Asigurari si reasigurari Exam
1. Legea nr.
407-XVI din 21.12.2006 “Cu privire la asigurari”
In sensul prezentei legi, următoarele noţiuni
principale semnifică:
· -activitate de asigurare -
activitate care constă, în principal, din: oferirea, negocierea şi încheierea
de contracte de asigurare şi reasigurare, încasarea de prime, lichidarea de
daune, efectuarea de acţiuni de regres şi de recuperare;
· activitate de intermediere în
asigurări şi/sau în reasigurări - activitate care constă din prezentarea sau
propunerea contractelor de asigurare şi/sau de reasigurare, din alte acţiuni de
pregătire a încheierii unor astfel de contracte, din încheierea lor, sau de
contribuţie la gestionarea contractelor, în special în cazul solicitării de
daune.
· asigurare - transfer al unui
risc eventual, inclusiv al riscului unei pierderi financiare şi/sau al unei
pagube materiale, de la asigurat la asigurător, în conformitate cu contractul
de asigurare;
· asigurat - persoană care are
încheiat un contract de asigurare cu asigurătorul;
· asigurător (reasigurător) -
persoană juridică înregistrată în republica moldova care, în condiţiile
prezentei legi, deţine dreptul de a desfăşura activităţi de asigurare
(reasigurare);
· caz asigurat - risc asigurat,
prevăzut în contractul de asigurare, a cărui producere conferă asiguratului
dreptul de a fi indemnizat sau despăgubit de către asigurător;
· franciză - parte din
prejudiciu suportată de asigurat, stabilită în calitate de valoare fixă sau de
procent din despăgubirea totală prevăzută în contractul de asigurare;
· risc - eveniment inconvenient,
posibil şi viitor care ar putea afecta bunurile, capacitatea de muncă, viaţa
ori sănătatea persoanei;
· risc asigurat - fenomen,
eveniment sau grup de fenomene sau evenimente prevăzute în contractul de
asigurare care, odată produse, pot genera prejudicii bunurilor sau persoanei
asigurate. (în asigurările de viaţă, fenomenul de supravieţuire şi fenomenul de
deces se încadrează în noţiunea de risc asigurat);
· reasigurare - cedare parţială
sau integrală a unor riscuri subscrise de un asigurător, denumit reasigurat
(cedent), unui alt asigurător, denumit reasigurător (cesionar), care, la rîndul
său, îşi asumă angajamentul să recupereze o parte corespunzătoare din
despăgubirea de asigurare acordată;
2.
L E G E A privind asigurarea subvenţionată a riscurilor de producţie în
agricultură
Articolul 1.
Scopul şi obiectul prezentei legi
(1) Scopul prezentei legi
este asigurarea unei producţii stabile în sectorul agricol prin asigurarea
subvenţionată a riscurilor de producţie în agricultură.
(2) Obiectul prezentei
legi îl constituie relaţiile dintre asigurători şi persoanele fizice sau
juridice – producători agricoli şi piscicoli, care apar în procesul asigurării
riscurilor de producţie în agricultură şi piscicultură, cu subvenţionarea de
către stat a primelor de asigurare.
Articolul
2. Cadrul juridic al asigurării subvenţionate a
riscurilor de producţie în agricultură
(1)
Asigurarea subvenţionată (în continuare – asigurare) a riscurilor de producţie
în agricultură se reglementează de Codul civil al Republicii Moldova, de Legea
cu privire la asigurări, de prezenta lege şi de alte acte legislative.
(2)
Relaţiile de asigurare a riscurilor de producţie în agricultură pot fi
reglementate şi de alte acte normative emise în conformitate cu prezenta lege.
(3)
Acţiunea prezentei legi se extinde numai asupra bunurilor agricole şi a
riscurilor asigurate prevăzute în ea.
Articolul
5. Obiectul asigurării riscurilor de producţie în
agricultură
(1) În
sensul prezentei legi, obiect al asigurării riscurilor de producţie sînt
interesele patrimoniale legate de obţinerea recoltei culturilor agricole, de
creşterea animalelor şi păsărilor, de întreţinerea familiilor de albine şi de
producerea peştilor.
(2) În
funcţie de condiţiile de producţie în agricultură, pot fi asigurate următoarele
bunuri agricole:
a)
recolta culturilor agricole şi a plantaţiilor multianuale;
b)
animalele, păsările, familiile de albine şi peştii care aparţin producătorilor
agricoli şi piscicoli.
(3) Nu
pot fi supuse asigurării:
a)
recolta culturilor agricole care, fiind cultivate pe parcursul a 3 şi mai mulţi
ani, nu au rodit;
b)
recolta plantaţiilor multianuale care, fiind în fază de fertilitate, nu au
rodit în ultimii 5 ani;
c)
animalele bolnave, precum şi animalele care se află în zona de carantină;
d)
pierderile provocate de scăderea calităţii producţiei agricole sau de reducerea
preţurilor acesteia.
3. LEGEA nr.414 cu privire la
AORCA
În sensul prezentei legi,
următoarele noţiuni principale semnifică:
accident de autovehicul - eveniment neprevăzut,
întîmplător provocat de unul sau mai multe autovehicule, care cauzează
prejudicii unor persoane şi care poate da naştere unor pretenţii de
despăgubire;
autovehicul - sistem mecanic terestru
cu autopropulsie, cu excepţia celui care circulă pe şine, pentru transportul de
călători, bagaje şi mărfuri sau care execută orice alte lucrări şi servicii
aferente transporturilor - autoturisme, autobuze, microautobuze, troleibuze,
autocamioane, inclusiv specializate, motocicluri, tractoare.
persoană păgubită - orice persoană
îndreptăţită să primească despăgubire de asigurare pentru orice pagubă sau
vătămare corporală provocată în urma unui accident de autovehicul;
prejudiciu - efect negativ suferit
de persoana fizică sau de persoana juridică păgubită în urma producerii unui
risc acoperit printr-un contract de asigurare obligatorie de răspundere civilă
auto;
Articolul 1. Sfera de aplicare
Prezenta lege reglementează
raporturile juridice dintre asigurători, asiguraţi şi persoane terţe ce derivă
din contractul de asigurare obligatorie de răspundere civilă pentru pagube
produse de autovehicule, precum şi modul de realizare a acestui tip de
asigurare.
Articolul 3. Obiectul asigurării
obligatorii de răspundere civilă auto
Obiect al asigurării obligatorii
de răspundere civilă auto îl constituie răspunderea civilă a posesorului de
autovehicul pentru orice pagubă sau vătămare corporală produsă prin accident de
autovehicul în limitele teritoriale de acoperire ale asigurării.
4. Dinamica şi incidenţa asigurărilor
asupra economiei
Pentru a
caracteriza importanţa asigurărilor în economie şi a analiza rolul acestora se
utilizeaza anumiţi indicatori. 1)volumul total al primelor încasate, care
exprimă dimensiunea unei pieţe a asigurărilor în mod absolut. 2)Un alt indicator este gradul
de penetrare a asigurărilor exprimat ca raport între primele de asigurare
încasate şi produsul intern brut (PIB), si este un indicator clasic ce reflecta
importanţa asigurărilor în activitatea economica a unei ţări sau zone geografice.
( RM
Asigurările => o ramură creatoare
de locuri de muncă. Concomitent cu creșterea numerică a persoanelor ocupate în
asigurări, asistăm la sporirea productivității muncii acestora, exprimată ca
valoare adaugată brută ce revine în medie pe o persoană ocupată în aceasta
ramura.
Asigurarea=> ramura participanta
la oferta de capital de împrumut pe piața financiară.
Rezervele de prime la asigurările de viață =>
următoarele caracteristici: 1)se constituie în mod treptat, pe masura
încasării primelor de la asigurări; 2)plățile pentru care se constituie rezerve
sunt exigibile la termene îndepărtate; 3)în intervalul de timp cât se afla la
dispozitia asiguratorului, rezervele respective ating dimensiuni importante si
sunt folosite ca resurse proprii.
Politica
de plasamente a fiecărei societăți de asigurare este dictată de natura rezervelor, de
posibilitățile concrete de fructificare oferite de piața financiară, ca și
prevederile legale privind nivelul lichidităților ce trebuie asigurate în orice
moment și respectiv proporțiile investițiilor în diverse categorii de active.
SAri au un rol financiar foarte important: 1)pun la dispoziția autorităților
publice, a societăților comerciale de producție și a băncilor un volum însemnat
de resurse finaciare, 2)participă la un proces de intermediere financiară
nemonetară, cu efecte pozitive asupra stabilității monedei naționale.
Plasamentele SAri au un caracter monetar : împrumuturile
acordate de acestea pe baza polițelor de asigurări de viață. Cu sumele acordate
astfel asiguraților, crește masa monetară, dar această creștere este
nesemnificativă și este ținută sub control.
5. Indicatorii ce ne arata
structura si dimensiunea sectorului de asigurari
- Nr companiilor de asig si intermediari
- Vol. De
prime de asig incasate
- Grad de
penetrare a asig in PIB (PIB=Vol de Pa/PIB)
- densitatea
asig =Vol Pa/nr.pop
- rata
daunei=(D/Pa)*100%
- activele
nete la o anumita data
- rezerve de
asigurare (unde stau rezervele)
- evolutzia
structurii investitziilor straine in cap social al societatilor de asig
- cota de
piata=cota unei soc de asig/cota totala
-
concetrarea pietei de asig
6. Iniţierea activităţii de asigurare
Conform
Legii nr. 407-XVI Articolul 24.
Licenţierea asigurătorului
Activitatea de
asigurare poate fi desfăşurată numai de asigurătorii care au obţinut licenţă de
activitate în condiţiile Legii nr.451
Licenţa se acordă
pe un termen nelimitat.
I. Pt obţinerea licenţei, asigurătorul prezintă
CNPF, următoarele documente şi informaţii:
a) actul de
proprietate sau contractul de locaţiune a imobilului în care se va desfăşura
activitatea licenţiată; b) certificatul bancar ce confirmă depunerea integrală
a CS minim; c) declaraţie scrisă despre provenienţa mijloacelor din CS depus;
d) condiţiile de asigurare pentru fiecare clasă de asigurare separat, la care
se anexează modelele de contracte şi de poliţe de asig, tarifele de asig şi
structura lor; e) baza tehnică pentru calculul PA şi al rezervelor tehnice,
legalizată de actuar; f) programul de reasig propus pentru a susţine clasa de
asig, inclusiv detaliile privind proprietatea şi poziţia financiară a reasig;
g) business-planul potrivit categoriei şi clasei de asig, întocmit pentru
primii 3 ani financiari, care să includă: 1)prognoza cheltuielilor de gestiune,
2)prognoza PA şi a Dde asig, 3)calculul resurselor financiare, 4)politica de
investiţii, 5)portofoliul de active, 6)evaluarea şi diversificarea activelor, 7)managementul
riscului.
II. CNPF decide asupra eliberării licenţei în termen
de 30 de zile lucrătoare de la data primirii cererii şi a documentelor anexate.
III.Taxa de eliberare a licenţei
pentru activitate în domeniul asigurărilor este de 10000 lei, care se fac venit
la bugetul de stat. IV.Asigurătorul
este obligat să plaseze într-un loc vizibil copia de pe licenţă. V.După înregistrare se eliberează un
certificat de înregistrare în baza căruia compania trebuie să se înregistreze
la:1)Inspectoratul Fiscal. 2)Inspectoratul de supraveghere a activităţii de
asigurare.3)Organul de statistică.4)Casa teritorială de asigurări sociale.
Societate
pe acţiuni de tip deschis sunt unităţi instituţionale pe acţiuni cu
funcţie de desfăşurare a activităţii
de intermediar financiar între agenţii economici şi populaţie. caracteristici: - acumulează,
transformă şi redistribuie disponibilităţile financiare sau transformă
riscurile individuale în riscuri colective; - funcţionează ca unităţi economice
a căror scop principal este realizarea profitului; - funcţionează pe baza legii
societăţilor comerciale şi a legii speciale privind SAre şi supravegerea a
asigurărilor;- pot fi constitute numai ca SA la care acţionarii şi persoanele
semnificative sunt aprobaţi de autoritatea de supraveghere a asigurărilor.
AGA=> organul de
conducere care are următoarele atribuţii:1.Alege membrii Consiliului de Administraţie şi ai Comisiei de
Cenzori, Directorul General care este şi Preşedintele Consiliului de Administraţie;2.Discută, modifică şi aprobă
situaţiile financiare anuale pe baza rapoartelor prezentate de Consiliul de
Administraţie;3.Stabileşte nivelul
de salarizare al personalului angajat al membrilor Consiliului de
Administraţie, Directorului General, Directorilor de Departamente sau Direcţii,
Comisiei de Cenzori;4.Aprobă bugetul
de venituri şi cheltuieli pentru perioada de activitate;5.Examinează, aprobă sau modifică dărilor de seamă după analiza
rapoartelor financiare prezentate de Consiliului de Administraţie;6.Aprobă repartizarea profitului;7.Hotărăşte cu privire la contractarea
de împrumut bancar pe termen lung;8.Decide
înfiinţarea de sucursale, filiale sau reprezentanţe;9.Ia hotărâri cu privire la adoptarea şi modificarea statutului, transformarea
formei juridice a societăţii, comasarea, divizarea, dezvoltarea sau lichidarea
societăţii;10.Hotărăşte alte
probleme privind societatea.
AGA se
convoacă cel puţin o dată pe an, la două luni de la încheierea perioadei de
gestiune pentru examinarea rezultatelor obţinute în anul precedent şi pentru
stabilirea programului de activitate şi bugetului pe anul curent.
SAre -
administrată de către Consiliului de Adminis compus dintr-un număr de adminis
aleşi la AGA pe o perioadă de 4 ani.
Consiliul de Administraţie are următoarele atribuţii:1)Elaborarea unei
politici manageriale în concordanţă cu strategia de dezvoltare a societăţii; 2)Angajează
şi concediază personal şi stabileşte obligaţiile acestora; 3)Elaborează spre
aprobare bugetul de venituri şi cheltuieli; 4)Aprobă condiţiile şi tarifele
asigurărilor facultative şi programul de reasigurare. 5)Stabileşte îndatoririle
şi responsabilităţile personalului pe compartimente, direcţii. 6) Stabileşte
tactica şi strategiile de marketing.
Gestiunea Societăţii de Asigurare este controlată de acţionari şi Comisia de
Cenzori (formată, de obicei, din 3 persoane). Comisia de Cenzori are
următoarele atribuţii:1)În cursul anului financiar verifică
gestiunea activelor, veniturile din chirie, casa şi registrele de evidenţă contabilă
şi informează Consiliul de Administraţie asupra neregulilor constatate.2)La încheierea anului financiar
efectuează inventarierea patrimoniului, analizează bilanţurile şi rapoartele
financiare şi prezintă AGA un raport în scris.3) La lichidarea societăţii controlează operaţiunile de lichidare.4)Prezintă AGA punctul său de vedere la
propunerile privind majorarea sau reducerea capitalului sau modificarea
statutului, tipurile de activităţi practicate.
La încheierea unei polițe de asigurare contribuie toate
compartimentele: Asigurări: contracteză asiguratul; încheie contractul de
asigurare; încasarea primei de asigurare; Contabilitate:
evidenţa încasarii primelor de asigurare; asigură mecanizmele pentru
încasarea PA şi plata D;asigură buna gestiune a fondurilor de asig; Informatică: asigură funcţionarea
programelor informatice de evidenţa a asigurărilor; Daune: evaluează şi determină suma despăgubirilor; Juridic: asigură respectarea legislaţiei
la interpretarea contractelor de asigurare.
7.Intermedierea în activitatea de asigurare
Articolul 47 din Legea nr.407 Intermediari =agenţii
de asigurare şi brokerii, iar intermediari în reasigurări sînt brokerii de
reasigurare.De profesionalismul şi seriozitatea acestora depinde calitatea
contractelor de asigurare şi a imaginii asiguraţilor despre asigurări
creându-se o cultură în domeniul asigurărilor.
Intermediarul în
asigurări şi/sau în reasigurări este obligat să pună la dispoziţia clienţilor,
anterior încheierii, modificării sau reînnoirii contractului de asigurare,cel
puţin următoarele informaţii referitor la: a) denumirea sa (numele său); b)
sediul său (adresa); c) licenţa pe care o deţine; d) contractul încheiat cu
asigurătorul, în cazul în care este agent de asigurare; e) procedura de
soluţionare a eventualelor litigii dintre el şi clienţi.
Articolul 48. Activitatea agentului
de asigurare
Agentul de asigurare este persoană fizică sau persoană
juridică ce deţine din partea unui asigurător o autorizaţie valabilă, scrisă,
denumită în prezenta lege contract de mandat, pentru a acţiona în numele
acestuia. condiţii: a) să
dispună de pregătire profesională de specialitate şi/sau de competenţă, de
cunoştinţe şi aptitudini în domeniul acestei activităţi; b) să dispună de un
contract de asigurare de răspundere civilă profesională în vigoare în valoare
de cel puţin 5 milioane de lei pentru fiecare solicitare de daune şi în valoare
globală de 10 milioane de lei pe an pentru totalitatea solicitărilor de daune
sau de o garanţie echivalentă furnizată de un asigurător în al cărui nume
activează sau al cărui împuternicit este; c) să nu aibă antecedente penale
nestinse.
Agentul de asigurare persoană juridică trebuie să
întrunească următoarele condiţii:
a)
să aibă ca obiect de activitate numai intermedierea în asig; b) să dispună de
un CA de răspundere civilă profesională în vigoare în valoare de cel puţin 5
milioane de lei pentru fiecare solicitare de daune şi în valoare globală de 10
milioane de lei pe an pentru totalitatea solicitărilor de daune sau de o
garanţie echivalentă furnizată de un asigurător în al cărui nume activează sau
al cărui împuternicit este; c) să nu fi fost declarat anterior insolvabil şi să
nu facă obiectul unei proceduri de reorganizare şi/sau de insolvabilitate la
data solicitării autorizaţiei de la asigurător; d) să cuprindă obligatoriu în
denumire sintagma “agent de asigurare”; e) să aibă asociaţi şi/sau acţionari, precum şi
persoane cu funcţie de răspundere, fără antecedente penale nestinse; f) conducătorul
său executiv să întrunească condiţiile de pregătire şi de experienţă pentru
această funcţie conform actelor normative emise de Autoritatea de supraveghere;
g) să înfiinţeze şi să ţină un registru al subagenţilor, al cărui regim, a
cărui formă şi al cărui conţinut vor fi stabilite prin acte normative ale
Autorităţii de supraveghere emise întru aplicarea prezentei legi.
Articolul 49. Activitatea
brokerului de asigurare şi/sau de reasigurare condiţii:
b) să dispună de
un capital social, nu mai mică de 25000 de lei; c) să dispună de un contract în
vigoare de asigurare de răspundere civilă profesională în valoare de cel puţin
10 milioane de lei pentru fiecare solicitare de daune şi în valoare globală de
15 milioane de lei pe an pentru totalitatea solicitărilor de daune; d) să desfăşoare
doar activitate de broker;e) să păstreze şi să pună la dispoziţia Autorităţii
de supraveghere, la cerere, registrele şi înregistrările contabile care să
evidenţieze şi să clarifice operaţiunile efectuate în activitatea sa; f) să
aibă un personal care să corespundă criteriilor de pregătire şi calificare
conform actelor normative privind cerinţele profesionale;g) să înfiinţeze şi să
ţină Registrul asistenţilor în brokeraj; h) să prezinte raportările financiare;
i) să nu fi fost declarat anterior insolvabil şi să nu facă obiectul unei
proceduri de reorganizare judiciară şi/sau de insolvabilitate la data
solicitării licenţei.
(5) Un broker de
asigurare nu poate fi acţionar semnificativ sau persoană cu funcţie de
răspundere a unui asigurător.
Licenţierea brokerului de
asigurare- acesta va prezenta:a) actul de proprietate sau contractul de
locaţiune a imobilului în care se va desfăşura activitatea licenţiată; b)
contractul de asigurare de răspundere civilă profesională; c) certificatul
bancar ce confirmă depunerea integrală a capitalului social.
(2) În cel mult
15 zile lucrătoare de la data primirii cererii şi a documentelor anexate,
Camera de Licenţiere va decide asupra eliberării licenţei.Retragerea licenţei brokerului se efectuează în conformitate cu
Legea privind licenţierea unor genuri de activitate. Camera de Licenţiere
poate retrage licenţa, inclusiv la sesizarea Autorităţii de supraveghere, şi în
cazul în care brokerul de asigurare a încălcat prevederile
Responsabilităţile brokerului- 1)reprezintă
interesele asiguratului. 2)oferă explicaţii şi recomandări privind condiţiile,
termenele, limitele sau excepţiile contractului şi PA. 3)intermediază
încheierea CA doar cu asigurătorul licenţiat în conformitate cu prezenta lege. 4)informează
asigurătorul referitor la propunerile asiguratului privind CA .5)Brokerul
poartă răspundere faţă de asigurat pentru pierderile suportate de acesta dacă
pierderile au fost cauzate prin neglijenţă şi dezinformare sau prin alte omisiuni
proprii faţă de asigurat. 6) Autoritatea de supraveghere, va elabora acte
normative privind alte responsabilităţi şi obligaţii ale brokerului de
asigurare, sistemul de raportare, protecţia consumatorului şi
confidenţialitatea informaţiei.
8. Obictul asigurarii riscurilor de
productie in agricultura
Articolul 5.
Obiectul asigurării riscurilor de producţie în agricultură
(1) În sensul prezentei legi, obiect al asigurării
riscurilor de producţie sînt interesele patrimoniale legate de obţinerea
recoltei culturilor agricole, de creşterea animalelor şi păsărilor, de întreţinerea
familiilor de albine şi de producerea peştilor.
(2) În funcţie de condiţiile de producţie în
agricultură, pot fi asigurate următoarele bunuri agricole:
a) recolta culturilor
agricole şi a plantaţiilor multianuale;
b) animalele, păsările,
familiile de albine şi peştii care aparţin producătorilor agricoli şi
piscicoli.
(3) Nu pot fi supuse asigurării:
a) recolta culturilor
agricole care, fiind cultivate pe parcursul a 3 şi mai mulţi ani, nu au rodit;
b) recolta plantaţiilor
multianuale care, fiind în fază de fertilitate, nu au rodit în ultimii 5 ani;
c) animalele bolnave,
precum şi animalele care se află în zona de carantină;
d) pierderile provocate de
scăderea calităţii producţiei agricole sau de reducerea preţurilor acesteia.
Asigurarea riscurilor de
productie in agricultura cuprinde:
·
asig. recoltei culturilor
agricole
·
as. Culturilor de legume
·
a. Rodului vitei de vie
·
a. Roadei pomilor fructiferi
·
a globala a animalelor
·
a pasarilor
·
a pt acvacultura (pesti)
·
a albinelor
9. Formarea
contractului de asigurare(CA).
Contractele de asigurare sunt
încheiate în baza cererii depuse în scris de către asigurat. Contractul se consideră
încheiat prin semnare şi încasarea primei de asigurare - integral sau prima
rata - şi intrarea banilor în casieria sau contul asigurătorului şi după
efectuarea inspecţiei de risc.
Condiţiile generale şi
speciale (după caz), cererea-chestionar, raportul inspecţiei de risc, fişa de
calcul a primei, fişele tehnologice ale culturilor asigurate şi planul de
situaţie sau schiţa cu amplasarea culturilor fac parte integranta a contractul
de asigurare.
În cazul în care, după producerea unui eveniment asigurat pentru
care s-au acordat despăgubiri, pe terenul în cauza se seamănă aceeaşi cultura
sau alta, aceasta se considera asigurată, numai dacă se încheie un alt contract
de asigurare dimensionat la suprafaţa respectiva.
În perioada de valabilitate a contractului de asigurare,
asiguratul poate solicita introducerea unor culturi sau riscuri noi şi atunci
se încheie un act adiţional la contractul de baza, cu o nouă sumă asigurată şi
o primă majorată, repartizată corespunzător pe termene de plată.
Perioada asigurată este anul
agricol, iar contractul de asigurare poate fi încheiat în tot cursul anului
calendaristic, dar cu cel puţin o luna înaintea începerii recoltării culturii
respective.
10.
Conditiile asigurarii riscurilor de productie in agricultura
In baza conditiilor de asigurare prin riscuri de
produc in agr se intelege:
a)
distrugerea sau
scaderea recoltei culturior agricole si a plantelor multianuale ca effect al
secetei excesive, grindinei, furtunii, temperaturilor scazute, inundatiile in
urma bolilor sau atacurilor daunatorilor
b)
pierderea
animalelor, pasarilor, familiilor de albine si a pestilor din cauza bolilor.
Furtunii, grindinei, inundatziei, racirii excesive, traumelor precum si
sacrificarea de necessitate a animalelor conform indicatiilor serviciului
veterinar de stat.
Se considera caz asigurat atunci cind
a)
exista obiectul
asigurarii
b)
faptul producerii
riscului contra caruia se asigura productia Agricola sau animalele
c)
existent pierderii
productiei agricole generate de producerea riscului asigurat
1.
Răspunderea asigurătorului începe:
Ø
la culturile înfiinţate prin semănat: pentru
toate riscurile asigurate după răsărirea şi încheierea culturilor şi după efectuarea
inspecţiei de risc;
Ø
la culturile răsădite, pentru toate riscurile
asigurate, după plantarea şi prinderea
răsadurilor şi după efectuarea inspecţiei de risc;
Ø
pentru riscurile asigurate: îngheţuri tîrzii de
primăvara, grindina, ploi torenţiale, furtuni, prăbuşiri sau alunecări de
terenuri plantate, incendii provocate de cauze naturale, îngheţuri timpurii de
toamnă - la rodul viilor, odată cu apariţia lăstarilor şi la rodul pomilor
odată cu dezmugurirea şi apariţia butonilor florali şi, în toate cazurile, după
efectuarea inspecţiei de risc;
Ø
numai pentru riscul de grindină: la rodul
viilor şi pomilor, după legarea definitivă a rodului, iar la hamei, după
înflorire şi în toate cazurile, după efectuarea inspecţiei de risc;
Ø
pentru contractele încheiate în timpul
vegetaţiei, după 3 zile de la data la care contractul a intrat în vigoare şi
după efectuarea inspecţiei de risc.
2. Răspunderea
asigurătorului încetează:
Ø
la culturile de cîmp din momentul recoltării,
în cadrul perioadei optime tehnologice de recoltare, specifice culturii şi
soiului;
Ø
la rodul viilor, pomilor şi hameiului odată cu
culesul, la maturitatea tehnologica;
Ø
odată cu plata despăgubirii în cazul
distrugerii totale a culturii de către riscuri asigurate;
Ø
odată cu distrugerea culturii din orice alte
cauze, neasigurate.
În
toate cazurile asigurătorul este eliberat de obligaţia acordării de despăgubiri
dacă asiguratul, nerespectînd perioada optimă de recoltare a culturii, a
suferit daune şi diminuări de recolta în urma producerii evenimentelor asigurate.
11. Determinarea Pa la asigurarea
recoltei culturilor agricole si la asig animalelor
Roada culturilor agricole
este asigurată la valoarea ei deplină, care se stabileşte conform rodniciei
aşteptate, a costului unei unităţi de producţie şi suprafaţei de semănat.
Rodnicia se stabileşte conform nivelului efectiv al rodniciei atestată în
ultimii 3-5 ani ţinându-se cont obligatoriu de influenţa condiiţiilor
climaterice şi de altă natură, care pot influenţa cantitatea roadei.
Prima
de asigurare se calculă de asigurător pe termenul de valabilitate a asigurării,
reişind din suma de asigurare a contractului şi mărimea tarifului de asigurare.
Taxele primelor de asigurare pentru culturile agricole sânt stabilite de
asigurător pentru fiecare asigurat în funcţie de gradul de risc. Prima de
asigurare poate fi achitată prin contul de decontare sau în numerar, unic sau
în două rate.(50% din suma calculată trebuie plătită în decurs de 10 zile după
încheierea contractului, partea restantă – nu mai târziu de 2 luni de la data
intrării în vigoare a contractului.
Suma asigurată Pentru a determina
SA asigurătorul şi asiguratul stabilesc valoarea animalelor cuprinse in asig.SA > 80% din valoarea reală a
animalului la momentul încheierii contractului.
Perioada de asigurareCA-1 an; la solicitare-6 luni. Prima de
asigurare:PA se calculează în baza tarifului de prime stabilit de fiecare
asigurător în parte. Prima de asigurare se plăteşte integral la semnarea CA sau
în rate:-40% din prima totală la
încheierea contractului;-30% în termen de 2 luni de la data achitării primei
rate în cazul contractului încheiat pe o perioadă de un an şi termen de o lună
în cazul contractului încheiat pe o perioadă de 6 luni;-30% în termen de 2 luni
de la data achitării celei de a doua rate în cazul contractului încheiat pe o
perioadă de un an şi în termen de o lună
în cazul contractului încheiat pe o perioadă de 6 luni. Cind 1 an nu au daune:beneficiază pentru a II-lea an şi următorii
ani fără daune, de o reducere de cîte 10% pe an la PA completă aferentă
animalelor respective, reducerea max-de 30%, cu condiţia ca asiguratul să
menţină raporturile de asigurare societatea de ne întreruptă cu societatea de
asigurări. În cazul unui an cu daune, prima de asigurare va reveni la 100%,
fără nici o reducere.
12. Constatarea, evaluarea pagubelor şi stabilirea
despăgubirii la asig recoltei culturilor agric si la asig animalelor.
recoltele culturilor agric
Plata
despăgubirii de asigurare se efectuiază după constatarea pagubelor, în marimea
sumei de asigurare prevăzute în contract, pentru fiecare cultură în parte.
Calculul pagubei
se efectuează în felul următor:
1.
la inceputul strângerii roadei
de pe suprafaţa vătămată, iar în unele cazuri asistând până la finisarea
strânsului, în baza documentelor de evidenţă primară, asigurătorul, în comun cu
reprezentantul asiguratului, stabileşte recolta globală atestată pe suprafaţa
vătămată, prin înscrierea lor într-un act special;
2.
prin calcul se stabileşte
pierderea de recoltă de pe suprafaţa vătămată în raport cu cea cuprinsă în
asigurare;
3.
se stabileşte recolta globală şi rodnicia medie
de pe suprafaţa culturii agricole corespunzătoare, rămasă nevătămată de
grindină;
4.
coeficientul raportului dintre
rodnicia efectivă obţinută şi rodnicia luată în asigurare se stabileşte prin
împărţirea rodniciei efective obţinute de pe suprafaţa nevătămată la rodnicia
fixată la încheierea contractului.
Totodată,
dacă acest coeficient e mai mic de o unitate înseamnă că reducerea recoltei a
fost influenţată atât de grindină, cât şi de alţi factori, care trebuie luaţi
în consideraţie şi pe suprafaţa vătămată de grindină.
Calculul
final a pagubei se efectuează prin înmulţirea valorii recoltei lipsa de pe
suprafaţa vătămată cu costul înscris în asigurare şi cu coeficientul corelaţiei
dintre rodnicia efectiv obţinută şi cea luată în asigurare (cu condiţia că
coeficientul e mai mic de o unitate).
Plata despăgubirii de asigurare pentru
pierderea de recoltă din cauza grindinii se efectuează după strînsul roadei, în
mărimea pagubei calculate minus franşiza stabilită la încheierea contractului.
asig animalelor
Constatarea şi evaluarea
pagubelor se face de către asigurător, direct sau prin împuterniciţi, împreună
cu asiguratul sau împuterniciţii săi, inclusiv prin experţi, dacă părţile
convin în acest mod. În urma cererii de despăgubire (anunţ de daună) scrise de
asigurat că a intervenit o daună produsă de un risc asigurat, se va stabili de
comun acord timpul în care se va efectua constatarea.
Reprezentantul
asigurătorului verifică iniţial dacă:
- asigurarea era în vigoare la data
producerii evenimentului asigurat;
-
riscul produs este risc asigurat;
-
anunţul s-a făcut în termen;
Apoi va completa procesul
verbal de constatare a pagubei care va cuprinde:
- constatarea pagubei;
-
cauza pieirii animalelor;
-
motivul sacrificării de necesitate;
-
evaluarea pagubei;
-
stabilirea cuantumului despăgubirilor, după
care se întocmeşte Referatul de plată, iar se va face în timp de 30 zile de la
primirea ultimului act de la asigurat.
La stabilirea valorii a pagubei se ţine va seama de:
-
numărul de animale afectate de riscul asigurat
-
suma asigurată pentru fiecare animal asigurat
-
venitul obţinut de la asigurat de la consumul sau
realizarea produselor animaliere.
Suma despăgubirii se
stabileşte după principiul primului risc (despăgubirea de asigurare este egală
cu paguba dar nu poate depăşi suma asigurată).
13. Subiectul si obiectul asig de
bunuri
In calitate de subiectii asig de bunuri sunt:
·
Asiguratul- o pers jur, care are
licenta pt a desfasura activitate de asig
·
Asiguratorul- pers fiz sau jur, care
are interes asigurabil l aasig de bunuri (proprietarul, sau chiriasul).
Obiectul asigurării reprezintă
totalitatea bunurilor ce pot fi cuprinse în asigurare de către asigurători.
Nu pot fi cuprinse în asigurare în
baza condiţiilor generale bunurile:
1.
Aflate:
a) în locuri declarate oficial zone de
calamitate naturală;
b) în stare avariată;
c) în încăperile auxiliare şi anexe de
uz colectiv (coridoare comune, şoproane, uscătorii etc.).
Bunurile, aflate în încăperile
sus-menţionate, pot fi cuprinse în asigurare numai în baza unui contract
separat, prin achitarea unei prime de asigurare suplimentare.
2. Cele expuse demolării sau reparaţiei capitale,
precum şi cele cu uzura de peste 60% faţă de valoarea efectivă atestată în
stare nouă la data încheierii contractului.
3.
Plante decorative şi de cameră.
4.
Bani în valută naţională şi străină, hârtii de valoare, documente, manuscrise,
planuri, fotografii, metale preţioase, pietre preţioase şi semipreţioase în
stare de materie minerală, cu excepţia colecţiilor care pot fi asigurate în
baza unui contract special.
5.
Maşini-unelte, utilaj, instrumente, motoare, motoare electrice şi alte bunuri
utilizate în confecţionarea articolelor
şi a altor mărfuri, precum şi în activitatea individuală de prestare a oricărui
tip de lucrări.
6.
Mărfuri de larg consum, materiale şi alte obiecte procurate sau confecţionate
în scopul realizării lor ulterioare.
7. Producţia agricolă, vinicolă, pomicolă
şi animalieră, cultivată în gospodărie şi destinată realizării, inclusiv prin
intermediul organizaţiilor specializate.
8. Toate mijloacele
de transport cu acţionare mecanică, bărci, şalupe, iahturi.
14. Riscul in cadrul
asigurarilor de bunuri
Asigurătorul se
obligă, în baza contractului de asigurare, să compenseze, în limitele sumei de
asigurare, paguba cauzată prin deteriorarea, distrugerea deplină sau pierderea
bunurilor asigurate, în rezultatul
producerii următoarelor tipuri de riscuri:
Ø incendiu
Ø deteriorare
Ø inundaţie
Ø acţiuni ilegale ale
terţilor.
La solicitarea asiguratului, contractul de asigurare poate fi încheiat
atât pe întreg pachetul de riscuri, cât şi pe o anumită sau mai multe grupe de
riscuri aparte.
Locul de
asigurare:
Conform condiţiilor generale de asigurare,
locul de asigurare reprezintă teritoriul cuprins în protecţia de asigurare,
conform condiţiilor contractului de asigurare. Bunurile se consideră asigurate
numai pe adresa indicată în poliţa de asigurare (cu excepţia contractelor de
asigurare a bunurilor personale). În caz de scoatere a bunurilor asigurate din
locul de asigurare, protecţia de asigurare se suspendă. În caz că asiguratul
îşi schimbă locul de trai, contractul de asigurare va rămâne în vigoare, cu condiţia
că asigurătorul a fost informat despre aceasta anticipat, însă nu mai tîrziu de
ziua permutării propriu-zise.
15. Determinarea Sa si Pa
Suma de asigurare:
Suma de asigurare aferentă contractului de
asigurare este stabilită prin acordul părţilor în limitele valorii reale a
bunurilor. Valoarea reală a bunurilor se stabileşte în baza valorii lor în
stare nouă estimate la data încheierii contractului, cu reţinerea uzurii.
În cazul în care părţile întîmpină divergenţe în stabilirea
sumei de asigurare, pe motivul majorării ei, asigurătorul are dreptul să refuze
încheierea contractului de asigurare, iar în cazul încheierii contractului pe o
sumă evident majorată, despăgubirea de asigurare se fixează în limitele valorii
reale a bunurilor.
În perioada de valabilitate a contractului de
asigurare, asiguratul are dreptul de a majora suma de asigurare pentru perioada
rămasă până la expirarea contractului, însă în limitele valorii reale şi cu
condiţia că în ziua încheierii contractului suplimentar de asigurare nu s-a
produs riscul indicat în contract.
În baza contractului de asigurare,
asigurătorul poartă răspundere în proporţia pagubei reale şi în limitele sumei
de asigurare stipulate, integral sau pentru fiecare obiect de asigurare în
parte.
Calculul
şi plata primei de asigurare
Conform condiţiilor generale de asigurare,
prima de asigurare trebuie plătită până la începerea asigurării, dacă acordul
părţilor nu prevede altceva. Calculul primei de asigurare contractuale se
efectuează în conformitate cu taxele tarifare stabilite de condiţiile speciale,
prin aplicarea coeficientului de risc, în funcţie de tipul de bunuri şi riscuri
de asigurare.
În caz de încheiere a contractului de
asigurare pe termen de un an,
calculul primei de asigurare se efectuează după Formula 1:
Pa = Sa x Tt/100 (1)
În caz de încheiere
a contractului de asigurare pe termen mai
mic de un an, calculul primei de asigurare se efectuează după Formula 2:
Ps = Pa
x C (2)
Coeficienţii pentru contractele de asigurare pe
termen scurt
Termenul
de valabilitate
a contractului, luni
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
C
|
0.25
|
0.3
|
0.4
|
0.5
|
0.6
|
0.7
|
0.75
|
0.8
|
0.85
|
0.9
|
0.95
|
În caz de
reperfectare a contractelor valabile în legătură cu majorarea sumei de
asigurare pentru perioada rămasă până la expirarea termenului de valabilitate,
prima de asigurare pe contractele reperfectate se stabileşte după Formula 3:
Pa = (Pn – Pv) x C (3)
în care: Pa – prima
de asigurare pe contractul reperfectat;
Pn – prima
de asigurare pe contractul nou încheiat;
Pc – prima
de asigurare pe contractul încheiat anterior(în vigoare);
C – coeficientul, corespunzător numărului de
luni rămase până la expirarea contractului de asigurare, totodată, luna neîmplinită considerându-se
ca deplină (se stabileşte conform Tabelului de mai sus).
16. Constatarea si evaluarea
pagubei, stabilirea si plata despagubirilor
Pagubă se consideră:
-
în caz de
distrugere totală sau răpire a bunurilor – despăgubirea este egală cu
suma asigurată;
-
în caz de
deteriorare parţială a bunurilor – despăgubirea se calculează diferit, în
dependenţă de pagubă.
Dacă obiectul deteriorat poate
fi readus prin reparaţie în stare bună de utilizare după destinaţie, atunci
pagubă sunt considerate cheltuielile pentru reparaţie, în limitele valorii
obiectului la data producerii evenimentului asigurat.
Calculul şi plata despăgubirii de asigurare pe
asigurările bunurilor
Etapele de efectuare a lucrărilor de
stabilire a pagubei şi de achitare a despăgubirii sunt aceleaşi şi includ:
1.
Stabilirea faptului de distrugere
sau deteriorare a bunurilor;
2.
Determinarea cauzei care a dus la
deteriorare şi verificarea dacă riscul produs este cuprins în asigurare;
3.
Dacă contractul de asigurare este
valabil la data producerii riscului;
4.
Stabilirea obiectelor ce au fost afectate şi apartenenţa
bunurilor asigurate;
5.
Calculul sumei pagubei şi a despăgubirii
de asigurare.
Despăgubirea de asigurare este
suma pe care asigurătorul o plăteşte asiguratului pentru refacerea bunului
distrus de un risc asigurat. Cuantumul despăgubirii de asigurare depinde de
mărimea pagubei şi nu poate depăşi suma asigurată. Despăgubirea de asigurare se
stabileşte în funcţie de răspunderea pe care şi-a asumat-o asigurătorul şi care
poate fi: răspundere proporţională,
răspundere după primul risc şi
răspundere limitată.
P=D*(Vr/Sa)
D=P*Sa/Vr
17. Obiectul si subiectii AORCA
Obiect
al asigurării obligatorii de răspundere civilă auto îl constituie răspunderea
civilă a posesorului de autovehicul pentru orice pagubă sau vătămare corporală
produsă prin accident de autovehicul în limitele teritoriale de acoperire ale
asigurării.
Subiecti
ai AORCA sunt persoanele fiz si jur, care au in posesiune autovehicole supuse
inmatricularii pe teritoriul RM sunt obligate sa se asigure pt cazuri de rs
civ. Auto ca urmare a prejudiciilor cauzate prin accident de autovehucul produs
in limitele teritoriale de acoperire ale asigurarii.
Conform Legii sunt impuse anumite
exigente fata de asiguratorul de rs.civ.auto:
a) dispune de cel puţin cîte un
reprezentant de despăgubiri în fiecare municipiu din Republica Moldova;
b) dispune de dotare cu tehnică
de calcul şi software adecvată şi de personal care să permită ţinerea unor
evidenţe detaliate a documentelor de asigurare şi centralizarea informaţiilor
şi/sau a datelor colectate şi, totodată, are capacitatea de a comunica pe cale
electronică aceste informaţii către o bază unică de date, constituită de Biroul
Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule şi de Autoritatea de supraveghere;
în acest sens, este obligatoriu ca sistemul informatic să permită transmiterea
electronică periodică a informaţiilor despre asigurarea obligatorie de
răspundere civilă auto între sediul central al asigurătorului, Biroul Naţional
al Asigurătorilor de Autovehicule şi Autoritatea de supraveghere;
c) nu se află într-o situaţie de
redresare financiară sau de insolvabilitate prevăzută de legislaţia specială în
domeniul asigurărilor şi insolvabilităţii.
18.
Cazul asigurat in cazul AORCA
(1) În
cadrul asigurării obligatorii de răspundere civilă auto, cazul asigurat este
accidentul produs de un autovehicul, al cărui posesor a îndeplinit obligaţia de
asigurare obligatorie de răspundere civilă auto, cu cauzarea de prejudicii:
a) atît
în timpul deplasării, cît şi în timpul staţionării autovehiculului;
b) în
urma desprinderii accidentale, în timpul deplasării autovehiculului, a
remorcilor, semiremorcilor sau ataşelor;
c)
produse de dispozitivele sau instalaţiile cu care a fost echipat autovehiculul;
d) ca
urmare a scurgerii, risipirii sau căderii accidentale a substanţelor,
materialelor sau obiectelor transportate;
e) la
urcarea în autovehicul şi la coborîrea din el.
(2)
Asiguratul nu poartă răspundere civilă auto dacă accidentul a avut loc:
a) în
caz de forţă majoră, inclusiv prin diferite acţiuni sau măsuri militare în timp
de război sau de stări excepţionale, de calamităţi naturale, de explozii
nucleare, de radiaţie sau poluare radioactivă, de dezordini în masă, de
activităţi teroriste;
b) din
culpa exclusivă a păgubitului.
19.
Contractul de asig AORCA
Modul de încheiere a contractului
de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto
(1) Asigurarea obligatorie de
răspundere civilă auto se realizează nemijlocit prin încheierea de contract de
asigurare între posesorul de autovehicul şi asigurătorul autorizat să practice
asigurare obligatorie de răspundere civilă auto.
(2) Contractul de asigurare
obligatorie de răspundere civilă auto se încheie în mod obligatoriu:
a) cu indicarea persoanelor
admise să utilizeze autovehiculul pentru care se încheie contractul (număr
limitat de persoane); sau
b) fără indicarea persoanelor
admise să utilizeze autovehiculul pentru care se încheie contractul (număr
nelimitat de persoane).
(3) Încheierea contractului de
asigurare se solicită asigurătorului prin depunerea unei cereri de asigurare
adresate acestuia. Asigurătorul nu are dreptul să
refuze primirea, examinarea şi soluţionarea cererii de asigurare.
(4) Contractul de asigurare
atestă existenţa asigurării obligatorii de răspundere civilă auto. Încheierea
contractului de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto internă se
dovedeşte cu poliţa de asigurare RCA, iar încheierea contractului de asigurare
obligatorie de răspundere civilă auto externă se dovedeşte cu poliţa de
asigurare “Carte Verde“.
(6) Persoana fizică sau persoana
juridică ce are în posesiune mai mult de un autovehicul înmatriculat ori supus
înmatriculării în Republica Moldova poate încheia un singur contract de
asigurare de răspundere civilă auto, în care va indica numărul autovehiculelor,
caracteristicile lor tehnice şi datele de identificare, situaţie în care
asigurătorul va elibera poliţe de asigurare pentru fiecare autovehicul.
Contractul de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto se încheie pe
un termen de 12 luni, dar cel de răspundere civilă auto externă perioade de asigurare mai
mici de 12 luni, dar nu mai mici de 15 zile.
(1) Contractul de asigurare
obligatorie de răspundere civilă auto încetează:
a) în cazul radierii din
registrul de stat şi/sau al înstrăinării autovehiculului;
b) în cazul lichidării
asiguratului persoană juridică sau al decesului asiguratului persoană fizică;
c) în cazul emiterii unei
hotărîri judecătoreşti definitive privind încetarea contractului;
d) în alte cazuri prevăzute de
legislaţie.
(2) Contractul de asigurare nu
încetează în cazul producerii riscului asigurat şi al plăţii despăgubirii de
asigurare.
20. Primele de asg si limitele de
rs.a asiguratorului AORCA
(1) Prima de asigurare de bază
aferentă asigurării obligatorii de răspundere civilă auto interne şi externe se
stabileşte şi se actualizează cel puţin o dată pe an de către Autoritatea de
supraveghere după o metodologie aprobată de Guvern.
(2) Prima de asigurare se calculează în funcţie de prima
de asigurare de bază, la care se aplică coeficienţii de rectificare stabiliţi
potrivit actelor normative si sistemului Bonus-Malus.
Pentru contractul de asigurare obligatorie de
răspundere civilă auto internă încheiat pe un termen mai mic de 12 luni,
primele de asigurare se calculează lunar. Ele reprezintă pentru fiecare lună
1/10 din prima de asigurare anuală, însă nu pot depăşi prima de asigurare
aferentă perioadei de asigurare de 12 luni.
Prima de asigurare se plăteşte integral pentru toată
perioada de asigurare specificată în poliţa de asigurare.
Limitele răspunderii
asigurătorului sînt:
a) de 500000 lei - la avarierea
sau distrugerea de bunuri, indiferent de numărul persoanelor păgubite într-un
accident;
b) de 350000 lei - pentru fiecare
persoană păgubită în caz de vătămări corporale sau deces, dar nu mai mult de
700000 lei, indiferent de numărul persoanelor păgubite într-un accident.
Dacă întinderea pagubelor cauzate
în unul şi acelaşi accident mai multor persoane, inclusiv cheltuielile
suportate de ele în proces civil, depăşeşte limita stabilită, despăgubirile se
acordă în limita stabilită, pentru fiecare persoană păgubită, proporţional
raportului dintre limita maximă şi totalul prejudiciilor.
(5) În cazul în care întinderea
prejudiciului depăşeşte limitele răspunderii stabilite conform legii, păgubitul
are dreptul, în conformitate cu legislaţia civilă în vigoare, să intenteze
persoanei răspunzătoare de producerea accidentului o acţiune de recuperare a
sumei care depăşeşte aceste limite.
21.
Avizarea, constatarea pagubelor si achitarea despagubirilor
Obligaţiile asiguratului
(1) La producerea accidentului de
autovehicul, asiguratul sau utilizatorul de autovehicul este obligat:
a) să întreprindă toate acţiunile
posibile pentru diminuarea pagubelor produse;
b) să notifice organele poliţiei
sau alte organe de drept despre accidentul de autovehicul imediat după
producerea lui, cerînd întocmirea actelor referitor la cauzele şi
circumstanţele producerii accidentului, precum şi la consecinţele lui;
c) în 48 de ore din momentul
producerii accidentului, să înştiinţeze asigurătorul care a emis poliţa de
asigurare obligatorie de răspundere civilă auto; participanţii la accident care
deţin poliţe de asigurare, indiferent de rezultatele constatării vinovatului,
anunţă asigurătorii respectivi şi sînt obligaţi să nu întreprindă de sine
stătător măsuri de reparare a pagubelor;
d) să notifice participanţii la
accident, păgubitul sau apropiaţii lui despre faptul că posedă poliţă de
asigurare şi să pună la dispoziţia acestora informaţiile necesare despre asigurător.
(2) Nerespectarea de către
asigurat sau de către utilizatorul autovehiculului a prevederilor alin.(1)
lit.b) şi c) nu îl scuteşte pe asigurător de obligaţia de a plăti despăgubirea,
acesta fiind însă în drept să înainteze împotriva asiguratului acţiune de
regres privind cheltuielile suplimentare aferente neîndeplinirii prevederilor
menţionate.
(3) În caz de leziuni corporale
grave sau deces al asiguratului sau utilizatorului de autovehicul răspunzător
de producerea accidentului, persoana păgubită primeşte informaţia despre
asigurătorul persoanei vinovate la Biroul Naţional al Asigurătorilor de
Autovehicule.
Constatarea
pagubelor
(1)
Asigurătorul, iar în cazurile prevăzute de prezenta lege, Biroul Naţional al
Asigurărilor de Autovehicule deschid dosar de daune şi constată pagubele în
momentul în care sînt înştiinţaţi de către asigurat ori în care persoana păgubită le
prezintă cerere de despăgubire şi/sau dovezi privind răspunderea asiguratului.
Procesul-verbal de constatare a
pagubelor se încheie de asigurător, cu participarea asiguratului şi a persoanei
păgubite sau a reprezentantului acesteia, în bază de procură, şi se semnează de
toţi participanţii la întocmirea lui.
Dacă în timpul demontării sau
reparaţiei bunului avariat se descoperă şi alte pagube produse de accident,
care nu au putut fi constatate iniţial, se încheie un proces-verbal suplimentar
de constatare a pagubelor, cu participarea persoanelor antrenate la constatarea
iniţială.
Modul de stabilire a
despăgubirilor
(1) Despăgubirile se stabilesc în
baza unui acord scris între asigurat, persoana păgubită sau reprezentantul ei
legal şi asigurător ori, în cazul în care nu s-a ajuns la nici o înţelegere,
prin hotărîre judecătorească definitivă şi irevocabilă.
Plata despăgubirilor
(1) Asigurătorul
este obligat să plătească despăgubirile în termen de 10 zile calendaristice de
la data finalizării dosarului de daune şi să accepte cererea păgubitului
privind modalitatea de plată a despăgubirii, care poate fi:
a) în numerar;
b) prin virament în cont bancar;
c) prin virament în contul bancar
al unităţii de specialitate care a efectuat reparaţia.
(4) În cazul în care despăgubirea
de asigurare se stabileşte prin hotărîre judecătorească definitivă şi
irevocabilă, asigurătorul va acorda despăgubire fără a mai fi necesar acordul
păgubitului.
(5) Despăgubirile se plătesc de
către asigurător nemijlocit persoanelor fizice sau juridice păgubite dacă
acestea nu au fost despăgubite de asigurat.
22.Activitatea
Biroului National al Asig.de autovehivole
Biroul Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule
este o asociaţie profesională, necomercială, constituită prin comunitate de
interese, cu statut de persoană juridică, bazată pe principiul aderării
asigurătorilor de răspundere civilă auto în calitate de membru, care
îndeplineşte prerogativele şi atribuţiile de Birou Naţional al Republicii
Moldova în Consiliul Birourilor Sistemului Internaţional de Asigurare “Carte
Verde“.
Biroul Naţional îşi desfăşoară
activitatea în baza propriului statut, prezentei legi, Regulamentului general
al Consiliului Birourilor şi actelor normative ale Autorităţii de supraveghere,
emise în acest sens.
(1) Atribuţiile principale ale
Biroului Naţional sînt:
a) să supravegheze modul în care
membrii săi exercită drepturile şi îndeplinesc obligaţiile ce le revin în baza
contractelor de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto externe;
b) să administreze şi să
utilizeze mijloacele Fondului de protecţie a victimelor străzii şi cele ale
Fondului de compensare, constituite conform prezentei legi;
c) să instrumenteze şi să
lichideze, direct sau prin intermediar, daunele cauzate în accidente de
autovehicul produse pe teritoriul Republicii Moldova, potrivit Regulamentului
general al Consiliului Birourilor;
d) să reprezinte Republica
Moldova în relaţiile externe din cadrul Consiliului Birourilor;
e) să reprezinte în faţa
autorităţilor, inclusiv a instanţelor de judecată, din Republica Moldova,
direct sau prin intermediar desemnat, societăţile de asigurare străine care
efectuează asigurarea internaţională “Carte Verde“, în vederea apărării
drepturilor şi intereselor acestora;
f) să încheie, să semneze şi să
denunţe acorduri cu celelalte birouri naţionale sau acorduri bilaterale cu
birourile naţionale de compensaţie care nu au aderat la Acordul dintre
birourile naţionale de asigurări, dar care emit documente de asigurare
similare;
g) să administreze şi să
utilizeze, în comun cu Autoritatea de supraveghere, baza de date aferentă
asigurării obligatorii de răspundere civilă auto, baza de date despre
contractele de asigurare şi producerea cazurilor de asigurare;
h) să acorde calitatea de membru
al Biroului Naţional şi să o retragă asigurătorilor care încalcă prevederile
legale din domeniu şi actele biroului;
i) să stabilească şi să aplice
sancţiuni pentru nerespectarea prevederilor statutului şi/sau a prevederilor
Regulamentului general al Consiliului Birourilor, informînd Autoritatea de
supraveghere;
j) să tipărească şi să emită
poliţe de asigurare “Carte Verde“;
k) să exercite alte atribuţii
stabilite în prezenta lege şi în statut.
(2) Biroul Naţional:
a) informează sistematic
Autoritatea de supraveghere despre acordarea sau retragerea calităţii de
membru, despre neonorarea obligaţiilor de către membrii săi, aplicarea de
sancţiuni, despre reclamaţiile şi sesizările primite din partea altor birouri
naţionale, despre fraudele depistate;
b) elaborează şi prezintă
Autorităţii de supraveghere, în termen de 4 luni de la sfîrşitul anului
financiar, raport anual de activitate.
(3) Biroul Naţional îndeplineşte
şi alte atribuţii prevăzute de Regulamentul general al Consiliului Birourilor.
(1) Patrimoniul Biroului Naţional
se constituie din:
a) cotizaţiile de înscriere şi
cotizaţiile anuale de membru, stabilite de birou;
b) contribuţiile lunare în Fondul
de protecţie a victimelor străzii şi dobînzile aferente lor;
c) contribuţiile lunare în Fondul
de compensare şi dobînzile aferente lor;
d) venitul din activitatea de
regularizare a daunelor;
e) alte surse legale de venit.
Organele de conducere ale
Biroului Naţional sînt: adunarea generală şi consiliul de administraţie, condus
de un preşedinte.
Asigurătorul ţine evidenţă
contabilă zilnică distinctă în regim electronic şi pe suport de hîrtie
referitor la asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto şi prezintă
raport lunar şi trimestrial în modul şi în termenele stabilite de Autoritatea
de supraveghere.
Participarea la trafic fără
poliţă de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto se sancţionează în
conformitate cu legislaţia contravenţiilor administrative în vigoare.
23.
Sistemul de asig BONUS-MALUS
Sistem bonus-malus
– sistem de reduceri şi de majorări ale primei de asigurare obligatorie de
răspundere civilă auto acordate în funcţie de istoricul daunelor.
Sistemul bonus –
malus, prevede stimularea asiguraţilor, care într-o perioadă de cel puţin 12
luni nu au produs accidente de circulaţie (bonus) şi aplicarea măsurilor punitive
asiguraţilor pentru unul sau mai multe cazuri asigurate (malus).
Aplicarea sistemului bonus – malus permite de a modifica prima de asigurare
la încheierea contractului de asigurare în funcţie de istoricul daunelor al
fiecărui asigurat în parte pentru perioada precedentă de asigurare.
Sistemul
bonus-malus se aplică la încheierea contractelor de asigurare internă cu
posesorii de autovehicule înmatriculate în Republica Moldova, prin atribuirea
de către asigurător a clasei de merit şi coeficienţilor bonus – malus.
La încheierea pentru prima dată a contractului
de asigurare, fapt confirmat prin lipsa contractelor de asigurare încheiate
anterior cu alţi asigurători, asiguratului i se atribuie clasa de merit ”7” cu
aplicarea coeficientului bonus – malus – 1.
La încheierea contractului de asigurare pentru
un termen nou, clasa de merit a sistemului bonus – malus, atribuită
asiguratului pentru contractul precedent de asigurare se modifică în dependenţă
de numărul cazurilor asigurate plătite de asigurător şi numărul cazurilor
asigurate declarate, dar nesoluţionate în perioada de acţiune a contractului
precedent de asigurare, prin aplicarea coeficientului de majorare (malus) sau a
coeficientului de reducere (bonus) după cum urmează:
a) coeficientul de majorare (malus),
unde: pentru un caz asigurat asiguratului se majorează cu două trepte clasa de
merit a sistemului bonus – malus, pentru două cazuri, asiguratului se majorează
cu cinci trepte clasa de merit sistemului bonus – malus, iar pentru trei şi mai
multe cazuri asigurate, asiguratului se atribuie clasa de merit superioară –
„malus”. Treptele bonus – malus se aplică pentru cazurile asigurate produse în
interiorul termenului de valabilitate al contractului, precum şi faţă de ultima
clasă de merit deţinută la momentul încheierii contractului pe un termen nou;
b) coeficientul de reducere (bonus) - în
cazul lipsei cazurilor asigurate în perioada de acţiune a contractului
precedent de asigurare, asiguratului se acordă următoarea treaptă inferioară
faţă de clasa de merit pe care o deţinea pe parcursul contractului precedent.
Coeficientul de reducere (bonus) se aplică numai la încheierea
contractelor de asigurare cu termenul de acţiune 12 luni.
Dacă în contractul de asigurare se indică mai
multe persoane admise să utilizeze autovehiculul pentru care se încheie
contractul (număr limitat de persoane), la calcularea primei de asigurare se
aplică coeficientul maxim al sistemului bonus-malus selectat dintre
coeficienţii determinaţi pentru fiecare utilizator în parte admis la conducerea
autovehiculului.
În cazul când contractul de asigurare este
încheiat fără indicarea persoanelor admise să utilizeze autovehiculul pentru
care se încheie contractul (număr nelimitat de persoane), coeficientul
sistemului bonus-malus se calculează pentru posesorul autovehiculului cu luarea
în calcul a tuturor cazurilor asigurate produse în perioada de acţiune a
contractelor precedente.
La încheierea contractelor de asigurare obligatorie de răspundere civilă
auto internă cu persoane care posedă mai multe autovehicule, asigurătorul va
aplica sistemul bonus – malus în dependenţă de istoricul daunelor produse pentru
fiecare autovehicul separat.
Pînă la funcţionarea sistemului informaţional în domeniul asigurărilor
obligatorii de răspundere civilă auto, pentru încheierea contractului cu
aplicarea sistemului bonus-malus cu un alt asigurător din Republica Moldova,
asiguratul trebuie să se adreseze asigurătorului cu care avea încheiat
contracte precedente de asigurare, iar asigurătorul este obligat, în termen de
3 zile lucrătoare din data depunerii solicitării, să elibereze gratuit
informaţia privind cazurile asigurate pe contractul de asigurare.
Asigurătorul nu poate să încheie contract de asigurare cu un posesor cu
care nu a avut contract precedent, fără prezentarea de către solicitant a
informaţiei prevăzute mai sus. În cazul încheierii contractului de asigurare cu
un asigurat, care nu a avut contracte de asigurare precedente, asigurătorul
solicită acestuia semnarea unei declaraţii pe proprie răspundere, care să
ateste lipsa contractelor de asigurare şi care poate fi invocată de către
asigurător în cazul constatării situaţiilor contrare celor declarate.
24. Cartea
Verde – asig internationala
Republica Moldova a fost admisa de catre Asambleia Generala a
Consiliului Interbirouri de la Londra ca membru al sistemului international
"Carte Verde" in anul 1997, iar de la 01.08.2001 a obtinut dreptul de
a emite propria polita de asigurare international "Carte Verde".
Prin asigurarea "Carte Verde" sunt protejate interesele
tertelor persoane pentru pagubele produse vietii, sanatatii si bunurilor lor in
urma accidentelor rutiere, care au avut loc in afara hotarelor Republicii
Moldova (pe teritoriul tarilor membre ale sistemului "Carte Verde").
Cartea Verde este o asigurare
de răspundere civilă de reparare a Daunelor pricinuite de Dumneavoastră
altor persoane în momentul utilizării autovehiculului peste hotarele
republicii. Ea este de fapt echivalentul asigurării obligatorii de răspundere
civilă auto existentă în ţara străină pe care o vizitaţi.
Certificatul „Carte Verde" Vă foloseşte doar atunci când sunteţi
vinovat de producerea unui accident rutier care a cauzat vătămări corporale
(aţi rănit persoane) sau pagube materiale (aţi lovit alte maşini, clădiri,
diverse obiecte, utilaje sau echipamente de drum).
Contractele de asigurare se incheie pe un termen de la 15 zile pina la
un an.
Cota primei de asigurare se determina in dependenta de tarile, in care
pleaca asiguratul, tipul autovehicului si termenul de asigurare.
Limitele de raspundere ale Asiguratorului corespund
prevederilor legislatiei tarii in care s-a produs accidentul.
Valabilitatea Cărții Verzi depinde de zona geografică pentru
care este emisă. Asigurătorii din R.Moldova emit Carte Verde pentru trei zone
geografice distincte:
25. Necesitatea contractarii
asig financiare
Tema 6.1 din caiet
26. Riscurile exportului de
credit si modalitatile de protejare
Tema 6.2 din caiet
pot interveni o serie de
riscuri:
· specifice intervalului dintre
momentul semnarii contractului si livrarea bunurilor;
· specifice intervalului dintre
momentul livrarii bunurilor si incasarii contravalorii acestora.
După natura lor riscurile pot fi grupate astfel:
a) Riscul comercial reprezintă deteriorarea situaţiei financiare a cumpărătorului privat,
fapt care îl pune în imposibilitatea de a efectua la scadenţă, plata sumei
datorate. Faptul că un cumpărător nu-şi poate onora angajamentul faţă de
furnizor poate fi provocat de cauze accidentale, reversibile sau de factori cu
acţiune pe termen lung. Neplata sumelor datorate poate fi urmarea
relei-credinţe a cumpărătorului care invocă motive imaginare asupra calităţii
produsului, pentru a se sustrage de la plată.
b) Riscul catastrofal se manifestă sub forma producerii unor calamităţi ale naturii ori a
altor cauze de forţă majoră, cum ar fi: inundaţiile, uraganele, cutremurele de
pământ, erupţiile vulcanice, incendiile, exploziile etc., care pun cumpârâtorul
în imposibilitatea de plată.
c) Riscul politic cuprinde anumite evenimente independente de voinţă şi solvabilitatea
cumpărătorului şi care îl împedică să-şi onoreze obligaţiile asumate faţă de
furnizorul extern. Astfel de riscurri pot fi: război, revoluţie, revoltă,
război civil, grevă etc.
Unele măsuri cu caracter politic pot fi luate
şi de terţe ţări ori de organisme internaţionale împotriva ţării
importatorului, care îl pun pe acesta din urmă în imposibilitatea de a-şi
respecta obligaţiile de paltă faţă de furnizor. De asemenea, se poate institui
embargoul împotriva unei ţări de către Consiliul de Securitate, de către una
sau mai multe ţări.
Conţinutul politic au şi
măsurile luate de autorităţile publice – guvern, bancă centrală, organe vamale
etc.- având ca efect restrângerea importurilor, limitarea transferului valutar,
sechestrarea sau rechiziţionarea unor bunuri ce aparţin agenţilor economici
străini.
În aceste cazuri apare riscul de netransfer al valutei cuvenite
furnizorului extern, cu toate că importatorul privat a depus la bancă, în
monedă naţională, echivalentul sumei datorate.
De asemenea, de natură
politică poate fi considerată şi neplata la termen a sumelor datorate de
importatorii politici.
d) Riscul valutar se iveşte atunci când, în operaşiunile de export,
plata la termen se poate face în două monede ( a furnizorului şi a
cumpărătorului ). Modificarea raportului dintre cele două monede, în intervalul
de timp de la semnarea contractului şi până la achitarea furniturii, poate
determina pierderi pentru furnizor şi câştig pentru cumpărător şi viceversa.
În vederea evitării riscurilor exporturilor pe
credit, furnizorii fac investigaţii aprofundate cu privire
la solvabilitatea clienţilor potenţiali înainte de semnarea contractului, iar
apoi utilizează diverse instrumente şi tehnici de lucru financiare şe juridice.
Cu toate aceste măsuri de precauţie, furnizorii nu se pot pune la adăpost de
toate riscurile exportului, şi de aceea ei fac apel la protecţia prin
asigurare.
Sunt
situaţii în care nici chiar asigurarea clasică nu poate oferi o protecţie
deplină furniozorilor care fac exporturi cu plata la termen sau băncilor care
acordă credite cumpărătorilor externi. Este cazul riscurilor politice, care rezultă din măsuri luate de autorităţile
publice ale ţării importatorului şi care au un caracter neasigurabil. De
asemenea, au caracter neasigurabil riscurile
de neplată, pe care le prezintă debitorii politici şi împotriva cărora nu
se pot lua măsuri de constrângere pentru a-i determina să-şi respecte
obligaţiile asumate.
În
cazurile în care asigurarea nu poate prelua riscurile politice care ameninţă
furnizorii naţionali, intervine statul, în completarea sau în locul acestora,
după caz. Instituţiile care acţionează din împuternicirea şi pentru contul
statului îmbracă diferite forme juridice: departamente ale administraţiei de
stat; instituţii publice; societăţi de asigurare cu statut de drept privat.
27. Asig riscurilor fin
Asigurările financiare sunt diferite de garaniile
bancare. Prinasigurările financiare se preiau riscurile numai în anumite
condiii, în timpce garaniile bancare implică asumarea necondiionată a
tuturor obligaiilor. În cadrul asigurărilor financiare, asigurarea de credit reprezintă un
atribut al lumii afacerilor contemporane, având rolul de a proteja
comercianii şi producătorii faă de riscul de neplată a celor cecumpără sau
închiriază bunuri sau sunt beneficiari ai unor crediteavantajoase. Asigurarea de credit a apărut ca o necesitate
a faptului cămarea majoritate a contractelor de comer se încheie în condiiile
în care plata se face după livrarea bunurilor. Asigurarea de credit
înlătură temereavânzătorului, la vânzarea pe credit, cu privire la neplată de
cătrecumpărător a contravalorii mărfurilor. Astfel, ea oferă protecie
pentruriscul de neplată apărut, fie ca urmare a falimentului cumpărătorului,
fie,în cazul exportului, datorită situaiei din ara importatorului
(război,naionalizare etc.). Asigurarea de credite, fiind o formă de
proteciedirectă a vânzătorilor faă de riscul de neîncasare, este în acelaşi
timp ogaranie faă de bancă, oferind astfel posibilitatea de acces la
finanare.
Asigurarea se poate face pe un
singur credit sau pe cifra deafaceri.
În concluzie „scopul
asigurărilor de credite este acela de a oferi protecie în cazul pierderilor financiare rezultate din neplată, incapacitateade
plată sau insolvabilitatea cumpărătorilor ce au achiziionat bunuri pecredit, sau din insolvabilitatea beneficiarilor de credit
Astfel, prin poliele de asigurări de credite sunt protejate
încasăriledin activitatea comercială, prin transferarea riscurilor de
neîncasareasupra asigurătorului. În
consecină, se poate mări astfel cifra de afaceri.Fiind considerată o asigurare
de lux, asigurarea creditelor estecaracteristică economiilor de piaă cu un
sistem de credite stabil şi binedezvoltat. Cele mai multe asigurări de credite
se practică în ăridezvoltate. Aceasta, deoarece, cu cât sunt implicate riscuri mai mari, în comerul cu alte ări, cu atât ele se asigură la
nivel guvernamental, prinorganisme special constituite. În unele ări, aceste organisme apar caagenii guvernamentale, în altele sunt companii de asigurare (de stat
sau private), dar care colaborează îndeaproape cu autorităile guvernamentale.Companiile de asigurare, menionate anterior, au de regulă o
activitate preponderentă de asigurare, la care se adaugă garantarea, în
numeleguvernului ării respective, a unor
credite, promovând, astfel, exportulcomercianilor naionali.
Prin asigurarea creditelor
interne, asiguratul se protejeazăîmpotriva riscurilor de neplată prelungită de
către cumpărător sau ainsolvabilităii acestuia pe durata cuprinsă între producie
şi distribuie, deregulă, înainte de vânzarea finală către
consumator.
Asigurătorul, înainte de a încheia un contract de
asigurare acreditelor interne, va pretinde solicitantului asigurării să-i ofere
detalii privind activitatea sa financiară. Acestea privesc lista clienilor, precum şi limitele de credit pe fiecare
client în parte. Asigurătorulverifică clienii solicitantului asigurării, în legătură cu solvabilitatea
şi bonitatea lor. În funcie de situaia acestora, societatea de asigurări îşirezervă
dreptul de a exclude din asigurare anumii
cumpărători sau dea diminua plafonul de credit acordat acestora.La
asigurarea creditelor de export, riscurile asigurabile sunt cele rezultate din
vânzarea bunurilor sau prestarea de servicii pe credit, înafara ării. Un risc care poate afecta situaia financiară a asiguratului îlreprezintă riscul de
neplată prelungită.
Acesta intervine atunci cânddebitorul sau garantul nu
a plătit partea din datorie o anumită perioadăconvenită, de regulă 6 luni de la
scadena stabilită prin contract.În
general, riscurile incluse şi cele excluse rămân la la titudinea
asigurătorului. În principiu, asigurătorul nu acordă despăgubiri pentru:
– reclamaii
privind livrările de bunuri sau prestări de serviciinecorespunzătoare;
−amenzi de orice fel;
−pierderi rezultate din diferene de curs valutar;
−pierderi survenite ca urmare a evenimentelor
politice,tulburărilor sociale, actelor de sabotaj sau a altor evenimente asemănă-toare;
−pierderi intervenite ca urmare a unor calamităi naturale, dacămijloacele tehnice disponibile pentru
lupta cu astfel de calamităi nus-au putut folosi sau au
fost ineficiente;
−pierderi provocate de calamităi naturale.
28. Forme ale asigurarii creditelor
la export intilnite in practica international
Prin asigurarea creditelor se
urmăreşte realizarea protecţiei agenţilor economici exportatori împotriva
riscurilor specifice exportului.
Contractul de export poate
avea ca obiect livrări de mărfuri, executări de lucrări şi prestări de
servicii, inclusiv cesiuni de licenţe, brevete în favoarea unor cumpărători sau
beneficiari rezidenţi în străinătate.
Dacă părţile contractante
convin ca plata să se facă ulterior livrărilor, la o anumită scadenţă, atunci
de fapt furnizorul acordă cumpărătorului extern un credit comercial. În acest
caz, furnizorul îşi asumă riscurileexportului pe credit. Exportul pe credit
blochează pe o perioadă de timp resursele financiare ale furnizorului
încorporate în mărfurile livrate pe credit.
În cadrul exportului de credit
există mai multe tipuri de credite:
· Creditul – furnizor este un tip de credit comercial pe care furnizorul îl acordă
cumpărătorului extern, acceptând să încaseze banii care i se cuvin de la
acesta, după o anumită peroiadă de timp. Consimţând la o anumită modalitate de
plată furnizorul preia, pe de o parte, riscurile exportului de credit, iar pe
de altă parte, preia efectele de trezorerie ale operaţiei cu plat la termen.
Acest tip de credit se acordă pentru perioade scutre de timp, iar părţile
contractante întocmesc un singur contract, cel comercial, în care sunt incluse
toate informaţiile relevante: cantitate, preţ unitar, valorea, termene şi
modalităţi de plată etc. Pentru protejarea riscurilor de export furnizorul
încheie un contract de asigurare contra acestor riscuri specifice. Cea mai
generală este poliţa pe cifra de afaceri pe credite, prin care se au în vedere
toţi cumpărătorii străini care fac afaceri cu un furnizor.
· Creditul – cumpărător. În cazul în care valoarea contractului este mai mare
şi perioada de creditare este mai lungă , furnizorul nu are resurse financiare
necesare să susţină acest efort financiar. În asemenea cazuri furnizorul va
cere cumpărătorului să recurgă la obţinerea unui credit. Pentru aceasta
cumpărătorul se va adresa unei bănci de pe piaţa furnizorului, obţinând un
împrumut numit credit – cumpărător. Acest tip de credit presupune existenţa a
două documente: contractul comercial şi contractul de împrumut încheiat între
cupmărător şi banca creditoare. Pentru acoperirea riscurilor exportului, banca
finanţatoare încheie un contract de asigurare a creditelor de export.
· Creditele – ajutoare de resurse publice. Acesta este un sistem de
creditare acordat de state cu caracter de ajutor, prin guvernele acestora sau
prin instituţiile publice specializate. Aceste credite sunt mai avantajoase din
punct de vedere al dobânzii, al
termenelor de rambursare, al perioadelor de graţie şi sunt destinate
dezvoltării economice a ţării beneficiare, nu sunt garantate de către
asigurători, fămânând în sarcina statului.
29. Asig CARGO (asig
incarcaturii in timpul transportarii)
Obiectul asigurãrii: Asigurarea mărfurilor pe timpul transportului se
face facultativ pentru mărfurile
(încărcăturile) transportate cu diverse tipuri de mijloace de transport
( pe căile ferate, cu vehicule). Pot fi încheiate contracte de asigurare CARGO
de către persoanele fizice şi juridice cu reşedinţa în Republica Moldova,
precum şi de către persoanele din străinătate.
Există un şir de riscuri care sunt acoperite prin
asigurarea CARGO. Acestea pot fi grupate coform următoarelor principii:
- pagubele provenite prin
detereorarea sau distrugerea completă a volumului de încărcătură sau numai a
unei părţi ca urmare a acţiunii forţelor naturii: incendiului, fulger,
inundaţie, curemur de pămînt, ploaie, grindină, prăbuşire sau alunecare de
teren;
- pagubele provenite prin
detereorarea sau distrugerea completă a volumului de încărcătură sau numai a
unei părţi ca urmare a accidentelor ale mijlocului de transport: explozie,
ciocniri, loviri sau izbiri cu alte mijloace de de transport sau cu orice alte
bunuri mobile sau impbile aflate în afara mijlocului de transport, căderi,
răsturnări, etc;
- pagubele provenite din
accidente in timpul încărcării, aşezării sau descărcării încărcăturilor;
toate cheltuielile necesare şi
oprtune efectuate în vederea salvării încărcăturii, precum şi a mininizării
pagubei.
Contractul de asigurare se
perfectează în baza cererii (declaraţiei) scrise de asigurat, care trebuie să conţină
următoarele date:
•
denumirea
asiguratului;
•
denumirea
corectă a încărcăturii (mărfii);
•
tipul
ambalajului;
•
numărul
de locuri al întreg volumului de încărcătură;
•
numărul
de locuri într-o unitate de transport;
•
greutatea
totală a încărcăturii;
•
tipul
transportului;
•
denumirea
deţinătorului mijlocului de transport;
•
felul de
expediere (în vrac, în cisterne);
•
punctul
de plecare;
•
punctul
de destinaţie;
•
durata
expedierii încărcăturii;
•
termenul
de asigurare;
•
suma
asigurată a încărcăturii;
•
numărul
şi data foii de însoţire a însoţire a încărcăturii.
Asiguratul este obligat să indice în cerere şi alte
informaţii cunoscute de el despre împrejurările transportării, care au o
importanţă semnificativă pentru stabilirea gradului de risc.
Asigurarea intră în vigoare la data solicitată de asigurat sau la
momentul în care marfa respectivă părăseşte depozitul sau locul de depozitare
indicat în contractul de asigurare cu scopul transportării, dar nu înainte de
încheierea contractului de asigurare şi durează pe perioada transportării pînă
la sosirea mărfii la destinaţia indicată în contratul de asigurare.
Suma asigurată este valoarea mărfii inclusă în
contractul de asigurare şi agreată de asigurător. Ea include: valoarea mărfii
potrivit facturii originale sau potrivit
valorii de piaţă la locul expedierii în momentul încheierii contractului, cînd
nu există valoarea comercială;
Răspunderea
societăţii de asigurare:
Începe şi înceteazã în mod
diferenţiat şi specific. Ea
începe dupã intrarea în vigoare a asigurãrii astfel:
-
la
bunurile transportate pe cale fartă – din momentul primirii bunurilor de cãtre
transportator, cu respectarea regulamentului de transport;
-
la
bunurile transportate cu vehicule – din momentul încãrcãrii bunurilor în
vehicule.
-
Rãspunderea
societãţii de asigurãri înceteazã, de asemenea, în mod diferenţiat:
-
la
bunurile transportate cale ferată – din momentul eliberãrii bunurilor cãtre
destinatar;
-
la
bunurile transportate cu vehicule – din momentul descãrcãrii acestora din
vehicule la,
-
destinaţie.
Societatea de asigurãri are dreptul sã verifice
situaţia realã a bunurilor transportate şi sã efectueze, pe aceastã bazã,
regularizarea primelor de asigurare în funcţie de situaţia realã.
La survenirea cazului de asigurare, asiguratul sau
reprezentantul său este obligat să întreprindă toate măsurile posibile în
vederea salvării şi păzirii încărcăturii deteriorate şi în timp de 24 ore să
înştiinţeze asigurătorul sau reprezentantul său despre cele întîmplate.
Toate cheltuielile necesare pentru salvarea şi
păstrarea încărcăturii, precum şi pentru preîntîmpinarea deteriorării ei ulterioare sunt efectuate de
către asigurat. Cheltuielile, care conform condiţiilor de asigurare, urmează a
fi compensate, sunt achitate asiguratului de către compania de asigurare la
decontarea sumei de despăgubire.
Mărimea daunelor este determinată de către
reprezentantul companiei de asigurare cu participarea asiguratului. În caz de
divergenţe, fiecare din părţi poate pretinde ca determinarea pagubei să fie
efectuată de către o expertiză independentă. Cheltuielile pentru efectuarea
expertizei suplimentare le suportă partea iniţiatoare.
La înaintarea cererii de compensare a pagubei,
asiguratul sau beneficiarul mărfii este obligat să confirme documental:
a) interesul său pentru bunurile
asigurate;
b) producerea cazului asigurat;
c) mărimea pretenţiilor sale
aferente pagubei.
Constatarea, evaluarea şi
stabilirea despãgubirii are loc, în mod specific, dar cu încadrarea în
coordonatele mecanismului asigurãrii de bunuri.
Constatarea pagubei are loc în
urma sesizãrii organelor de poliţie şi înştiinţãrii societãţii de asigurãri cu
privire la producerea pagubei asigurate.
La opţiunile de constatare participã:
-
inspectorul
de daune al societãţii de asigurare;
-
cãrãuşul;
-
organele
de poliţie;
-
asiguraţii
sau reprezentanţii lui;
-
martorii
(dupã caz).
Cu aceastã ocazie se
întocmeşte un proces verbal de constatare a pagubei. Evaluarea pagubei are loc în funcţie de cantitatea
bunurilor prejudiciate şi de preţurile de evaluare la data producerii
evenimentului asigurat.
Despăgubirea este, în principiu, cel mult egalã cu
paguba, cu condiţia să nu depăşeascã suma asiguratã. Plata despăgubirii se
efectuează în cadrul unui termen precizat în contractul de asigurare, în
principiu în termen de 30 de zile, în caz de furt sau de dispariţie a bunurilor,
de la data înştiinţării asupra cazului asigurat.
Dacă, ulterior, bunurile sunt
recuperate, atunci sumele plătite ca despăgubiri se restituie societăţii de
asigurări.
30. Asig CASCO (asig
facultative a mijlocului de transport)
Asigurarea CASCO
este cea mai frecvent utilizată în asigurările non-viaţă. Pe cît este de
uzuală, pe atît de puţin cunoscută în detaliu. Ea prezintă cea mai răspîndită
asigurare dintre toate categoriile de asigurări facultative.
În calitate de subiecţi
( contractanţi ) ai asigurăii CASCO pot fi considerate:
a)
persoanele fizice, care au atins virst a de 18 ani in
cazul asigurarii
automobilelor, şi
vîrsta de 16 ani – în cazul asigurării mijloacelor de transport moto;
b)
orice persoană juridică;
c)
persoane fizice şi juridice, care activează pe
teritoriul Republicii Moldova (ambasade, consulate, reprezentanţe,
corespondenţi, reprezentanţi ai organizaţiilor internaţionale, întreprinderi
mixte);
d)
persoanele fără cetăţănie, care locuiesc permanent în
Republica Moldova, atunci cînd:
-
autovehiculul este proprietatea lor;
-
autovehicolul este luat în arendă în baza contractului
de arendă;
-
dispun de o procură vizată notarial cu dreptul de a
deţine a utiliza sau a gira autovehicolul dat.
Validitatea
asigurarării încheiate cu:
a)
persoane fizice se extinde numai asupra asiguratului,
soţului (soţiei lui), sau persoanei care deţine din partea asiguratului o
procură vizată notarial, însă nu mai mult decît o persoană;
b)
persoane juridice se extinde pentru orice persoană,
care este angajată în serviciul asiguratului şi conduce autovehicolul cu
autorizarea în scris a acesuia.
În calitate de obiecte
ale asigurării se consideră autovehiculele pentru transporturi terestre care
pot fi grupate în următoarele tipuri:
Ø autovehicule
destinate transporturilor de persoane: autoturisme, autobuze, motociclete;
Ø autovehicule
destinate transporturilor de bunuri: autocamioane, autofurgoane, autocisterne;
Ø autovehicule
speciale:
Ø autovehicule pentru
gospodăria comunală (stropitori, măturători, gunoiere);
Ø autovehicule pentru
stingerea incendiilor;
Ø autosanitare;
Ø autocamioane,
autovehicule pentru explorări geologice, hidrotehnice;
Ø remorci care sunt
trase de un autovehicul dintre cele menţionate mai sus;
Ø tractoare;
Ø maşini şi mecanisme
agricole şi de construcţii autopropulsate (cu autotracţiune) combine, greidere.
Riscurile acoperite
prin asigurare
Riscurile supuse
asigurării sunt grupate în felul următor:
a)
avarieri sau distrugeri provocate de riscurile cu
caracter natural: trăsnet, furtună, uragan, cutremur de pămînt, inundaţie,
grindină, prăbuşire sau alunecare de teren, avalanşe de zăpadă, incendiu,
precum şi de efecte indirecte ale acestora.
b)
ciocniri, loviri sau izbiri cu alte vehicule sau cu
alte corpuri mobile sau imobile aflate în afara sau în interiorul
autovehoculului asigurat, căderi (în
prăpastie, în apă, din cauza ruperii podului), căderea pe autovehicul a unor
corpuri ca: copaci, blocuri de gheaţă, de zăpadă, bolovani, răsturnări.
c)
furtul autovehicolului, al unor părţi componente;
pagube de orice fel produse autovehiculului ca urmare a furtului sau a
tentativei de furt al autovehiculului, precum şi în urma acţiunilor premeditate
ale altor persoane.
Şoferul şi
pasagerul din autovehicul sînt asiguraţi pentru caz de deces sau vătămări
corporale în urma accidentului rutier sau în alte împrejurări legate de
exploatarea autovehicolului.
Asigurarea
pierderii aspectului comercial se încheie pentru cazurile de devalorizare a
calităţii autovehicolului comparativ cu starea nouă, ca urmare a survenirii
riscului asigurate prin contractul de bază.
Ultemele două sînt
stipulate de condiţiile speciale de asigurare.
Toate riscurile
descrise mai sus sînt prevăzute prin următoarele cinci variante de asigurare:
Varianta I. (CASCO deplin): Pentru toate
riscurile prevăzute la punctele a), b) şi c), inclusiv spargerea geamurilor,
cauzată de pietre zburate de subroţile altui autovehicol;
Varianta II. (CASCO parţial): Numai pentru
riscurile prevăzute la punctul b), cu exceptia spargerea geamurilor, cauzată de
pietre zburate de subroţile altui autovehicul;
Varianta III. (CASCO parţial): Pentru
riscurile prevăzute la punctele a) şi b), inclusiv spargerea geamurilor, în
urma acţiunelor directe sau indirecte ale riscurilor prevăzute la punctul a),
cu exceptia spargerea geamurilor, cauzată de pietre zburate de subroţile altui
autovehicul;
Varianta IV. (CASCO parţial): Pentru
riscurile prevăzute la punctul a) inclusiv spargerea geamurilor, în urma
acţiunelor directe sau indirecte ale riscurilor prevăzute la punctul a), cu
exceptia spargerea geamurilor, cauzată de pietre zburate de subroţile altui
autovehicul;
Varianta V. (asigurarea de tranzit): Se
aplică numai pentru persoane juridice, care practică vînzări de autovehicule în
calitate de dealeri ai uzinelor producătoare sau ai caselor de comerţ. Se
încheie pentru perioada de mînare a autovehiculelor de la 3 pînă la 30 de zile.
Evaluarea pagubei,
precum şi stabilirea despăgubirii se fac de către asigurator în baza
procesului-verbal de examinare şi constatare a pagubelor aduse autovehiculului
avariat.
În acest act se
indică persoana care a efectuat constatarea, care este avarierea, lista
defectelor constate care urmează a fi lichidate prin lucrări de reparaţie.
Pentru cazul urmărit acesta este doar parbrizul din faţă. Numai decît se indică
data examinării.
Cuantumul pagubei
este egal cu costul reparaţiei părţilor componente sau al pieselor avariate ori
cu costul înlocuirii acestora, inlcluzînd cheltuielile pentru materiale
aferente reparaţiilor necesare ca urmare a pagubelor produse. Acestea sunt la
preţurile şi tarifele practicate de către societatea de asigurare sau de către unităţile de specialitate din
Molodva. Se mai includ cheltuieli de transport al autovehiculului la atelierul
de reparţii, cheltuieliel făcute în vederea limitării pagubelor.
Dacă costul
reparaţiei inclusiv cheltuielile pentru materiale depăşesc valoarea nouă a
părţilor componente, se ia în consideraţie valoarea nouă a acestora. Se
consideră că a fost necesară revopsirea integrală a autovehiculului cînd
părţile avariate din cauze cuprnse în asigurare reprezintă cel puţun 50% din
suprafaţa totală exterioară a autovehiculului respectiv.
În caz de pierdere totală sau de furt
al autovehiculului, despăgubirea se acordă la nivelul sumei asigurate stabilite
prin contract. Autovehiculul deteriorat rămîne la dispoziţia asiguratorului în
baza unei cereri scrise din partea acestuia.
În poliţa de
asigurare retrasă de la sigurat va fi indicată data întocmirii dosarului de
daune.
Despăgubirea pentru
autovehiculul avariat se plăteşte de asigurător în timp de o lună după primirea
(prezentarea) tuturor documentelor necesare pentru decizia în cauză.
În caz de furt al
autovehiculului sau cînd asupra producerii evenimentului respectiv a fost
intentat un dosar penal, decizia de acordare sau de refuz în acordarea despăgubirii
este soluţionată timp de 15 zile.
31. Asig medicala obligatorie
Societate
este, la rîndul ei, interesată în prezervarea stării de sănătate, ca suport al
prelungirii duratei veiţii active şi al sporirii randamentului economic şi
social, motiv pentru care creşterea duratei de viaţă a cetăţenilor alături de
sporirea productivităţii muncii constituie repere ale oricărei strategii
naţionale în materie.
Principalele funcţii ale
asigurărilor publice de sănătate sînt:
a)
Stabilirea, colectarea
contribuţiilor şi controlul acestor operaţiuni
b) Administrarea eficientă a fondurilor colectate este asigurată, în primul
rînd, prin participarea principalilor actori sociali la conducerea instituţiilor
de profil.
c) Folosirea fondurilor
colectate exclusiv pentru domeniul pentru care au fost destinate presupune
finanţarea propriu-zisă a furnizorilor de servicii
medicale, inclusiv a celor de produse farmaceutice
Nu trebuie omis faptul
că în sistemul asigurărilor publice de sănătate se manifestă o gamă diversă de
interese a diferitor categorii sau grupuri sociale, dintre care sînt de
menţionat:
·
Interesul patronilor de a-şi
diminua, pe cît posibil, contribuţiile pentru asigurările medicale obligatorii;
·
Interesul angajaţilor în
aceeaşi privinţă, dublat însă de necesitatea de a beneficia de un pachet cît
mai consistent de servicii medicale;
·
Interesul furnizorilor de
servicii de a avea un volum de activitate cît mai ridicat, indiferent de
costurile aferente acesteia;
·
Interesul asiguratorilor
privaţi, aflaţi în concurenţă cu sistemul public în privinţa consumului de
resurse financiare pentru ocrotirea sănătăţii;
·
Interesele sindicatelor de a-şi
menţine influenţa asupra unor domenii de activitate economico-socială;
·
Interesul public general, de a
asigura o stare de sănătate cît mai bună pentru toţi membrii societăţii cu un
consum rezonabil de resaurse.
Putem, totuşi, evidenţia o serie
de avantaje ale sistemului asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală, cum
ar fi:
§ Gradul ridicat de acces
al populaţiei la actul medical;
§ Posibilitatea de valorificare
a aportului sectoruli privat;
§ O anumită transparenţă a
modului de utilizare a contribuţiilor colectate.
La acestea se adaugă, desigur, şi anumite limite sau dezavantaje, ce decurg
din:
§ gradul înalt de
fiscalizare a veniturilor populaţiei;
§ din costul ridicat de
administrare a sistemului;
§ existenţa unor
dificultăţi în realizarea procesului de control;
§ capacitatea uneori
limitată de acoperire la momentul oportun şi în condiţii de performanţă maximă
a tuturor serviciilor medicale solicitate.
Reforma
medico-sanitară autohtonă trebuie să asigure schimbări structurale fireşti, pe
seama valorilor culturale acceptate, dar nu pe „importul” altui sistem cu alte
slăbiciuni. Mai mult, trebuie menţionat faptul că schimbările structurale
fundamentale nu se pot realiza decît în perioadele de creştere economică.
32. Asig medicala facultative
Asigurarea
medicală facultativă are scopul de a asigura un nivel de protecţie prin
asigurare mai sporit, decît cel garantat de asigurarea medicală obligatorie.
Asigurarea
medicală facultativă poate fi atît colectivă, cît şi individuală. În cazul
asigurării individuale, asiguratorul încheie contractul de asigurare cu fiecare
client în mod individual, iar în cazul asigurării colective (de grup),
asiguratorul încheie contractul nu cu o persdoană aparte, ci cu reprezentanţii
colectivului de lucru (administraţia şi comitetul sindical). Asigurările
private de sănătate pot fi de tip :
v
Substituitiv;
v
Complementar;
v
Suplimentar.
Asigurarea privată de
sănătate acoperă următoarele servicii medicale efectuate în ambulatoriu, cum ar
fi:
·
Consultaţiile medicului
generalist;
·
Consultaţiile mediculi
specialist (pot fi acoperite numai anumite specialităţi sau orice specialitate
medicală, cu/fără trimitere de la alt medic);
·
Investigaţii medicale în vederea
diagnosticării;
·
Tratament medical.
Acoperirea costurilor de spitalizare:
ü
Componentă cazare;
ü
Consultaţii, investigaţii,
proceduri de tratament, intervenţii chirurgicale, medicamente şi consuamabile,
etc.
În
cadrul asigurărilor private de sănătate, asiguratorul poate recupera
asiguratului costul serviciilor medicale, iar în alt caz, asiguratorul achită
costul serviciilor medicale furnizoruli de servicii medicale.
33. Reasiguratori si
intermediary in aasigurare
34. Sistemul de distributie a
reasigurarilor
35. Negocieri precontractuale
36. Documentatia
precontractuala
37. Procesul de tranzactionare
a reasigurarii