Bazele Fiscalitatii
1.Noţiune de impozit.
Impozitul reprezintă o contribuţie bănească obligatorie şi cu titlu
nerambursabil, datorată, conform legii, statului de către persoanele fizice şi
juridice pentru veniturile care le obţin sau pentru averea pe care o posedă. Trăsături ale impozitelor:
Legalitatea impozitelor- instituirea de impozite se face în baza
autorizării conferite prin lege. Obligativitatea
impozitelor- plata nu este benevolă, ci are caracter obligatoriu pentru
toate persoanele care obţin venituri sau deţin bunuri din categoria celor
supuse impozitării. Nerestituirea
impozitelor, Nonechivalenţa impozitelor.
Taxele reprezintă plata efectuată de persoanele fizice sau juridice pentru
serviciile prestate acestora de instituţii publice. Trăsăturile specifice ale taxelor sunt: Plata neechivalentă pentru servicii sau lucrări efectuate de
organe sau instituţii care primesc, întocmesc sau eliberează diferite acte,
prestează servicii şi rezolvă alte interese legitime ale persoanelor fizice sau
juridi.Subiectul plătitor este determ din moment când acesta solicită
efectuar unei activităţi din partea unei instituţii pub.
2.Elementele
impozitului:
1.obiectul - elementul
concret care stă la baza aşezării acestuia şi poate fi diferit în funcţie de
provenienţ impozitului, scopul urmărit, natura plătitorului. Astfel, ca obiect al impozitului poate
apărea: Venitul, Cheltuielile (consumul), Actele şi faptele. 2.Baza de calcul (materia impozabilă)
- elementul pe care se fundamentează evaluarea (calculul) impozitului 3.Subiectul impozitului (contribuabil,
plătitor) este persoana fizică sau juridică deţinătoare a obiectului
impozabil.4.Suportatorul
(destinatarul) -este persoana care suportă în ultima istanţă impozitul
( căruia i se adresează). 5.Sursa impozitului arată din ce anume se plăteşte impozitul ( venit ori averea). 6.Unitatea de impunere 7.Cota
impozitului- impozitul aferent unei unităţi de impunere. 8.Asieta (modul de aşezare) -
ansamblul măsurilor privind identificarea subiectelor şi obiectelor
impozitului, evaluarea obiectului impozabil, determinarea impozitului datorat
statului. 9.Termenul de plată
10.Înlesnirile fiscale
-Scutirile se aplică în vederea favorizării anumitor activităţi care folosesc
forţa de muncă cu randament scăzut. Reducerile- cazul reducerii bazei
impozabile la impozitul pe venit reînvestit în anumite scopuri prevăzute de
lege. Bonificaţiile
se acordă pentru a stimula anumiţi plătitori să-şi achite obligaţiile înainte
de expirarea termenelor. Amânările şi eşalonările -fragmentarea sumei de plată
în mai multe tranşe 11.Sancţiunile sunt un element pe care legea fiscală îl cuprinde, având
scopul de a întări odată în plus
caracterul obligatoriu al achitării impozitelor şi taxelor, precizându-se
totodată penalizările aplicate plătitorilor ce se abat de la această îndatorire
legală.
3.Metode de impunere.
Impunerea -
indetificarea tuturor categoriilor de contribuabili; bazei de calcul a impozitului si determinarea
exactă a cuantumului acestuia. Clasificarea:
În situaţiile în care la bază stă momentul evaluării materiei impozabilă:
provizorie, care se efectuează în timpul anului; definitivă la finele anului. În
funcţie de modul cum se însumează
elementele de calcul:parţială , impunerea veniturilor separat pe fiecare
sursă de obţinere a lor de către un contribuabil; globală- impunerea veniturilor
cumulate din diferite surse de obţinere a lor de către o singură persoană. În funcţie de modul cum diferite persoane
stăpânesc obiectul impozabil: individuală; colectiva. În depedenţă de modul în care se face
evaluarea obiectului impozabil:direct; indirectă ( sau
forfetară) După metodele
de aplicare a cotelor impunerea în cote: fixe;
procentuale. 1) Impunerea în cote fixe se foloseşte mai frecvent când baza de
calcul o formează un anumit bun, o faptă sau un act: suprafaţa de teren,
capacitatea cilindrică a autoturismului.
Dezavant: nu ţine seama de venitul contribuabilului şi nici de situaţia
personală a acestuia.2)Impunerea în cote procentuale se utilizează mai des în cazurile când baza de
calcul este valoarea sau veniturile sub orice formă. Tipurile : a)Impunerea in cote proporţionale-se
aplică aceeaşi cotă de impozit indiferent de mărimea obiectului
impozabil,. Dezavantajul: nu se i-a în
consideraţie că puterea contributivă a diferitor categorii sociale este
diferită. b)Impunerea în cote progresive constă în aceea ,că odată cu creşterea
obiectului impozabil creşte şi cota impozitului astfel încât impozitul creşte
mai repede decât obiectul impozabil. Cunoaste 2 variante:1) impunere în cote
progresive simple ( globală) - impozitul are câteva cote, care se stabilesc în depedenţă de mărimea
venitului, însă se aplică o singură cotă de impozit asupra întregii materii
impozabile. Cota de impozit va fi
cu atât mai mare cu cît venitul sau averea respectivă va fi mai mare.
Dezavantajul: o persoană care obţine venit de 5000 lei va plăti statului un
impozit de 500 lei ( 5000 * 10% ), iar o altă persoană, care are venit de 5001
lei va achita un impozit de 750,15 lei ( 5001 * 15% ). 2)Impunerea în cote
progresive compuse ( pe tranşe ) are ca trăsătura divizarea materiei
impozabile in mai multe tranşe, iar pentru fiecare tranşă se stabileşte o
anumită cotă de impunere. c)Impunerea
regresiva ( degresivă) cunoaşte mai multe opinii. 1)cei care obţin venituri
mai mari achită un impozit mai mic, iar cei ce obţin venituri mai mici achită
un impozit mai mare.2) un procent mai mic pe un venit mai mare şi un procent mai mare pe un venit mai mic.
Impunerea regresivă se practică dacă se
urmăreşte încurajarea investiţiilor din profit.
4.Metode de
evaluare a obiectului impozabil
1)Evaluarea
indirectă a materiei impozabile se poate realiza prin trei variante: a)evaluarea
pe baza indicilor exteriori –permite stabilirea doar cu aproximaţie a
valorii obiectului supus impunerii (pământ, clădiri) Dezav: nu ţine seama de
situaţia persoanei care deţine obiectul impozabil, dar prezintă avantajul că
este simplă şi puţin costisitoare. b)evaluarea forfetară- organele fiscale cu acordul subiectului
impozitului atribuie o anumită valoare obiectului impozabil, fără ca vre-o una
din părţi sa aibă pretenţii la exactitatea obiectului impozabil.c)evaluarea
adminisrativă constă în stabilirea valorii materiei impozabile de către
organele fiscale pe baza elementelor de care dispun. 2) Evaluarea directă prin două variante: a)evaluarea pe baza
declaraţiei unei terţe persoane se utilizează în situaţia când terţa
persoană are cunoştinţă despre mărimea obiectului impozabil. Astfel, agenţii
economici declară salariile pe care le plătesc şi impozitele reţinute. Avantaj-
elimină posibilitatea sustragerii de la impunere a unei părţi din materia impozabilă, insă aplicabilitatea
acestei evaluări este limitată, neputând fi folosită decât in cazul unor
anumitor venituri. b) evaluarea pe baza declaraţiei contribuabilului se
realizează cu participarea directă a subiectului impozitului. subiectul este obligat să ţină o anumită
evidenţă contabilă, să întocmească bilanţ fiscal, să prezinte o declaraţie.
Dezavantaj- face posibilă sustragerea de la impunere a unei părţi însemnate din materia impozabilă.
5.Perceperea impozitelor.
perceperea impozitelor
se realizează prin următoarele metode: 1)încasarea
impozitelor de organele fiscale direct de la contribuabili, care cunoaşte
la rândul său două variante: a)când reprezentatul aparatului fiscal se
deplasează la contribuabil pentru a încasa impozitul- cherabil. B)când contribuabilul se deplasează benevol la organul
fiscal pentru a achita impozitul-portabil.
2)metoda calculării şi transferării directe a
sumelor datorate la
fiecare termen de plată. Această metodă se utilizează de agenţii economici,
care de sinestătător calculează şi
virează la buget impozitele. 3)stopajul
la sursă, care prevede calcularea, reţinerea şi transferul impozitelor să
se efectueze de o terţă persoană. Patronii plătesc salarii au obligaţia
reţinerii şi vărsării impozitului respectiv în condiţiile prevăzute de lege. 4)aplicarea timbrelor fiscale-în cazul
taxelor datorate statului pentru acţiunile în justiţie, eliberări,
autentificări, legalizări de acte etc. 5) încasarea forţată a impozitrlor. Se
utilizează în cazurile cînd contribuabilii au obligaţiuni faţă de bugetele de
toate nivelele, se execută prin: sustragerea banilor din conturi, ridicarea numerarului din casierie
agentului economic, sechestrarea
patrimoniului şi vînzarea lui la licitaţie.
6.Concept de sistem fiscal.
sistemul fiscal
- totalitatea impozitelor şi taxelor, a principiilor, formelor şi metodelor de stabilire,
modificare şi anulare a acestora precum şi totalitatea măsuriloe ce asigură
achitarea lor. Principii: echitatea – tratarea egală a persoanelor
care activează în condiţii similare, în vederea asigurării sarcinii fiscale
egale. neutralitatea – asigurarea condiţiilor egale investitorilor,
capitalului autohton şi străin, simpleţea procedeelor de determinare a tuturor elementelor de impunere; certitudinea
impunerii – existenţa de
norme juridice clare, care exclud înterpretările arbitrare stabilitatea fiscală
– efectuarea modificărilor legislaţiei fiscale să nu fie efctate pe parcursul
unui an. Eficienţa impunerii – perceperea impozitelor şi taxelor să se
efectueze cu minim cheltuieli, cât mai acceptabile pentru contribuabil. Sistemul de
impunere trebuie să asigure un nivel optimal al fiscalităţii, care nu ar stopa
activitatea economică şi nu ar agrava situaţia materială a populaţiei.
7.Sistemul de impozite al
Republicii Moldova-
totalitatea
impozitelor, taxelor şi altor plăţi, concepute în conformitate cu legislaţia
fiscală în vigoare. În conformitate cu Codul fiscal al RM impozitele si taxele
se clasif dupa criterii: după
trăsăturile de fond şi formă: directe ,indirecte; după instituţiile ce le administrează: 1.Impozite: a) generale de stat-
Impozitul pe venit, TVA, Accizele, Impozitul privat; b) locale- Impozitul pe
bunurile imobiliare2. Taxe a) generale
de stat - Taxele vamale, Taxele Rutiereb) locale- Taxele pentru folosirea resurselor
naturale, Taxa pentru amenajarea teritoriului, Taxa de plasare a publicităţii,
Taxa de piaţă, Taxa pentru cazare, Taxa de la posesorii de cîini. Această clasificare se poate modifica de la o
perioadă la alta în conformitate cu
modificările Codului fiscal. Sistemul de impozitarea prevede ca unul şi acelaşi
obiect să fie impus numai cu un singur impozit şi numai o singură dată, pentru
perioada fiscală respectivă stabilită de lege.
8. Legislaţia fiscală a RM Republicii Moldova.
Legislaţia
fiscală (drept fiscal) este concepţia susţinută în doctrina europeană a
finanţelor publice cu scopul de a individualiza şi pune în evidenţă ansamblul
reglementărilor juridice, financiare. Potrivit necesităţilor de realizare
practică a veniturilor bugetul, reglementarea juridică a impozitelor şi taxelor
cuprinde 2 categorii de norme juridice: Categoria I (conţinut de drept material)-
norme privind obiectul şi subiectele debitare de impozite, taxe şi celorlalte
venituri bugetare. Categoria II (normele fiscale de natură
procedurală) - norme privind procedura fiscală a stabilirii şi încasării
impozitelor şi taxelor, precum şi a soluţionării litigiilor dintre
contribuabili şi organizaţiile fiscale ale statului. Reglementarea juridică a impozitelor şi
taxelor este instituită potrivit unor criterii de aplicare a legii fiscale în
timp (principiul anualităţii impozitelor) şi în spaţiu (principiul
teritorialităţii impozitelor), astfel ca necesităţile şi interesele finanţelor
publice să fie protejate ăi realizate în mod raţional şi conform maximelor
fundamentale a impunerii.
9.Aparatul fiscal al Republicii Moldova
Sistemul de administrare fiscală reprezintă totalitatea instituţiilor,
activitatea cărora este axată în mod principal sau secundar pe exercitarea
atribuţiilor fiscale. Sistemul de administrare fiscală
este compus din Organul Fiscal (compus din Inspectoratul Fiscal
Principal de Stat si Inspectoratele
fiscale de stat teritoriale) si Organe cu atribuţii de administrare
fiscală (din care fac parte Centrul
National Anticoruptie Organele Vamale Curtea de conturi Serviciile de colectare
a impozitelor din cadrul primăriilor).
Activitatea aparatului fiscal este determinată de Constituţia RM,
Codul fiscal, legile RM, hotărârile Guvernului. Functiile Insp Fisc
Principal de Stat: organizarea activităţii inspectoratelor fiscale subordonate;
deţine controlul asupra
activităţii lor; elaborarea
metodelor şi metodologiei în domeniul fiscalităţii. Funcţiile Insp Fisc Teritor sunt: asigurarea evidenţei complete a
contribuabililor;asigurarea completitudinii transferului lor la buget;
organizarea averii confiscate şi patrimoniului sechestrat.
10.Impozit pe venit – noţiuni
generale.Subiecţii
impozitului pe
venit sînt persoanele fizice rezidente şi nerezidente care obţin venituri din
categoria celor impozabile. Rezident -
are domiciliul permanent in Republica Moldova, se afla în Republica Moldova cel
puţin 183 de zile pe parcursul anului fiscal; Nerezident al Republicii Moldova este orice persoana fizică care
nu corespunde cerinţelor stabilite pentru determinarea ei ca rezident. Obiectul
impunerii al impozitului pe venit pentru persoanele fizice rezidente îl
constituie toate veniturile obţinute din surse aflate pe teritoriul RM, cît şi
veniturile din surse aflate în străinătate. Obiectul impunerii pentru
pers fizice nerezidente - toate veniturile obţinute din surse aflate pe
teritoriul RM. Global se impozitează: plăţile pentru munca efectuată şi
serviciile prestate, facilităţile acordate de patron, onorarii, comisioane,
venitul din activitatea de întreprinzător sau profesională, creşterea de
capital, dobînzile, royalty (redevenţe), anuităţi, primele şi premiile,
dividendele obţinute de la agenţii economici nerezidenţi. Separat
se impozitează: dividendele obţinute de la agenţi
economici rezidenţi- 6%, veniturile
de la jocurile de noroc- 18%,
cîştigurile de la acţiunile de publicitate-
10%; veniturile obţinute de la
transmiterea în posesie sau folosinţă- 5%. Pentru
veniturile ce se impozitează global se utilizează sistemul cotelor
progresive compuse(7% si 18 %) Pentru
veniturile ce se impozitează separat se utilizează sistemul cotelor
proporţionale.Pentru notarii privaţi
cota este stabilită în mărime de 18%. Venituri care nu se supun
impozitării:despăgubirile primite, plăţile şi
compensaţiile acordate în cazuri de incapacitate de muncă, bursele elevilor,
studenţilor şi persoanelor aflate la învăţămînt post universitar,pensiile
alimentare şi îndemnizaţiile pentru copii, donaţie sau moştenire
11.Determinarea facilităţilor
impozabile acordate de patron.
In componenta facilităţilor
acordate angajatului de câtre patron se includ: a) plăţile acordate angajatului
de către patron pentru recuperarea cheltuielilor personale, precum si plăţile
in favoarea lucrătorului. Aceste plăţi
se includ de către patron în componenta venitului brut al angajatului
respectiv. b) suma anulată a datoriei salariatului faţă de patron. c)
suma plătită suplimentar de patron la orice plata a salariatului pentru
locuinţa acordata de către patron; d) cheltuielile patronului pentru
darea proprietăţii în folosinţă salariatului în scopuri personale f)
cheltuielile patronului pentru achitarea primelor de asigurare benevola a
lucrătorului; g) sumele altor cheltuieli ale patronului, ce constituie venituri
directe sau indirecte ale lucrătorului( pentru biletele de călătorie, care se
utilizează de angajat în scopuri personale, hrana, abonamente la ziare, reviste
si cărţi, transportul pînă şi de la locul de munca, compensaţia costului
examenului medical
12.Modul de acordare a scutirilor fiscale
angajaţilor.
Fiecare contribuabil poate avea
dreptul la scutiri: LUNAR personală P -760;
personală majoră M- 1130; scutire matrimonială S- 760; personală majoră cedată în favoarea soţului/soţiei Sm- 1130;
pentru persoane întreţinute N -170;
scutirea pentru persoanele intretinute-invalizii din copilarie H- 760. Dreptul la scutirea personală majoră:
celor care s-au îmbolnăvit şi au suferit de boală actinică provocata de
consecinţele avariei de la C.A.E. Cernobîl; este părintele sau soţia (soţul)
unui participant căzut sau dat dispărut in acţiunile de lupta pentru apărarea
integrităţii; este invalid de război, invalid din copilărie, invalid de gradul
I si II. Persoana întreţinută este un ascendent sau descendent al
contribuabilului sau al şotiei (soţului) lui (părinţii sau copiii, inclusiv
înfietorii si înfiaţii); Scutirile se acordă începînd cu data de 1 a lunii următoare lunii în
care a fost depusă Cererea. Angajatul care nu şi-a folosit în anul fiscal precedent scutirile la
care a avut dreptul, din cauza neachitării de către patron a salariului, aceste
scutiri se acorda la data achitării restanţelor la salariu numai în baza
Cererii depuse de el. În cazul în care contribuabilul nu are venituri din plăţi salariale pe parcursul anului
fiscal, însă obţine alte venituri din categoria celor supuse impozitării atunci
el poate beneficia scutiri pe deplin în baza Declaraţiei persoanei fizice cu
privire la impozitul pe venit depuse pentru anul respectiv.
13.Modul de calcul al impozitului pe venit din
plăţile salariale.
Impozitul pe
venit la sursa de plata se calculează şi se reţine la momentul indreptării
venitului spre achitare. Numărul de luni în anul fiscal, pe parcursul cărora
lucratorul se consideră angajat, în scopul impozitarii, se determina:- în
cazurile cînd lucratorul este angajat din anul fiscal precedent - începind cu
luna ianuarie;- în cazurile cînd lucratorul s-a angajat pe parcursul anului
fiscal - începind cu luna următoare dupa luna în care el s-a angajat. În
luna în care s-a angajat nu are drept la scutire (scutirea nu i se
acordă). În luna în care s-a eliberat de
la serviciu are dreptul la scutire (scutirea i se acordă). În
scopul determinarii venitului impozabil patronul deschide pentru fiecare
lucrator angajat al său Fişa personala
de evidenta a veniturilor sub forma de salariu şi alte plati efectuate de catre
patron în folosul angajatului pe anul gestionar, precum şi a impozitului pe
venit reţinut din aceste plăţi. Scutirile la care are dreptul
angajatul într-un an fiscal, dar care n-au fost acordate acestuia în urma
neachitarii de către patron a salariului, se acorda angajatului de către patron
în prima luna a anului fiscal următor celui de gestiune, la data achitării
restantei la plăţile salariale. In cazul eliberarii angajatului din serviciu
şi achitării restanţei la plăţile salariale în anul fiscal urmator celui în
care el a fost eliberat din serviciu, impozitul pe venit se calculeaza şi se
reţine ţinind cont de suma scutirilor nefolosite (daca acestea exista) pe
parcursul perioadei în care el se considera angajat. Scutirile nefolosite se
trec in anul urmator numai în baza Cererii depuse de angajat.
14.Determ venitului supus impozitării din
creşterea de capital.
Suma cresterii sau pierderilor de capital se
determină de către contribuabili in cazurile vînzării, schimbului sau altei
forme de înstrăinare a activelor de capital. Crestere de capital se consideră
excedentul sumei încasate in rezultatul vînzării,
schimbului sau altei forme de înstrăinare (scoatere din uz)
a activului de capital în raport cu baza valorică a acestui activ. Baza valorică a activului de capital
este suma achitată de contribuabil pentru procurarea lui. Cresterea sau pierderile de capital nu se recunosc in cazul
transmiterii (redistribuirii) activelor de capital între: soţi; sau fostii soţi, in
cazul cînd o astfel de redistribuire rezultă din
necesitatea împărţirii proprietăţii comune in caz de divorţ. Mărimea cresterii de capital recunoscute,
rezultată din înstrăinarea de către contribuabil a locuinţei, se micsorează cu
suma de 10 000 lei pentru fiecare din anii ce urmează după anul 1997, pe
parcursul căruia (sau cărora) ea a fost in posesia cetăţeanului. Pentru
mostenitori, baza valorică a activelor de capital, venitul de pe urma cărora
este scutit de impozite, este egală cu baza valorică ajustată a lor, care s-a
creat la contribuabilul decedat.Venitul din crest de capital se va impozita conform cotelor progresive
compuse în cadrul venitului global.
15.Reţinerea impozitului din
surse de venit altele decît plăţile salariale.
În toate cazurile
achitării de către agenţii economici în favoarea persoanelor fizice a unor tipuri de venit urmează să fie reţinut la sursa de plată în prealabil
în mărime de: 5% - de la toate procurările de bunuri şi servicii; 15% - din
dobînzi, royalty; 15% - din veniturile îndreptate spre achitare fondatorilor
Î.I. şi G.Ţ. Reţinerea finală a
impozitului pe venit se efectuează în mărime de: 10% -
din veniturile din darea în arendă (locaţiunii) a proprietăţii mobiliare şi
imobiliare; 10% -
din cîştigurile de la acţiunile de
publicitate; 15% -
din dividende achitate de agenţii economici rezidenţi; 18%
- din cîştigurile de la jocurile de noroc.La expirarea anului fiscal de
gestiune agenţii economici sînt obligaţi să declare inspectoratului fiscal
veniurile şi impozitul pe venit reţinut de la persoanele fizice (formulare
tipizate: forma IAL 09 şi forma IAS 09
). Datele respective se acumulează pe contul personal al fiecărui
contribuabil conform codului personal
16.Prezentarea declaraţiei fiscale cu
privire la venit de către persoanele fizice şi
calcularea impozitului din venitul global- Declaraţia se prezintă de orice contribuabil - persoană rezidentă care:
are obligaţiunea de a achita impozitul pe venit; obţine venit impozabil din surse altele decît
plăţile salariale care depăşeşte suma scutirii personale simple 9120 lei; obţine venit impozabil în formă de salariu
de la mai multe locuri de muncă în mărime ce depăşeşte 26700 lei; intenţionează să-si schimbe domiciliul permanent
din Republica Moldova în altă ţară. Contribuabilul
are dreptul să depună Declaraţia în cazurile în care, suma impozitului pe venit
reţinut si/sau achitat de sine stătător depăseste suma impozitului pe venit
calculat din venitul total obţinut în perioada declarată. Termenul de
prezentare a Declaraţiei - 31 martie, la Inspect Fiscal de Stat
teritor, unde el îşi
are domiciliul de bază în momentul prezentării ei.
17.Veniturile
impozabile ale persoanelor juridice.
Subiecţi
ai impunerii
fiscale se consideră: Agenţii econ-rezidenţi ce obţin venituri din RM şi din
străinătate; Ag econ -nerezidenţi ce obţin venituri din RM. Obiectul impunerii fiscale - venitul brut (venitul
obţinut din toate sursele de venit din RM si din strainatate). Cotele impozitului pe venit : pentru
pers jur - sistemul cotelor proporţionale (12%), pentru gospod ţăran - sistemul cotelor
proporţionale- 7%, pentru Intrepr individ - sistemul cotelor pregresive
compuse: 7% si 18%. La venituri
impozabile pentru rezidenţi se referă: venitul din activitatea de
întreprinzător; din chirie (arenda);creşterea de capital, dobînda,
dividendele. La venituri impozabile
pentru nerezidenţi se referă: dobînzile pentru creanţele unui agent
economic rezident; dividende
achitate de un agent economic rezident, venitul din
chirie(arenda) ;creşterea de capital; royalty; alte venituri. La venituri neimpoz se referă: sumele
şi despăgubirile de asigurare, contribuţiile la capitalul social al unui agent
economic, Dobînzile de la
hirtiile de valoare de stat, Penalitaţile si amenzile anulate calificate de actul legislativ drept
neimpozabile
18.Determinarea uzurii şi
cheltuielile de reparaţie a mijloacelor fixe în scopuri fiscal a) Obiectul calculării uzurii în scopuri
fiscale sunt mijloacele fixe folosite în activitatea de întreprinzător şi
supuse uzurii.Nu se calculează uzura
pentru: construcţiile capitale nefinisate;MF în timpul
reconstrucţiei sau reutilării tehnice ,mijloacele fixe, care sunt conservate; loturile de pământ;
valoarea autoturismelor mai
mare de 200 000 lei.Pentru calcularea uzurii toate
mijloacele fixe se clasifică în cinci categorii. Pentru fiecare categorie este
stabilită norma de uzură.EX: I
categorie: Norma uzurii- 5% Termenii de exploatare- Mai mult de 40 ani. Baza valorică a mijloacelor fixe la finele
perioadei de gestiune se determină ca baza valorică a mijloacelor fixe la
începutul perioadei de gestiune, majorată cu valoarea de intrare a mijloacelor
fixe nou-procurate sau create cu forţe proprii, ajustată cu suma corectărilor
şi micşorată cu suma din comercializarea lor sau cu baza valorică
ajustată în cazul donaţiei, ieşirii forţate sau lichidării. Cheltuielile de
reparaţie a MF se permit în limita de 15% de la baza valorică la
începutul anului fiscal pentru fiecare obiect din categoria I şi a grupului
respectiv pentru categoriile II-V. În caz că suma cheltuielilor de reparaţie
depăşesc 15%, atunci suma depăşirii se reflectă la majorarea valoarii MF pe
obiectul sau grupul respectiv.Dacă mijloacele fixe sînt arendate atunci se
permite să fie deduse ca cheltuieli curente 15% din plata pentru arendă (ce
revine arendaşului conform contractului de arendă).
19.Reglementarea cheltuielilor de sponsorizare
şi cheltuielilor documentar neconfirmate în scopuri fiscale. a)Donaţiile în scopuri filantropice vor fi
deduse numai în cazul în care ele pot fi confirmate în modul stabilit prin "Regulamentul
cu privire la modul de confirmare a donaţiilor pentru scopuri
filantropice" Se permite de a deduce nu mai mult de 10% din venitul impozabil.( Suma permisă
spre deducere = Venitul ajustat x 10 % / 100 %) b)Deducerea cheltuielilor neconfirmate documentar
se efectuează conform Hotărârii "Cu privire la modul şi cuantumul de
deducere a cheltuielilor neconfirmate de contribuabil documentar” Se
permite de a deduce nu mai mult de 0,2%
din venitul după efectuarea
ajustărilor. Suma permisă spre deducere = Venitul ajustat x 0,2 % / 100%
20.Reglementarea cheltuielilor de delegare şi
de reprezentare
a)Deducerea cheltuielilor de delegaţii se
efectuează în conformitate cu normativele prevăzute Regulamentul cu privire la delegarea salariaţilor
entităţilor din Republica Moldova aprobat de Hotărîrea Guvernului RM Nr. 10
din 05.01.2012. Exemplu: Un SRL trimite un
angajat peste hotare. Durata deplasării 4 zile. Normativele pentru cazare şi
deurne constituie 160 şi 45 Euro în zi. La reîntoarcere în ţară angajatul a
prezentat decont de avans de 900 euro. Normativul fiind de 160 euro/zi
*4zile=640 euro. Depăşirea cheltuielilor de cazare constituie 260 euro. Cursul
de schimb al BNM este 16,3500. Depăşirea cheltuielilor de cazare în valută
naţională constituie 4251 lei. Cu
această sumă urmează să fie diminuate cheltuielile întreprinderii în scopuri
fiscale.Cheltuielile de
reprezentanţă. La aceste
cheltuieli se atribuie:Chelt de primire a delegaţiilor, de încheiere a
contractelor, etc.Suma limită a cheltuielilor de
reprezentanţă permise spre deducere din venitul brut reprezintă: 0,5% din venitul brut obţinut în urma realizării mărfurilor; 1 % din alte tipuri de venit brut fără TVA şi
acciz
21.Reportarea pierderilor fiscale din per
preced la imp pe venit.Conform Codului Fiscal, dacă pe parcursul anului fiscal cheltuielile
aferente activităţii de întreprinzător depăşesc venitul brut al
contribuabilului în anul curent, atunci suma pierderilor rezultate din această
activitate va fi reportată eşalonat în mărimi în limita profitului obţinut. În
diferite perioade fiscale reportarea s-a efectuat diferit. Pierderile fiscale
obţinute în perioada 2003-2006 se reportau îm mărime de 1/3 din sumă pe
următorii trei ani de gestiune. În perioada 2007-2011 pierderile fiscale se
reportează în mărimi egale pe următorii 5 ani, în limita profitului obţinut.
Începînd cu perioada 2012 se reportau îm mărime de 1/3 din sumă pe următorii
trei ani de gestiune în limita profitului obţinut. Dacă contrib a suportat
pierderi pe parcursul a mai mulţi ani,atunc suma acestor pierderi se reportează
în ordinea în care au apărut.
22.Înlesnirile
fiscale la impozitul pe venit şi modul de acordare.Prin acordarea înlesnirilor fiscale se
urmăreşte scopul de a crea condiţii privilegiate de activitate pentru unele
categorii de contribuabili. În acest mod statul susţine rezidenţii Zonelor
economice libere(ZEL) şi agenţii din micul business. Impozitarea rezidenţilor ZEL: exportul mărfurilor (serviciilor) originare
din ZEL se impozitează cu 6%;
activitatea rezidenţilor în ZEL, se impozitează cu 9%. Persoanele juridice care nu sînt înregistraţi ca plătitori de
T.V.A. vor plăti impozit pe venit în mărime de 3% din venitul din
activitatea operaţională. Calcularea impozitului se va efectua trimestrial.
Termenul de plată este o lună calendaristică după expirarea trimestrului de
gestiune.Sunt scutite de
impozitul pe venit autorităţile şi instituţiile publice finanţate din:
Bugetul de stat, bug unităţilor administrativ-teritoriale, Bugetul
asigurărilor sociale de stat. Organizaţiile necomerciale sunt scutite de impozitul pe venit în cazul când activitatea lor corespunde cerinţelor: Sunt înregistrate în conformitate cu legislaţia; în documentele de constituire este indicată interdicţia privind
distribuirea venitului sau proprietăţii între membrii organizaţiei, între
fondatori sau persoane particulare; întregul venit
din activitatea prevăzută
se foloseşte în
scopul prevăzut de documentele de constituire. Organizaţiile
necomerciale, pentru a obţine dreptul la scutire privind impozitul pe venit,
trebuie să depună o cerere laorganul teritorial al Serviciului Fiscal de Stat
pînă la data de 31 decembrie a anului de gestiune.
24.Determinarea Imp pe venit achitat în
străinătate şi recunoscut la plata impozitului pe venit în RM. Contribuabilul
are dreptul de a trece în cont impozitul pe venit achitat în orice stat străin,
în cazul în care veniturile pentru care s-a achitat impozitul urmează a fi
impozitat şi în Republica Moldova. Impozitul achitat va fi recunoscut în
Republica Moldova doar dacă contribuabilul deţine documentul, care confirmă
achitarea impozitului în ţara străină, certificat de organul competent al
statului străin respactiv. Acest document trebuie să fie tradus în limba de
stat. Mărimea trecerii în
cont (recunoaşterii) a impozitului achitat în străinătate nu poate depăşi suma
impozitului, care ar fi fost calculată la cotele aplicate în Republica Moldova
la acest venit.
25.Determinarea impozitului pe venit reţinut la
sursa de plată pentru persoanele juridice şi trecerea lui în cont.Orice peroană care desfăşoară activitate
de întreprinzător este oblligat să efectueze reţineri ale impozitului pe venit la sursa de plată
ale următoarelor venituri achitate în favoarea persoanelor fizice-rezidente,
care nu desfăşoară activitate de antreprenoriat:
1.
plăţi
salariale (inclusiv facilităţi acordate), conform scutirilor solicitate de
angajat şi cotelor în vigoare stabilite pentru veniturile peroanelor fizice.
2.
în
mărime de 7 % din toate plăţile efectuate
în folosul persoanelor fizice,
-
în
mărime de 15 % din dobînzi şi royalty,
3.
în
mărime de 10% din plata pentru:
-
locaţiune,
leasing, uzufruct, darea în arendă a proprietăţii mobilare şi imobiliare
-
câştigurile
de la acţiunile de publicitate.
4.
în
mărime de 18% din plata pentru cîştigurile
de la jocurile de noroc.
Orice peroană care desfăşoară activitate de
întreprinzător este oblligat să efectueze reţineri ale impozitului pe venit la
sursa de plată ale următoarelor venituri achitate în favoarea rezidenţilor:
1.
în
mărime de 15% pentru dividendele distribuite aferent perioadei 2008-2011
2.
în
mărime de 6% pentru dividendele distribuite aferent perioadei 2012.
Orice peroană care desfăşoară activitate de întreprinzător
este oblligat să efectueze reţineri ale impozitului pe venit la sursa de plată
ale următoarelor venituri achitate în favoarea nerezidenţilor:
1.
în
mărime de 12% - din plăţile direcţionate
spre achitatre în formă monetară şi nemonetară , a căror sumă nu este
deductibilă în scopuri fiscale
2.
în
mărime de 15% pentru dividendele distribuite aferent perioadei 2008-2011
3.
în
mărime de 6% pentru dividendele distribuite aferent perioadei 2012.
Impozitul reţinut la sursa de plată de către agenţii economici se achită la
buget în termen de o lună de la încheierea lunii în care au fost efectuate
plăţile
Agenţii
economici, care efectuează reţinerea impozitului la sursa de plată prezintă
dări de seamă lunare şi anuale privind plăţile efctuate şi impozitul reţinut.
Lunar se prezintă darea de seamă privind suma venitului achitat şi impoitul pe
venit reţinut din acesta (forma IRV 09), unde se indică impozitul
reţinut total pentru toate peroanele dintr-o categorie de contribuabili
(peroane fizice, persoane juridice, rezidenţi, nerezidenţi) pe tipuri de plăţi
efectuate (total din plăţile salariale, total din dobînzi, total din royalty)
etc.
Darea de seamă lunară se prezintă în termen de o lună de la expirarea lunii
de gestiune.
Anual se prezintă :
1.
Nota
de informare privind achitarea salariului şi alte plăţi , efectuate de patron
în folosul angajaţilor şi privind impozitul pe venit reţinut din aceste plăţi
(Forma IAL 09)
2.
Notă
de informare privind plăţile achitate rezidenţilor din sursele de venit, altele
decât plăţile salariale şi impozitul pe venit reţinut din aceste plăţi (Forma
IAS 09)
3.
Notă
de informare reţinut la sursele de venit, altele decât plăţile salariale,
achitate persoanelor nerezidente (Forma INR 09).
În
dările de seamă anuale se prezintă informaţia în mod separat pentru fiecare
persoană în folosul căreia a fost efectuată o plată oarecare, care face
obiectul stopajuli la sursă.
Dările de seamă anuale se prezintă în termen de
o lună de la încheierea anului fiscal (31 ianuarie a anului următor).
26.Prezent declar fiscale cu privire la imp pe
venit de pers jur.Prezentarea
declaraţiei fiscale cu privire la impozitul pe venit forma VEN 08 se efectuează
de următorii contribuabili:1.persoane juridice rezidente (SA,
SRL,cooperative, intrepr de stat, fonduri de investitii, intrepr de stat si
municipale, fundatii, organiz religioase, social-politice) 2. întreprinderile rezidente cu statut de
persoană fizică (I.I, gospod taran) 3.reprezentanţele
permanente ale nerezidenţilor Republicii Moldova ale veniturilor şi pierderilor
între proprietari. Termenul de prezentare a declar - pînă la 31 martie. În
cazul depistării de către contribuabil, după 31 martie a greşelilor prezentate
în declaraţie, contribuabilul are dreptul să prezinte o dare de seamă
corectată. În termen de 60 zile de
la luarea deciziei de încetare a activităţii entitatii,ea trebuie să prezinte
declaraţia cu privire la impozitul pe venit.
27.TVA(generalitati)-impozit indirect,care se aplică asupra cifrei de
afaceri. În RM este impozit general de stat.Subiecţi impozabil cu TVA sunt:1.pers fizice şi jur. care efectuează livrări impozabile pe piaţa
internă şi la export.2.pers fizice şi
juridice care importa
mărfuri, cu excepţia persoanelor fizice care importă mărfuri de uz sau consum
personal.3.pers fizice şi jur,care importă servicii considerate ca
livrări impozabile efectuate de aceste persoane. Obiectele impozabile:1.Livrare
de mărfuri - transmiterea dreptului de proprietate asupra mărfurilor prin schimb,transmitere gratuită;2. Prestare de servicii-activitatea de prestare a serviciilor
materiale şi nemateriale de: consum şi de producţie,dare a proprietăţii în
arendă.3. Exportul mărfurilor şi serviciilor;
4. Importul mărfurilor şi
serviciilor în RM, cu
excep mărfurilor de consum personal importate de persoane fizice.5.Locul livrării mărfurilor-locul de
aflare a mărfurilor la momentul predării în posesia clientului:locul aflării
bunurilor imobile – pentru serviciile legate de bunuri imobile concrete;calea
pe care se efectuează transportul – la prestarea serviciilor de transport;locul
utilizării şi posedării serviciului – la darea în arendă a bunurilor mobile.
La TVA în RM sînt cotele:1.cota de 20%(livrărilor impozabile efectuate în RM, importurilor de
mărfuri şi servicii; 2.cota zero (mărfurile şi serviciile exportate; energia electrică,termică şi apa caldă destinate populaţiei; 3.cotă redusă de 8%(pîine şi produse de panificaţie de primă necesitate,lapte şi produsele
lactate de primă necesitate, medicamente,gazele naturale).
28.Înregistrarea subiectului
impozabil cu TVA.
Subiectul care desfăşoară o activitate de întreprinzător, cu excepţia
autorităţilor publice,instituţiilor publice şi deţinătorilor patentei de
întreprinzăt, este obligat să se
înregistreze ca contribuabil al TVA, dacă el a efectuat
într-o perioadă de 12 luni consecutive livrări
de mărfuri şi servicii în sumă ce depăşeşte 600 mii lei cu excepţia livrărilor scutite de TVA.Subiectul care desfăşoară o activitate de
întrepr, poate să se înregistreze
benevol ca contribuabil al TVA, dacă
1. el a
efectuat într-o perioadă de 12 luni consecutive livrări de mărfuri şi
servicii în sumă ce depăşeşte 100 mii lei, cu excepţia livrărilor scutite de
TVA;2.livrările au fost achitate de către clienti prin virament în contul
bancar al contribuabilului.Subiectul trebuie să depună cerere la IFS teritorial
în raza căruia se află pînă la sfîrşitul
lunii în care a fost atins plafoanele indicate.La înregistrare primeşte certificatul
de înregistrare ca plătitor de TVA. În cazul suspendării livrărilor supuse
TVA, subiectul impozabil este obligat să informeze despre aceasta Serviciul
Fiscal de Stat.
29. Cîmpul de aplicare a TVA-Orice livrare efectuată de către
plătitorii de TVA care nu este livrare scutită de impozit constituie livrare impozabilă.
La TVA sînt prevăzute scutiri pentru
un şir de livrări: TVA nu se aplică:1.atît pentru livrările
efctuate pe teritoriul RM cît şi la importul mărfurilor, serviciilor de către
subiecţii impozabili în cazul în care obiectul tranzacţiei îl constituie: locuinţa,pămîntul,
arenda acestora;unele produse alimentare şi nealimentare pentru copii;
mărfurile, serviciile instituţiilor de învăţământ;produsele de din cantinele
studenţeşti, şcolare; serviciile legate de îngrijirea bolnavilor şi
bătrânilor;serviciile medicale;serviciile financiare; serviciile poştale;cazarea
în cămin 2. La importul:mărfurilor,la introducerea pe teritoriul vamal şi
plasarea în regimurile vamale de tranzit, depozit vamal,nimicire, renunţare în
folosul statului;mărfurilor autohtone anterior exportat şi reîntroduse în
termen de 3 ani în aceiaşi;materiei prime,materia utilizate de organizaţiile
societăţilor orbilor, surzilor,invalizilor; mărfurilor importate de către
persoanele juridice în scopuri necomerciale în cazul cînd val. nu depăşeşte 50
euro.
30. Baza de impozitare a
TVA-valoarea
livrărilor impozabile. În cazul plăţii în natură, val. tuturor bunurilor/serv.
primite trebuie să acopere integral contrvaloarea bunurilor livrate.Baza de
impoz se determ la data livrării bunurilor/prestării serviciilor in dependenta
de:preţurile negociate între vînzător şi cumpărător,tarifele negociate pentru
servicii. Valoarea livrărilor impozabile (chelt adiţionale pt
transportarea mărfurilor, suma tuturor impozitelor şi taxelor care urmează a fi
achitate pentru livrările respective)nu
poate fi mai mică decît cheltuielile pentru producere sau decît preţul de
cumpărare (de import) a mărfurilor livrate sau serviciilor prestate. Valoarea impozabilă a mărfurilor importate-valoarea
lor vamală (chelt de transport, chelt de asig), determinată în conformitate cu
legislaţia vamală.Valoarea livrărilor
impozabile a mărfurilor,serviciilor poate fi ajustată, după livrarea şi
achitarea lor daca:*valoarea livrării impozabile, aprobată
anticipat, s-a schimbat ca rezultat al schimbării preţului;*livrarea impozabilă a fost total sau parţial restituită subiectului
impozabil care a efectuat livrarea;*valoarea impoz a fost redusă în urma
acordării discontului pt plata efectuată înainte de termen.
31. Apariţia obligaţiei
fiscale privind TVA.
Pentru livrările efectuate pe teritoriul RM livrarea devine obiect impozabil în
data eliberării mărfii sau prestării serviciului.Pt mărfuri, data
livrării - data transmiterii mărfii în posesia consumator, în cazul când
transportarea mărfurilor se efectuează de terţă persoană atunci data livrării
se consideră data începutului transportării.Pt servicii, data
livrării-data prestării serviciului, data eliberării facturii fiscale sau data
primirii de către subiectul impozabil a plăţii depline sau parţiale.Pt mărfurile
importate, utilizate în activitatea de
întreprinzător,termenul obligaţiei fiscale - data declarării mărfurilor la
punctele vamale de frontieră, iar data achitării - data depunerii de către importator a mijl băneşti la casieria organului
vamal.La serviciile importate utilizate pentru desfăşurarea activităţii de
întreprinzător, termenul onorării obligaţiei fiscale şi data achitării TVA-data
efectuării plăţii pentru serviciul importat.Pt mărfurile exportate
data efectu livrării-data,când mărfurile trec frontier RM.
32. Modul de calculare a obligaţiei
fiscale a TVA. Pentru
determinarea TVAbuget trebuie de calculat:1.TVA aferentă tuturor livrărilor
impozabile numită TVA colectată;2.TVA aferentă tuturor
procurărilor de mărfuri şi servicii pe teritoriul RM,TVA pentru valorile
materiale şi serviciile importate numită TVA deductibilă. TVAbuget=TVAcol-TVA ded.TVAcol şi TVAded se calcul în baza
Registrului de evidenţă a livrărilor şi Registrului de evidenţă a procurărilor.Dacă TVA ded. > TVAcol,atunci
diferenţ se reporteaz în următoarea perioadă fisc şi devine o parte componentă
a TVA ce urmeaz a fi dedusă din TVAcol pt
perioada urm.Daca contrib
restituie bunuri materiale furnizorilor,trebuie ajustat TVA ded,în perioada
cînd a avut loc restituirea.Daca contrib primeşte bunuri materiale de la
clienţi livrate anterior trebuie ajustat TVA colectat în perioada cînd a avut loc restituirea. Dacă într-o perioadă fiscală contribuabilul
primeşte mijloace băneşti cu titlu de avans, însă livrarea se va efectua în
altă perioadă fiscală, atunci TVA col va fi calculată la momentul primirii
mijloacelor băneşti.
33. Regimul deducerilor privind TVA. Trecerea în cont a TVA pe valorile materiale,
serviciile procurate în cazul
achitării TVA la buget, subiecţilor impozabili li se permite trecerea în cont a
TVA achit furnizorilor pe valorile materiale şi serviciile procurate pt
efectuarea livrărilor în procesul desfăşur activităţii de întreprinzăt.
Mărimea
trecerii în cont a TVA se determină lunar prin aplicarea proratei faţă de suma
TVA aferentă valorilor materiale şi serviciilor procurate:Prorata lunară
=Val livrărilor impozabile efectuate (fără TVA)/ Valoarea livrărilor
totale efectuate (fără TVA);Prorata defenitivă=Val. livrărilor
impozabile efectuate pe durata unui an fiscal/Val livrărilor totale efectuate
pe durata unui an fiscal.Prorata lunară se determină la prezentarea Declaraţiei
privind TVA.
Prorata
defenitivă se determ pt ultima perioadă fiscală (luna
decembrie).Subiectul impozabil are dreptul la trecerea în cont a TVA achitate pe
valorile materiale, serviciile procurate, dacă dispune de:factura fiscală la valorile materiale, serviciile procurate pe care a fost
achitată TVA;doc eliberat de autorităţile vamale;de doc care confirmă achit TVA
pt serviciile importate (ordin de plată)
34.
Determinarea TVA la operaţiunile de import – export
Importurile
mărfurilor.Mărfurile
importate în RM sunt supuse TVA,cu excepţia mărf scutite de impozit sau a căror
valoare nu depăşeşte plafonul stabilit de:bere -2l,vin-1l,ceas-1,tigari de
tutun-200;Pers.juridice şi fizic care importă mărfuri pentru desfăş activ de
întrepr achită TVA până la sau în momentul prezentării declaraţiei vamale.Pers
fiz care importă mărfuri de uz sau consum pers, a căror val depăş limita,achită
TVA în momentul controlului vamal.Pt importator val mărf,pe baza căreia se
calcul TVA este costul mărf la momentul intrării în RM,+toate taxele legate de
import,taxele vamale,impozitele.Importatorii sunt obligaţi să prezinte
documentele, care confirmă val. mărfurilor importate(factura,contactele)Importul
serviciilor.Val serviciilor importate- preţul achitat furnizorului de către
pers juridică sau fizică. Valoarea va include plăţile efectuate în RM sau
plăţile efectuate în afara republicii.Exporturile.Cota zero şi
documentele care confirmă exportul.( documentul de confirmare a sosirii
mărfurilor în ţara de destinaţie ;la transportarea cu transportul auto -foaia de parcurs; fişa de evidenţă a biletelor;la transp cu transportul
feroviar - fişa de evidenţă a biletelor;la transportarea cu
transportul avia - însărcinarea de navigaţie).
35. Modul de restituire a TVA.Contrib,plătitori TVA, beneficiaz de restituirea
efectivă a sumelor TVA în următoarele cazuri: *impozitării mărfurilor
(serviciilor) cu TVA la cota zero stabilită la livrările de mărfuri,servicii pt
export; energia electrică, termică; *impozitării mărfurilor la cota de 8% stabilită la livrările
de:pîine şi produse,lapte.*livrările efecuate în baza contractelor de leasing
financiar sau operaţional.*efectuării investiţiilor capitale pe teritoriul RM.Subiectii impozabili solicita restituirea
TVA,adresîndu la IFS teritoriale prin depunerea cererii de modelul stabilit. Determ sumelor TVA spre restituire se
efectuează pentru fiecare perioadă fiscală separat. Dacă subiectul impozabil
are datorii la buget la compartimentul TVA, alte impozite, plăţi, amenzi,
penalităţi, atunci suma TVA admisă spre restituire se trece în contul achitării
TVA şi altor plăţi. Determ TVA spre restituire la export:Suma TVA
trecută în cont
în fiecare perioadă
fiscală rezultată cu eventualele
diferenţe, determinate în urma verificării prevăzute mai sus, formează TVA aferentă
facturilor fiscale acceptate la deduceri.Determ TVA spre restituire în cazul
efectuării livrărilor la cote deruse
(8%) se face dacă suma TVAded la întreprinderile ce
produc pîine,lapte depăşeşte suma TVAcol, atunci diferenţa se restituie din
buget în limitele cotei-standard a TVA, înmulţită cu valoarea livrării ce se
impozitează la cota redusă. Plătitorii TVA, care solicită restituirea
acesteia,la data efectuării controlului trebuie să depună la dispoziţia
colaboratorilor doc:cererea de restituire;declaraţiile TVA din care rezultă
suma de restituire;
registrele
de evidenţă a livrărilor şi procurărilor;doc de export.
36. Prezentarea declaraţiei
fiscale cu privire la TVA Perioada fiscala a TVA - o lună calendaristică. Fiecare subiect impozabil
este obligat să prezinte declaraţia cu privire la T.V.A. pentru fiecare
perioadă fiscală la IFS teritoriale.Declaraţia este prezentat la serviciul
Fiscal de Stat nu mai târziu de ultima
zi a lunii care urmează după încheierea perioadei fiscale.Subiecţii
impozabili sunt obligaţi să achite penalităţile şi alte sancţiuni în cazul când
acestea au fost calculate de organele de control.T.V.A. se achită în valută
naţională.Perceperea se efectuează prin metoda calculării şi transferării
directe.Daca subiectul impozabil se eschivează de la prezentarea declaraţiei
fiscale şi de la plata TVA, IFS este împuternicit să determine suma
obligaţiunilor fiscale şi să ceară achitarea impozitului. Calculul TVA are loc
în următoarele circumstanţe:în cazul efectuării controlului fiscal în
rezultatul căruia se ajustează suma T.V.A spre plată;în cazul calculării
sumei TVA de
către IFS teritorial din motivul
neprezentării declaraţiei de către subiectul impozabil.
37. Accizele(generalitati)- taxele de consumaţie pe produs. De obicei
ele sunt aşezate asupra produselor cu cerere neelastică. (băuturile spirtoase
tari, vinurile, tutunul, metalele preţioase, blănurile de lux,
parfumeria).Conform CF al RM accizel este un impozit general de stat. Suma
accizului - un impozit indirect, care este inclus în preţul produselor.
Contribuabilii accizului privind mărfurile indigene- pers jur şi fizice care
produc mărfuri supuse accizelor.Contrib la mărfurile de import-pers fiz şi
jur,care importă mărfuri şi produse din categoria celor supuse accizelor.
Subiecţii impunerii care produc sau preconizează să producă măria accizată sunt
obligaţi să se înregistreze în calitate de plătitori de accize şi să primească
certificatul de acciz. Încăperea de acciz - totalitat locurilor ce aparţin subiectului
impuneri unde mărfurile supuse accizelor se prelucrează/se fabrica.
38. Obiectele impunerii şi
cotele accizelor Ca obiecte ale impunerii cu acciz
sunt mărfurile supuse accizelor. Baza de calcul a accizelor, în dependenţă de
cotele lor o constituie: pt mărfurile supuse accizelor:a)volumul în
expresie naturală (litru, tona),daca cotele accizelor,sunt stabilite în suma
absoluta la unitatea de măsură a marfii.b) val mărf, determinată în preţuri
fără accize si TVA daca pt aceste mărfuri sunt stabilite cote procentuale;c)vol
în expresie naturală şi val mărfurilor, determinat în preţuri fără accize si TVA.d)val
in vamă a mărfurilor importate, precum şi impozitele,taxele ce urmează a fi
achitate la momentu importului.Conform
CF sunt prevăzute următoarele înlesniri la plata impozitului: a) Accizele nu se achită de către pers fizice
care importă mărfuri de uz sau consum personal a căror valoare sau cantitate nu
depăşeşte limita stabilită de legislaţia în vigoare;
b) la importarea mărfurilor:definite ca ajutor umanitar,destinate
proiectelor de asistenţă tehnică;c)daca subiectul impunerii exportă mărfuri supuse accizelor în mod independent;d) la
introducerea mărfurilor supuse accizelor pe teritoriul vamal şi plasarea
acestora în regimurile vamale de transit.
39. Metoda de determinare a accizelor şi termenele de
plată: Impozitarea se
efectuează prin 2 metode:prima constă
în aplicarea cotelor aprobate la volumul fizic de realizare, recalculat în
unităţi de măsură convenţionale, la care sunt stabilite cotele;
a doua este aplicarea cotelor recalculate la unitatea de
măsură reală.Pt pers fiz şi
jur, subiecţi ai impunerii cu accize, obligaţia fiscală apare la
momentul expedierii mărfurilor supuse
accizelor din încăperea de acciz.Pt
pers fiz şi jur care importă mărfuri supuse accizelor obligaţia fiscală
apare concomitent cu termenul stabilit de legislaţie pentru achitarea
laxelor vamale.Livrările de mărfuri supuse accizelor la export, efectuate
de subiecţii impunerii, sunt livrări scutite de acciz, însă obligaţia fiscal
este valabilă pînă la momentul repatrierii mijloacelor băneşti şi prezentării
doc:contractul de export,doc de plată şi extrasul băncii; declaraţia vamală de
export.
40. Modul de trecere în cont
şi restituirea accizelor.Trecerea în cont se
permite numai în limita cantităţii de mărfuri supuse accizelor,folosite la
prelucrarea şi fabricarea mărfurilor, expediate ulterior din încăperea de
acciz. Suma trecerii în cont a
accizelor se determ de subiectul impunerii de sine stătător.Ea este formată din
sumele accizelor achitate de subiectul impunerii:pentru materia primă
accizată;la importul materiei prime accizate. Restituirea accizelor de
la buget agenţilor economici se
efectuează numai în cazul exportului de marfă accizată, pentru care la
producere s-a utilizat materie primă supusă accizului.Livrările de mărfuri, supuse
accizelor, exportate de subiecţii impunerii, sînt livrări scutite de accize.Restituirea
accizelor se înfăptuieşte în termen de 45 zile din momentul prezentării
documentelor justificative corespunzătoare, aplicând mecanismul de restituire a
sumelor accizelor.
41. Marcarea cu timbre de acciz. Timbru de acciz este un marcaj tipărit de unitatea specializată,
autorizată de Minister Fin. Mărfurile supuse accizelor:votca, lichiorurile,
vinurile, divinurile, articolele de tutun sunt supuse marcării obligatorii cu timbre de acciz.Nu
sunt marcate obligatoriu cu timbru de acciz vinurile spumoase şi spumante,
divinurile în sticle de suvenire de până
la 0,25 litri,de l .5,3 şi 6 litri, mărfurile supuse accizelor plasate în
regimurile vamale de tranzit, depozit vamal. duty free,precum şi mărfurile
supuse accizelor fabricate pe teritoriul Republicii Moldova şi destinate pentru
export.Pentru mărfurile supuse marcării cu timbru de acciz sunt prevăzute
următoarele marcaje:1Şampanie,
vinuri spumante şi vinuri spumoase;2.Vinuri;
3.Băuturi alcoolic;4.Divinuri;5.Articole de tutun;6.Articole de tutun provenite
din import.Valoarea timbrelor de acciz nu include accizele datorate bugetului
de stat.
42. Impozitului pe bunuri imobiliare(pt pers jurid) Sub bunuri
imobiliare se înţelege clădirile, construcţiile, apartamente, încăperi izolate precum
şi terenurile.Impozit pe bunurile imobiliare – impozit local care reprezintă o plată obligatorie la buget de la
valoarea bunurilor imobiliare.Pe bunurile imobiliare ale pers juridice- 0.1% din val reziduala.Ca bază de calcul a impozitului pe
bunurile imobiliare apare val reziduală a
bunurilor imobiliare.Ea se calc ca diferenţa dintre val de înlocuire şi uzura în calcularea medie anuală.Val
medie anuală se determ ca val medie
cronologică,conform datelor sumelor soldurilor la începutul fiecărei luni din perioada de gestiune.Soldurile
la începutul şi sfârşitul perioadei se
ia în jumătate, suma obţinută se împarte la numărul de luni din perioadă.Pt
efectuarea calcului valorii medii reziduale a bunurilor imobiliare este necesar de ţinut cont de intrările şi
ieşirile MF care au loc pe parcursul perioadei fiscale.
Agenţii economici depun la inspectoratul fiscal calculele privind impozitul
dat
trimestrial impozitul determinându-se pentru perioada respectivă de darea de seamă.
Persoanele juridice prezintă „Calculul impozitului pe bunuri imobiliare ale persoanelor juridice" forma BIJ.
43. Impozitului pe bunuri
imobiliare(pt pers fizice) Pentru persoanele fizice CF prevede:Cota max a impoz=0,25%;Cota de bază minimă a impoz - 0,02%.Impozitul pe bunurile imob(locuinţe privatizate, proprietăţi
imobiliare,garaje) ale pers fizice se stabileşte în proporţie de:*in
localităţile rurale – 0,1; * în oraşe, în oraşele-reşedinţă şi municipii,–
0,2;* în municipiile Chişinău şi Bălţi – 0,3.Construcţie principală –
construcţie înregistrată cu drept de proprietate a pers fizice, care are
destinaţie de locuinţă Pentru persoanele fizice calcularea sumei anuale a
impozitului pe bunurile imobiliare se efectuează de către serviciile de
colectare a impoz şi taxelor locale ale primăriilor cu participarea organelor
fiscale teritoriale.Avizele de plată a impozitului pe bunurile imobiliare se
înmînează subiectului impunerii cel tîrziu cu 60 de zile pînă la expirarea
primului termen de plată a impozitului.
44. Impozitului pe bunuri imobiliare(terenuri).Temeiul stabilirii impozitului funciar în
sarcina unui contribuabil este titlu de proprietate, posesiune sau beneficiere
funciară. Supraf terenurilor impozabile este calculată în baza documentelor ce
atestă dreptul la aceste terenuri. Determ sumei impozitului funciar se efect în funcţie de categ
terenurilor,destinaţia, evaluarea lor şi cotele impozitului.Impozitul funciar se calc separat pe fiecare
tip de teren ca produs dintre cota impozitului
şi suprafaţa terenurilor Pentru pers fizic,calcularea impozitului funciar se efectuează de către
serviciile de colectare a impozitelor din cadrul primăriilor cu participarea
inspectoratelor fiscale teritoriale.Calculele se ef în baza:1Registrului de
evid a contrib-pers fiz a impoz funciar şi a impoz pe imobil.2Registrul de
evidenţă a gospodăriilor ţărăneşti. Avizul
de plată a impozitului funciar pt contrib urmează şă le fie prezentat nu mai
tîrziu, decît în 60 zile pînă la primul termen de plată a imp funciar .Calcu impoz funciar pt fiecare contrib
se efect în funcţie de suprafaţa terenurilor, bonitate, şi nr de animale, pe
care le are în proprietate, conform coefecientului de recalculare.
45.Taxele Locale(generalitati– plată obligatorie efectuată la bugetul
unităţii administrativ-teritoriale.Cota taxei locale– cotă ad valorem în
% din baza impozabilă a obiectului impunerii ori sumă absolută, stabilită de
autoritatea administraţiei publice locale.
subiecţi ai impunerii sînt pentru:a)taxa pt amenajarea teritoriului –pers
jur/fiz, înregistr ca întreprinzător.b)taxa de organizare a licitaţiilor şi
loteriilor–pers jur/fiz, înregistr ca întreprinzător -organizator al licitat;c)
taxa de aplicare a simbolicii locale – pers jur/fiz, înregistrîn ca întrepr,care
aplică simbolica locală pe produsele fabricate;d taxa de piaţă – pers jur/fiz,
înregistrîn ca întrepr-administrator al pieţei;Obiectul impunerii îl constituie:
a)la taxa pt amenaj teritoriului– salariaţii şi
fondatorii întreprinderil care nu sînt incluşi în efectivul trimestrial de
salariaţi;b) la taxa de organiz a licitaţiilor şi loteriilor– bunurile
declarate la licitaţie sau biletele de loterie emise;c)la taxa de aplicare a
simbolicii locale– produsele fabricate cărora li se aplică simbolica locală;f)
la taxa de piaţă – suprafaţa totală a terenului şi a imobilelor amplasate pe
teritoriul pieţei;d) la taxa pentru cazare – serviciile prestate de structurile
cu funcţii de cazare;Scutirea de taxe:a)
tuturor taxelor locale – autorităţile publice şi instituţiile finanţate de la
bugetele de toate nivelurile;b) tuturor taxelor locale – BNM;c) taxei de
plasare a publicităţii – producătorii şi difuzorii de publicitate socială şi de
publicitate plasată pe trimiterile poştale;
46. Taxele pentru resursele naturale-Resursele naturale se folosesc ca mijloace de
muncă, surse de energie, de materie primă şi de materiale,ca obiecte de consum
şi recreare.Plătitorii pentru
folosirea resurselor naturale sunt pers fizice şi jur,străinii, care, în activitatea
lor, folosesc resurse naturale cu extragerea sau neextragerea acestora din
mediul natural.Obiectele folosirii contra plată sunt: pământul, apele
subterane şi de suprafaţa, zăcămintele minerale, pădurile, diferitele resurse
biologice,aerul.
Cuantumul plăţii pentru folosirea resurselor naturale
depinde de starea de valoarea lor de consum, de posibilitatea înlocuirii în
procesul de producţie a resurselor naturale respective prin altele sau prin
materie primă.Impozitul pentru folosirea resurselor naturale reprezintă o plată
obligatorie la bugetul local şi include:
● taxa pentru
apă;● taxa pentru folosirea resurselor minerale;
● taxa pentru
lemnul eliberat pe picior.
47. Taxele Rutiere. Taxele
rutiere sînt taxe percepute pentru folosirea drumurilor şi/sau a zonelor de
protecţie a drumurilor din afara perimetrului localităţilor.Sistemul taxelor
rutiere include:
*taxa pt folosirea drumurilor
de către autovehiculele înmatriculate în RM;*taxa pt folosirea drumurilor RM de
către autovehiculele neînmatriculate în RM;*taxa pt folosirea drumurilor de
către autovehicule a căror masă totală, sarcină masică pe osie sau ale căror
gabarite depăşesc limitele admise;*taxa pt folosirea zonei de protecţie a drumurilor din
afara perimetrului localităţilor pentru efectuarea lucrărilor de construcţie şi
montaj;*taxa pt folosirea zonei de protecţie a drumurilor din afara
perimetrului localităţilor pentru amplasarea publicităţii exterioare;*taxa pt
folosirea zonei de protecţie a drumurilor din afara perimetrului localităţilor
pentru amplasarea obiectivelor de prestare a serviciilor rutiere.
Subiecţii
impunerii achită taxele rutiere la conturile trezoreriale de venituri ale
bugetului de stat, conform clasificaţiei bugetare.