relatii valutar financiare 1
Conţinutul şi domeniul de studiu al relaţiilor valutar-financiare
internaţionale
Sistemul valutar financiar-internaţional:
elementele constituente şi evoluţia lui
Sistemul financiar-monetar
internaţional poate fi privit sub două aspecte şi anume:
·
Sistemul
financiar-monetar internaţional poate fi definit generic ca fiind ansamblul de
norme şi tehnici, convenite şi acceptate pe baza unor reglementări
instituţionalizate menite să coordoneze şi să organizeze comportamentul ţărilor
membre în domeniul fluxurilor financiare şi monetare internaţionale generate de derularea unor operaţiuni
comerciale sau necomerciale internaţionale.
·
Sistemul
financiar-monetar internaţional cuprinde şi ansamblul de pieţe, instituţii,
metode, mijloace, tehnologii, fluxuri financiare menite să asigure deplasarea
în timp şi în spaţiu a resurselor de capital de la cei care le deţin
(creditorii sau investitorii internaţionali) către cei care au nevoie de
acestea (debitorii sau beneficiarii finanţării).
Cerinţele
de bază ale funcţionării sistemului financiar-monetar
·
Ajustare
·
Lichiditate
·
Confidenţă
Produsele sistemului
financiar-monetar internaţional:
·
Etaloane
monetare cu statut internaţional sau internaţionalizate;
·
Fonduri
financiare şi de credit atrase în circuit internaţional;
·
Mijloace,instrumente,
modalităţi şi acorduri internaţionale de plată;
·
Informaţii
economice, financiare, monetare, sociale, politice la nivelul economiei
mondiale;
·
Reglementări,
recomandări necesare reglării activităţilor financiare şi monetare
internaţionale;
·
Regimul
pieţelor internaţionale valutare, de capital şi a aurului.
Funcţiile sistemului
financiar-monetar internaţional:
·
Dimensionarea
valorică a etaloanelor monetare;
·
formarea
masei de semne băneşti cu circulaţie internaţională;
·
Transferarea
resurselor financiare de la cei care au surplus de fonduri (cheltuiesc mai
puţin decât câştigă) către cei care au deficit de fonduri (cheltuiesc mai mult
decât câştigă).
·
Promovarea
eficienţei economice prin alocarea optimă a resurselor de capital (riscuri şi
costuri scăzute);
·
Valorificarea
oportunităţilor de investiţii (fondurile sunt transferate dinspre sectoare sau
domenii cu productivitate scăzută către domenii cu productivitate ridicată);
·
Derularea
fluxurilor de încasări şi plăţi;
·
Stimularea
nivelul economisirilor şi al investiţiilor;
·
Formarea
fondului de informaţii financiare, monetare şi economice internaţionale;
·
Reglarea
activităţilor financiar – monetare internaţionale.
Dezvoltarea sistemului financiar-monetar
internaţional este potenţată de:
·
Dezvoltarea
fluxurilor financiare internaţionale;
·
Sistemul
ratelor de schimb valutar flotant;
·
Dezvoltarea
fără de precedent a pieţei valutare internaţionale şi a pieţei internaţionale
de capital;
·
Posibilitatea
de obţinere a câştigurilor pe piaţa valutară într-un timp relativ scurt;
·
Necesitatea
alocării riscurilor (a dus la dezvoltarea unor instrumente şi operaţiuni
specifice);
·
Variaţia
temporală a consumului (raportul consum / venituri variază în timp);
·
Separarea
administrării afacerii de proprietatea asupra capitalurilor.
Evoluţia Sistemului valutar –financiar
internaţional:
·
Conferinţa
din Paris din 1867
·
Conferinţa
economică internaţională din Genova, din 1922.
·
Acordul
de la Bretton – Woods (1944): scopul principal era de a induce o stabilitate
monetară în sistem şi pentru a găsi o soluţie la dezechilibrele BPE;
·
Prima
criză a SFI (1960): introducerea DST pentru a creşte lichiditatea sist.
·
Crizele
sistemului financiar internaţional (1960 – 1970)
·
Flotarea
liberă (1973): ”Smithsonian Agreement” pentru monedele ţărilor industrializate
ca derogare temporară de la Acordul Jamaica;
·
Beneficiile
sistemului Bretton Woods:
o
Expansiunea
comerţului internaţional şi a IS
o
Reducerea
semnificativă a ratei inflaţiei (excepţie Japonia)
o
Creştere
economică semnificativă
·
Slăbiciunile
sistemului Bretton Woods:
o
Restricţii
la circulaţia capitalurilor
o
Presiunea
exercitată asupra rezervelor de aur ale SUA
o
Ineficienţa
programelor de ajustare aplicate situaţilor de criză.
- Acordul de la Kingstom Jamaica (1972-1976) de
reformare a SFI:
o
A
fost încheiat între ţările europene şi SUA cu scopul reformei SFI.
o
Flotarea
liberă a fost interzisă pentru ţările semnatare ale acordului de la Bretton
Woods cu derogarea din 1973
o
Flotarea
liberă este înlocuită de flotarea administrată din două motive:
- Continuarea creşterii şi dezvoltării
comerţului internaţional fără fluctuaţii excesive ale cursului de schimb
- Evitarea crizelor în economia mondială
(crizele petroliere)
- Modificarea articolului IV din Acord
(ratificată în 1978 de 2/3 din membrii):
o
Orice
ţară este liberă să îşi aleagă regimul monetar – valutar (mai puţin ancorarea
de aur a monedei);
o
FMI
va supraveghea politica monetară şi valutară a ţărilor participante la sistem
şi va elabora principii de acţiune
o
Printr-o
majoritate de 85 % FMI poate reintroduce un sistem ancorat pe USD (SUA are
drept de veto)
o
Diminuarea
rolului monetar al aurului
o
Desemnarea
DST ca principal activ de rezervă
- Principiile adoptate în 1977 asupra SFI:
o
Orice
membru trebuie să evite intervenţiile pe piaţa valutară pentru a preveni
dezechilibre ale BPE sau pentru a obţine un avantaj incorect în schimburile
comerciale internaţionale
o
Orice
membru poate interveni pentru a diminua eventualele crize la nivelul BPE
o
În
cazul oricărei intervenţii pe piaţa valutară trebuie să se ţină cont de
interesele ţărilor membre (inclusiv a celei emitente).
·
Aranjamentul
de la Plazza (septembrie 1985):
o
Iniţiat
de un grup de 5 ţări (SUA, UK, Japonia, Germania şi Franţa)
o
G5
s-au angajat pentru a interveni în vederea diminuării valorii USD pe pieţele
internaţionale (considerat în acel moment supraevaluat)
·
Acordul
de la Luvru (februarie 1986):
o
Iniţiat
de un grup de 7 ţări (G5 + Italia şi Canada)
o
Au
considerat că USD a atins o valoare care reflectă realităţile economice şi au
sistat intervenţiile pe piaţa valutară
o
Ţările
vor interveni neanunţat şi doar dacă este cazul în favoarea monedelor lor
Evaluarea Sistemului Valutar - Financiar
Internaţional actual
·
Flotarea
liberă nu a generat o diminuare a comerţului sau investiţiilor internaţionale
şi nici nu a dus la dezintegrarea pieţelor internaţionale de capital
·
Flotarea
liberă nu permite neapărat o ajustare rapidă a fluxurilor comerciale
·
Ratele
de schimb rămân extrem de volatile în cadrul SFI
·
Crizele
rămân destul de puternice şi frecvente (ex: criza din Asia)
·
Monedele
ţărilor mici pot fi ancorate de dolar sau de o altă monedă puternică dar
monedele ţărilor puternice trebuie să floteze liber în cadrul SFI (Yen-ul
japonez a fost stabilizat de exemplu prin eforturilor G4)
·
Rolul
de pivot al USD s-a diminuat prin introducerea DST şi prin creşterea rolului
EURO
Integrarea monetară europeană
·
Raportul
Delors (1989)
Planul de realizare al UEM – ETAPA I
Planul de realizare al UEM – ETAPA I
o
Prima
etapă (Iulie 1990)
§ Libera circulaţie a capitalurilor;
§ Ţările membre trebuiau să ia măsuri de
fixare pe cât posibil a ratelor de schimb;
§ Politicile comunitare trebuiau astfel
coordonate încât să asigure o stabilitate a preţurilor (obiectiv central);
§ Au fost create echipele de lucru necesare
în demararea stadiilor ulterioare;
§ În ansamblul său, această etapă a fost una
pregătitoare, cu rol în definirea responsabilităţilor, stabilirea obiectivelor
şi priorităţilor legate de introducerea EURO
·
Maastricht
Treaty (1992) - Criteriile de convergenţă
o
Stabilitatea
preţurilor - În anii anteriori, rata inflaţiei nu trebuia să depăşească cu 1.5%
media inflaţiei celor mai bune trei ţări;
o
Convergenţa
ratelor de dobândă - În anii premergători, rata de dobândă pe termen lung nu
trebuia să fie mai mare cu 2% faţă de media celor mai bune trei ţări (în termen
de inflaţie).
o
Disciplina
bugetară - Deficitul bugetar trebuie să fie mai mic de 3% din PIB. Datoria
publică nu trebuie să depăşească 60% of GDP.
o
Stabilitatea
cursurilor de schimb - În ultimii doi ani să nu aibă loc realinieri ale ratelor
de schimb
·
Planul
de realizare al UEM – ETAPA II
(Ianuarie 1994)
o
Crearea
Institutului Monetar European (EMI) cu următoarele atribuţii specifice:
§ Coordonarea politicilor monetare în
vederea asigurării stabilităţii preţurilor;
§ Pregătirea creării Sistemului European al
Băncilor Centrale şi coordonat de Banca Central Europeană;
§ Pregătirea etapei a 3-a de introducere a
monedei unice;
§ Evaluarea gradului de convergenţă
economică între ţările membre stabilite prin Tratatul de la Maastricht;
·
Etapa III (Ianuarie 1999)
o
Introducerea
monedei unice “EURO”.
o
Stabilirea
Băncii Centrale Europene ca fiind instituţia desemnată pentru a aplica politica
monetară comună;
o
Au
fost fixate definitiv ratele de conversie pentru cele 11 ţări care şi-au
anunţat participarea iniţial la zona EURO;
o
A
fost stabilită o perioadă de tranziţie pentru introducerea monedei unice între
1.01.99 şi 31.12.01;
o
Euro
a fost desemnat ca fiind singura monedă de denominare a operaţiunilor în cadrul
TARGET încă din 1999;
o
Au
fost create două instrumente: EURIBOR şi EONIA
Costuri şi beneficii ale introducerii Euro
·
Beneficii:
o
Reducerea
costurilor de tranzacţionare.
o
Eliminarea
riscului valutar (!!!)
o
Competiţie
mai mare, creşte eficienţa
o
Un
grad mai mare de integrare între pieţele financiare europene care sporeşte
eficienţa alocărilor de capital;
o
O mai
mare disciplină în materie de inflaţii prin garantarea independenţei Băncii
Central Europene;
o
O
disciplină fiscală impusă şi necesară pentru a intra şi a rămâne în zona Euro
o
Accelerarea
reformelor structurale în cadrul UE pentru a susţine adâncirea procesului de
integrare.
·
Costuri:
o
Reducerea
costurilor de tranzacţionare.
o
Eliminarea
riscului valutar (!!!)
o
Competiţie
mai mare, creşte eficienţa
o
Un
grad mai mare de integrare între pieţele financiare europene care sporeşte
eficienţa alocărilor de capital;
o
O mai
mare disciplină în materie de inflaţii prin garantarea independenţei Băncii
Central Europene;
o
O
disciplină fiscală impusă şi necesară pentru a intra şi a rămâne în zona Euro
o
Accelerarea
reformelor structurale în cadrul UE pentru a susţine adâncirea procesului de
integrare.
Conţinutul
activităţii economice internaţionale, legităţile de desfăşurare, în special, în
domeniul repartiţiei financiare şi de credit şi a circulaţiei monetare
reprezintă obiectul de studiu al RVFI (relaţiilor valutar-financiare
internaţionale).
Ca parte
componentă a economiei mondiale sistemul financiar-monetar internaţional
reflectă toate schimbările din sistemul acesteia şi totodată contribuie direct
la desfăşurarea activităţii economice internaţionale. Caracterul funcţionării
şi stabilitatea sistemul financiar-monetar internaţional depinde de nivelul
corespunderii principiilor sale cu structura economiei mondiale, repartizării
forţelor şi intereselor ţărilor mari.
Balanţa de Plăţi Externe (BPE)
Balanţa de plăţi
externe reprezintă un tablou statistic sub formă contabilă care înregistrează
sistematic ansamblul fluxurilor reale, financiare şi monetare intervenite între
rezidenţii unei economii şi restul lumii, în cursul unei perioade (de regulă un
an). (FMI, "Balance of Payements
Manual", Ed. 5, 1994)
Concepte care
stau la baza elaborării BPE: rezident / nerezident; centru de interes;
teritoriu economic; fluxuri reale / fluxuri financiare; natura tranzacţiilor,
preţul, momentul şi modalitatea de înregistrare a acestora.
Forme ale balanţei de plăţi externe
Balanţa de plăţi
globală înregistrează toate operaţiunile economice ale unei ţâri cu restul
lumii;
Balanţa de plăţi
regională înregistrează toate operaţiunile economice ale unei ţâri cu un grup
de ţâri, uniune economică sau monetară;
Balanţa de plăţi
bilaterală înregistrează operaţiunile economice între două ţări;
Balanţa de plăţi
program este varianta proiectată pe un orizont de timp viitor, proiecţiile
referindu-se în principal la contul curent şi la investiţiile nete în economic.
în funcţie de valorile proiectate se va determina necesarul de resurse pentru a
acoperi eventualele deficite de cont curent şi care se pot obţine din credite
externe sau din activele de rezervă;
Balanţa de piaţă
are în vedere fluxurile de încasări şi plăţi în valută înregistrate pe o
perioadă determinată (de regulă mai mică de un an). În cazul acestei balanţe
sunt înregistrate şi previziunile cu privire la încasările / plăţile
potenţiale.
În BPE se manifestă următoarele tipuri de
activităţi: activitatea
economică (export-import de bunuri şi servicii); financiară (mişcări de
capitaluri pe termen lung); de creditare (mişcarea de capital pe termen scurt);
monetară (mişcări de sume în monede şi valute).
Principii de înregistrare a fluxurilor în BPE: dublei înregistrări: Fiecare furnizare de
resurse reale sau financiare este compensată de o încasare şi, implicit, orice
intrare de resurse reale sau financiare este compensată de o plată). Intrările
de resurse sunt înregistrate în creditul balanţei (+) şi ieşirile sunt
înregistrate în debitul balanţei (-).
Intrări - CREDIT
|
Ieşiri - DEBIT
|
Exporturi FOB
|
Importuri FOB
|
Servicii prestate
|
Servicii plătite
|
Dividende, dobânzi,
salarii încasate
|
Dividende, dobânzi,
salarii plătite
|
Transferuri unilaterale
din străinătate
|
Transferuri unilaterale în
străinătate
|
Capitaluri investite din
străinătate
|
Capitaluri investite în
străinătate
|
Credite atrase
|
Credite acordate
|
Creşterea activelor de
rezervă
|
Diminuarea activelor de rezervă
|
Structura BPE
·
Contul
curent
o
Bunuri
si servicii
§ Bunuri servicii
o
Venituri
§ Din investitii directe / portofoliu
§ Din alte investitii (dobanzi)
o
Transferuri
curente
§ Sector oficial
§ Alte sectoare
·
Contul
de capital
o
Transferuri
de capital
o
Active
cumparate / vandute
·
Contul
financiar
o
Investitii
directe
o
Investitii
de portofoliu
o
Alte
investitii (credite externe, imprumuturi FMI)
o
Conturi
transit
o
Conturi
de cliring / barter
o
Active
de rezerva (aur, DST, valuta)
·
Erori
si omisiuni
Factori interni de destabilizare a BPE
·
Reducerea
semnificativă a exporturilor cauzată de calamităţi naturale sau de evenimente
fortuite (revoluţii, războaie civile);
·
Creşterea
importurilor / diminuarea exporturilor pe baza intensificării cererii interne;
·
Diminuarea
competitivităţii externe a produselor autohtone (calitate scăzută, preţuri
ridicate);
·
Scăderea
gradului de prelucrare al exporturilor;
·
Deteriorarea
climatului de afaceri intern;
·
Insuficientă
promovare / stimulare a exporturilor;
·
Politică
comercială (tarifară / netarifară) ineficientă;
·
Structura
pe ramuri a economiei naţionale.
Factori externi de destabilizare a BPE
·
Dereglarea
preţurilor mondiale la produsele cu pondere mare în structura comerţului
exterior;
·
Politica
comercială a altor state (atât cea tarifară cât şi cea netarifară);
·
Lipsa
avantajelor competitive (comparative) reale;
·
Dereglarea
fluxurilor comerciale zonale ca urmare a unor conflicte / dispute comerciale
internaţionale.
Precizări conceptuale echilibrul BPE sau
echilibrul extern
Conceptul de
echilibru extern depinde de distincţia care se face între tranzacţiile autonome
şi tranzacţiile de compensare (finanţare) precum şi de poziţionarea liniei
imaginare care le desparte.
Conceptul de
echilibru extern poate fi definit ca: egalitatea dintre tranzacţiile externe
autonome din debit cu cele din credit pentru contul curent şi pentru contul de
capital şi financiar.
Echilibrul BPE
În privinţa
echilibrului BPE, în literatura de specialitate, există două accepţiuni
diferite:
·
echilibrul
balanţei de plăţi este indus automat de echilibrul economic general, sau
·
echilibrul
poate fi obţinut prin promovarea unor politici macroeconomice sau prin
utilizarea unor tehnici de echilibrare specifice.
Ajustarea automată a BPE: prin finanţarea compensa-torie, prin
mecanismul preţurilor
Politici de ajustare:
·
Politici
monetare: ratele de dobândă, rezerva obligatorie, limitarea creditului,
retragerea / emisiunea de monedă
·
Politicile
bugetare: nivelul impozitării, reducerea cheltuielilor bugetare
·
Devalorizarea
cursului de schimb
·
Instituirea
de bariere tarifare şi netarifare în calea importului
·
Stimularea
şi promovarea exporturilor
·
Finanţarea
deficitelor din BPE
·
Atragerea
de investiţii străine directe şi de portofoliu
Interpretarea Balanţei de Plăţi Externe
Analiza Balanţei de Plăţi Externe:
·
permite
compararea sub raport cantitativ şi calitativ a schimburilor reale şi
financiare ale unei ţări cu străinătatea
·
permite
evaluarea avantajelor şi dezavantajelor pe care fiecare naţiune le are în
schimburile comerciale cu ţările terţe
·
măsoară
competitivitatea externă a economiei naţionale
·
pe
baza BPE se poate măsura gradul de atractivitate a mediului de afaceri intern
pentru investitorii rezidenţi şi nerezidenţi
·
constuie
instrument important în modelarea şi coordonarea politicilor comerciale externe
·
balanţa
de plăţi constituie fundamentul pentru o serie de politici macroeconomice:
fiscale, monetare, valutare, comerciale (tarifare şi netarifare) etc.
Analiza statistică a BPE
·
Indicatori
ai semnificaţiei (gravitaţii) dezechilibrului
·
Indicatori
ai dinamicii dezechilibrului
·
Indicatori
de analiza structurala a dezechilibrului
·
Indicatori
pentru compararea dezechilibrelor din BPE a două ţări.
Notaţii
folosite: X – încasări de la nerezidenti
(intrări, înregistrări în creditul BPE), M – plăţi către nerezidenţi (ieşiri,
înregistrări în debitul BPE), S – soldul contului BPE: S = X – M. Fiecare capitol sau post prezintă
un sold parţial sj = xj – mj, astfel încât, pentru întregul cont al BPE S =
∑sj, unde cu subscriptul j s-au simbolizat cele n componente ale unui cont al
BPE
Balanţa de Plăţi
Externe (BPE) reflectă poziţia unei economii naţionale în raporturile ei cu
restul lumii.
Conform regulilor
înregistrărilor în partidă dublă suma tuturor creditelor este identică cu suma
tuturor debitelor. În acest mod, soldul net al tuturor înregistrărilor din
balanţă teoretic este egal cu zero şi balanţa de plăţi externe este întotdeauna
echilibrată.
Conceptele de
dezechilibru pot caracteriza anumite posturi sau conturi (părţi) ale balanţei
de plăţi externe. Dezechilibrul cel mai mare al unei balanţe de plăţi, provine
de la dezechilibrul schimburilor comerciale.
Echilibrul
balanţei de plăţi: este indus automat de echilibrul economic general, sau echilibrul
poate fi obţinut prin promovarea unor politici macroeconomice sau prin
utilizarea unor tehnici de echilibrare specifice.