sfera producției, comercializării și prestării de servicii pe o
perioadă mai mare de un an. În cadrul fiecărei ramuri a economiei
naţionale mijloacele fixe se împart în următoarele grupuri:
1. Clădiri;Construcţii speciale; Instalaţii
de transmisie; Maşini şi utilaje; Mijloace de transport; Unelte şi scule,
inventar de producere şi gospodăresc, alte tipuri de mijloace fixe; Animale de
producţie şi reproducţie. Plantaţii perene; Alte mijloace fixe;Cheltuieli
capitale pentru ameliorarea terenurilor (fără construcţii speciale).
35. Politica de calcul a uzurii mijloacelor fixe,
avantajul metodelor accelerate de calcul a uzurii
Uzura mijloacelor fixe
reprezintă repartizarea sistematică a valorii uzurabile a mijloacelor fixe pe
perioade de gestiune în decursul duratei de funcţionare utilă.
Există următoarele elemente care se iau în considerare pentru calcularea
uzurii mijloacelor fixe:
1. costul mijlocului fix, care include preţul de cumpărare plus
cheltuielile de transport şi de instalare.
2. durata de funcţionare utilă reprezintă:
•Perioada pe parcursul căreia întreprinderea prevede utilizarea activului
•Cantitatea unităţilor de producţie pe care întreprinderea planifică să le
obţină din utilizarea obiectului.
3. valoarea probabilă rămasă reprezintă valoarea pe care întreprinderea
prevede să o obţină la expirareaduratei de funcţionare utilă.
4. valoarea uzurabilă este egală cu diferenţa dintre costul mijlocului fix
şi valoarea probabilă rămasă
36. Politica de calcul a uzurii mijloacelor fixe,
efectele acesteia asupra rezultatelor financiare a întreprinderii
Principalele trăsături ale uzurii sunt:
1) nu toate activele pe termen lung se uzează (excepţie fac: fondurile
bibliotecare, valori muzeale şi de artă,active în curs de execuţie);
2) este rezultatul acţiunii factorilor climaterici şi a intensităţii
utilizării (uzura fizică);
3) poate fi şi un rezultat al dezvoltării progresului tehnico-ştiinţific
(uzura morală).
Scopurile uzurii sunt:
a) de a recupera banii investiţi;
b) de a avea bani pentru reproducerea mijloacelor fixe;
c) de a include în costuri o parte din valoarea mijloacelor fixe.
37. Tipuri de uzură şi măsuri de reducere a
efectelor negative a uzurii asupra rezultatelor financiare a întreprinderii
Uzura fizica constituie baza materiala a pierderii
valorii mijlocului fix, fiind determinata de intrebuintare, de actiunea unor
factori naturali. Ca urmare a uzurii fizice, mijloacele fixe trebuie sa fie
supuse unui regim de intretineri si reparatii care necesita cheltuieli, iar, in
anumite conditii acestea se scot din folosinta si se inlocuiesc cu altele.
Uzura morala are loc atunci cind mijloacele fixe se
demodeaza, se invechesc din punct de vedere tehnologic, apar altele cu insusiri
superioare. De aceea, este necesar ca, in luarea deciziei privind regimul de
uzura aplicat la intreprindere, sa se tina seama si de uzura morala, pentru a
se reduce, la maximum posibil, eventualele pierderi ce pot avea loc in legatura
cu aparitia uzurii morale. O masura de protectie impotriva uzurii morale este
stabilirea unei durate de serviciu a MF mai mica decit durata de viata tehnica
numita durata de functionare utila(DFU).
38. Surse de finanţare a mijloacelor fixe
-Din propria activitate=autofinanțarea și
-fondul de uzură
-profitul net pentru dezvoltare
-leasingul
-credit obligatar
-Credite bancare pe termen lung
-Creșteri de capital propriu,atragerea de noi acționari și din finanțări directe
39.Conţinutul
şi structura fluxurilor de mijloace
băneşti la întreprindere:
Fluxurile monetare izvorâte din raporturile
întreprinderii cu terţii, ce au loc în legătură
cu stingerea drepturilor şi obligaţiilor băneşti
reciproce sunt cunoscute sub denumirea de
fluxuri de numerar (de trezorerie).
Fluxul de numerar reprezintă totalitatea încasărilor şi plăţilor generate
de activitatea economico-financiară a întreprinderii, repartizate pe intervale
determinate de timp.
} Motivatia
detinerii numerarului : Efectuarea
plăţilor curente: plata furnizorilor, plata salariilor, plata dividendelor, achitarea
dobânzilor, rambursarea creditelor, achitarea impozitelor, etc.
} din
considerente de precauţie, soldul de precauţie trebuie să fie cu atât mai mare
cu cât mai neuniforme şi imprevizibile sunt fluxurile de intrări şi ieşiri de
numerar. Mărimea soldului de precauţie trebuie să fie în funcţie de costul
creditului bancar şi costul de
oportunitate care apare în cazul deţinerii soldului de precauţie.
} pentru efectuarea
unor plăţi neprevăzute: apariţia unor comenzi de producţie suplimentare,
} pentru a
putea beneficia de avantajele oferite de anumite împrejurări conjuncturale
favorabile: rabaturi acordate de furnizori; achiziţii de bunuri şi servicii la
preţuri avantajoase; investiţii profitabile etc;
40.Conţinutul
şi obiectivele trezoreriei :
Trezoreria reprezintă ansamblul de activităţi şi operaţiuni, efectuate de
un aparat specializat, referitoare la gestiunea încasărilor şi plăţilor, astfel
încât să fie asigurată în permanenţă o armonie corespunzătoare între cele două
categorii de operaţiuni (asigurarea echilibrului dintre încasări şi plăţi).(N.
Botnari)
Continut :
1. din punct de vedere Organizatoric - un departament al direcţiei financiare, căreia
îi revin sarcini şi atribuţii, are personal de specialitate şi funcţionează
după reguli bine stabilite;
2. din punct de vedere Structural, trezoreria
poate fi definită ca ansamblul disponibilităţilor băneşti aflate în conturi
bancare curente şi /sau în casă.
Obiectiv : este stăpânirea fluxurilor financiare,
sincronizarea încasărilor cu plăţile,
pentru a asigura permanent capacitatea de plată a întreprinderii.
Trezoreria = Active curente – Datorii pe termen scurt
Trezoreria = Încasări băneşti – plăţi curente
41.Metode şi
politici de gestiune a creanţelor (de studiere a clienţilor)
I. Modelul „Cei 5 C”
Caracterul clientului - corectitudinea acestuia, intenţiile sale în
a-şi îndeplini obligaţiile;
Capacitatea clientului se evaluează
printr-o analiză a situaţiei privind gestiunea propriului patrimoniu,
posibilităţile sale de finanţare;
Capitalul clientului. Se fac
estimări ale capacităţii de îndatorare a clientului, gradului de stabilitate
financiară.
Aspectele colaterale despre
clienţi includ informaţii despre capacitatea de plată imediată, care sunt
mijloacele de plată utilizate, atitudinea clientului faţă de partenerii săi;
garanţiile materiale de care dispune clientul.
Condiţii generale - informaţii
asupra clienţilor cu privire la rata creşterii economice, starea tehnică şi
posibilităţile de modernizare, perspectivele de afaceri ale clienţilor şi
capacitatea lor de a genera profituri în viitor, etc.
II. Metode scor pentru evaluarea riscului de faliment al clientului
1. Modelul Altman
În opinia profesorului Altman declinul unei
întreprinderi avansează cinci faze:
- apariţia
semnelor de declin care, în multe cazuri, sunt desconsiderate: descreşterea
profitabilităţii, a cifrei de afaceri corelate cu creşterea datoriilor şi
descreşterea lichidităţilor;
- existenţa
semnalelor clare pentru care nu se adoptă măsuri în ideea că acestea vor dispărea fără
intervenţie;
- acţiune
puternică a factorilor de declin cu agravarea accentuată a situaţiei financiare;
- colapsul şi
imposibilitatea echipei manageriale de a acţiona prin măsuri corective;
- intervenţia, fie
prin măsuri de redresare , fie prin declararea falimentului.
2. Modelul canadian
Gordon Springate
Z = 1,03A + 3,07B + 0,66C + 0,4D
A – Capital de lucru / Total active;
B – Profit brut înainte de dobânzi / Total
active;
C – Profit brut / Datorii curente;
D – Cifra de afaceri / Total active.
Dacă Z < 0,862, firma este clasificată ca falimentară.
Modelul asigură o rată de succes de 92,5% pe un
eşantion de 40 de companii.
Modelul Koh
Z = 1,7791 + 2,0677X1 + 0,9424X2 – 9,2431X3 –
0,007X4 + 18,42X5 + 2,253X6
X1 – Active curente / Datorii curente;
X2 – Valoarea de piaţă a capitalului / Total
active;
X3 – Total datorii / Total active;
X4 – Dobânzi / Profit înainte de impozit;
X5 – Profit net / Total active;
X6 – Profit pentru dezvoltare / Total active.
Dacă Z < - 4,0197 firma este clasificată ca falimentară.
Modelul Conan şi Holder
Z = 0,24R1 + 0,22R2 + 0,16R3 – 0,87R4 – 0,10R5
R1 – Exerciţiul brut al exploatării / Datorii
totale;
R2 – Disponibil şi valori realizabile curente /
Total pasive;
R3 – Capitaluri proprii / Total pasive;
R4 - Cheltuieli financiare / Cifra de afaceri;
R5 – Cheltuieli cu personalul / Valoarea
adăugată.
a) dacă Z < 4%, pericol, probabilitatea de faliment fiind mai mare de 65%;
b) dacă 4% < Z <9 pruden="" span="">ţă, probabilitatea
de faliment se situează în intervalul de 30% şi 65%; 9>
c) dacă Z > 9%, situaţie bună, probabilitatea de faliment a
întreprinderii este mai mică de 30%.
Modelul Băileşteanu
Autorul consideră că stările care preced apariţia
falimentului sunt:
·
imposibiltatea
achitării obligaţiilor curente;
·
lipsa de resurse
financiare pentru rambursarea creditelor;
·
încasarea cu mare
întârziere a contravalorii produselor livrate;
·
înregistrarea de
pierderi.
B = 0,444G1 + 0,909G2 + 0,0526G3 +0,0333G4 +
1,414
G1= Active curente : Pasive curente
G2 = (Profit net + Amortizarea) : (Rata
rambursării creditelor + Dobânda)
G3 = Cifra de afaceri: Valoarea creanţelor
G4 rentabilitatea costurilor = Profit : Cost x 100%
B < 0,5
- faliment iminent
0,5 < B < 1,1 - zona
limitată
1,1 < B <
2,0
- zona intermediară
B > 2,0 - zona favorabilă
42.Metode şi
politici de gestiune a creanţelor (de control a clienţilor)
Metoda ABC, presupune
clasificarea clienţilor în trei grupe, după importanţa lor:
Grupa A – clienţi foarte importanţi, cărora le revin circa 60% din volumul total al
creanţelor, numărul lor fiind de 10% din total clienţi.
Grupa B – clienţi importanţi, deţin o pondere de 30% din total clienţi şi 30% din
valoarea creanţelor;
Grupa C – clienţi de mică importanţă, numărul lor constituie 60% din numărul total al
clienţilor, ponderea creditului ce le revine este doar de 10%.
Metoda vechimii creanţelor
- Numele clientului
- Volumul vânzărilor, total
- Valoarea creanţei, inclusiv %
- Termenul de achitare
- Creanţe cu termenul expirat
Metoda indicatorilor
Durata medie de încasare a unui client
indică soldul mediu al creanţelor
VV – volumul vânzărilor
43.Metode de gestiune a plăţilor :
Gestiunea
plăţilor implică cunoaşterea modului în care se ordonează în timp toate
datoriile băneşti, astfel încît să fie posibilă şi o mai bună corelare a
încasărilor.
Din punct de
vedere al conţinutului lor economic, plăţile se ordonează în trei grupe:
1)
Plăţi generate de
activitatea operaţională, în cadrul cărora se includ:
2) Plăţile generate de activitatea investiţională reflectă nivelul
cheltuielilor care vor genera fluxuri de mijloace băneşti în viitor
3) Plăţile ocazionate de realizarea activităţii
Administrarea plăţilor implică cunoaşterea modului cum se ordonează în timp
toate datoriile băneşti, astfel încît să fie posibilă şi o mai bună corelare a
încasărilor. În acest cintext se calculează 2 indicatori:
1.
Durata medie de
efectuare a plăţilor, exprimată în zile:
D= (Soldul mediu al obligaţiunilor/ Volumul vînzărilor) x 360
2. Ritmicitatea plăţilor
∑((pi x zi)/ pi ), unde pi indică fiecare plată făcută în
intervalul considerat,
Zi –
numărul de zile dintre două plăţi consecutive.
Cunoaşterea duratei de încasare
a creanţelor ca şi a celei de achitare a plăţilor permit să prefigurăm judecăţi
asupra modului cum sunt sincronizate, în decursul unei perioade de timp,
încasările şi plăţile în care este conceput şi cum se desfăşoară procesul de
rotaţie al capitalului.
Cel puţin sub aspect teoretic,
la nivelul fiecărei întreprinderi, mărimea încasărilor determinate de
comercialzarea bunurilor şi serviciilor trebuie să fie superioară plăţilor
prilejuite de achiziţionarea factorilor de producţie necesari, fapt ce
determină existenţa echilibrului financiar şi a rentabilităţii.
44.Necesitatea
gestiunii numerarului, avantajele şi dezavantajele deţinerii numerarului,
lipsei de numerar
Fluxul de numerar reprezintă totalitatea încasărilor şi plăţilor generate
de activitatea economico-financiară a întreprinderii, repartizate pe intervale
determinate de timp.
Motivaţia deţinerii numerarului
} Efectuarea
plăţilor curente: plata furnizorilor, plata salariilor, plata dividendelor, achitarea
dobânzilor, rambursarea creditelor, achitarea impozitelor, etc.
} din
considerente de precauţie, soldul de precauţie trebuie să fie cu atât mai mare
cu cât mai neuniforme şi imprevizibile sunt fluxurile de intrări şi ieşiri de
numerar. Mărimea soldului de precauţie trebuie să fie în funcţie de costul creditului
bancar şi costul de oportunitate care
apare în cazul deţinerii soldului de precauţie.
} pentru
efectuarea unor plăţi neprevăzute: apariţia unor comenzi de producţie
suplimentare,
} pentru a
putea beneficia de avantajele oferite de anumite împrejurări conjuncturale
favorabile: rabaturi acordate de furnizori; achiziţii de bunuri şi servicii la
preţuri avantajoase; investiţii profitabile etc;
45.Fluxul
net de numerar: procesul de formare, analiza factorilor ce influenţează fluxul
de numerar
Flux de numerar = Profit net din operare + Amortizare
net (CF net) după impozitare
CF net =
(Cifra de afaceri – Cheltuieli de exploatare) (1-T) + Amortizare
unde T = rata impozitului pe profit aplicat
firmei.
Mai general
spus, fluxul de numerar net după impozitare al firmei ar trebui să reprezinte
consecinţele exprimate prin valori băneşti ale activităţilor firmei pe perioada
respectivă, incluzând orice nouă investiţie.
Fluxurile de
numerar ce apar ca urmare a realizării unei investiţii în cadrul unei firme
sunt clasificate în :
1. cash-flow-uri
investiţionale;
2. cash-flow-uri
de exploatare;
3. cash-flow-uri
la sfârşitul duratei de viaţă a investiţiei.
46.Modalităţi
de acoperire a deficitului sau de
plasare a excedentului de numerar. Necesitatea determinării stocului optim de
numerar
Soldul optim de numerar care minimizează costul
total de formare şi menţinere a numerarului:
47.Obiectivele
financiare ale întreprinderii, indicatori de măsurare a acestora
48.Componenţa
costului vânzărilor, clasificarea costurilor, costul marginal şi semnificaţia
acestuia:
Costul
vanzarilor - reprezinta costul efectiv al
produselor realizate sau a serviciilor prestate.
Dupa functii , gruparea are la baza divizarea costurilor in raport de
diferitele aspecte ale activitatii: (aprovizionare,administratie,vanza-re si
desfacere) :
- costul de achizitie
- costul de productie
- costul comercial subdivizat in:
- costul distributiei
- costul vanzarii
Conform corelatiei cu obiectul calculatiei:
- cost direct - costul ce se poate identifca la un obiect de calculatie sau
centru de cost (cost materie prima, manopera directa etc.);
- cost indirect – cost efectuat in beneficiul unui numar de centre de cost
sau de obiecte de calculatie
(chiria localului, salariile conducerii, amortizarea etc. )
In functie de variabilitate, costurile se grupeaza dupa comportamentul
acestora in relatia cu nivelul de activitate sau volumul de productie:
- Costuri fixe sau ale perioadei
- Costuri variabile sau ale produsului
- Costuri semivariabile
Semnificaţia costului marginal :Decizia de producţie trebuie limitată la
nivelul pentru care costul marginal pe unitate de produs devine egal cu preţul
de vânzare.
49.Surse de
venit la întreprindere, explicaţi
deosebirea dintre venit şi profit, dintre profit brut şi profitul
(pierderea) perioadei de gestiune până la impozitare
Veniturile din activitatea operaţională cuprind:a. veniturile din vânzări
,b. alte venituri operaţionale: sumele primite sau de primit din vânzarea
activelor curente cu excepţia produselor finite şi mărfurilor; arenda curentă;
amenzi, penalităţi, despăgubiri, recuperări de daune materiale rezultate din
modificarea metodelor de evaluare a activelor curente.
Veniturile din activitatea de
investiţii cuprind: sumele rezultate din ieşirea şi recalcularea activelor pe
termen lung; din vânzarea activelor nemateriale, terenurilor, mijloacelor fixe;
dividende calculate; dobânzile la titlurile de valoare procurate şi
împrumuturile acordate; sumele obţinute din lichidarea mijloacelor fixe peste
valoarea probabilă rămasă, etc.
Veniturile din activitatea financiară cuprind: valoarea activelor intrate
cu titlu gratuit; venituri sub formă de diferenţe de curs valutar, subvenţii
primite din buget; prime, premii, sume sponsorizate etc.
Venituri excepţionale: sumele primite de la organele de stat, de la
persoanele fizice şi juridice, companii de asigurări sub formă de recuperare a
pierderilor provocate de perturbări politice şi alte evenimente excepţionale.
calamităţi naturale,
Venit=Profit-Cheltuieli
50.
Descrieţi algoritmul de obţinere a profitului net, funcţiile profitului,
repartizarea acestuia:
Profitul net (pierderea netă) reprezintă rezultatul financiar al perioadei de gestiune după
impozitare. Întreprinderea obţine profit net atunci cînd veniturile
întreprinderii depăşesc cheltuielile. În caz contrar întreprinderea obţine
pierdere netă.
Profitul îndeplineste urmatoarele functii:
a. indicator sintetic de apreciere a eficientei folosirii capitalurilor si
a desfasurarii activitatii. Este cel mai bun indicator de apreciere a modului
de folosire a resurselor în cadrul activitatii;
b. sursa de autofinantare. O parte din profitul obtinut poate fi folosit
pentru finantarea propriei activitati; c. stimuleaza initiativa si acceptarea
riscului de catre întreprinzatori d. sursa de acoperire a capitalurilor
împrumutate.; e. asigura formarea resurselor bugetului statului. f. instrument de control a activitatii
economice a întreprinderii.
În procesul de repartizare a profitului, obiectivul principal îl constituie
armonizarea intereselor întreprinderii cu cele ale fiecarui actionar asociat,
salariat si ale întregii societati.
Repartizarea profitului net -plata dividendelor ; investiţii pentru
dezvoltare: fondul de rezervă
investiţii în mijloace fixe investiţii în active curente
51.Necesitatea
şi rolul analizei financiare ca metodă de cunoaştere în procesul decizional
Termenul de analiză provine din limba franceză și are un
dublu înţeles:
1. În primul rând, prin verbul a analiza se înţelege ”a cerceta un întreg,
un fenomen, etc. examinând fiecare element în parte”; 2. în al doilea rând,
substantivul analiză înseamnă o
metodă știinţifică de cercetare care se bazează pe studiul sistematic al
fiecărui element în parte”
Astăzi, în abordarea sistemică a problematicii firmelor un rol deosebit
revine analizei economico-financiare, ca instrument de supraveghere a
activităţii si performanţelor acesteia. Analiza financiară constituie un
instrument managerial
care contribuie la cunoaşterea situaţiei financiare a întreprinderii,
a factorilor şi cauzelor care au determinat-o în vederea
fundamentării obiectivelor strategice de menţinere şi
de dezvoltare a întreprinderii intr-un mediu concurenţial.
52.Surse de
date necesare analizei financiare, metoda indicatorilor de analiză financiară
a)
Informaţii generale pe plan economic, fiscal şi monetar;
b)
Informaţii asupra sectorului de care aparţine întreprinderea;
c)
Informaţii de ordin juridic şi economic asupra întreprinderii.
Informaţiile
generale privesc conjunctura
economică - situaţia generală a economiei la un moment dat, ştiut fiind că
rezultatele întreprinderii sunt influenţate de conjunctura favorabilă sau
nefavorabilă: expansiunea (recesiunea) economică generală pot determina
creşterea (reducerea) activităţii, a beneficiului şi a cursului acţiunilor la
bursă.
Informaţiile
sectoriale specifice activităţii întreprinderii se referă la: natura
produselor, procesele tehnologice utilizate, structura de producţie, care au
incidenţă asupra rentabilităţii, rotaţiei stocurilor, mijloacelor de finanţare.
Informaţiile
privind întreprinderea sunt diverse;
unele sunt obligatorii şi publice, altele sunt date numai cu ocazia analizelor
interne sau externe întreprinse periodic sau la cerere.
Analiza financiară
nu poate pleca decât de la documentele reprezentative ale imaginii fidele a întreprinderii prezentată partenerilor interni şi
externi:
Printre metodele analizei
financiare tradiţionale amintim:
§ Compararea situaţiilor financiare
Compararea
constituie prima treaptă a metodei a
analizei economice, frecvent aplicată în analiza financiară care permite
utilizatorilor să compare informaţiile din conturile anuale în timp pentru a extrage tendinţa privind poziţia financiară şi
performanţele întreprinderii, precum şi în spaţiu
cu unităţi similare.
§ Metoda de analiză
prin rate (Ratios)
În analiza
financiară termenul englezesc Ratio,
de origine latină (Ratus = calculat, socotit), este sinonim cu:
coeficient, raport, procent, rată şi
desemnează un raport economic sau financiar semnificativ între două mărimi
absolute care reprezintă două posturi sau grupe de posturi din bilanţ, din
contul de rezultat, sau din bilanţ şi din contul de rezultat.
53.Noţiunea
de lichiditate şi solvabilitate, interacţiunea dintre acestea, indicatori de
calcul:
Prin lichiditate se înţelege proprietatea elementelor patrimoniale de a se
transforma în bani.
Solvabilitatea reprezintă capacitatea unui agent economic de a-si onora la
scadenţă obligaţiile asumate faţă de creditorii săi.
Conexiunea
dintre lichiditate, solvabilitate şi capacitatea de plată:
Capacitatea de plată: Capacitatea întreprinderii de a-şi onora obligaţiile
de plată
Lichiditatea bilanţului contabil –capacitatea întreprinderii de a-şi achita
datoriile pe termen scurt
Lichiditatea activelor Proprietatea elementelor patrimoniale de a se
transforma în mijloace băneşti
Solvabilitatea pe termen scurt Capacitatea întreprinderii de a face faţă
datoriilor pe o perioadă
mai lungă de timp.
Rata lich imediate = MB/DTS; Rata lich curente = AC/DTS
54.Rentabilitatea:
noţiune, tipuri, formule de calcul, direcţii de sporire
Rentabilitatea vinzarilor teflectă capacitatea întreprinderii de a obţine
profit în urma vânzării produselor finite, mărfurilor şi prestării serviciilor
şi indica mărimea profitului obţinut la un leu venituri din vânzări. Sporirea
rentabilităţii vânzărilor se
poate realiza prin: • modificarea structurii producţiei vândute prin
creşterea ponderii produselor cu profitabilitate comercială mai mare; •
creşterea preţurilor de livrare ca urmare a îmbunătăţirii calităţii produselor;
• Reducerea costului vânzărilor; • creşterea volumului fizic al producţiei,
care va avea ca efect reducerea costurilor unitare, ca urmare a influenţei
costurilor fixe, etc.
55.Autonomia
şi stabilitatea financiară a întreprinderii: concepte, modalităţi de exprimare,
interacţiunea dintre acestea
Ratele
de structura ale pasivului permit
aprecierea politicii
financiare a intreprinderii, prin punerea in evidenta a unor aspecte privind stabilitatea si
autonomia financiara a acesteia:
A.
Rata stabilitatii financiare
RSf reflecta
legatura dintre capitalul permanent de care intreprinderea dispune in mod
stabil si patrimoniul total.
RSf =
Capital permanent / Pasiv total x 100
unde: Capitalul
permanent = Capitalul propriu + Datoriile pe termen mediu si lung.
B.
Rata autonomiei financiare globale
RAfg =
Capital propriu / Pasiv total x 100
56.Pragul de
rentabilitate: noţiune şi necesitatea calculării în adoptarea deciziilor de dezvoltare a întreprinderii
Indicator financiar
care exprima acel nivel de activitate (volum si valoare a productiei) pentru
care firma nu obtine nici profit nici pierdere (punctul in care incasarile
firmei sunt egale cu costurile totale de productie - fixe si variabile). Pentru
fiecare ipoteza de pret de vanzare, aceasta metoda permite determinarea
volumului productiei care trebuie realizat sau a cotei de piata care trebuie
castigata pentru ca firma sa devina profitabila. Pragul de rentabilitate poate
fi calculat pe ansamblul intreprinderii sau pe diferite produse si activitati.
Mai este cunoscut si sub numele de punct mort.
Pragul de rentabilitate si intervalul de siguranta
Cunoasterea pragului de rentabilitate si a intervalului de siguranta este
utila in activitatea practica de evaluare, intrucât se pot face judecati
corespunzatoare asupra comportamentului firmei in cazul modificarii unor
variabile care influenteaza mecanismul de functionare al acesteia (apreciere a
riscului).
-Pragul de rentabilitate, respectiv cifra de afaceri care asigura
recuperarea cheltuielilor este data de relatia
Q = S Chv + S Chf
in care:
S Chf = suma cheltuielilor fixe
S Chv = suma cheltuielilor variabile
Pentru activitatea practica de evaluare, cunoasterea unei asemenea situatii
este deosebit de importanta in alegerea metodelor de evaluare, precum si pentru
previzionarea profitului care se va lua in calcul.
57.Rolul
previziunii financiare, conţinutul şi
metode relevante de planificare
Previziunea
financiară a întreprinderii este
rezultatul activităţii managerilor întreprinderii şi reprezintă conţinutul şi
realizarea finanţelor şi rolului finanţelor la nivel macro şi micro- economic
şi participă la fundamentarea programului economic în cadrul mecanismului
economic de piaţă. Previziunea financiară este un proces complex şi
multilateral de fundamentare, elaborare şi aprobare a bugetului de venituri şi
cheltuieli şi de urmărire a realizării indicatorilor financiari prevăzuţi.
Previziunea financiară include:
·
constituirea fondurilor
·
executarea circuitului prin
schimbarea formei funcţionale
·
repartizarea fondurilor
constituite, ceea ce implică realizarea repartiţiei în interiorul
întreprinderii şi în afara acesteia.
Previziunea
financiară este determinată de prevederile programului economic şi presupune
fundamentarea indicatorilor financiari pe baza unui program economic propriu.
Previziunea
financiară în cadrul căreia se
operează cu indicatori specifici care reflectă relaţia financiară trebuie
corelată organic cu întreaga activitate a întreprinderii. Necesitatea de
fonduri se stabileşte în cadrul previziunii financiare pe baza indicatorilor şi
calculelor economice privind volumul desfacerilor, valoarea producţiei, volumul
aprovizionărilor, volumul cheltuielilor de producţie şi altele care se
eşalonează în timp.
Previziunea
financiară ca principala activitate de planificare la nivelul întreprinderii
îmbracă diferite forme şi depinde de orizontul de timp pentru care se
realizează:
Previziunea
financiară pe TL (3-5 ani) - în baza
căreia se întocmesc planuri financiare de orientare generală care definesc
imaginea viitoare a întreprinderii prin:
·
descrierea produselor
oferite
·
a proiectelor de fabricaţie
a noilor produse
·
a proiectelor de cucerire a
noilor pieţe
·
a proiectelor de orientare
şi modelare generală a structurii activităţii interne a întreprinderii
Previziunea
financiară pe TS în baza căreia de
obicei se întocmesc bugetele întreprinderii.
Metodele
previziunii financiare sunt:
Metoda
procentelor din vînzări. Tehnica
acestei metode se bazează pe 2 premise:
·
cele mai multe din
posturile bilanţului contabil sunt direct legate de vînzările firmei
·
nivelul curent al tuturor
activelor este optim pentru nivelul vînzărilor curente.
Metoda
normativă de previziune a echilibrului financiar . Această metodă permite efectuarea
diferitor simulări ale corelaţiei cifra de afaceri - echilibru
financiar în baza cărora se pot face concluziile necesare politicii
financiare a întreprinderii; se pot compara echilibrele financiare ale
întreprinderii de diferite mărimi numai că elimină influenţa volumului specific
de activitate.
Metoda
analitică care se divizează în
următoarele submetode:
·
metoda extrapolării
fondului de rulment (sau a nevoii de fonduri de rulment) - este o metodă simplă
care poate fi utilizată la întreprinderi mici care doresc să-şi gestioneze
activitatea la un nivel cît de cît ştiinţific.
·
metoda termenilor de plată
care este avantajoasă întreprinderilor ce au un % de activitate continuu.metoda
bugetului de trezorerie este cea mai analitică;
·
submetodă, însă necesită un
volum informaţional dezvoltat.
58.Tipuri de
bugete şi intercondiţionarea lor :
În practica previziunii
financiare se cunosc următoarele tipuri de bugete:
·
buget
continuu (glisant) este bugetul conceput
pe o perioadă îndelungată şi actualizat continuu pe baza realizărilor din
perioadele expirate şi a cerinţelor previzibile perioadelor viitoare.
·
buget
periodic de obicei este
bugetul anual defalcat în bugetele semestriale, trimestriale, lunare,
chenzinale (15 zile) sau zilnice. În dependenţă de necesităţi şi cerinţele
activităţii.
·
buget-
proiect se referă la acea
formă de proiect financiar care se fundamentează şi ia în considerare cerinţele
de bază ale unui anumit proiect indiferent de perioada de timp şi se aplică în
cadrul realizării investiţiilor capitale.
·
buget
pe centre de responsabilitate pornesc
de la echipe, brigăzi, secţii, întreprinderi şi altele care în funcţie de
indicatorilor economici ce le sunt repartizaţi urmăresc realizarea veniturilor,
cheltuielilor şi alte rezultate financiare.
·
buget
director (general)- bugetele parţiale sau
specifice unui anumit domeniu de activitate şi această categorie include:
1. bugetul venitului
2. bugetul vînzărilor
3. bugetul investiţiilor
4. bugetul activelor curente
5. bugetul încasărilor şi plăţilor
6. bugetul pentru cercetare şi dezvoltare ş.a.
·
bugete
statice (fixe) şi flexibile- această
grupare are în vedere influenţa cheltuielilor în funcţie de anumiţi factori. De
exemplu: creşterea sau diminuarea volumului activităţii, a operaţiunilor care
influenţează necesarul de resurse financiare şi rezultatele obţinute.
În
alte state ca de ex.: Franţa, SUA, bugetele se grupează în 2 mari categorii:
·
bugete principale:
1.
bugetele vînzărilor
2.
bugetele producerii
3.
bugetele investiţiilor
4.
bugetele aprovizionărilor,
ş.a.
·
bugete anexe care se referă
la bugetele privind cheltuielile de producţie, desfacere, generale, ş.a.
Bugetele
principale împreună cu bugetele anexe formează bugetul general. Bugetele
pot avea caracter imperativ, în sensul că interzic responsabililor financiari
şi conducătorilor de a depăşi previziunile bugetare şi caracter indicativ
(bugetul trezoreriei, bugetul de casă, ş.a.). Pe parcursul întocmirii bugetului
este necesar de ţinut cont de anumite limite ale activităţii care sunt
numite ştrangulări. Orice buget reacţionează mai mult sau mai
puţin direct asupra unora sau altora ceea ce condiţionează armonizarea
eforturilor necesare cu necesităţile urmărite de întreprindere.
59.Elaborarea
bugetului vânzărilor şi a bugetului producţiei: baza informaţională,
interacţiunea dintre acestea
Bugetul
vînzărilor este bugetul
principal anual care determină parametrii tuturor celorlalte bugete şi cuprinde
ansamblul de studii şi de evaluări ale pieţei de desfacere, a plăţilor pe care
întreprinderea intenţionează să le efectueze şi a plăţilor pe care doreşte să
le menţină.
Elaborarea
bugetului vînzărilor are loc în 2 etape:
·
previziunea vînzărilor şi
cheltuielilor de desfacere
·
defalcarea prevederilor
bugetare pe perioade de timp trimestriale şi lunare, pe familii de producţie
şi/sau pe grupe de beneficiari.
Previziunea
vînzărilor face mai întîi obiectul unor studii specializate de marketing
privind conjunctura economică, potenţialul de absorbţie al pieţei, starea
concurenţială, ş.a. Pentru produsele deja existente previziunea
vînzărilor se poate face fie pe baza tehnicilor cantitative de
exploatare a tendinţelor observate în evoluţia anterioară a vînzărilor, fie pe
baza tehnicilor calitative a variabilelor care determină mărimea vînzărilor şi
de prevedere a valorii lor în anul viitor. Previziunea vînzărilor trebuie
să se facă interdependent cu previziunea cheltuielilor de desfacere întrucît
depind una de cealaltă. Vînzările pot fi influenţate de cheltuielile de
publicitate şi/sau de perfecţionare a reţelei de desfacere. În ultima fază a
elaborării bugetului vînzările şi cheltuielile de desfacere trebuie defalcate
de la previziunele anuale şi globale la prevederile pe trimestru şi pe luni în
raport cu surprinderea sezonalităţii şi pe familii de produse sau pe grupe de
beneficiari. Gradul de defalcare depinde de nivelul ierarhic pentru care se
elaborează bugetul vînzărilor. Regula este că bugetul va fi cu atît
mai detaliat cu cît acesta se elaborează la nivel ierarhic de răspundere
operativă. Bugetul vînzărilor trebuie corelat cu bugetul de
producţie, iar ambele cu bugetul investiţiilor.
Previziunea
producerii
Bugetul
producţiei se constituie ca
buget principal pentru previziunea activităţii din anul viitor, iar prevederile
lui sunt determinate pentru dimensionarea celorlalte bugete.
Elaborarea
bugetului producţiei cuprinde 3 etape:
1.
previziunea cantităţii de
produse ce se vor fabrica (planul de producţie)
2.
previziunea costurilor de
producţie (anticalculaţia)
3.
defalcarea prevederilor
bugetare pe perioade de timp mai mici de 1 an şi pe subunităţi ale
întreprinderii.
Planul
de producţie urmăreşte armonizarea prevederilor comerciale cu capacitatea
productivă a întreprinderii în condiţiile satisfacerii cît mai complete a
prevederilor comerciale şi a utilizării depline a capacităţii factorilor de
producţie. În planul de producţie se stabileşte cantitatea de produse
previzionate a se fabrica în anul viitor (Qf) în funcţie de cantitatea
prevăzută a se vinde Qv şi de variaţia previzibilă a stocurilor în curs de
fabricaţie şi de produse finite la începutul perioadei (Sî) şi la sfîrşitul
perioadei (Ssf) conform relaţiei:
Qf
= Qv - Sî + Ssf
Formule Finantele Intreprinderii
1)Dividend pe acţiune
= Dividende de plată
/ Numărul acţiunilor emise
Acest indicator arată suma
absolută a dividendelor care se distribuie pentru o acţiune deţinută.
2) Randamentul pe acţiune = Dividend pe acţiune /Cursul
acţiunilor* 100%
Acest indicator este de
mare interes pentru acţionari, deoarece fiind calculat la valoarea de piaţă a
acţiunilor, semnifică o rentabilitate a capitalului plasat în acţiuni. Astfel
acest randament poate fi comparat cu randamentul care s-ar putea obţine din alte investiri
(depozite la bănci, obligaţiuni).
3) Rata distribuirii
dividendelor = Dividende de plată /Profitul net * 100%
R < 20% - politică
slabă;R < 60% - politică bună;R > 60% - politică puternică.
4) Profitul pe o acţiune
= Profitul net/ Numărul acţiunilor
emise
Acest indicator reprezintă
creşterea bunăstării acţionarilor în decursul unui an pentru că profitul, fie
că se distribuie ca dividend, fie că se capitalizează reprezintă tot averea acţionarilor.
5) Rentabilitatea
capitalului investit în acţiuni=Profitul
net / Capital statutar* 100%
Prin acest indicator este
important de cunoscut cât reprezintă profitul faţă de capitalul social
(deoarece dividendul se calculează şi se varsă de societate la valoarea
nominală a acţiunilor). În câţi ani se recuperează valoarea capitalului social
pe seama profitului net, dacă 25% rezultă că în 4 ani.
6) Coeficientul de
capitalizare (PER) = Cursul unei acţiuni/
Profitul pe o acţiune
Acest indicator indică în câţi ani se
recuperează valoarea de piaţă a acţiunilor.
7) Dividend pe acţiune
= Dividende de plată / Numărul acţiunilor emise
8) Profit brut = Venituri
din vânzări – Costul vânzărilor
9) Profit net = profitul
perioadei de gestiune pînă la impozitare – (profitul perioadei de gestiune pînă
la impozitare *cota impozitului pe venit).
10) Volumul dividendelor
plătite = (Profitul net * rata de distribuire a dividendelor)/100%.
11) Dividend pe acţiune =
Volumul dividendelor plătite / numărul de acţiuni.
12) Profitul destinat
modernizării producţiei = Profit net - Volumul dividendelor plătite
13) FRN = capital
permanent - active pe termen lung
FRN = active curente – pasive curente
14)Capacitatea indatorarii
globale=datorii totale/total pasiv<=2/3
Capacitatea indatorarii globale=datorii
totale/capitalul propriu<=2