Bazele Fiscalitatii

1.Noţiune de impozit.
Impozitul reprezintă o contribuţie bănească obligatorie şi cu titlu nerambursabil, datorată, conform legii, statului de către persoanele fizice şi juridice pentru veniturile care le obţin sau pentru averea pe care o posedă. Trăsături ale impozitelor: Legalitatea impozitelor- instituirea de impozite se face în baza autorizării conferite prin lege. Obligativitatea impozitelor- plata nu este benevolă, ci are caracter obligatoriu pentru toate persoanele care obţin venituri sau deţin bunuri din categoria celor supuse impozitării. Nerestituirea impozitelor, Nonechivalenţa impozitelor.
Taxele reprezintă plata efectuată de persoanele fizice sau juridice pentru serviciile prestate acestora de instituţii publice. Trăsăturile specifice ale taxelor sunt: Plata neechivalentă  pentru servicii sau lucrări efectuate de organe sau instituţii care primesc, întocmesc sau eliberează diferite acte, prestează servicii şi rezolvă alte interese legitime ale persoanelor fizice sau juridi.Subiectul plătitor  este determ din moment când acesta solicită efectuar unei activităţi din partea unei instituţii pub.

2.Elementele impozitului:
1.obiectul - elementul concret care stă la baza aşezării acestuia şi poate fi diferit în funcţie de provenienţ impozitului, scopul urmărit, natura plătitorului.  Astfel, ca obiect al impozitului poate apărea: Venitul, Cheltuielile (consumul), Actele şi faptele. 2.Baza de calcul (materia impozabilă) - elementul pe care se fundamentează evaluarea (calculul) impozitului 3.Subiectul impozitului (contribuabil, plătitor) este persoana fizică sau juridică deţinătoare a obiectului impozabil.4.Suportatorul (destinatarul) -este persoana care suportă în ultima istanţă impozitul ( căruia i se adresează). 5.Sursa impozitului arată din ce anume se plăteşte impozitul ( venit ori  averea). 6.Unitatea de impunere 7.Cota impozitului- impozitul aferent unei unităţi de impunere. 8.Asieta (modul de aşezare) - ansamblul măsurilor privind identificarea subiectelor şi obiectelor impozitului, evaluarea obiectului impozabil, determinarea impozitului datorat statului. 9.Termenul de plată 10.Înlesnirile fiscale -Scutirile se aplică în vederea favorizării anumitor activităţi care folosesc forţa de muncă cu randament scăzut. Reducerile- cazul reducerii bazei impozabile la impozitul pe venit reînvestit în anumite scopuri prevăzute de lege. Bonificaţiile se acordă pentru a stimula anumiţi plătitori să-şi achite obligaţiile înainte de expirarea termenelor. Amânările şi eşalonările -fragmentarea sumei de plată în mai multe tranşe 11.Sancţiunile sunt un element pe care legea fiscală îl cuprinde, având scopul de a întări  odată în plus caracterul obligatoriu al achitării impozitelor şi taxelor, precizându-se totodată penalizările aplicate plătitorilor ce se abat de la această îndatorire legală.

3.Metode de impunere.
Impunerea - indetificarea tuturor categoriilor de contribuabili;  bazei de calcul a impozitului si determinarea exactă a cuantumului acestuia. Clasificarea: În situaţiile în care la bază stă momentul evaluării materiei impozabilă: provizorie, care se efectuează în timpul anului; definitivă la finele anului. În funcţie de  modul cum se însumează elementele de calcul:parţială , impunerea veniturilor separat pe fiecare sursă de obţinere a lor de către un contribuabil; globală- impunerea veniturilor cumulate din diferite surse de obţinere a lor de către o singură persoană. În funcţie de modul cum diferite persoane stăpânesc obiectul impozabil: individuală; colectiva. În depedenţă de modul în care se face evaluarea obiectului impozabil:direct; indirectă ( sau forfetară) După metodele de aplicare a cotelor impunerea în cote: fixe; procentuale.  1) Impunerea în cote fixe se foloseşte mai frecvent când baza de calcul o formează un anumit bun, o faptă sau un act: suprafaţa de teren, capacitatea cilindrică  a autoturismului. Dezavant: nu ţine seama de venitul contribuabilului şi nici de situaţia personală a acestuia.2)Impunerea în cote procentuale se utilizează mai des în cazurile când baza de calcul este valoarea sau veniturile sub orice formă. Tipurile : a)Impunerea in cote proporţionale-se aplică aceeaşi cotă de impozit indiferent de mărimea obiectului impozabil,.  Dezavantajul: nu se i-a în consideraţie că puterea contributivă a diferitor categorii sociale este diferită. b)Impunerea în cote progresive constă în aceea ,că odată cu creşterea obiectului impozabil creşte şi cota impozitului astfel încât impozitul creşte mai repede decât obiectul impozabil. Cunoaste 2 variante:1) impunere în cote progresive simple ( globală) - impozitul are câteva cote, care  se stabilesc în depedenţă de mărimea venitului, însă se aplică  o singură  cotă de impozit asupra întregii materii impozabile. Cota de impozit va fi cu atât mai mare cu cît venitul sau averea respectivă va fi mai mare. Dezavantajul: o persoană care obţine venit de 5000 lei va plăti statului un impozit de 500 lei ( 5000 * 10% ), iar o altă persoană, care are venit de 5001 lei va achita un impozit de 750,15 lei ( 5001 * 15% ). 2)Impunerea în cote progresive compuse ( pe tranşe ) are ca trăsătura divizarea materiei impozabile in mai multe tranşe, iar pentru fiecare tranşă se stabileşte o anumită cotă de impunere. c)Impunerea regresiva ( degresivă) cunoaşte mai multe opinii. 1)cei care obţin venituri mai mari achită un impozit mai mic, iar cei ce obţin venituri mai mici achită un impozit mai mare.2) un procent mai mic pe un venit mai mare  şi un procent mai mare pe un venit mai mic. Impunerea regresivă se  practică dacă se urmăreşte încurajarea investiţiilor din profit.

4.Metode de evaluare a obiectului impozabil
1)Evaluarea indirectă a materiei impozabile se poate realiza prin trei variante: a)evaluarea pe baza indicilor exteriori –permite stabilirea doar cu aproximaţie a valorii obiectului supus impunerii (pământ, clădiri) Dezav: nu ţine seama de situaţia persoanei care deţine obiectul impozabil, dar prezintă avantajul că este simplă şi puţin costisitoare. b)evaluarea forfetară-  organele fiscale cu acordul subiectului impozitului atribuie o anumită valoare obiectului impozabil, fără ca vre-o una din părţi sa aibă pretenţii la exactitatea obiectului impozabil.c)evaluarea adminisrativă constă în stabilirea valorii materiei impozabile de către organele fiscale pe baza elementelor de care dispun. 2) Evaluarea directă prin două variante: a)evaluarea pe baza declaraţiei unei terţe persoane se utilizează în situaţia când terţa persoană are cunoştinţă despre mărimea obiectului impozabil. Astfel, agenţii economici declară salariile pe care le plătesc şi impozitele reţinute. Avantaj- elimină posibilitatea sustragerii de la impunere a unei părţi  din materia impozabilă, insă aplicabilitatea acestei evaluări este limitată, neputând fi folosită decât in cazul unor anumitor venituri. b) evaluarea pe baza declaraţiei contribuabilului se realizează cu participarea directă a subiectului impozitului.  subiectul este obligat să ţină o anumită evidenţă contabilă, să întocmească bilanţ fiscal, să prezinte o declaraţie. Dezavantaj- face posibilă sustragerea de la impunere a unei părţi  însemnate din materia impozabilă.

5.Perceperea impozitelor.
perceperea impozitelor se realizează prin următoarele metode: 1)încasarea impozitelor de organele fiscale direct de la contribuabili, care cunoaşte la rândul său două variante: a)când reprezentatul aparatului fiscal se deplasează la contribuabil pentru a încasa impozitul- cherabil. B)când contribuabilul se deplasează benevol la organul fiscal pentru a achita impozitul-portabil. 2)metoda calculării şi transferării directe a sumelor datorate la fiecare termen de plată. Această metodă se utilizează de agenţii economici, care de sinestătător  calculează şi virează la buget impozitele. 3)stopajul la sursă, care prevede calcularea, reţinerea şi transferul impozitelor să se efectueze de o terţă persoană. Patronii plătesc salarii au obligaţia reţinerii şi vărsării impozitului respectiv în condiţiile prevăzute de lege. 4)aplicarea timbrelor fiscale-în cazul taxelor datorate statului pentru acţiunile în justiţie, eliberări, autentificări, legalizări de acte etc. 5) încasarea forţată a impozitrlor. Se utilizează în cazurile cînd contribuabilii au obligaţiuni faţă de bugetele de toate nivelele, se execută prin: sustragerea banilor din conturi, ridicarea numerarului din casierie agentului economic, sechestrarea patrimoniului şi vînzarea lui la licitaţie.

6.Concept de sistem fiscal.
 sistemul fiscal - totalitatea impozitelor şi taxelor, a principiilor, formelor şi metodelor de stabilire, modificare şi anulare a acestora precum şi totalitatea măsuriloe ce asigură achitarea lor. Principii: echitatea – tratarea egală a persoanelor care activează în condiţii similare, în vederea asigurării sarcinii fiscale egale. neutralitatea – asigurarea condiţiilor egale investitorilor, capitalului autohton şi străin, simpleţea procedeelor de determinare a tuturor elementelor de impunere; certitudinea impunerii – existenţa de norme juridice clare, care exclud înterpretările arbitrare stabilitatea fiscală – efectuarea modificărilor legislaţiei fiscale să nu fie efctate pe parcursul unui an. Eficienţa impunerii – perceperea impozitelor şi taxelor să se efectueze cu minim cheltuieli, cât mai acceptabile pentru contribuabil. Sistemul de impunere trebuie să asigure un nivel optimal al fiscalităţii, care nu ar stopa activitatea economică şi nu ar agrava situaţia materială a populaţiei.

7.Sistemul de impozite al Republicii Moldova-
totalitatea impozitelor, taxelor şi altor plăţi, concepute în conformitate cu legislaţia fiscală în vigoare. În conformitate cu Codul fiscal al RM impozitele si taxele se clasif dupa criterii: după trăsăturile de fond şi formă: directe ,indirecte;  după instituţiile ce le administrează: 1.Impozite: a) generale de stat- Impozitul pe venit, TVA, Accizele, Impozitul privat; b) locale- Impozitul pe bunurile imobiliare2. Taxe a) generale de stat - Taxele vamale, Taxele Rutiereb) locale- Taxele pentru folosirea resurselor naturale, Taxa pentru amenajarea teritoriului, Taxa de plasare a publicităţii, Taxa de piaţă, Taxa pentru cazare, Taxa de la posesorii de cîini. Această clasificare se poate modifica de la o perioadă la alta  în conformitate cu modificările Codului fiscal. Sistemul de impozitarea prevede ca unul şi acelaşi obiect să fie impus numai cu un singur impozit şi numai o singură dată, pentru perioada fiscală respectivă stabilită de lege.

8. Legislaţia fiscală a RM Republicii Moldova.
Legislaţia fiscală (drept fiscal) este concepţia susţinută în doctrina europeană a finanţelor publice cu scopul de a individualiza şi pune în evidenţă ansamblul reglementărilor juridice, financiare. Potrivit necesităţilor de realizare practică a veniturilor bugetul, reglementarea juridică a impozitelor şi taxelor cuprinde 2 categorii de norme juridice: Categoria I (conţinut de drept material)- norme privind obiectul şi subiectele debitare de impozite, taxe şi celorlalte venituri bugetare. Categoria II (normele fiscale de natură procedurală) - norme privind procedura fiscală a stabilirii şi încasării impozitelor şi taxelor, precum şi a soluţionării litigiilor dintre contribuabili şi organizaţiile fiscale ale statului. Reglementarea juridică a impozitelor şi taxelor este instituită potrivit unor criterii de aplicare a legii fiscale în timp (principiul anualităţii impozitelor) şi în spaţiu (principiul teritorialităţii impozitelor), astfel ca necesităţile şi interesele finanţelor publice să fie protejate ăi realizate în mod raţional şi conform maximelor fundamentale a impunerii.

9.Aparatul fiscal al Republicii Moldova
Sistemul de administrare fiscală reprezintă totalitatea instituţiilor, activitatea cărora este axată în mod principal sau secundar pe exercitarea atribuţiilor fiscale. Sistemul de administrare fiscală  este compus din Organul Fiscal (compus din Inspectoratul Fiscal Principal de Stat si  Inspectoratele fiscale de stat teritoriale) si Organe cu atribuţii de administrare fiscală (din care fac parte  Centrul National Anticoruptie Organele Vamale Curtea de conturi Serviciile de colectare a impozitelor din cadrul primăriilor).  Activitatea aparatului fiscal este determinată de Constituţia RM, Codul fiscal, legile RM, hotărârile Guvernului. Functiile Insp Fisc Principal de Stat: organizarea activităţii inspectoratelor fiscale subordonate; deţine controlul asupra activităţii lor; elaborarea metodelor şi metodologiei în domeniul fiscalităţii. Funcţiile Insp Fisc Teritor sunt: asigurarea evidenţei complete a contribuabililor;asigurarea completitudinii transferului lor la buget; organizarea averii confiscate şi patrimoniului sechestrat.

10.Impozit pe venit – noţiuni generale.Subiecţii impozitului pe venit sînt persoanele fizice rezidente şi nerezidente care obţin venituri din categoria celor impozabile. Rezident - are domiciliul permanent in Republica Moldova, se afla în Republica Moldova cel puţin 183 de zile pe parcursul anului fiscal; Nerezident al Republicii Moldova este orice persoana fizică care nu corespunde cerinţelor stabilite pentru determinarea ei ca rezident. Obiectul impunerii al impozitului pe venit pentru persoanele fizice rezidente îl constituie toate veniturile obţinute din surse aflate pe teritoriul RM, cît şi veniturile din surse aflate în străinătate. Obiectul impunerii pentru pers fizice nerezidente - toate veniturile obţinute din surse aflate pe teritoriul RM. Global se impozitează: plăţile pentru munca efectuată şi serviciile prestate, facilităţile acordate de patron, onorarii, comisioane, venitul din activitatea de întreprinzător sau profesională, creşterea de capital, dobînzile, royalty (redevenţe), anuităţi, primele şi premiile, dividendele obţinute de la agenţii economici nerezidenţi. Separat se impozitează: dividendele obţinute de la agenţi economici rezidenţi- 6%, veniturile de la jocurile de noroc- 18%, cîştigurile de la acţiunile de publicitate- 10%; veniturile obţinute de la transmiterea în posesie sau folosinţă- 5%.  Pentru veniturile ce se impozitează global se utilizează sistemul cotelor progresive compuse(7% si 18 %) Pentru veniturile ce se impozitează separat se utilizează sistemul cotelor proporţionale.Pentru notarii privaţi cota este stabilită în mărime de 18%. Venituri care nu se supun impozitării:despăgubirile primite, plăţile şi compensaţiile acordate în cazuri de incapacitate de muncă, bursele elevilor, studenţilor şi persoanelor aflate la învăţămînt post universitar,pensiile alimentare şi îndemnizaţiile pentru copii, donaţie sau moştenire

11.Determinarea facilităţilor impozabile acordate de patron.
 In componenta facilităţilor acordate angajatului de câtre patron se includ: a) plăţile acordate angajatului de către patron pentru recuperarea cheltuielilor personale, precum si plăţile in favoarea lucrătorului. Aceste plăţi se includ de către patron în componenta venitului brut al angajatului respectiv. b) suma anulată a datoriei salariatului faţă de patron. c) suma plătită suplimentar de patron la orice plata a salariatului pentru locuinţa acordata de către patron; d) cheltuielile patronului pentru darea proprietăţii în folosinţă salariatului în scopuri personale f) cheltuielile patronului pentru achitarea primelor de asigurare benevola a lucrătorului; g) sumele altor cheltuieli ale patronului, ce constituie venituri directe sau indirecte ale lucrătorului( pentru biletele de călătorie, care se utilizează de angajat în scopuri personale, hrana, abonamente la ziare, reviste si cărţi, transportul pînă şi de la locul de munca, compensaţia costului examenului medical

12.Modul de acordare a scutirilor fiscale angajaţilor.
 Fiecare contribuabil poate avea dreptul la scutiri: LUNAR personală P -760; personală majoră M- 1130; scutire matrimonială S- 760; personală majoră cedată în favoarea soţului/soţiei Sm- 1130; pentru persoane întreţinute N -170;  scutirea pentru persoanele intretinute-invalizii din copilarie H- 760. Dreptul la scutirea personală majoră: celor care s-au îmbolnăvit şi au suferit de boală actinică provocata de consecinţele avariei de la C.A.E. Cernobîl; este părintele sau soţia (soţul) unui participant căzut sau dat dispărut in acţiunile de lupta pentru apărarea integrităţii; este invalid de război, invalid din copilărie, invalid de gradul I si II. Persoana întreţinută este un ascendent sau descendent al contribuabilului sau al şotiei (soţului) lui (părinţii sau copiii, inclusiv înfietorii si înfiaţii); Scutirile se acordă începînd cu data de 1 a lunii următoare lunii în care a fost depusă Cererea. Angajatul care nu şi-a folosit în anul fiscal precedent scutirile la care a avut dreptul, din cauza neachitării de către patron a salariului, aceste scutiri se acorda la data achitării restanţelor la salariu numai în baza Cererii depuse de el. În cazul în care contribuabilul nu are venituri  din plăţi salariale pe parcursul anului fiscal, însă obţine alte venituri din categoria celor supuse impozitării atunci el poate beneficia scutiri pe deplin în baza Declaraţiei persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit depuse pentru anul respectiv.

13.Modul de calcul al impozitului pe venit din plăţile salariale.
Impozitul pe venit la sursa de plata se calculează şi se reţine la momentul indreptării venitului spre achitare. Numărul de luni în anul fiscal, pe parcursul cărora lucratorul se consideră angajat, în scopul impozitarii, se determina:- în cazurile cînd lucratorul este angajat din anul fiscal precedent - începind cu luna ianuarie;- în cazurile cînd lucratorul s-a angajat pe parcursul anului fiscal - începind cu luna următoare dupa luna în care el s-a angajat. În luna în care s-a angajat nu are drept la scutire (scutirea nu i se acordă).  În luna în care s-a eliberat de la serviciu are dreptul la scutire (scutirea i se acordă). În scopul determinarii venitului impozabil patronul deschide pentru fiecare lucrator angajat al său Fişa personala de evidenta a veniturilor sub forma de salariu şi alte plati efectuate de catre patron în folosul angajatului pe anul gestionar, precum şi a impozitului pe venit reţinut din aceste plăţi. Scutirile la care are dreptul angajatul într-un an fiscal, dar care n-au fost acordate acestuia în urma neachitarii de către patron a salariului, se acorda angajatului de către patron în prima luna a anului fiscal următor celui de gestiune, la data achitării restantei la plăţile salariale. In cazul eliberarii angajatului din serviciu şi achitării restanţei la plăţile salariale în anul fiscal urmator celui în care el a fost eliberat din serviciu, impozitul pe venit se calculeaza şi se reţine ţinind cont de suma scutirilor nefolosite (daca acestea exista) pe parcursul perioadei în care el se considera angajat. Scutirile nefolosite se trec in anul urmator numai în baza Cererii depuse de angajat. 

14.Determ venitului supus impozitării din creşterea de capital.
 Suma cresterii sau pierderilor de capital se determină de către contribuabili in cazurile vînzării, schimbului sau altei forme de înstrăinare a activelor de capital. Crestere de capital se consideră excedentul sumei încasate in rezultatul vînzării, schimbului sau altei forme de înstrăinare (scoatere din uz) a activului de capital în raport cu baza valorică a acestui activ. Baza valorică a activului de capital este suma achitată de contribuabil pentru procurarea lui. Cresterea sau pierderile de capital nu se recunosc in cazul transmiterii (redistribuirii) activelor de capital între: soţi; sau  fostii soţi, in cazul cînd o astfel de redistribuire rezultă din necesitatea împărţirii proprietăţii comune in caz de divorţ. Mărimea cresterii de capital recunoscute, rezultată din înstrăinarea de către contribuabil a locuinţei, se micsorează cu suma de 10 000 lei pentru fiecare din anii ce urmează după anul 1997, pe parcursul căruia (sau cărora) ea a fost in posesia cetăţeanului. Pentru mostenitori, baza valorică a activelor de capital, venitul de pe urma cărora este scutit de impozite, este egală cu baza valorică ajustată a lor, care s-a creat la contribuabilul decedat.Venitul din crest de capital se va impozita conform cotelor progresive compuse în cadrul venitului global.

15.Reţinerea impozitului din surse de venit altele decît plăţile salariale.
În toate cazurile achitării de către agenţii economici în favoarea persoanelor fizice  a unor tipuri de venit urmează să fie reţinut la sursa de plată în prealabil în mărime de: 5% - de la toate procurările de bunuri şi servicii; 15% - din dobînzi, royalty; 15% - din veniturile îndreptate spre achitare fondatorilor Î.I. şi G.Ţ. Reţinerea finală a impozitului pe venit se efectuează în mărime de: 10%  - din veniturile din darea în arendă (locaţiunii) a proprietăţii mobiliare şi imobiliare; 10%  - din  cîştigurile de la acţiunile de publicitate; 15%  - din dividende achitate de agenţii economici rezidenţi; 18% - din cîştigurile de la jocurile de noroc.La expirarea anului fiscal de gestiune agenţii economici sînt obligaţi să declare inspectoratului fiscal veniurile şi impozitul pe venit reţinut de la persoanele fizice  (formulare tipizate:  forma IAL 09 şi forma IAS 09 ). Datele respective se acumulează pe contul personal al fiecărui contribuabil conform codului personal

16.Prezentarea declaraţiei fiscale cu privire la venit de către persoanele fizice şi  calcularea impozitului din venitul global- Declaraţia se prezintă de orice contribuabil - persoană rezidentă care: are obligaţiunea de a achita impozitul pe venit; obţine venit impozabil din surse altele decît plăţile salariale care depăşeşte suma scutirii personale simple 9120 lei; obţine venit impozabil în formă de salariu de la mai multe locuri de muncă în mărime ce depăşeşte 26700 lei; intenţionează să-si schimbe domiciliul permanent din Republica Moldova în altă ţară. Contribuabilul are dreptul să depună Declaraţia în cazurile în care, suma impozitului pe venit reţinut si/sau achitat de sine stătător depăseste suma impozitului pe venit calculat din venitul total obţinut în perioada declarată. Termenul de prezentare a Declaraţiei - 31 martie, la Inspect Fiscal de Stat teritor,  unde el îşi are domiciliul de bază în momentul prezentării ei.

17.Veniturile impozabile ale persoanelor juridice.
Subiecţi ai impunerii fiscale se consideră: Agenţii econ-rezidenţi ce obţin venituri din RM şi din străinătate; Ag econ -nerezidenţi ce obţin venituri din RM.  Obiectul impunerii fiscale - venitul brut (venitul obţinut din toate sursele de venit din RM si din strainatate). Cotele impozitului pe venit : pentru pers jur - sistemul cotelor proporţionale (12%), pentru  gospod ţăran - sistemul cotelor proporţionale- 7%, pentru Intrepr individ - sistemul cotelor pregresive compuse: 7% si 18%. La venituri impozabile pentru rezidenţi se referă: venitul din activitatea de întreprinzător; din chirie (arenda);creşterea de capital, dobînda, dividendele. La venituri impozabile pentru nerezidenţi se referă: dobînzile pentru creanţele unui agent economic rezident; dividende  achitate de un agent economic rezident, venitul din chirie(arenda) ;creşterea de capital; royalty; alte venituri. La venituri neimpoz se referă: sumele şi despăgubirile de asigurare, contribuţiile la capitalul social al unui agent economic, Dobînzile de la hirtiile de valoare de stat, Penalitaţile si amenzile anulate calificate de actul legislativ drept neimpozabile

18.Determinarea uzurii şi cheltuielile de reparaţie a mijloacelor fixe în scopuri fiscal a) Obiectul calculării uzurii în scopuri fiscale sunt mijloacele fixe folosite în activitatea de întreprinzător şi supuse uzurii.Nu se calculează uzura pentru: construcţiile capitale nefinisate;MF în timpul reconstrucţiei sau reutilării tehnice ,mijloacele fixe, care sunt conservate; loturile de pământ; valoarea autoturismelor mai mare de 200 000 lei.Pentru calcularea uzurii toate mijloacele fixe se clasifică în cinci categorii. Pentru fiecare categorie este stabilită norma de uzură.EX: I categorie: Norma uzurii- 5% Termenii de exploatare- Mai mult de 40 ani. Baza valorică a mijloacelor fixe la finele perioadei de gestiune se determină ca baza valorică a mijloacelor fixe la începutul perioadei de gestiune, majorată cu valoarea de intrare a mijloacelor fixe nou-procurate sau create cu forţe proprii, ajustată cu suma corectărilor şi micşorată cu suma din comercializarea lor sau cu baza valorică ajustată în cazul donaţiei, ieşirii forţate sau lichidării. Cheltuielile de reparaţie a MF se permit în limita de 15% de la baza valorică la începutul anului fiscal pentru fiecare obiect din categoria I şi a grupului respectiv pentru categoriile II-V. În caz că suma cheltuielilor de reparaţie depăşesc 15%, atunci suma depăşirii se reflectă la majorarea valoarii MF pe obiectul sau grupul respectiv.Dacă mijloacele fixe sînt arendate atunci se permite să fie deduse ca cheltuieli curente 15% din plata pentru arendă (ce revine arendaşului conform contractului de arendă).

19.Reglementarea cheltuielilor de sponsorizare şi cheltuielilor documentar neconfirmate în scopuri fiscale. a)Donaţiile în scopuri filantropice vor fi deduse numai în cazul în care ele pot fi confirmate în modul stabilit prin "Regulamentul cu privire la modul de confirmare a donaţiilor pentru scopuri filantropice" Se permite de a deduce nu mai mult de 10% din venitul impozabil.( Suma permisă spre deducere =  Venitul ajustat x 10 % / 100 %) b)Deducerea cheltuielilor neconfirmate documentar se efectuează conform Hotărârii "Cu privire la modul şi cuantumul de deducere a cheltuielilor neconfirmate de contribuabil documentar” Se permite de a deduce nu mai mult de 0,2% din venitul după efectuarea ajustărilor.  Suma permisă spre deducere =  Venitul ajustat x 0,2 % / 100%

20.Reglementarea cheltuielilor de delegare şi de reprezentare
a)Deducerea cheltuielilor de delegaţii se efectuează în conformitate cu normativele prevăzute Regulamentul  cu privire la delegarea salariaţilor entităţilor din Republica Moldova aprobat de Hotărîrea Guvernului RM Nr. 10 din  05.01.2012. Exemplu: Un SRL trimite un angajat peste hotare. Durata deplasării 4 zile. Normativele pentru cazare şi deurne constituie 160 şi 45 Euro în zi. La reîntoarcere în ţară angajatul a prezentat decont de avans de 900 euro. Normativul fiind de 160 euro/zi *4zile=640 euro. Depăşirea cheltuielilor de cazare constituie 260 euro. Cursul de schimb al BNM este 16,3500. Depăşirea cheltuielilor de cazare în valută naţională constituie  4251 lei. Cu această sumă urmează să fie diminuate cheltuielile întreprinderii în scopuri fiscale.Cheltuielile de reprezentanţă. La aceste cheltuieli se atribuie:Chelt de primire a delegaţiilor, de încheiere a contractelor, etc.Suma limită a cheltuielilor de reprezentanţă permise spre deducere din venitul brut reprezintă: 0,5% din venitul brut obţinut în urma realizării mărfurilor; 1 % din alte tipuri de venit brut fără TVA şi acciz

21.Reportarea pierderilor fiscale din per preced la imp pe venit.Conform Codului Fiscal, dacă pe parcursul anului fiscal cheltuielile aferente activităţii de întreprinzător depăşesc venitul brut al contribuabilului în anul curent, atunci suma pierderilor rezultate din această activitate va fi reportată eşalonat în mărimi în limita profitului obţinut. În diferite perioade fiscale reportarea s-a efectuat diferit. Pierderile fiscale obţinute în perioada 2003-2006 se reportau îm mărime de 1/3 din sumă pe următorii trei ani de gestiune. În perioada 2007-2011 pierderile fiscale se reportează în mărimi egale pe următorii 5 ani, în limita profitului obţinut. Începînd cu perioada 2012 se reportau îm mărime de 1/3 din sumă pe următorii trei ani de gestiune în limita profitului obţinut. Dacă contrib a suportat pierderi pe parcursul a mai mulţi ani,atunc suma acestor pierderi se reportează în ordinea în care au apărut.

22.Înlesnirile  fiscale la impozitul pe venit şi modul de acordare.Prin acordarea înlesnirilor fiscale se urmăreşte scopul de a crea condiţii privilegiate de activitate pentru unele categorii de contribuabili. În acest mod statul susţine rezidenţii Zonelor economice libere(ZEL) şi agenţii din micul business. Impozitarea rezidenţilor ZEL: exportul mărfurilor (serviciilor) originare din ZEL se impozitează cu 6%;  activitatea rezidenţilor în ZEL, se impozitează cu 9%. Persoanele juridice  care nu sînt înregistraţi ca plătitori de T.V.A. vor plăti impozit pe venit în mărime de 3% din venitul din activitatea operaţională. Calcularea impozitului se va efectua trimestrial. Termenul de plată este o lună calendaristică după expirarea trimestrului de gestiune.Sunt scutite de impozitul pe venit autorităţile şi instituţiile publice finanţate din: Bugetul de stat, bug unităţilor administrativ-teritoriale, Bugetul asigurărilor sociale de stat. Organizaţiile necomerciale sunt scutite de impozitul pe venit în cazul când activitatea lor corespunde cerinţelor: Sunt înregistrate în conformitate cu legislaţia; în documentele de constituire este indicată interdicţia privind distribuirea venitului sau proprietăţii între membrii organizaţiei, între fondatori sau persoane particulare; întregul   venit   din   activitatea   prevăzută   se   foloseşte   în   scopul   prevăzut   de documentele de constituire. Organizaţiile necomerciale, pentru a obţine dreptul la scutire privind impozitul pe venit, trebuie să depună o cerere laorganul teritorial al Serviciului Fiscal de Stat pînă la data de 31 decembrie a anului de gestiune.

24.Determinarea Imp pe venit achitat în străinătate şi recunoscut la plata impozitului pe venit în RM. Contribuabilul are dreptul de a trece în cont impozitul pe venit achitat în orice stat străin, în cazul în care veniturile pentru care s-a achitat impozitul urmează a fi impozitat şi în Republica Moldova. Impozitul achitat va fi recunoscut în Republica Moldova doar dacă contribuabilul deţine documentul, care confirmă achitarea impozitului în ţara străină, certificat de organul competent al statului străin respactiv. Acest document trebuie să fie tradus în limba de stat. Mărimea trecerii în cont (recunoaşterii) a impozitului achitat în străinătate nu poate depăşi suma impozitului, care ar fi fost calculată la cotele aplicate în Republica Moldova la acest venit.

25.Determinarea impozitului pe venit reţinut la sursa de plată pentru persoanele juridice şi trecerea lui în cont.Orice peroană care desfăşoară activitate de întreprinzător este oblligat să efectueze reţineri  ale impozitului pe venit la sursa de plată ale următoarelor venituri achitate în favoarea persoanelor fizice-rezidente, care nu desfăşoară activitate de antreprenoriat:
1.                  plăţi salariale (inclusiv facilităţi acordate), conform scutirilor solicitate de angajat şi cotelor în vigoare stabilite pentru veniturile peroanelor fizice.
2.                                                                                                                                          în mărime de 7 % din toate plăţile efectuate  în folosul persoanelor fizice,
-                                                                                                                      în mărime de 15 % din dobînzi şi royalty,
3.                                                                                                                                          în mărime de 10% din plata pentru:
-                      locaţiune, leasing, uzufruct, darea în arendă a proprietăţii mobilare şi imobiliare
-                      câştigurile de la acţiunile de publicitate.
4.                  în mărime de 18% din plata pentru cîştigurile de la jocurile de noroc.

Orice peroană care desfăşoară activitate de întreprinzător este oblligat să efectueze reţineri ale impozitului pe venit la sursa de plată ale următoarelor venituri achitate în favoarea rezidenţilor:
1.                  în mărime de 15% pentru dividendele distribuite aferent perioadei 2008-2011
2.                  în mărime de 6% pentru dividendele distribuite aferent perioadei 2012.

Orice peroană care desfăşoară activitate de întreprinzător este oblligat să efectueze reţineri ale impozitului pe venit la sursa de plată ale următoarelor venituri achitate în favoarea nerezidenţilor:

1.                  în mărime de 12% - din  plăţile direcţionate spre achitatre în formă monetară şi nemonetară , a căror sumă nu este deductibilă în scopuri fiscale
2.                  în mărime de 15% pentru dividendele distribuite aferent perioadei 2008-2011
3.                  în mărime de 6% pentru dividendele distribuite aferent perioadei 2012.

Impozitul reţinut la sursa de plată de către agenţii economici se achită la buget în termen de o lună de la încheierea lunii în care au fost efectuate plăţile
Agenţii economici, care efectuează reţinerea impozitului la sursa de plată prezintă dări de seamă lunare şi anuale privind plăţile efctuate şi impozitul reţinut.
Lunar se prezintă darea de seamă privind suma venitului achitat şi impoitul pe venit reţinut din acesta (forma IRV 09), unde se indică impozitul reţinut total pentru toate peroanele dintr-o categorie de contribuabili (peroane fizice, persoane juridice, rezidenţi, nerezidenţi) pe tipuri de plăţi efectuate (total din plăţile salariale, total din dobînzi, total din royalty) etc.
Darea de seamă lunară se prezintă în termen de o lună de la expirarea lunii de gestiune.
Anual  se prezintă :
1.                       Nota de informare privind achitarea salariului şi alte plăţi , efectuate de patron în folosul angajaţilor şi privind impozitul pe venit reţinut din aceste plăţi (Forma IAL 09)
2.                       Notă de informare privind plăţile achitate rezidenţilor din sursele de venit, altele decât plăţile salariale şi impozitul pe venit reţinut din aceste plăţi (Forma IAS 09)
3.                       Notă de informare reţinut la sursele de venit, altele decât plăţile salariale, achitate persoanelor nerezidente (Forma INR 09).
 În dările de seamă anuale se prezintă informaţia în mod separat pentru fiecare persoană în folosul căreia a fost efectuată o plată oarecare, care face obiectul stopajuli la sursă.
Dările de seamă anuale se prezintă în termen de o lună de la încheierea anului fiscal (31 ianuarie a anului următor).

26.Prezent declar fiscale cu privire la imp pe venit de pers jur.Prezentarea declaraţiei fiscale cu privire la impozitul pe venit forma VEN 08 se efectuează de următorii  contribuabili:1.persoane juridice rezidente (SA, SRL,cooperative, intrepr de stat, fonduri de investitii, intrepr de stat si municipale, fundatii, organiz religioase, social-politice) 2. întreprinderile rezidente cu statut de persoană fizică (I.I, gospod taran) 3.reprezentanţele permanente ale nerezidenţilor Republicii Moldova ale veniturilor şi pierderilor între proprietari. Termenul de prezentare a declar - pînă la 31 martie. În cazul depistării de către contribuabil, după 31 martie a greşelilor prezentate în declaraţie, contribuabilul are dreptul să prezinte o dare de seamă corectată. În termen de 60 zile de la luarea deciziei de încetare a activităţii entitatii,ea trebuie să prezinte declaraţia cu privire la impozitul pe venit.

27.TVA(generalitati)-impozit indirect,care se aplică asupra cifrei de afaceri. În RM este impozit general de stat.Subiecţi impozabil cu TVA sunt:1.pers fizice şi jur. care efectuează livrări impozabile pe piaţa internă şi la export.2.pers fizice şi juridice care importa mărfuri, cu excepţia persoanelor fizice care importă mărfuri de uz sau consum personal.3.pers fizice şi jur,care importă servicii considerate ca livrări impozabile efectuate de aceste persoane. Obiectele impozabile:1.Livrare de mărfuri - transmiterea dreptului de proprietate asupra mărfurilor prin schimb,transmitere gratuită;2. Prestare de servicii-activitatea de prestare a serviciilor materiale şi nemateriale de: consum şi de producţie,dare a proprietăţii în arendă.3. Exportul mărfurilor şi serviciilor;
4. Importul mărfurilor şi serviciilor în RM, cu excep mărfurilor de consum personal importate de persoane fizice.5.Locul livrării mărfurilor-locul de aflare a mărfurilor la momentul predării în posesia clientului:locul aflării bunurilor imobile – pentru serviciile legate de bunuri imobile concrete;calea pe care se efectuează transportul – la prestarea serviciilor de transport;locul utilizării şi posedării serviciului – la darea în arendă a bunurilor mobile.
La  TVA în RM sînt cotele:1.cota de 20%(livrărilor impozabile efectuate în RM, importurilor de mărfuri şi servicii; 2.cota zero (mărfurile şi serviciile exportate; energia electrică,termică şi apa caldă destinate populaţiei; 3.cotă redusă de 8%(pîine şi produse de panificaţie de primă necesitate,lapte şi produsele lactate de primă necesitate, medicamente,gazele naturale).

28.Înregistrarea subiectului impozabil cu TVA. Subiectul care desfăşoară o activitate de întreprinzător, cu excepţia autorităţilor publice,instituţiilor publice şi deţinătorilor patentei de întreprinzăt, este obligat să se înregistreze ca contribuabil al TVA, dacă el a efectuat într-o perioadă de 12 luni consecutive livrări de mărfuri şi servicii în sumă ce depăşeşte 600 mii lei cu excepţia livrărilor scutite de TVA.Subiectul care desfăşoară o activitate de întrepr, poate să se înregistreze benevol ca contribuabil al TVA, dacă
1. el a efectuat într-o perioadă de 12 luni consecutive livrări de mărfuri şi servicii în sumă ce depăşeşte 100 mii lei, cu excepţia livrărilor scutite de TVA;2.livrările au fost achitate de către clienti prin virament în contul bancar al contribuabilului.Subiectul trebuie să depună cerere la IFS teritorial în raza căruia se află  pînă la sfîrşitul lunii în care a fost atins plafoanele indicate.La înregistrare primeşte certificatul de înregistrare ca plătitor de TVA. În cazul suspendării livrărilor supuse TVA, subiectul impozabil este obligat să informeze despre aceasta Serviciul Fiscal de Stat.

29. Cîmpul de aplicare a TVA-Orice livrare efectuată de către plătitorii de TVA care nu este livrare scutită de impozit constituie livrare impozabilă. La TVA sînt prevăzute scutiri pentru un şir de livrări: TVA nu se aplică:1.atît pentru livrările efctuate pe teritoriul RM cît şi la importul mărfurilor, serviciilor de către subiecţii impozabili în cazul în care obiectul tranzacţiei îl constituie: locuinţa,pămîntul, arenda acestora;unele produse alimentare şi nealimentare pentru copii; mărfurile, serviciile instituţiilor de învăţământ;produsele de din cantinele studenţeşti, şcolare; serviciile legate de îngrijirea bolnavilor şi bătrânilor;serviciile medicale;serviciile financiare; serviciile poştale;cazarea în cămin 2. La importul:mărfurilor,la introducerea pe teritoriul vamal şi plasarea în regimurile vamale de tranzit, depozit vamal,nimicire, renunţare în folosul statului;mărfurilor autohtone anterior exportat şi reîntroduse în termen de 3 ani în aceiaşi;materiei prime,materia utilizate de organizaţiile societăţilor orbilor, surzilor,invalizilor; mărfurilor importate de către persoanele juridice în scopuri necomerciale în cazul cînd val. nu depăşeşte 50 euro.

30. Baza de impozitare a TVA-valoarea livrărilor impozabile. În cazul plăţii în natură, val. tuturor bunurilor/serv. primite trebuie să acopere integral contrvaloarea bunurilor livrate.Baza de impoz se determ la data livrării bunurilor/prestării serviciilor in dependenta de:preţurile negociate între vînzător şi cumpărător,tarifele negociate pentru servicii. Valoarea livrărilor impozabile (chelt adiţionale pt transportarea mărfurilor, suma tuturor impozitelor şi taxelor care urmează a fi achitate pentru livrările respective)nu poate fi mai mică decît cheltuielile pentru producere sau decît preţul de cumpărare (de import) a mărfurilor livrate sau serviciilor prestate. Valoarea impozabilă a mărfurilor importate-valoarea lor vamală (chelt de transport, chelt de asig), determinată în conformitate cu legislaţia vamală.Valoarea livrărilor impozabile a mărfurilor,serviciilor poate fi ajustată, după livrarea şi achitarea lor daca:*valoarea livrării impozabile, aprobată anticipat, s-a schimbat ca rezultat al schimbării preţului;*livrarea impozabilă a fost total sau parţial restituită subiectului impozabil care a efectuat livrarea;*valoarea impoz a fost redusă în urma acordării discontului pt plata efectuată înainte de termen.

31. Apariţia obligaţiei fiscale privind TVA. Pentru livrările efectuate pe teritoriul RM livrarea devine obiect impozabil în data eliberării mărfii sau prestării serviciului.Pt mărfuri, data livrării - data transmiterii mărfii în posesia consumator, în cazul când transportarea mărfurilor se efectuează de terţă persoană atunci data livrării se consideră data începutului transportării.Pt servicii, data livrării-data prestării serviciului, data eliberării facturii fiscale sau data primirii de către subiectul impozabil a plăţii depline sau parţiale.Pt mărfurile importate, utilizate în activitatea de întreprinzător,termenul obligaţiei fiscale - data declarării mărfurilor la punctele vamale de frontieră, iar data achitării - data depunerii de către importator a mijl băneşti la casieria organului vamal.La serviciile importate utilizate pentru desfăşurarea activităţii de întreprinzător, termenul onorării obligaţiei fiscale şi data achitării TVA-data efectuării plăţii pentru serviciul importat.Pt mărfurile exportate data efectu livrării-data,când mărfurile trec frontier RM.

32. Modul de calculare a obligaţiei fiscale a TVA. Pentru determinarea TVAbuget trebuie de calculat:1.TVA aferentă tuturor livrărilor impozabile numită TVA colectată;2.TVA aferentă tuturor procurărilor de mărfuri şi servicii pe teritoriul RM,TVA pentru valorile materiale şi serviciile importate numită  TVA deductibilă. TVAbuget=TVAcol-TVA ded.TVAcol şi TVAded se calcul în baza Registrului de evidenţă a livrărilor şi Registrului de evidenţă a procurărilor.Dacă TVA ded. > TVAcol,atunci diferenţ se reporteaz în următoarea perioadă fisc şi devine o parte componentă a TVA ce urmeaz  a fi dedusă din TVAcol pt perioada urm.Daca contrib restituie bunuri materiale furnizorilor,trebuie ajustat TVA ded,în perioada cînd a avut loc restituirea.Daca contrib primeşte bunuri materiale de la clienţi livrate anterior trebuie ajustat TVA colectat  în perioada cînd a avut loc restituirea. Dacă  într-o perioadă fiscală contribuabilul primeşte mijloace băneşti cu titlu de avans, însă livrarea se va efectua în altă perioadă fiscală, atunci TVA col va fi calculată la momentul primirii mijloacelor băneşti.

33. Regimul deducerilor privind TVA. Trecerea în cont a TVA pe valorile materiale, serviciile procurate în cazul achitării TVA la buget, subiecţilor impozabili li se permite trecerea în cont a TVA achit furnizorilor pe valorile materiale şi serviciile procurate pt efectuarea livrărilor în procesul desfăşur activităţii de întreprinzăt.
Mărimea trecerii în cont a TVA se determină lunar prin aplicarea proratei faţă de suma TVA aferentă valorilor materiale şi serviciilor procurate:Prorata lunară =Val livrărilor impozabile efectuate (fără TVA)/ Valoarea livrărilor totale efectuate (fără TVA);Prorata defenitivă=Val. livrărilor impozabile efectuate pe durata unui an fiscal/Val livrărilor totale efectuate pe durata unui an fiscal.Prorata lunară se determină la prezentarea Declaraţiei privind TVA.
Prorata defenitivă se determ pt ultima perioadă fiscală (luna decembrie).Subiectul impozabil are dreptul la trecerea în cont a TVA achitate pe valorile materiale, serviciile procurate, dacă dispune de:factura fiscală la valorile materiale, serviciile procurate pe care a fost achitată TVA;doc eliberat de autorităţile vamale;de doc care confirmă achit TVA pt serviciile importate (ordin de plată)

34. Determinarea TVA la operaţiunile de import export
Importurile mărfurilor.Mărfurile importate în RM sunt supuse TVA,cu excepţia mărf scutite de impozit sau a căror valoare nu depăşeşte plafonul stabilit de:bere -2l,vin-1l,ceas-1,tigari de tutun-200;Pers.juridice şi fizic care importă mărfuri pentru desfăş activ de întrepr achită TVA până la sau în momentul prezentării declaraţiei vamale.Pers fiz care importă mărfuri de uz sau consum pers, a căror val depăş limita,achită TVA în momentul controlului vamal.Pt importator val mărf,pe baza căreia se calcul TVA este costul mărf la momentul intrării în RM,+toate taxele legate de import,taxele vamale,impozitele.Importatorii sunt obligaţi să prezinte documentele, care confirmă val. mărfurilor importate(factura,contactele)Importul serviciilor.Val serviciilor importate- preţul achitat furnizorului de către pers juridică sau fizică. Valoarea va include plăţile efectuate în RM sau plăţile efectuate în afara republicii.Exporturile.Cota zero şi documentele care confirmă exportul.( documentul de confirmare a sosirii mărfurilor în ţara de destinaţie ;la transportarea cu transportul auto -foaia de parcurs; fişa de evidenţă a biletelor;la transp cu transportul feroviar - fişa de evidenţă a biletelor;la transportarea cu transportul avia - însărcinarea de navigaţie).

35. Modul de restituire a TVA.Contrib,plătitori TVA, beneficiaz de restituirea efectivă a sumelor TVA în următoarele cazuri: *impozitării mărfurilor (serviciilor) cu TVA la cota zero stabilită la livrările de mărfuri,servicii pt export; energia electrică, termică;   *impozitării mărfurilor la cota de 8% stabilită la livrările de:pîine şi produse,lapte.*livrările efecuate în baza contractelor de leasing financiar sau operaţional.*efectuării investiţiilor capitale pe teritoriul RM.Subiectii impozabili solicita restituirea TVA,adresîndu la IFS teritoriale prin depunerea cererii de modelul stabilit. Determ sumelor TVA spre restituire se efectuează pentru fiecare perioadă fiscală separat. Dacă subiectul impozabil are datorii la buget la compartimentul TVA, alte impozite, plăţi, amenzi, penalităţi, atunci suma TVA admisă spre restituire se trece în contul achitării TVA şi altor plăţi. Determ TVA spre restituire la export:Suma  TVA  trecută  în  cont  în  fiecare  perioadă  fiscală rezultată  cu eventualele diferenţe, determinate în urma verificării prevăzute mai sus, formează TVA aferentă facturilor fiscale acceptate la deduceri.Determ TVA spre restituire în cazul efectuării livrărilor la cote deruse (8%) se face dacă suma TVAded la întreprinderile ce produc pîine,lapte depăşeşte suma TVAcol, atunci diferenţa se restituie din buget în limitele cotei-standard a TVA, înmulţită cu valoarea livrării ce se impozitează la cota redusă. Plătitorii TVA, care solicită restituirea acesteia,la data efectuării controlului trebuie să depună la dispoziţia colaboratorilor doc:cererea de restituire;declaraţiile TVA din care rezultă suma de restituire;
registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor;doc de export.

36. Prezentarea declaraţiei fiscale cu privire la TVA Perioada fiscala a TVA - o lună calendaristică. Fiecare subiect impozabil este obligat să prezinte declaraţia cu privire la T.V.A. pentru fiecare perioadă fiscală la IFS teritoriale.Declaraţia este prezentat la serviciul Fiscal de Stat nu mai târziu de ultima zi a lunii care urmează după încheierea perioadei fiscale.Subiecţii impozabili sunt obligaţi să achite penalităţile şi alte sancţiuni în cazul când acestea au fost calculate de organele de control.T.V.A. se achită în valută naţională.Perceperea se efectuează prin metoda calculării şi transferării directe.Daca subiectul impozabil se eschivează de la prezentarea declaraţiei fiscale şi de la plata TVA, IFS este împuternicit să determine suma obligaţiunilor fiscale şi să ceară achitarea impozitului. Calculul TVA are loc în următoarele circumstanţe:în cazul efectuării controlului fiscal în rezultatul căruia se ajustează suma T.V.A spre plată;în cazul  calculării  sumei  TVA  de  către IFS teritorial  din motivul neprezentării declaraţiei de către subiectul impozabil.

37. Accizele(generalitati)- taxele de consumaţie pe produs. De obicei ele sunt aşezate asupra produselor cu cerere neelastică. (băuturile spirtoase tari, vinurile, tutunul, metalele preţioase, blănurile de lux, parfumeria).Conform CF al RM accizel este un impozit general de stat. Suma accizului - un impozit indirect, care este inclus în preţul produselor. Contribuabilii accizului privind mărfurile indigene- pers jur şi fizice care produc mărfuri supuse accizelor.Contrib la mărfurile de import-pers fiz şi jur,care importă mărfuri şi produse din categoria celor supuse accizelor. Subiecţii impunerii care produc sau preconizează să producă măria accizată sunt obligaţi să se înregistreze în calitate de plătitori de accize şi să primească certificatul de acciz. Încăperea de acciz - totalitat locurilor ce aparţin subiectului impuneri unde mărfurile supuse accizelor se prelucrează/se fabrica.

38. Obiectele impunerii şi cotele accizelor Ca obiecte ale impunerii cu acciz sunt mărfurile supuse accizelor. Baza de calcul a accizelor, în dependenţă de cotele lor o constituie: pt mărfurile supuse accizelor:a)volumul în expresie naturală (litru, tona),daca cotele accizelor,sunt stabilite în suma absoluta la unitatea de măsură a marfii.b) val mărf, determinată în preţuri fără accize si TVA daca pt aceste mărfuri sunt stabilite cote procentuale;c)vol în expresie naturală şi val mărfurilor, determinat în preţuri fără accize si TVA.d)val in vamă a mărfurilor importate, precum şi impozitele,taxele ce urmează a fi achitate   la momentu importului.Conform CF sunt prevăzute următoarele înlesniri la plata impozitului: a)   Accizele nu se achită de către pers fizice care importă mărfuri de uz sau consum personal a căror valoare sau cantitate nu depăşeşte limita stabilită de legislaţia în vigoare;
b) la importarea mărfurilor:definite ca ajutor umanitar,destinate proiectelor de asistenţă tehnică;c)daca subiectul impunerii  exportă mărfuri  supuse accizelor în mod independent;d) la introducerea mărfurilor supuse accizelor pe teritoriul vamal şi plasarea acestora în regimurile vamale de transit.

39. Metoda de determinare a accizelor şi termenele de plată: Impozitarea se efectuează prin 2 metode:prima constă în aplicarea cotelor aprobate la volumul fizic de realizare, recalculat în unităţi de măsură convenţionale, la care sunt stabilite cotele;
a doua este aplicarea cotelor recalculate la unitatea de măsură reală.Pt pers fiz şi jur, subiecţi ai impunerii cu accize, obligaţia fiscală apare la momentul expedierii  mărfurilor supuse accizelor din încăperea de acciz.Pt pers fiz şi jur care importă mărfuri supuse accizelor obligaţia fiscală apare concomitent cu termenul stabilit de legislaţie pentru achitarea laxelor vamale.Livrările de mărfuri supuse accizelor la export, efectuate de subiecţii impunerii, sunt livrări scutite de acciz, însă obligaţia fiscal este valabilă pînă la momentul repatrierii mijloacelor băneşti şi prezentării doc:contractul de export,doc de plată şi extrasul băncii; declaraţia vamală de export.

40. Modul de trecere în cont şi restituirea accizelor.Trecerea în cont se permite numai în limita cantităţii de mărfuri supuse accizelor,folosite la prelucrarea şi fabricarea mărfurilor, expediate ulterior din încăperea de acciz. Suma trecerii în cont a accizelor se determ de subiectul impunerii de sine stătător.Ea este formată din sumele accizelor achitate de subiectul impunerii:pentru materia primă accizată;la importul materiei prime accizate. Restituirea accizelor de la buget agenţilor economici  se efectuează numai în cazul exportului de marfă accizată, pentru care la producere s-a utilizat materie primă supusă accizului.Livrările de mărfuri, supuse accizelor, exportate de subiecţii impunerii, sînt  livrări scutite de accize.Restituirea accizelor se înfăptuieşte în termen de 45 zile din momentul prezentării documentelor justificative corespunzătoare, aplicând mecanismul de restituire a sumelor accizelor.

41. Marcarea cu timbre de acciz. Timbru de acciz este un marcaj tipărit de unitatea specializată, autorizată de Minister Fin. Mărfurile supuse accizelor:votca, lichiorurile, vinurile, divinurile, articolele de tutun sunt supuse  marcării obligatorii cu timbre de acciz.Nu sunt marcate obligatoriu cu timbru de acciz vinurile spumoase şi spumante, divinurile  în sticle de suvenire de până la 0,25 litri,de l .5,3 şi 6 litri, mărfurile supuse accizelor plasate în regimurile vamale de tranzit, depozit vamal. duty free,precum şi mărfurile supuse accizelor fabricate pe teritoriul Republicii Moldova şi destinate pentru export.Pentru mărfurile supuse marcării cu timbru de acciz sunt prevăzute următoarele marcaje:1Şampanie, vinuri spumante şi vinuri spumoase;2.Vinuri; 3.Băuturi alcoolic;4.Divinuri;5.Articole de tutun;6.Articole de tutun provenite din import.Valoarea timbrelor de acciz nu include accizele datorate bugetului de stat.

42. Impozitului pe bunuri imobiliare(pt pers jurid) Sub bunuri imobiliare se înţelege clădirile, construcţiile, apartamente, încă­peri izolate precum şi terenurile.Impozit pe bunurile imobiliare – impozit local care reprezintă o plată obligatorie la buget de la valoarea bunurilor imobiliare.Pe bunurile imobiliare ale pers juridice- 0.1% din val reziduala.Ca bază de calcul a impozitului pe bunurile imobiliare apare val reziduală a bunurilor imobiliare.Ea se calc ca diferenţa dintre val de înlocuire şi uzura în calcularea medie anuală.Val medie anuală se determ ca val medie cronologică,conform datelor sumelor soldurilor la începutul fiecărei luni din perioada de gestiune.Soldurile la începutul şi sfârşitul perioadei se ia în jumătate, suma obţinută se împarte la numărul de luni din perioadă.Pt efectuarea calcului valorii medii reziduale a bunurilor imobiliare este necesar de ţinut cont de intrările şi ieşirile MF care au loc pe parcursul perioadei fiscale.
Agenţii economici depun la inspectoratul fiscal calculele privind impozitul dat trimestrial impozitul determinându-se pentru perioada respectivă de darea de seamă. Persoanele juridice prezintă „Calculul impozitului pe bunuri imobiliare ale persoanelor juridice" forma BIJ.

43. Impozitului pe bunuri imobiliare(pt pers fizice) Pentru persoanele fizice CF prevede:Cota max a impoz=0,25%;Cota de bază minimă a impoz - 0,02%.Impozitul pe bunurile imob(locuinţe privatizate, proprietăţi imobiliare,garaje) ale pers fizice se stabileşte în proporţie de:*in localităţile rurale – 0,1; * în oraşe, în oraşele-reşedinţă şi municipii,– 0,2;* în municipiile Chişinău şi Bălţi – 0,3.Construcţie principală – construcţie înregistrată cu drept de proprietate a pers fizice, care are destinaţie de locuinţă Pentru persoanele fizice calcularea sumei anuale a impozitului pe bunurile imobiliare se efectuează de către serviciile de colectare a impoz şi taxelor locale ale primăriilor cu participarea organelor fiscale teritoriale.Avizele de plată a impozitului pe bunurile imobiliare se înmînează subiectului impunerii cel tîrziu cu 60 de zile pînă la expirarea primului termen de plată a impozitului.

44. Impozitului pe bunuri imobiliare(terenuri).Temeiul stabilirii impozitului funciar în sarcina unui contribuabil este titlu de proprietate, posesiune sau beneficiere funciară. Supraf terenurilor impozabile este calculată în baza documentelor ce atestă dreptul la aceste terenuri. Determ sumei impozitului funciar se efect în funcţie de categ terenurilor,destinaţia, evaluarea lor şi cotele impozitului.Impozitul funciar se calc separat pe fiecare tip de teren ca produs dintre cota impozitului  şi suprafaţa terenurilor Pentru pers fizic,calcularea impozitului funciar se efectuează de către serviciile de colectare a impozitelor din cadrul primăriilor cu participarea inspectoratelor fiscale teritoriale.Calculele se ef în baza:1Registrului de evid a contrib-pers fiz a impoz funciar şi a impoz pe imobil.2Registrul de evidenţă a gospodăriilor ţărăneşti. Avizul de plată a impozitului funciar pt contrib urmează şă le fie prezentat nu mai tîrziu, decît în 60 zile pînă la primul termen de plată a imp funciar .Calcu impoz funciar pt fiecare contrib se efect în funcţie de suprafaţa terenurilor, bonitate, şi nr de animale, pe care le are în proprietate, conform coefecientului de recalculare.

45.Taxele Locale(generalitati– plată obligatorie efectuată la bugetul unităţii administrativ-teritoriale.Cota taxei locale– cotă ad valorem în % din baza impozabilă a obiectului impunerii ori sumă absolută, stabilită de autoritatea administraţiei publice locale.
subiecţi ai impunerii sînt pentru:a)taxa pt amenajarea teritoriului –pers jur/fiz, înregistr ca întreprinzător.b)taxa de organizare a licitaţiilor şi loteriilor–pers jur/fiz, înregistr ca întreprinzător -organizator al licitat;c) taxa de aplicare a simbolicii locale – pers jur/fiz, înregistrîn ca întrepr,care aplică simbolica locală pe produsele fabricate;d taxa de piaţă – pers jur/fiz, înregistrîn ca întrepr-administrator al pieţei;Obiectul impunerii îl constituie:
a)la taxa pt amenaj teritoriului– salariaţii şi fondatorii întreprinderil care nu sînt incluşi în efectivul trimestrial de salariaţi;b) la taxa de organiz a licitaţiilor şi loteriilor– bunurile declarate la licitaţie sau biletele de loterie emise;c)la taxa de aplicare a simbolicii locale– produsele fabricate cărora li se aplică simbolica locală;f) la taxa de piaţă – suprafaţa totală a terenului şi a imobilelor amplasate pe teritoriul pieţei;d) la taxa pentru cazare – serviciile prestate de structurile cu funcţii de cazare;Scutirea de taxe:a) tuturor taxelor locale – autorităţile publice şi instituţiile finanţate de la bugetele de toate nivelurile;b) tuturor taxelor locale – BNM;c) taxei de plasare a publicităţii – producătorii şi difuzorii de publicitate socială şi de publicitate plasată pe trimiterile poştale;

46. Taxele pentru resursele naturale-Resursele naturale se folosesc ca mijloace de muncă, surse de energie, de materie primă şi de materiale,ca obiecte de consum şi recreare.Plătitorii pentru folosirea resurselor naturale sunt pers fizice şi jur,străinii, care, în activitatea lor, folosesc resurse naturale cu extragerea sau neextragerea acestora din mediul natural.Obiectele folosirii contra plată sunt: pământul, apele subterane şi de suprafaţa, zăcămintele minerale, pădurile, diferitele resurse biologice,aerul.
Cuantumul plăţii pentru folosirea resurselor naturale depinde de starea de valoarea lor de consum, de posibilitatea înlocuirii în procesul de producţie a resurselor naturale respective prin altele sau prin materie primă.Impozitul pentru folosirea resurselor naturale reprezintă o plată obligatorie la bugetul local şi include:
● taxa pentru apă;● taxa pentru folosirea resurselor minerale;
● taxa pentru lemnul eliberat pe picior.

47. Taxele Rutiere. Taxele rutiere sînt taxe percepute pentru folosirea drumurilor şi/sau a zonelor de protecţie a drumurilor din afara perimetrului localităţilor.Sistemul taxelor rutiere include:
*taxa pt folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în RM;*taxa pt folosirea drumurilor RM de către autovehiculele neînmatriculate în RM;*taxa pt folosirea drumurilor de către autovehicule a căror masă totală, sarcină masică pe osie sau ale căror gabarite depăşesc limitele admise;*taxa pt folosirea zonei de protecţie a drumurilor din afara perimetrului localităţilor pentru efectuarea lucrărilor de construcţie şi montaj;*taxa pt folosirea zonei de protecţie a drumurilor din afara perimetrului localităţilor pentru amplasarea publicităţii exterioare;*taxa pt folosirea zonei de protecţie a drumurilor din afara perimetrului localităţilor pentru amplasarea obiectivelor de prestare a serviciilor rutiere.
 Subiecţii impunerii achită taxele rutiere la conturile trezoreriale de venituri ale bugetului de stat, conform clasificaţiei bugetare.

Popular Posts

Expresii frazeologice

Corespondenta economica

Exam la filozofie: Primele 24 intrebari

Analiza economico - financiara

Motive

Integrale

Finantele Intreprinderii exam

Dreptul Afacerilor T1

Genuri si specii

Integrarea Economica