Activitate Bancara EXAM


9. Criteriile de determinare a gradului de suficienta a capitalului bancar. Posibilitati de optimizare a gradului de eficienta a capitalului.
Pentru evaluarea gradului de risc asumat de banca activele bancare se impart in 4 grupe de risc, astfel:
0% - numerar, conturile la BNM inclusive rezervele obligatorii si cambii de trezorerie;
20% - hirtii de valoare de stat, credite garantate de catre Guvernul RM sau asigurate prin hirtii de valoare de stat, depozitele in bancile Moldovei si ale tarilor member ale OCDE.
50% - activele asigurate prin prima ipoteca rezidentiala, in stare de acumulare a adobinzii; depozitele si plasarile pe termen scurt in bancile altor tari si acreditivele  pentru care banca duce raspundere materiala in cazul neexecutarii;
100% - teren; cladiri; utilaje; credite curente si fara dobinda si altele, nereflectate in alte categorii.
Din formula gradului de eficienta a capitalului:  G = KNT / Ar  * 100 (>=20%); Ar – active ponderate la risc; se pot deduce concluziile:
-          KNT acopera doar activitatea riscanta a bancii si valoarea mijloacelor fixe ale ei. Cu cit activitatea bancii este mai riscanta cu atit mai mult are nevoie de KNT.
-          KNT serveste drept garantie pentru rambursarea obligatiilor bancii.
-          Volumul KNT determina tipul de activitate al bancii. Cu cit este mai mic KNT, cu atit este mai limitata activitatea de investire a bancii.
-          Cu cit activitatea de investire a bancii este mai limitat, cu atit posibilitatea de majorare a KNT este mai dependent de actionari.
Exista 2 posibilitati de majorare a KNT pentru conformarea gradului de suficienta a capitalului:
-          Majorarea KNT
-          Micsorarea activelor ponderate la risc.

(24) )În urma evaluării performanţelor financiare ale clienţilor, creditele vor fi incluse în una din următoarele categorii:
-    standard - cuprinde   clienţii   a  căror  performanţe economice şi financiare sunt foarte bune şi permit achitarea la scadenţă a dobânzii şi a ratelor.  Totodată, din analiza efectuată rezultă că se prefigurează menţinerea şi în perspectivă a performanţelor financiare la un nivel ridicat;
- supravegheate - performanţele financiare sunt bune sau foarte bune, dar nu pot menţine acest nivel în perspectivă mai îndelungată;
-    substandard  -   performanţele   financiare   sunt satisfăcătoare, dar au o evidentă tendinţă de înrăutăţire;
- dubioase - performanţa financiară este scăzută şi cu o evidentă ciclicitate la intervale scurte de timp;
- compromise- performanţele financiare arată pierderi şi există perspective clare că nu pot fi plătite nici ratele, nici dobânzile 

35. Metode de operare în conturi curente

În bancă în cadrul relaţiilor ei cu clienţii apare problema stabilirii modului în care se va duce evidenţa rezultatului operaţiunii efectuate de către titular respectiv în contul său curent şi determinarea soldului faţă de care se va calcula dobânda.
Teoretic se cunosc 3 metode de evidenţă a operaţiunilor în cont curent:
Metoda directă se  caracterizează prin următoarele particularităţile:
·         Prin contract se stabileşte data de închidere periodică a contului (semestrial, trimestrial, anual) şi perioada se numeşte epocă;
·         Operaţiunea se înregistrează în ordinea cronologică în partidă dublă;
·         Pentru fiecare operaţiune înregistrată se calculează dobânzile numite numere de la data efectuării operaţiunii denumită valută până la epoca de închidere a contului;
·         La fiecare epocă se stabileşte soldul operaţiunilor şi totodată soldul dobânzii. Se presupune determinarea  numărului efectiv de zile a epocii cât şi a modalităţii de determinare a termenului.

Metoda indirectă se bazează pe înregistrarea în partidă dublă. Utilizarea ei decurge din faptul că epoca nu poate fi stabilită, acest lucru reieşind din caracterul relaţiilor dintre bancă şi client. Astfel înregistrarea se efectuează aşa:
·         Se stabilesc numere pe o perioadă fictivă calculată de la data operaţiunii până la data efectuării altor operaţiuni în cont;
·         La închiderea operaţiunii se stabileşte dobânda totală adică de la deschidere până la  închiderea contului;
·         Diferenţa dintre dobânda totală calculată şi cea fictivă va reprezenta dobânda reală achitată clientului.

Metoda în scară decurge astfel:
·         Înregistrarea operaţiunilor în partidă simplă;
·         Stabilirea la fiecare operaţiune a soldului propriu zis;
·         Calculul la fiecare operaţiune a dobânzilor aferente soldului contului respectiv pe perioada pe care a existat, adică de la data operaţiunii precedente până la data operaţiunii în cauză.
Cele mai frecvent utilizate sunt metoda directă şi ce hamburgheză (în scară)

36. Structura sistemului de plăţi.

Sistemul de plăţi reprezintă un set de aranjamente pentru descărcarea obligaţiilor asumate de agenţii economici cu ocazia procurării de resurse reale ori financiare, altfel decât prin barter, deci prin transferul titlului de proprietate asupra unor active, care, în virtutea faptului că sunt larg acceptate sunt cunoscute sub numele de bani.
Sistemul de plăţi are două funcţii complementare:
1.      intermedierea tranzacţiilor - este asigurată de băncile comerciale şi de alţi agenţi nonbancari (companii de plăţi, brokeri, poşta) care efectuează servicii de transfer de fonduri şi de stingere a obligaţiilor de plată. Aceşti agenţi desfăşoară activităţi de interes public şi de aceea sunt supuşi autorizării, supravegherii prudenţiale şi altor forme de control din partea băncii centrale.
2.       Garantarea scimbului -  este asigurată în final de banca centrală prin deschiderea de conturi centralizate ale băncilor comerciale care sunt şi un mecanism de garantare a tuturor decontărilor din economie, precum şi prin sistemul de împrumutător de ultimă instanţă.
Elementele componente ale unui sistem de plăţi cuprinde :
Ø  instituţiile care furnizează servicii de plăţi,
Ø  diversele forme de creanţe transferate, metodele şi mijloacele de transfer,
Ø  mesajele şi canalele de comunicaţie.

În general, un sistem de plăţi are forma unei piramide cu mai multe trepte.
Pe prima treapta (la bază ) se află masa persoanelor fizice şi juridice care desfăşoară activităţi ce dau naştere la obligaţii de plată. Populaţia reprezintă sursa primară de economisire în societate care face depozite şi acceptă serviciile băncilor pentru activitatea cu amânuntul.
A doua treaptă o constituie sistemul bancar la care agenţii au conturi. Preferinţa persoanelor fizice şi juridice pentru bănci este determinată de creanţele asupra acestora (depozitele) care au caracter de lichiditate iar transferurile se pot efectua imediat şi la întreaga valoare.
Treapta a treia o constituie casele de compensaţie care pot fi de stat sau particulare, dar sub controlul băncii centrale.
Treapta a patra este agentul de decontare, una din băncile de prim rang din economie sau în unele cazuri acest rol îl îndeplineşte chiar banca centrală. Ultima treaptă este banca centrală care are rolul de supraveghetor, împrumutător de ultimă instanţă şi garant.
Structura generală a sistemului de plăţi cuprinde următoarele elemente :
1.      băncile comerciale , care reprezintă intermediarii în proces de transfer de fonduri de la plătitor la beneficiar ;
2.      banca centrală ca agent unic de decontare şi ca persoană ce reglementează procesul de decontare ;
3.      mecanismul de derulare a plăţilor în valori mici (în numele şi din contul clienţilor bancari) ;
4.      mecanismul de decontare în valori mari (decontări interbancare) ;
5.      tipuri de transferuri de fonduri ;
6.      instrumentele utilizate în proces de plată.

Factorii ce influenţează sistemul de plăţi sunt:
  1. gradul de concentrare a sistemului bancar, de care depinde rapiditatea şi ordonanţa transferurilor. Cu cât gradul de concentrare este mai ridicat, cu atât timpul deplasării fondurilor este mai mic, iar riscul specific procesului de transfer mai limitat ;
  2. diversitatea instituţiilor bancare şi non-bancare, care prestează servicii de transfer de fonduri şi care pot crea sisteme interne de transfer, ce conduce la majorarea formelor de plăţi ;
  3. arealul, pe care îl ocupă un sistem de plăţi. Cu cât teritoriul acoperit de sistemul respectiv de transfer este mai mare, cu atât este mai segmentat geografic însăşi procesul de decontare, implicând intermediari teritoriali sub forma unor case de compensaţie locale. Aceasta majorează timpul de parcurgere a fondurilor de la plătitor la beneficiar şi generează riscuri specifice de sistem ;
  4. utilizarea tehnologiilor informaţionale. Un sistem performant de transfer de fonduri nu-şi poate permite luxul de a se lipsi de inovaţiile informaţionale din domeniul decontărilor
Procesul de decontare în cadrul sistemului bancar este efectuat în baza următoarelor principii:
    • Transferul de fonduri este efectuat în cadrul unui sistem bancar doar prin intermediul mecanismelor şi instrumentelor specifice acestui sistem. În cadrul transferurilor internaţionale alături de mecanismele utilizate şi reglementate la nivel internaţional se vor lua în consideraţie şi restricţiile practicate în sistemul bancar dat.
    • Transferurile de fonduri sunt efectuate în exclusivitate prin intermediul conturilor bancare, sau cel puţin spre aceasta se tinde. Astfel fluxurile monetare sunt personalizate şi se diminuează riscul de pierdere sau utilizare frauduloasă a lor.
    • Transferul poate fi limitat atât de soldul existent în contul plătitorului cât şi de anumite restricţii impuse de autorităţile monetare.
    • Transferul este efectuat doar cu acordul scris al titularului de cont. Excepţie servesc doar cazurile când contul este debitat în baza unei decizii judecătoreşti sau a organului fiscal.
    • Transferul este efectuat în mod obligatoriu în limita termenului stabilit pentru fiecare tip de decontare

37. Sistemul de plati in RM
În tara noastră rolul BNM în proces de coordonare a sistemului de plăţi este: reglementarea sistemului de plăţi ca un întreg, incluzând instrumentele de plată; supravegherea sistemelor de plăţi individuale; identificarea etapelor care trebuie parcurse pentru a preveni orice situaţie care ar putea pune în pericol buna funcţionare a sistemelor de plăţi; monitorizarea şi prevenirea riscurilor ce ar putea interveni în sistemele de plăţi şi a riscurilor de credit în sistemul bancar.
Sistemul de plăţi a RM poate fi caracterizat astfel:
a)                        Subiecţii participanţi la plăţi:
Ø  Subiecţi ai sectorului nonfinanciar (firme comerciale, necomerciale, organisme publice, statul – care furnizează mărfuri şi servicii şi frecvent reprezintă beneficiari sau plătitori în procesul de plată);
Ø  Gospodării, persoane fizice care sunt plătitori în cazul procesului de achitare sau beneficiari în cadrul transferului de fonduri în folosul lor;
Ø  Sectoare financiare – pot fi atât plătitori cât şi beneficiari în procesul de intermediere a plăţilor sau când efectuează plăţi în numele şi interes propriu.
b)      Obiectul care stă la baza plăţii:
§  Obiecte reale sub formă de mărfuri şi servicii;
§  Datorii financiare în procesul de achitare a creditelor şi dobânzilor
§  Diferite obligativităţi
c)      Modul de efectuare a plăţilor:
Modificarea înscrisurilor în conturi când soldul unui cont se debitează, soldul altui cont se creditează – decontare;
Stingerea obligativităţilor reciproce care se numesc compensare sau clearing;
Emiterea de drepturi asupra activelor plătitorului sub formă de creanţe de datorie(cambiile).
d)     Formele de plată:
§  De credit emise de plătitor; De debit emise de beneficiar
e)      Localizarea plăţii:
La nivel naţional când subiecţii participanţi la plată sunt rezidenţi ai unuia şi aceluiaşi sistem;
 La nivel internaţional. Dacă nerezidentul este plătitor – export, beneficiar – import.
f)       Termenul de plată:
§  Achitare în prealabil – plata anticipează livrarea mărfurilor şi serviciilor;
§  Plata posterioară care poate fi imediată sau la termen(prin angajament, pe termen lung).
g)      Tipuri de transferuri de fonduri:
·   Viramentul; Cecul; Acreditivul; Cardul
h)Tipul instrumentului de plată:
  • dispoziţie de plată
  • cererea dispoziţiei de plată
  • dispoziţia de incaso
  • cecul
  • cardul bancar
h)      Forma instrumentelor de plată:
§  Materializat (pe suport de hârtie)
§  Nematerializat(înscris)
§  Mixt
i)        Existenţa garanţiei în procesul de plată:
Ø  Plăţi garantate (cambia, cec acreditiv)
Ø  Plăţi negarantate (cardul, viramentul)
j)        Sisteme informaţionale utilizate:
§  Sistemul naţional de telecomunicare prin care se efectuează transmiterea de informaţie de la participanţii de plată la executorii plăţii;
§  Prin curier în lipsa sistemului naţional;
§  Sistem de telecomunicaţie intern (swift).

Actualmente sistemul Naţional de plăţi a RM se află în continuaă dezvoltare. În conformitate cu Strategia  de  dezvoltare a sistemului naţional de plăţi  al Republicii Moldova, adoptată la 19 decembrie 2002, sistemul de plati al RM  este compus din urmatoarele componente:
    1. Sistemul  de  decontari  ale plăţilor urgente şi de mare valoare, de  regulă,  acesta  este  sistemul  de decontari pe bruto in timp real (RTGS), care este operat de Banca Naţională
    2. Sistemul  de  decontari  pentru  platile de mica valoare, de regula, acestea  sint  sisteme  de compensare cu decontare pe neto la intervale de timp prestabilite (DNS);
    3. Sistemul platilor cu carduri;
5.      Sistemul de decontari ale tranzactiilor cu valori mobiliare.

45. Sistemul de restrictii cu privire la activitatea bancii comerciale
(Art.28 al Legii instituţiilor financiare stabileşte cerinţe faţă de bănci cu privire la respectarea unor limite de ordin prudenţial. Acest articol stipulează cerinţe faţă de suma maximă a creditelor acordate şi contractate, raportată la capitalul reglementat, pe care o bancă are dreptul să o acorde unei persoane sau unui grup de persoane aflate în relaţii speciale cu banca; suma maximă a creditelor acordate şi contractate, raportată la suma totală a creditelor băncii, de care pot beneficia 10 cei mai mari debitori (inclusiv grupurile de persoane aflate în relaţii speciale cu banca); acordarea unor anumite tipuri şi forme de credite şi investiţii.
În baza celor menţionate BNM a adoptat Regulamentul cu privire la creditele mari. Potrivit acestui regulament, creditele „mari” sunt considerate ca datoria netă la credite a unei persoane sau a unui grup de persoane care acţionează în comun, alcătuind 10 la sută sau mai mult din capitalul normativ total al băncii.
Regulamentul, de asemenea, stabileşte limitele maxime pentru creditele mari acordate de bănci:
ü  Datoria netă la credite acordate de bancă unei persoane sau uni grup de persoane ce acţionează în comun nu trebuie să depăşească 25% din capitalul normativ total al băncii;
ü  Suma datoriilor nete la creditele acordate la tece persoane, inclusiv la grupurile de persoane ce acţionează în comun, care constituie după mărime primele datorii nete la credit minus alocări pentru pierderi la credite (fondul de risc) la aceste credite nu poate depăşi 50% din portofoliul total al creditelor băncii;
ü  Suma tuturor creditelor „mari” nu poate depăşi mai mult de cinci ori capitalul normativ total.
Acordarea creditelor „mari” trebuie să fie preliminar aprobată de majoritatea membrilor Consiliului băncii.)

44. Principiile si necesitatea supravegherii bancare
Supravegherea şi reglementarea bancară este un sistem de măsuri al statului pentru garantarea stabilităţii şi siguranţei sistemului financiar.
În vederea sporirii eficienţei supravegherea şi reglementarea bancară trebuie să realizeze următoarele sarcini:
1. garantarea stabilităţii sectorului bancar pentru asigurarea creşterii economice a statului. Situaţiile problematice în sectorul bancar pot fi evitate prin prevenirea falimentului sau situaţiilor critice într-o bancă separată.
1.      apărarea depunătorilor, care depun mijloacele sale în bănci. Cauza necesităţii apărării depunătorilor  - ei nu posedă informaţia pentru determinarea gradului de risc al băncii. Pierderea încrederii depunătorilor faţă de o bancă poate genera pierderea încrederii faţă de tot sistemul bancar şi ca rezultat, diminuarea stabilităţii lui.
3. sporirea concurenţei şi evitarea procesului de monopolizare în sectorul bancar.
4.  sporirea eficienţei activităţii bancare, precum şi repartizarea echitabilă a resurselor creditare în economie.
Principiile supravegherii şi reglementării bancare:
  1. Licenţa bancară unică, în baza principiului recunoaşterii reciproce.
  2. Principiul controlului din partea organelor de supraveghere din ţara de origine. – Organele de supraveghere din ţara de origine poartă responsabilitate pentru executarea controlului asupra activităţii instituţiei creditare, inclusiv operaţiunile bancare peste hotarele ţării de origine. Organele de supraveghere din ţara de reşedinţă execută funcţiile de control, care nu se atribuie organelor din ţara de origine.
  3. Principiul formulării standardelor minime de reglementare prudenţială. – Stabilirea capitalului propriu minim, necesar pentru căpătarea licenţei bancare cerinţe faţă de controlul participării instituţiilor bancare în sectorul non-bancar; cerinţe faţă de controlul acţionarilor mari; etc.

38. Operatiuni de casa ale bancii
 - operatiuni de intermediere ale bancii pentru clientii sai
 - fluxurile monetare ale bancii “primite” de banca si fluxurile monetare “eliberate” din banca;
 - operatiunile de casa contribuie si la plasarea mijloacelor care reprezinta diferite tipuri de operatiuni active.
 - operatiunile de casa contribuie la incasarea si atragerea resurselor financiare, care in acest caz sunt operatiuni pasive.

33. Formarea relaţiilor Bancă-client 

În funcţie de tipul clientului serviciile acordate de către bancă pot fi clasificate în:
·         Servicii acordate persoanelor fizice;
·         Servicii acordate persoanelor juridice.
Fiecare client al băncii are dreptul să obţină diferite tipuri de servicii de la bancă. Pentru aceasta iniţial se stabilesc relaţiile dintre bancă şi client astfel:
1.            Iniţierea relaţiilor dintre bancă şi client care se concretizează în următoarele: banca determină necesităţile reale ale clientului în servicii bancare şi corespunzător în baza acestora elaborează produse corespunzătoare şi pentru a le vinde ea se ocupă de promovarea acestor produse pe piaţă aducând la cunoştinţa clienţilor despre existenţa acestor produse;
2.            Oformarea relaţiilor dintre bancă-client care se concretizează în încheierea contractului în care se indică toate drepturile ţi obligaţiile băncii faţă de client şi totodată se indică responsabilităţile clientului faţă de bancă(dreptul la informaţie, dreptul pentru obţinerea dobânzii pentru resursele din cont, dreptul la retragerea resurselor din cont, dreptul la finanţarea necesităţilor);
3.            Menţinerea şi consolidarea relaţiilor apărute între bancă-client care presupune diversificarea serviciilor acordate de către bancă clientului, renegocierea dobânzilor şi comisioanelor calculate, stabilirea anumitor facilităţi;
4.            Încheierea relaţiilor dintre bancă-client care poate avea loc din iniţiativa clientului prin depunerea unei cereri la bancă sau din iniţiativa băncii în cazul în care banca nu-l mai doreşte ca client pe acesta.

Pe parcursul existenţei relaţiilor dintre bancă-client, banca trebuie să respecte anumite obligaţii faţă de client, având şi anumite drepturi.
Obligaţiile băncii:
·               Să efectueze operaţiile cerute de client în volumul, termenul şi condiţiile indicate de acesta;
·               Să onoreze orice plată cerută de către client în limita soldului contului acestuia şi să scrie în cont toate sumele încasate de client;
·               Să elibereze clientului extrasul din contul său la finele perioadei de gestiune sau la cererea clientului;
·               Să restituie resursele depuse la bancă la cerinţa clientului în modul convenit sau conform cerinţelor stabilite în contract;
·               Să gestioneze resursele clientului cât mai convenabil pentru a putea face faşă cerinţelor de lichidităţi din partea clienţilor băncii.
Drepturile băncii sunt:
·                    Să perceapă plată sub formă de comision pentru serviciile prestate clientului care va fi utilizată pentru remunerarea muncii şi a altor cheltuieli operaţionale ale băncii;
·               Să înscrie în conturi şi să calculeze dobânzi în funcţie de tipul şi regimul contului;
·               Să utilizeze resursele clientului în modul în care consideră ea că este mai avantajos;
·               Să ceară de la client anumite forme de garanţii pentru acoperirea riscului aferent clientului respectiv în special în relaţiile de creditare;




34.  Noţiunea şi tipologia conturilor bancare.

 Contul bancar este un mecanism de constituire a resurselor şi de stingere a obligaţiilor clienţilor în procesul economic, a reflectării circuitelor în sistemele de plăţi şi compensări, a relaţiilor cu diverse entităţi pe plan naţional şi internaţional.
Cont bancar  – cont analitic deschis de bancă pe numele titularului de cont, prin care se efectuează operaţiuni de încasări şi/sau plăţi ale mijloacelor băneşti.
Relaţiile directe dintre bancă şi client se reflectă în conturile bancare deschise pentru a duce evidenţa raporturilor dintre bancă şi fiecare client al ei.
Contul bancar are unele caracteristici specifice reflectate în contabilitatea bancară, dintre care cele mai importante sunt:
(a)     marea majoritate a informaţiei-bani reflectă schimburile de proprietate a activelor financiare;
(b)     trecerea din proprietatea băncii în proprietatea clientului a unui credit acordat de banca şi înregistrat în cont;
(c)      trecerea din proprietatea clientului în cea a băncii, prin înregistrare în cont, a ratelor din credit rambursate, precum şi a dobânzilor şi comisioanelor cuvenite băncii;
(d)     efectuarea şi de alte operaţiuni decât depozitele şi creditele, cum ar fi constituirea de garanţii, operaţiuni în valută, operaţiuni cu titluri de valori etc.

Conturile care se pot deschide clienţilor se pot grupa în trei mari categorii:
Conturile curente (conturi de decontare) se deschid clienţilor pentru înregistrarea operaţiunilor curente de încasări şi plăţi în numerar, transferul fondurilor între băncile clienţilor care reprezintă încasări şi plăţi, precum şi alte operaţiuni generate de acordarea şi derularea creditelor, constituirea şi retragerea depozitelor, diverse servicii prestate pentru populaţie şi agenţii economici. Contul curent este cel mai utilizat cont bancar, întrucât prin el se desfăşoară întreg fluxul bancar al clientului şi permite o informare operativă asupra lichidităţii imediate a acestuia.
Contul curent începe să funcţioneze prin creditare, operaţiunea reprezentând depunerea unei sume în numerar la casieria băncii de câtre titular, transferul unui fond de la altă bancă, transferul din alt cont al titularului (retragere de depozit, creditare), bonificare de dobândă etc. Contul curent funcţionează pe baza a două principii:
(a)    asigurarea permanentă a disponibilităţilor, adică a soldului creditor;
(b)    capacitatea juridică a titularului de a dispune de plăţi în proporţia în care activele din cont sunt libere de gaj sau alte obligaţii dispuse de autoritatea publică.
Pentru operaţiunile efectuate în contul clientului banca percepe comisioane potrivit tarifelor anunţate.
Conturile de depozit. Investiţiile financiare ale clienţilor făcute la bănci cu scop de fructificare a capitalului sunt cunoscute sub numele de depozite bancare la termen şi se înregistrează în conturi de depozite. Depozitele pot fi în lei şi valută şi se constituie în baza unei convenţii scrise între bancă şi client în care se prevăd suma, perioada şi dobânda, inclusiv modalitatea de plată a acesteia. La scadenţă depozitul şi dobânda se transferă în contul curent, dacă nu există o clauză de reînnoire automată. Dobânda poate fi transferată şi lunar în contul curent, în funcţie de opţiunea clientului, dar aceasta este ceva mai mică decât dobânda transferată la scadenţă.
Conturile de împrumut reflectă obligaţiile clienţilor faţă de bancă şi se debitează cu valoarea creditelor trase, creditându-se cu sumele rambursate. Toate conturile de împrumut funcţionează prin intermediul contului curent, respectiv cu sumele trase din credit se alimentează contul curent din care se fac apoi plăţile şi invers din sumele disponibile în contul curent se rambursează creditele din contul de credite şi se plătesc dobânzile şi comisioanele datorate băncii.
După continuitatea înregistrării operaţiunilor în ele, deosebim 2 tipuri de conturi:
1.                  Provizoriu – o acţiune temporară şi serveşte pentru depunerea mijloacelor băneşti aferente formării capitalului social sau majorării lui (din acest cont nu se retrag banii);
2.                  În sens deplin care se clasifică astfel:
·                Cont curent (de decontare) - deschis persoanelor fizice şi juridice care serveşte pentru înregistrarea în ordinea cronologică a tuturor operaţiunilor care apar în cadrul tranzacţiilor efectuate de titularul contului (se mai numeşte cont curent).
·                     Cont de depozit care poate fi:
a)  la vedere- serveşte pentru păstrarea mijloacelor băneşti depuse fără indicarea termenului de extragere a acestora din cont;
b)  la termen – serveşte pentru păstrarea mijloacelor băneşti pe o perioadă fixată de timp şi presupune că banca să calculeze dobânda reieşind din soldul acestui cont.
·                Cont de împrumut- utilizat pentru păstrarea informaţiei cu privire la creditele acordate clienţilor băncii cât şi evidenţa dobânzilor calculate şi încasate de bancă;
·                     Contul LORO – cont interbancar folosit pentru păstrarea mijloacelor băneşti ale altor bănci în banca respectivă.

27. Particularităţile garanţiilor reale: garanţii imobiliare (ipoteci) şi garanţii mobiliare (gajuri).
Gajul este una din cele mai răspândite forme de asigurae a rambursării creditului bancar. Gajul se prefectează printr-un contract special, semnat de ambele părţi. Contractul confimă dreptul creditorului  a supra patrimoniului gajat în caz că debitorul nu-şi onorează obligaţiile de plată.

Utilizarea gajului presupune existenţa unui mecanism special de aplicare. Etapele de realizare a mecanismului :
-      Selectarea obiectului şi tipului gajului
-      Evaluarea obiectului gajului
-      Alcătuire şi executarea contractului de gaj
-      Ordinea solicitării recompensei din gaj
Obiect al gajului pot fi bunuri, valori mobiliare, alt patrimoniu şi drepturi patrimoniale. Gajul trebue să corespundă criteriilor de acceptabilitate şi suficienţă.  Acceptabilitatea reflectă parametrii calitativi ai obiectului gajului ( trebue să aparţină debitorului, să aibă expresie valorică în bani, să fie lichid ), iar suficienţa – parametri cantitativi (valoarea gajului trebue să fie mai mare ca valoarea creditului + dobânda).
În cazul acordării împrumuturilor ipotecare apar unele particularităţi. În aceste cazuri în calitate de gaj apare ipoteca – gajul valorilor imobiliare.  Obiect al ipotecii pot fi clădiri, construcţii, loturi de pămînt, case de locuit, apartamente, vile, alte construcţii cu destinaţie de consum. 
Dacă asupra imobilului sunt stabilite drepturi colective de posesie, ipoteca poate fi stabilită doar în urma acordului scris al tuturor proprietarilor. Caracteristicile ipotecii:
 a) patrimoniul se află în posesia debitorului,
b) veniturile din utilizarea obiectului ipotecii se află în gestionarea debitorului,
 c) patrimoniul poate fi utilizat pt căpătarea mai multor împrumuturi,
d) contolul asupra integrităţii obiectului ipotecii se exercită foarte simplu.
Ipoteca, deobicei, se utilizează la acordarea creditelor pe termen lung persoanelor fizice şi juridice (procurare de imobil, construcţii, amenajări de terenuri, etc).



23. Etapa alcătuirii dosarului şi analiza documentaţiei prezentate.
În analiza dosarului de creditare, banca trebuie să răspundă următoarelor obiective:
1.  să decidă dacă va finanţa sau nu.
Din informaţile furnizate băncii de către societatea comercială, analistul de credit trebuie să le selecţioneze pe acelea care îi permit să aprecieze următoarele :
-          capacitatea de rambursare: ce volum de datorie poate suporta şi pe cei
perioadă;
-          capacitatea de a absorbi şocuri în perioada derulării împrumutului. Sunt
apreciate eventualele ameninţări care planează asupra societăţii precum şi marja de siguranţă.
-          modalitatea de rambursare în situaţia apariţiei falimentului înainte de
scadenţa împrumutului.
2. găsirea tipului de finanţare care să răspundă cei mai bine necesităţilor debitorului.
Sunt examinate:
-                nevoile de finanţare pe termen scurt (nevoile de trezorerie);
-                formele de credit cel mai bine adaptate investiţiilor pe termen lung;
-                tipurile de garanţii.
3. utiiizarea informaţiilor obţinute pentru a face o propunere competentă şi personalizată nevoilor societăţii comerciale.
SURSELE DE INFORMAŢII NECESARE ANALIZEI DE CREDIT  
a) situaţiile financiare
Analistul de credit solicită societăţii comerciale bilanţul anual şi contul de rezultate, însoţite de anexele lor care permit mai buna înţelegere a operaţiilor financiare derulate în decursul unui an. Dacă nu există un istoric al relaţiei cu banca, sunt solicitate stările financiare de pe ultimii patru sau cinci ani de activitate. In cazul în care societatea este deja client al băncii, vor fi solicitate doar documentele pentru anul contabil încheiat precum şi previziuni pentru anul în curs.
Este recomandabil ca documentele contabile să fie acceptate doar în cazul în care sunt certificate de un expert contabil sau de o societate cu activitate recunoscută de audit contabil şi financiar.
b)  analizele economice şi sectoriale
Pentru a evalua calitatea potenţialului debitor, analistul de credit trebuie să se asigure că înţelege bine modul său de funcţionare:
>   tipul de produse şi servicii vândute precum şi modul lor de producere;
>   ciclul de fabricaţie, cine sunt clienţii şi furnizorii;
>    perceperea societăţii pe piaţă, oportunităţile şi ameninţările;
>    nivelul de concurenţă şi modul de manifestare prin preţ, tehnologie şi calitate;
>   factorii de influenţă ai competitivităţii;
Analizele sectoriale sunt furnizate de:
>   serviciile de studii economice ale băncilor;
>   organisme specializate: camerele de comerţ şi industrie, banca centrală, asociaţiile profesionale etc;
>   presa specializată.
c) informaţii complementare
Recurgerea la acest tip de informaţii este justificată de faptul că obiectivul în analiza dosarului de creditare este reducerea riscului cât mai mult posibil.
DOSARUL DE CREDIT
Majoritatea băncilor şi a instituţiilor financiare utilizează formate relativ tipizate pentru aplicaţiile de credit, formalizarea având ca scop fluidizarea activităţiii urmărire pe care o desfăşoară membrii comitetelor de credit.
a) prezentarea societăţii:
 - nume social şi număr la registrul comerţului;•
 - sector de activitate;
 - repartiţia capitalului;
 - conducători;
 - istoric;
  - organigrama grupului dacă este cazul;
 - tipul şi suma angajamentelor pe care le are banca asupra companiei, precum şi angajamentele băncilor concurente.
b) prezentarea sectorului de activitate:
>   caracteristicile produselor/serviciilor;
1.   tipurile de produse/servicii;
2.   modul de producţie;
3.   modul de aprovizionare şi principalii furnizori - sunt efectuate comparaţii cu termenele de plată uzuale acordate de furnizorii dintr-un anumit sector.
>   caracteristicile concurenţei;
1.   grad de concentrare;
2.    modul în care se manifestă concurenţa: prin preţuri, produse, tehnologie, mărci;
3.    modul de distribuţie - cum sunt distribuite produsele/serviciile vândute, structura clientelei.
4.    principalii concurenţi: cifră de afaceri, rentabilitate, structura financiară, acţionariat;
>   caracteristicile sectorului de activitate; ameninţările şi oportunităţile sectorului, puncte tari puncte slabe - analiza SWOT;
>   poziţionarea întreprinderii pe piaţă;
1.   competitivitate, nivel tehnologic;
2.    rentabilitate şi soliditate financiară în raport cu concurenţa.
c)  analiza situaţiei financiare, care trebuie să includă cel puţin următoarele aspecte:
>   riscul afacerii;
>   evoluţia cifrei de afaceri şi a marjelor;
>   solvabilitate, lichiditate: aprecierea calităţii structurii financiare;
>   finanţarea nevoilor de exploatare: care sunt nevoile şi cum se poate implica banca;
>   finanţarea imobilizărilor: care sunt nevoile şi cum se poate implica banca;
>   analiza modului de gestionare a societăţii - studiu retrospectiv pe ultimele 3- 4 exerciţii financiare;
>   evoluţia rentabilităţii;
>   formarea profitului net: analiza provizioanelor şi a elementelor excepţionale;
>   determinarea capacităţii de rambursare;
>   previziuni pentru anul în curs.
d) recomandarea finală a analistului de credit - acesta trebuie să concluzioneze fiecare dosar printr-o recomandare bazată pe ponderarea avantajelor şi a dezavantajelor respectivei tranzacţii, după cum urmează:
PUNCTE TARI
PUNCTE SLABE
poziţionarea economică
aceleaşi poziţii
concurenţa

structura financiară

calitatea gestiunii

relaţii bancare

AMENINŢĂRI                                                OPORTUNITĂŢI
evoluţii tehnologice                                        aceleaşi poziţii
evoluţii economice
concurenţa
acţionariat



24. Etapa determinării indicatorilor de apreciere a riscului de creditare. Constituirea garanţiilor.
Riscul de credit
 Riscul de credit poate fi definit ca riscul ca dobânda, creditul sau ambele să nu fie rambursate la scadenţă sau să fie rambursate parţial. Cauzele pot fi:
        -    riscul aferent particularilor şi întreprinderilor,
       -    riscul de ţară.
 Riscul aferent particularilor şi întreprinderilor
       In cazul particularilor, incapacitatea de rambursare este,
-                fie rezultatul unui decalaj între venituri şi cheltuieli, riscul fiind ca venitul viitor al acestora să se diminueze sau să dispară,
-                fie necinstea împrumutantului -- risc dificil de apreciat de către banca, care nu dispune de informaţii suficiente pentru a anticipa un astfel de comportament.
Incapacitatea de rambursare a creditului poate proveni şi din cauza unor factori interni întreprinderii, cum ar fi:
- calitatea şi moralitatea managementului - este greu de apreciat de către bancă, de aceea banca cere un curriculum vitae şi relaţii de la tertii privind managementul întreprinderii şi relaţiile managementului cu personalul;
-    incapacitatea întreprinderii (incapacitate dată de tehnologie, dar şi mentalitate) de a se adapta pieţei;
- timpul în care se încasează creanţele de la beneficiari poate determina blocaje financiare şi deci dereglări în producţie şi în activitate întreprinderii.
Prevenirea riscului vizează două aspecte: divizarea riscului şi constituire garanţiilor.
Divizarea riscurilor se face mai întâi între particulari şi întreprinderi, băncile fixându-şi plafoane de credite. Pentru întreprinderi, banca îşi va repartiza riscurile acordând credite atât producătorilor mari, cât şi celor mici, lucrând cu sectoare activitate diferite şi având o repartiţie teritorială cât mai amplă.Pentru particulari, băncile vor acorda credite de preferinţă la salariaţi, la profesionişti şi pensionari.
Diversificarea domeniilor în care acţionează banca permite menţinerea riscului de credit în limite controlabile.
Constituirea garanţiilor
Deşi constituirea garanţiilor în favoarea băncilor nu este obligatorie în  uzanţele bancare din ţările dezvoltate, în sistemul bancar moldovenesc garanţia constituie condiţia de bază în acordarea creditelor, acestea fiind constituite înainte  de acordarea creditelor, îmbrăcând diferite forme: gaj, ipotecă etc.                       
Banca Naţională impune bănciloi să-şi clasifice portofoliul de credite şi să-şi constituie provizioane respective.

2. Mecanismul fondarii si licentierii bancii in RM
1) Formarea unei S.A. şi exprimarea deciziei deliberative de a acorda servicii bancare;
2) Înaintarea unei cereri faţă de autoritatea monetară (BNM) prin care se exprimă rugămintea de a autoriza societatea respectivă ca bancă. La această etapă sunt necesare de îndeplinit următoarele condiţii:
·         De ordin juridic - existenţa societăţii înregistrate în toate organismele şi prezentarea certificatelor respective, plus fiecare bancă trebuie să aibă un statut formulat în conformitate cu cerinţele legislaţiei;
·         De ordin financiar - existenţa capitalului minim necesar şi cheltuielilor de înregistrare, existenţa unui bussines plan în care se transcrie viziunea clară a societăţii, a situaţiei financiare pe următorii trei ani de zile:
·         Cu caracter tehnic - existenţa unui spaţiu în care se vor desfăşura operaţiunile bancare şi a utilajului necesar;
·         Cu caracter de calificare - faţă de personalul bancar, faţă de cantitatea de personal şi calitatea lui. Documentele confirmative despre executarea acestor cerinţe se vor anexa la cerere.
3) Avizarea cererii (termenul de aviz este de 3 luni). Avizul poate fi afirmativ şi negativ. În cazul avizului negativ, BNM va informa banca în scris despre motivele refuzului, în cazul avizului afirmativ BNM va elibera o autorizaţie cu caracter provizoriu, va înregistra banca în registrul băncilor.
4) Activitatea băncii pentru confirmarea autorizaţiei în R.M termenul este de 1 an de zile.
Banca Naţională are dreptul exclusiv de a elibera autorizaţii băncilor din Republica Moldova. în scopul acordării autorizaţiei BNM stabileşte cerinţe  unice pentru băncile care vor activa pe teritoriul Republicii Moldova.
(articolul 6)
În termen de 3 luni de la data depunerii cererii BNM o aprobă preliminar sau o respinge, comunicând în scris solicitantului decizia luată. Refuzul de  a elibera o autorizaţie trebuie să fie motivat. BNM acordă preliminar autorizaţia de activitate pe o perioadă de un an.
Aprobând preliminar cererea, BN stabileşte următoarele cerinţe faţă de bancă pentru acordarea licenţei:
                                        depunerea capitalului iniţial, care nu trebuie să fie mai mic decât capitalul minim necesar;
                                        angajarea de specialişti;
                                        încheierea unui contract cu o firmă de audit;
                                        închirierea sau cumpărarea de echipamente pentru efectuarea operaţiunilor bancare şi de edificii bancare.
Dacă în decursul unui an banca nu îndeplineşte cerinţele enumerate, aprobarea preliminară a cererii se anulează. Dacă cerinţele sunt satisfăcute, BNM eliberează autorizaţia timp de o lună. Autorizaţia bancară se acordă pe termen nedeterminat şi este netransferabilă.
BNM deţine registrul central al băncilor comerciale, în care se trec titlurile, adresele sediului central şi ale filialelor băncilor comerciale. La acesta  anexează copiile documentelor prezentate pentru acordarea autorizaţiei şi/s deschiderea filialelor şi alte documente sau modificări ale acestora. Băncile căror autorizaţii au fost retrase se exclud din registru printr-o notă.

3.      4. Extinderea activităţii bancare pe teritoriu. Deschiderea filialelor.
O bancă cu unităţi teritoriale poate deschide sucursale, filiale şi agenţii/reprezentanţe.
Sucursala - unitate teritorială mare cu autonomie financiară faţă de oficiul central şi drept de decizii pronunţat. De obicei are consiliu de directori, banca mamă fiind implicată în elaborarea strategiei de dezvoltare.
Filială - o unitate teritorială mai mică, fără autonomie financiară sau drept de decizie, are doar director, se subordonează oficiului central.
Filiala este o unitate distinctă, juridic dependentă de bancă, ce desfăşoară toate tipurile de activităţi financiare sau unele din ele, în funcţie de categoria autorizaţiei eliberată băncii. Bilanţul filialei e parte componentă a bilanţului băncii comerciale. Filialele au autonomie gestionară şi operativă în limita competenţelor atribuite de centrala băncii. Filialele, ca şi centrala băncii, îşi desfăşoară activitatea pe anumite compartimente.
Pentru a deschide o filială, banca trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
· Să deţină gradul de suficienţă a capitalului în corespundere cu legislaţia în vigoare
· Să desfăşoare cel puţin 1 an de activitate
· Să nu constituie obiectul sancţiunii din partea BNM
· Să se exercită activitatea în conformitate cu legislaţia.
Filialele au următoarele atribuţii:
răspund, prin conducerea numită de Consiliul băncii, în faţa centralei, de activitatea desfăşurată în unităţile din subordine;
îndeplinesc toate cerinţele şi ordinele înaintate de centrala băncii şi primesc ordonanţe de la centrala băncii;
emit ordine şi dispoziţii privind problemele ce ţin de activitatea filialei şi a agenţiilor ei în limitele competenţei lor;
îndeplinesc atribuţiile stabilite de centrală pe linie de personal, salarizare şi organizare;
stabilesc relaţii cu clienţii: acordă credite persoanelor fizice, şi juridice (în lei şi în valută) în limitele plafoanelor fixate de Consiliul băncii;
 folosesc în calitate de resurse creditare mijloacele proprii, precum şi mijloacele atrase; deschid conturi tuturor clienţilor şi le gestionează; efectuează operaţiuni de schimb valutar; consultanţă şi au alte împuterniciri.
Agenţiile reprezintă puncte de lucru ale filialelor, direct subordonate acestora. Agenţiile îşi realizează activitatea profesională sub supravegherea si îndrumarea filialei, fiind unităţi operative, înfiinţate pe baza criteriului acoperirii de clienţi şi efectuând predominant un volum mare de operaţiuni, dar de  valori mai mici. Compartimentele ce se regăsesc la nivelul agenţiilor asigura desfăşurarea operaţiunilor de casă, viramente interne şi externe, schimb valutar etc. în general, la nivelul agenţiilor se desfăşoară activităţi legate strict de relaţiile cu clienţii, gama operaţiunilor oferite fiind mult mai redusă decât în cazul filialelor.
Reprezentanţele bancare sunt organizate de către bănci în scopul efectuării  operaţiunilor concrete cât mai aproape de clienţi. Reprezentanţe bancare pot fi casele de schimb valutar; casele de încasări şi plăţi serale sau cu program prelungit, casele deschise în scopul efectuării transferurilor de bani peste hotare etc. Reprezentanţele sunt părţi componente ale agenţiilor, ale filialelor sau chiar ale centralei societăţii bancare.


 26  Esenţa diferitor forme de garantare a rambursării creditului bancar; valoarea garanţiei şi nivelului de acoperire asigurat de garanţii.

Forma de asigurare a rambursării creditului reprezintă sursa concretă de achitare a datoriei existente, perfectarea juridică a dreptului creditorului asupra utilizării ei, organizarea controlului asupra suficienţei şi acceptabilităţii sursei în cauză.
Mecanismul de achitare a împrumutului din contul veniturilor şi confirmarea lui în contractele creditare reprezintă permisa principală a rambursări creditului, iar definirea formei de asigurare a rambursări creditului reprezintă garanţia acestei rambursări.

Sursele de achitare a datoriei se împart în  primare şi secundare. Primară este  venitul din realizarea producţiei, acordarea de servicii, sau venitul persoanei fizice.
În practică deseori se crează situaţia de risc al încasării veniturilor (din diferite motive). În aşa cazuri apare necesitatea aplicării surselor secundare. La ele se referă garanţiile reale - gajul, ipoteca si garanţiile personale -  cesiunea de creanţe, cauţiuni şi fidejusiuni, scrisori de garanţie.
Aceste forme de asigurare a rambursării creditului se perfectează în acte speciale, care au putere juridică şi acordă creditorului dreptul asupra sursei nominalizate.
Toate formele de garantare a creditelor, pentru a fi acceptate de către banci, trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii;
-      să poată fi transformate rapid în lichidităţi;
-      să fie materializate într-un titlu sau înscris autentic;
-      bunurile să se afle în proprietatea debitorului sau a girantului şi să nu fie afectate de către alte creanţe;
-      proprietarul bunurilor să aibă capacitatea de a le gira sau ipoteca;
-      bunurilor existente anterior angajării creditelor să fie în stare corespunzătoare de funcţionare;
-      bunurile procurate ulterior pe seama creditelor să fie noi şi însoţite de documente de calitate;
-      bunurile  propuse drept garanţie  să aibă piaţă de desfacere sau  potenţiali
cumpărători,
Pentru stabilirea cuantumului garanţiei creditelor se va porni de la valoarea contabilă a bunurilor corporale şi necorporale care fac obiectul garanţiei, valoare actualizată în funcţie de valoarea de piaţă a acestora.
Garanţiile constituite sunt benefice atât pentru debitor cât şi pentru bancă prin faptul că:
- stimulează pe împrumutat în respectarea obligaţiilor asumate;
- asigură securitatea creanţelor băncii întrucât garanţia poate fi valorificată în vederea acoperirii creditelor nerestituite

28.  Aspectele utilizării garanţiilor personale ca surse secundare de rambursare a creditului bancar
Cesiunea de creanţe.
Cesiunea este un document al debitorului (cedentului), în care el cedează băncii creanţa sa ca modalitate de asigurarea a rambursării creditului.
Valoarea creanţei cedate trebue să fie suficientă pt a achita datoria. Banca are dreptul să utilizeze veniturile încasate doar pt a achita creditul şi dobânda. Excedentul încasat se restitue cedentului.
Există 2 tipuri de cesiune: închisă şi deschisă.
Deschisă – presupune înştiinţarea debitorlui cedentului despre cedarea derptului de cerere. În acest caz debitorul achită datoriile sale băncii şi nu cedentului.
Închisă – persoana terţă nu este informată despre cesiune. Debitorul plăteşte cedentului, iar acesta achită obligaţiile sale băncii.
Împrumutatorii de obicei preferă cesiunea închisă, dar pt bancă aşa formă este mai riscantă, deoarece:
1- mijloacele , asupra cărora s-a contractat cesiunea, pot fi transferate în conturile cedentului în alte bănci,
2- împrumutătorul poate ceda creanţele de mai multe ori,
 3- împrumutătorul poate ceda creanţe inexistente.

Cauţiunea sau fidejusiunea ca tip de garanţie a rambursării creditului bancar.
Conform acordului de cauţiune persoana terţă – fidejusorul – îşi asumă responsabilitatea executării obligaţiilor de plată a debitorului dacă acesta nu le execută în termenii stabiliţi.
Responsabilitatea patrimonială în acest caz o poartă nu debitorul, ci persoana terţă. Dacă debitorul şi-a onorat obligaţiile doar parţial, creditorul are dreptul să ceară achitarea deplină de la persoana terţă, care a garantat rambursarea creditului.
Cauţiunea se întrerupe dacă:
-      se întrerupe obligaţia asigurată de cauţiune
-          expiră termenul cauţiunii indicat în acord
-          datoria asigurată prin cauţiune trece asupra altui debitor şi fidejusorul nu a dat acordul de responsabilitate pt noul debitor
-          modificarea obligaţiei fără acordul fidejusorului.
 Scrisoarea de garanţie bancară.
Garanţia bancară reprezintă un înscris prin care altă bancă (garant) se angajează necondiţionat şi irevocabil ca, în cazul în care un debitor (împrumutat) nu va executa obligaţia de a plăti la o dată precisă o sumă de bani determinată, să plătească suma neachitată, în favoarea băncii beneficiare.
Ea include rechizitele următoare: -  referiţa la contractul, în asigurarea căruia ea se acordă
-      caracterul garanţiei (revocabilă sa irevocabilă)
-      termenul
-      suma şi valuta în care se va achita
-      mecansmul de achitae
-      locul efectuării plăţii
-      ordinea soluţionării litigiilor
Garanţia bancară se acordă contra unui comision, achitat de debitor. Mărimea acestui comision depinde de riscul de plată beneficiarului, probabilitatea achitării sumelor din contul debitorului, mărimea cheltuielilor operaţionale de perfectare a garanţiei.

Popular Posts

Expresii frazeologice

Corespondenta economica

Exam la filozofie: Primele 24 intrebari

Analiza economico - financiara

Motive

Integrale

Finantele Intreprinderii exam

Dreptul Afacerilor T1

Genuri si specii

Integrarea Economica