Examen la specialitatea INFORMATICA APLICATA
1. Tehnologia informationala: caracteristica calitativa,
criteriile calitatii.
2. Bazele estimatiei solutiilor de proiect. Alegerea variantei optime.
3. Tehnologii informationale centralizate si descentralizate. Corelarea dintre nivelurile de centralizare si descentralizare.
4. Tehnologia neformularista. Esenta, starea si conditiile realizarii.
1. Reteaua de Transfer Date – echipamente si produse program destinat schimbului de date intre statiile unei retele; consta din reteaua magistrala de transfer date si reteaua de acces (de abonat). Reteaua magistrala destinata interconectarii mijloacelor de acces la RTDA; consta din noduri de comunicatie (routere) si canale de transfer date; deobicei are topologie plasa. Reteaua de acces conecteaza statiile sau retelele locale la reteaua magistrala; consta din canale de transfer date, uneori din concentratoare si comutatoare de date. Daca se conecteaza o retea locala, in cadrul acesteia se va folosi un ruter, topologie multiarbore.
2. Retea Locala - acopera aria cu raza pina la citiva km: una sau mai multe cladiri invecinate. Aria mica permite folosirea tehnologiilor simple si mai ieftine.
3. Asigurarea veridictatii transportului de date – datele se transmit prin canale in forma de semnale; canalele trec printr-un mediu; mediul poate influienta semnalele din canale; influientele se numesc perturbatii. Pot fi aditive (se suprapun semnalului) si multiplicative (modifica caracteristicile fizice ale canalului). Cauzele perturbatiilor: proiectare cu erori, contacte necalitative, descarcari electrice, infl canalelor vecine, nerespectarea conditiilor de exploatare.
4. Modelele arhitecturale de retea OSI ISO, TCP/IP. OSI este un model conceptual ce caracterizeaza si standardizeaza functiile interne a unui sistem de comunicare prin partitionarea lui in nivele abstracte, ‘76. 7 nivele, RTD opereaza cu primele 3, calculatorul cu toate 7.
5. Tehnologii de retea de arie larga – WAN – arie mai larga decat a unui oras. Tehnologii: TCP/IP, X.25, ISDN, Frame Relay, ATM, MPLS.
1. Notiunile Baza de Date, SGBD. Modelele logice de date: ierarhic, retea, relational. Etapele de proiectare a unei baze de date. Algebra relationala. Interogari in algebra relationala.
2. Componentele generale ale limbajului SQL: Definirea schemei bazei de date. Interogarea bazei de date. Definirea viziunilor si indecsilor. Crearea procedurilor stocate si declansatoare. Definirea accesului si permiselor la date.
3. Concepte fundamentale privind bazele de date, modele de reprezentare a datelor si sistemele de gestiune a bazelor de date. Arhitectura ANSI/X3/SPARC. Utilizatorii bazelor de date. Nivele de abstractie.
4. Modelul relational de date. Structura modelului. Constrangeri de integritate. Operatii.
5. Tipuri de date in limbajul SQL. Definirea schemei bazei de date. Reprezentarea constrangerilor de integritate.
6. Componenta DML a limbajului SQL. Operatiile de actualizare a bazei de date. Extragerea datelor din baza de date. Construirea interogarilor cu subinterogari.
7. Definirea drepturilor si permiselor de acces la baza de date in limbajul SQL. Construirea viziunilor.
8. Declansatoarele in SQL. Gestionarea accesului concurential la date. Prelucrarea tranzactiilor.
Scopul principal al realizarii TI: marirea eficacitatii productiei
cu utilizarea calculatoarelor. Principii
de elaborare a TI: caracterul deschis, distributiv, integrare, unificare,
personificare.
Estimare calitativa: nivel tehnico-stiintific (NTS)
caracterizeaza gradul de corespundere al TI principiilor conceptiei.
Pt a
analiza rezultatele estimatiei si a compara intre ele diferite sisteme e
necesar un criteriu numeric sau indice de eficacitate; criteriul de eficacitate
e functie de scop; e caracteristica gradului (calitatii) realizarii de catre
sistem a destinatiei lui principale. Vi -> max.
Pt cresterea
eficacitatii productiei la intreprinderi TI trebuie sa asigure: plenitudinea
functionala a TI; operativitatea; livrarea informatiei.
Gradul plenitudinii functionale a TI poate fi prezentat prin catul
impartirii suprafetei domeniului a prelucrarii automatizate a informatiei la
suprafata domeniului prelucrarii informatiei necesare: V1=Qr1/Qn;
V1=F(R1)/F(R), F(R1) – functia componentei reale a elementelor TI; F(R) –
idele. Argumentele functiei F sunt indicii de importanta a elementelor TI,
contururilor functionale, a etapelor sistemului de productie si dirijare.
Gradul de operativitate – gradul de oportunitatea
prelucrarii informatiei, livrare a informatiei la timp, probabilitatea nedepasirii
marimii date a timpului de catre cea reala valoare a lui. V2 = P ( [ t0,tk ]d
<= [ t0,tk ]z ); []d – timpul real de la momentul terminarii pregatirii pt
prelucrarea informatiei pana la generarea documentelor rezultative; []z –
timpul necesar.
Grad de livrare a informatiei – V3=P(t0,qg<=t0,q3),
aceleasi idei ca si la operativitate.
2. Bazele estimatiei solutiilor de proiect. Alegerea variantei optime.
Estimarea complexa a deciziilor de proiect ale PTI poate fi
realizata la doua niveluri: nivel macro si nivel micro. Macro - determinarea parametrilor cantitativi si calitativi din
punctele de vedere a specialistilor in dirijare si a specialistilor care
exploateaza sistemul. Criterii de estimare ale specialistilor
sistemului de dirijare: gradul de
schimbare si reglementare a fluxurilor informationale, a tehnologiei operationale,
a specificului muncii la efectuarea operatiilor, marimea accelerarii prelucrarii
informatiei, concordanta sistemului cu particularitatile obiectului, productivitatea,
nivelul calitatii, exactitatii si securitatii indicilor rezultativi pt
ridicarea eficacitatii proceselor de dirijare, flexibilitatea, posibilitatea
dezvoltarii sistemului. Criterii de
estimare ale specialistilor care exploateaza: simplitatea, numar minim de
specialisti necesari pt exploatare, caracteristici tehnice in realizarea
dialogului, metode de control a informatiei de intrare si iesire, instruirea
rapida. Micro – analiza sistemului de
pe pozitiile proiectantilor. Criterii:
mijloacelor lingvistice folosite la intrarea in sistem, algoritmi si
instrumente de programare, metode de proiectare.
Pt alegerea
celei mai eficace variante e necesara stabilirea criteriului eficientei
economice, elaborarea variantelor de scheme si calcularea cheltuielilor pt
fiecare din variante. La formularea criteriului se ia in cont cerintele
utilizatorilor. Criterii pt
caracterizarea multilaterala a variantei: minimum de cheltuieli de munca,
valorice, maximum exactitate, oportunitatea furnizarii informatiei. Se procedeaza astfel: cel mai important
criteriu devine criteriul de baza, celelalte devin restrictii care trebuie
respectate.
3. Tehnologii informationale centralizate si descentralizate. Corelarea dintre nivelurile de centralizare si descentralizare.
In primele
etape ale informatizarii cea mai raspandita forma de prelucrare a informatiei a
fost prelucrarea ei centralizata din
cauza cerintelor rigide de exploatare. TI centralizate acumulau informatii din
documente primare de la periferii si le prelucrau centralizat, rezultatele erau
trimise utilizatorilor. Operatiile etapei de baza sunt efectuate centralizat,
existenta sistemului de comanda centralizat. In prezent in conditiile cand tehnica
nu cere conditii speciale de exploatare, exista factori care conditioneaza
necesitatea centralizarii.
Un sistem descentralizat este bazat pe
descentralizarea operatiilor etapelor primare, pregatitoare si de baza. La fiecare loc de lucru informatia poate fi colectata,
inregistrata si procesata in conformitate cu necesitatile utilizatorului
final. Comunicarea dintre utilizatori e
realizate prin canalele de legatura. Cauzele descentralizarii: tehnica,
transport de date dezvoltat, economia de piata, accesul la tehnica.
In descentralizate utilizatorul colecteaza informatii din diferite
surse centralizand procesarea lor. Pt realizarea principiilor de abordare
sistemica si sistem integral trebuie pastrat un nivel anumit de
centralizare a unor informatii pt a fi prelucrate impreuna la rezolvarea
problemelor la nivel de conducere. In practica nu poate fi realizat un sistem
pur centralizat sau descentralizat. El intotdeauna o sa posede si elemente de
centralizare si de descentralizare a unor operatii. De fapt utilizam sisteme mixte. Problema e alegerea corelarii dintre nivelul
de centralizare si cel de descentralizare a operatiilor de stocare si procesare.
Descentralizarea proceselor duce la complicarea caracteristicilor ce tin de
securitatea, redundanta informatiei care se mareste, integritatea sistemului
informatic. Deci, e necesar de pastrat un nivel de centralizare.
4. Tehnologia neformularista. Esenta, starea si conditiile realizarii.
Principiul tehnologiilor informatice neformulariste – tendinta de a
reduce sau exclude utilizarea hirtiei ca suport informational. Piedici: nivelului redus de automatizare
a procesului de prelucrare a informatiei textuale, de dezvoltare a retelelor
informationale locale, globale, de informatizare a societatii. Probleme de rezolvat: elaborarea
metodelor de identificare a informatiei textuale in limbajul natural (indexare)
– informatii sonore, vizuale; crearea sistemelor de colectare si transmitere a
informatiei – retele. Etape: introducere manuala, fax-modem, scaner, voce.
1. Reteaua de Transfer Date – echipamente si produse program destinat schimbului de date intre statiile unei retele; consta din reteaua magistrala de transfer date si reteaua de acces (de abonat). Reteaua magistrala destinata interconectarii mijloacelor de acces la RTDA; consta din noduri de comunicatie (routere) si canale de transfer date; deobicei are topologie plasa. Reteaua de acces conecteaza statiile sau retelele locale la reteaua magistrala; consta din canale de transfer date, uneori din concentratoare si comutatoare de date. Daca se conecteaza o retea locala, in cadrul acesteia se va folosi un ruter, topologie multiarbore.
2. Retea Locala - acopera aria cu raza pina la citiva km: una sau mai multe cladiri invecinate. Aria mica permite folosirea tehnologiilor simple si mai ieftine.
73 – 10-20 Mbps; cablu coax, fire tors, fibra optica; Ethernet,
Arcnet, Token Ring.
85 – 100 Mbps; fire torst, fibra optica, cablu coax;
FDDI, Fast Ethernet.
93 – 200 Mbps – 4 Gbps; fibra optica, fire tors, cablu
coax; Fibre Channel, Gigabit Ethernet, Token Ring.
02 – 10-40 Gbps; fibra optica, fire tors, cablu coax;
10Fibre Channel, 10Gigabit Ethernet.
10 – 100 Gbps; fibra optica; 100Gigabit Ethernet.
In zilele noastre cel mai des pentru construirea
retelei locale se foloseste Ethernet cu fire torsadate si Wifi.
Topologii: stea, inel, arbore cu
concentratoare, magistrala, inel dublu si, mai rar, plasa.
Componente de
baza ale retelelor locale: statii, placi
de retea in cadru statiilor, medii de transmisie, terminatoare, repetoare,
punti, ruter, porti.
Retelele locale simple in general
constau din unu sau mai multe comutatoarea (switch). Un comutator poate fi
conectat la un ruter sau, modem pentru accesul la internet.
3. Asigurarea veridictatii transportului de date – datele se transmit prin canale in forma de semnale; canalele trec printr-un mediu; mediul poate influienta semnalele din canale; influientele se numesc perturbatii. Pot fi aditive (se suprapun semnalului) si multiplicative (modifica caracteristicile fizice ale canalului). Cauzele perturbatiilor: proiectare cu erori, contacte necalitative, descarcari electrice, infl canalelor vecine, nerespectarea conditiilor de exploatare.
Caracterizarea cantitativa a veridicitatii: Veridicitatea
transmisiei – capacitatea sistemului de a transmite date fara erori. Cel mai
des element de date folosit este bitul.
Probabilitatea erorii la element de date Pe = lim (n->inf) ne/n,
ne – nr de elemente receptionate eronat, n – nr total de elemente transmise.
BER – bit error rate – indicator normat: vocale analogice comutate
2*10^(-3); vocale analogice dedicate 5*10^(-4); optica in ’70 10^(-8); mediu de
transmisie giga ethernet 10^(-11).
Volumul semnalului V
= latime banda ∆F * putere semnal Ps *
durata transmisiei T. Asupra ∆F, Ps nu putem influienta fiind definite de modem
si limitate de canal, insa T poate creste, dar nu e recomandabil.
Metode de imbunatatire
a semnalului: Fara legatura inversa
se refera transmiterea repetata a
pachetului de date, transmiterea aceluiasi pachet prin mai multe canale paralele cu aplicarea unei metode
majoritare la destinatie si codificarea redundanta: pierdere de timp, resurse.
Mai eficiente e metoda cu legatura
inversa care presupun posibilitatea transmiterii datelor in ambele directii, existenta informatiei
de serviciu (de decizie, informationala, hibrida): se calculeaza suma de
control si se verifica cu ajutorul codului CRC16
sau CRC32. Puterea codului (cati biti eronati identifica): 100% - de pana la 15
biti eronati in pachet.
4. Modelele arhitecturale de retea OSI ISO, TCP/IP. OSI este un model conceptual ce caracterizeaza si standardizeaza functiile interne a unui sistem de comunicare prin partitionarea lui in nivele abstracte, ‘76. 7 nivele, RTD opereaza cu primele 3, calculatorul cu toate 7.
TCP/IP este un model de retea si un grup
de protocoale de comunicare folosit pentru Internet si alte retele similare,
’74, 4 nivele.
Nivele OSI
|
Unitate de date
|
Functii
|
Nivele TCP / IP
|
Protocoale
|
|
Superior
|
7 aplicatie
|
Date
|
Interactiunea cu aplicatiile
|
4 Aplicatie
|
HTTP, FTP, SMTP,
|
6 Prezentare
|
Prezentarea datelor, criptare,
decriptare, transformarea datelor dependente de masina in date independente
|
||||
5 Sesiune
|
Stabilirea si desfiintarea sesiunii cu
statia
|
||||
4 Transport
|
Segmente
|
Transportarea pachetelor, segmentarea mesajelor la sursa si asamblarea
lor la destinatar
|
3 Transport
|
TCP, UDP
|
|
Inferior
|
3 Retea
|
Pachet / Datagrama
|
Adresarea, rutarea datagramelor
|
2 Internet
|
IP, ARP, ICMP
|
2 Legatura de date
|
Bit / Frame
|
Transmite fara erori a datelor catre
nodul adiacent
|
1 Legatura
|
Ethernet, Token Ring, FDDI, PPP, OSPF
|
|
1 Fizic
|
Bit
|
Transmite fara modificari sirul de biti
in canal
|
5. Tehnologii de retea de arie larga – WAN – arie mai larga decat a unui oras. Tehnologii: TCP/IP, X.25, ISDN, Frame Relay, ATM, MPLS.
TCP/IP – ’74, tehnologia internetului,
flexibila (caderea unui nod sau canal nu afecteaza reteaua), fiabila (IP e un
protocol datagrama adica fiecare pachet se transmite independent de altele),
cea mai raspandita, nesigura (nu se cunoaste ce s-a intimplat cu pachetul in
cazul in care nu a ajuns).
X.25 – ’78, tehnologie orientate pe
folosirea canalelor existente ale sistemelor telefonice; tehnologie calitativa,
canale de calitate joasa din aceasta cauza include mecanisme puternice de
asigurare a veridicitatii transmisiei; viteza joasa; des folosita in sistemul
bancar la terminalele pos si bancomate.
ISDN – ’88, prima si ultima retea cu
comutare de canale; foloseste canale B si D numerice: B (comutare de pachete)
64kbps pentru voce si date, D (comutare de canale) 16, 64kbps pentru informatie
de serviciu; Folosite in trunchi: 2B+D (Basic Rate Interface), 30B+D (Primary
Rate Interface), 23B+D (USA, Japonia). Fiabila, calitativa, scumpa din cauza
comutarii de canale, 12Mbps.
Frame Relay – ’89, tehnologie cu
comutare de pachete pentru canale D de la ISDN cu circuite virtuale: detecteaza
pachete eronate si le arunca fara sa comunice despre asta; tehnologie simpla,
ieftina, folosita in retele de acces, mai rar in cele magistrale; 45Mbps.
ATM – ’93, mod de transfer asincron,
viteza inalta, transfera orice tip de informatii: voce, video; robusta,
calitativa, dar putin flexibila pentru ca e cu circuite virtuale; 155Mbps,
622Mbps, 2,5Gbps, 10Gbps.
MPLS – ’99, comutarea prin etichete; imbina
flexibilitatea IP, calitatea ATM, se foloseste in retele magistrale. In MD 2007
la Moldtelecom.
1. Notiunile Baza de Date, SGBD. Modelele logice de date: ierarhic, retea, relational. Etapele de proiectare a unei baze de date. Algebra relationala. Interogari in algebra relationala.
Baza de Date – este o colectie organizata de
date. Datele
sunt organizate in modele relevante aspectelor realitatii astfel incat sa ofere
informatii proceselor care o necesita. SGBD
– sistem de gestiune a bazei de date – este un produs program ce
interactioneaza cu utilizatorul, alte aplicatii, baza de date creat special
pentru a inregistra si analiza date. SGBD este un soft ce are ca scop
definirea, crearea, interogarea, actualizarea si gesiunea bazelor de date.
Schema si
subschema bazei de date sunt modelele
logice ale bazei de date, care au asociate principii generale pentru
gestionarea, definirea datelor, manipularea şi asigurarea integrităţii datelor.
ierarhice – legăturile dintre date
sunt ordonate unic, accesul se face numai prin vârful ierarhiei, un subordonat
nu poate avea decât un singur superior direct şi nu se poate ajunge la el decât
pe o singură cale; reţea – datele
sunt reprezentate ca într-o mulţime de ierarhii, în care un membru al ei poate
avea oricâţi superiori, iar la un subordonat se poate ajunge pe mai multe căi; relaţionale – structura de bază a
datelor este aceea de relaţie – tabel, limbajul SQL este specializat în comenzi
de manipulare la nivel de tabel.
Proiectarea unei baze de date constă din etapele: analiza sistemului
sau a domeniului economic pentru care se realizeaza BD; proiectarea structurii
(conceptuala, logica, fizica); incarcarea datelor; exploatarea si intretinerea.
Algebra relationala e conceputa ca un limbaj
abstract de formulare a cererilor sau ca o colecie de operatii pe relatii având
drept operanzi una sau mai multe relatii si producând ca rezultat alta relatie.
Operatii: reuniune, diferenta, produs
cartezian, proiectia, selectia, jonctiunea, intersectia, diviziunea.
2. Componentele generale ale limbajului SQL: Definirea schemei bazei de date. Interogarea bazei de date. Definirea viziunilor si indecsilor. Crearea procedurilor stocate si declansatoare. Definirea accesului si permiselor la date.
DDL (definition) – CREATE, ALTER, DROP. DML (manipulation) – SELECT, INSERT, UPDATE, DELETE; DCL (control) – GRANT, REVOKE; Transition Control – COMMIT, ROLLBACK,
SAVEPOINT.
Schema –
colectie de obiecte precum tabele, viziuni; apartine unui utilizator si are un
nume ce coincide cu numele utilizatorului respectiv.
CREATE SCHEMA schemaname [ AUTHORIZATION username ] [
schema_element [ ... ] ]
CREATE DATABASE dbname;
CREATE TABLE table_name
(
column_name1 data_type(size),
column_name2 data_type(size),
....
);
(
column_name1 data_type(size),
column_name2 data_type(size),
....
);
SELECT – selectarea, vizualizarea datelor din tabelele bazei de
date, afisarea se poate face dupa anumite criteria si conditii. Operatii ale
algebrei relationale realizate cu SELECT: proiectia (coloane), selectia
(linii), jonctiunea (asocierea datelor sotcate-n tabele diferite prin
specificarea legaturii dintre ele).
SELECT coloane FROM tabel;
Viziunile dinamice sunt tabele virtuale:
CREATE VIEW AS ;
Indecsi – fisiere aditionale folosite pentru accelerarea
accesului la date; permite SGBD sa gaseasca datele in tabel fara sa-l scaneze;
e o lista de valori cu locatiile de stocare a liniilor in tabel spre care
indica fiecare valoare. Se creeaza cand: Coloana este frecvent utilizată în
clauzele
WHERE sau în joncţiuni, conţine nenumărate valori distincte, conţine multe
valori NULL, tabelul are multe linii dar interogările deobicei returnează
puţine tupluri.
CREATE [UNIQUE] INDEX
nume_index
ON nume_tabel (nume_atr1, nume_atr2,...)
Opţiunea
UNIQUE interzice ca două linii să aibă aceiaşi valoare pentru atributele
indexate.
Procedura stocata – un bloc de instructiuni SQL
compilat si stocat in baza de date ca un obiect al schemei; accepta parametri
de intrare, revine cu valori multiple ca parametri de iesire; poate returna
valoarea de stare a procedurii pentru a indica succesul sau esecul si cauza
lui.
CREATE [OR REPLACE] PROCEDURE nume_procedura
[param1 [mod] tipdate1, [mod] – IN (implicit), OUT sau IN
OUT
param2[mod] tipdate2,…]
IS|AS [declaratie_variabile_locale;…]
BEGIN
--actiune;
END[nume_procedura];
Declansator – procedura care e executata in mod implicit cand asupra
tabelului asociat este lansata o comanda UPDATE, INSERT, DELETE, CREATE, ALTER sau
altele; pot extinde logica de verificare a constrangerilor de integritate,
valorilor implicite si regulilor.
CREATE [OR REPLACE] TRIGGER nume
[temporalitatea evenimentului] (BEFORE / AFTER Operaţie
(INSERT, DELETE sau UPDATE) ON tabel)
[granularitatea evenimentului] (FOR EACH ROW / STATEMENT)
[WHEN condiţie] (OLD / NEW.nume_atr)
BEGIN
corpul declanşatorului
END;
Exemplu:
CREATE TRIGGER Exemplu-tuplu
AFTER DELETE OF codul ON tabel1
FOR EACH ROW
WHEN ((OLD.nume=’petru’) OR (OLD.varsta > 35))
BEGIN
DELETE FROM tabel2 WHERE
tabel2.cod=:OLD.cod;
END Exemplu-tuplu;
Controlul Accesului: Se bazează pe conceptul de
drept de acces sau privilegii asupra obiectelor şi mecanizmelor pentru
acordarea privilegiilor. Creatorul unui obiect obţine automat toate drepturile
asupra acestuia. SGBD duce evidenţa cui i se oferă şi cine pierde privilegiile.
Privilegii asupra relaţiilor: select, insert, delete, update, references;
asupra schemei: index, resources, alteration, drop.
Utilizatori BD au privilegii si roluri. GRANT pentru a acorda
privilegii. GRANT privilegiu TO user; CREATE USER numeuser IDENTIFIED
BY parola; REVOKE privilegiu ON obiect FROM user; CREATE ROLE rol; GRANT create table TO rol; GRANT rol TO user;
3. Concepte fundamentale privind bazele de date, modele de reprezentare a datelor si sistemele de gestiune a bazelor de date. Arhitectura ANSI/X3/SPARC. Utilizatorii bazelor de date. Nivele de abstractie.
Date – fapte observate si masurate din viata reala; obiectiv. Informatia – rezultatul interpretarii
datelor; subiectiv. Pentru ca datele sa fie utile trebuie culese, memorate,
organizate, regasite, prelucrate. Aceasta activitate e legata de baze de date.
Centralizarea datelor in BD reduce redundanta, evita inconsistenta datelor,
partajeaza datele la mai multi useri, are restrictii de securitate, are
proceduri de validare.
SGBD – program care stabileste
interfata dintre datele stocate si programele aplicatii, interogarile
formulate. Caracteristici:
interactiunea cu SO, mentinerea integritatii, asigurarea securitatii, backup,
controlul concurentei, interactiune cu BD, independenta datelor. Utilizator – orice persoana responsabila
de proiectarea si actualizarea BD. Clasificare:
admin (definirea schemei, structurii, metode de acces, permise, privilegii,
constrangeri de integritate), dev, special user (SQL), usual user. Arhitectura ANSI/X3/SPARC este pe 3
nivele abstracte: intern (fizic), logic (coneptual), extern (viziunea user).
Aceste nivele sunt descrieri diferite ale aceleiasi colectii de date care se
afla doar in nivelul intern. Intern –
pt proiectanti de sistem, specifica mod de reprezentare a datelor pe suportul
fizic, modul in care SGBD si SO percep datele. Logic – pt proiectanti si programatori BD, reprezentarea unica si
abstracta a datelor pt toti userii, descrie ce date sunt stocate, ascoierile
dintre ele. Extern – useri, subschema
logica a BD, descrierea datelor care sunt folosite de un grup de useri.
Functionare: interogarea e analizata sintactic conform gramaticii limbajului si
semantic (obiectele sa fie cunoscute de schema externa); cererea se traduce
pentru nivelul logic adica referintele la obiectele schemei externe devin
referinte la obiectele schemei logice cu ajutorul regulilor de mapare stabilite
la definirea schemei externe; la nivelul logic se controleaza
confidentialitatea, concurenta, se decupeaza cererea in subcereri care-s
transmise la nivel intern,sau cererea e pusa in asteptare sau refuzata; la
nivel intern subcererea e tradusa in cereri fizice, SGBD face acces fizic la
date. Datele extrase la interogare trec in stratul logic apoi se reorganizeaza
potrivit schemei externe.
4. Modelul relational de date. Structura modelului. Constrangeri de integritate. Operatii.
Modelul relational de date – datele sunt pastrate in tabele
cu linii de aceeasi structura. Linia este un obiect din lumea inconjuratoare.
Linia e formata din mai multe date structurate in elemente numite atribute (coloana). Toate atributele impreuna formeaza domeniul de interes. Domeniul
unui atribut este multimea de valori de acelasi tip pe care le poate lua
atributul. Tuplul – linia din tabel
corespunde inregistrarii din fisiere. Multimea universala de atribute formeaza schema universala. Submultimea de
atribute e o schema. Tabel – relatie
– multime finita de tupluri. Gradul
unei relatii este numarul de atribute din care e constituita schema. Cardinalitatea – nr de tupluri.
Constrangerile de integritate definesc cerinte pe care trebuie
sa le satisfaca datele pentru a putea fi considerate corecte, coerente in
raport cu lumea reala pe care o reflecta. Structurale:
unicitatea si minimalitatea cheii, referentiala (cheie externa), entitatii
(cheia nu poate fi null), dependente intre atribute (functionale, multivaloare,
jonctiune). Comportament: al
domeniului (valoarea atributului), tuplului (2 sau mai multe atribute),
relatiei (valorile atributelor din mai multe tupluri), bazei de date (valori
din mai multe relatii). 5 tipuri constrangeri SQL: not null, unique (null
acceptat, nu-s duplicate), primary key (campuri ce indentifica inregistrarile
unui tabel, o cheie, not null), foreign key (cheie primara a altui tabel),
check (limitarea valorilor care le poate avea un camp). Operatii: reuniune, diferenta, produs cartezian, proiectia,
selectia, jonctiunea, intersectia, diviziunea.
5. Tipuri de date in limbajul SQL. Definirea schemei bazei de date. Reprezentarea constrangerilor de integritate.
Numerice:
exacte (intregi: integer, smallint, tinyint; zecimale: numeric, decimal), aprox
(real, duble precision); siruri de caractere (char, varchar), siruri de biti
(bit, varbit), temporale (date, time, timestamp).
CREATE SCHEMA schemaname [ AUTHORIZATION username ] [
schema_element [ ... ] ]
CREATE DATABASE dbname;
CREATE TABLE table_name (column_name1 data_type(size),column_name2
data_type(size),....);
Valori
necunoscute: Un atribut poate admite (sau nu) valori necunoscute. Se specifică folosind clauza (NOT)
NULL. Cheie
primară: garantează unicitatea şi minimalitatea şi obligă mulţimea de atribute
să fie cheie primară. Pentru aceasta se utilizează clauza PRIMARY KEY. Integritatea
referenţială: Garantează existenţa cheii externe. Se utilizează clauzele REFERENCES şi FOREIGN
KEY. Cheie secundară: garantează unicitatea atributelor astfel declarate. Se
utilizează clauza UNIQUE. Şi obligatoriu trebuie adiţional specificat NOT NULL.
Constrângeri CHECK comportamentale: Implică condiţii ce trebuie să le satisfacă
valorile atributelor obiectelor implicate. Sintaxa: CHECK (condiţie). Formulate
la nivelul coloanei: NOT NULL, cheie primară, cheie unică, cheie externă,
CHECK. Formulate la nivelul tabelei (după definirea ultimei coloane): cheie
primară, cheie unică, cheie externă, CHECK.
CONSTRAINT
nume_restrictie NOT NULL;
CONSTRAINT
nume_restrictie UNIQUE (nume_coloana1 [,nume_coloana1 …]);
CONSTRAINT
nume_restrictie PRIMARY KEY (nume_coloana1 [,nume_coloana1 …]);
CONSTRAINT
nume_restrictie FOREIGN KEY (nume_colana1[,nume_coloana2 …]) REFERENCES
nume_tabel_parinte
(nume_coloana3 [,nume_coloana4…])
[ON DELETE
CASCADE|SET NULL];
CONSTRAINT
nume_restrictie CHECK (expr_logica);
6. Componenta DML a limbajului SQL. Operatiile de actualizare a bazei de date. Extragerea datelor din baza de date. Construirea interogarilor cu subinterogari.
Data
manipulation language: insert, update, delete, select.
INSERT INTO table_name (column1,column2,column3,...) VALUES (value1,value2,value3,...);
UPDATE table_name SET column1=value1,column2=value2,...
WHERE some_column=some_value;
DELETE FROM table_name WHERE some_column=some_value;
SELECT
[DISTINCT |
ALL]
FROM
[WHERE
]
[ORDER BY
]
[GROUP BY
]
[HAVING
]
Subinterogări
pot fi utilizate în diverse locuri, inclusiv în clauzele FROM sau WHERE. La
cele cu where se foloses cuvintele IN, ALL, ANY (cel putin cu un tuplu din
inter), EXISTS (rezult subinterogarii nu e vid), UNION, INTERSECT, EXCEPT
7. Definirea drepturilor si permiselor de acces la baza de date in limbajul SQL. Construirea viziunilor.
Controlul Accesului: Se bazează pe conceptul de
drept de acces sau privilegii asupra obiectelor şi mecanizmelor pentru
acordarea privilegiilor. Creatorul unui obiect obţine automat toate drepturile
asupra acestuia. SGBD duce evidenţa cui i se oferă şi cine pierde privilegiile.
Privilegii asupra relaţiilor: select, insert, delete, update, references;
asupra schemei: index, resources, alteration, drop.
Utilizatori BD au privilegii si roluri. GRANT pentru a acorda
privilegii. GRANT privilegiu TO user; CREATE USER numeuser IDENTIFIED
BY parola; REVOKE privilegiu ON obiect FROM user; CREATE ROLE rol; GRANT create table TO rol; GRANT rol TO user;
CREATE VIEW
AS ;
DROP VIEW
;
Avantaje: Asigură confidenţialitatea şi securitatea datelor. Nu toţi
utilizatorii pot vedea sau cunoaşte toată schema bazei de date. Pot exista date
ascunse de unii utilizatori, unele cunoştinţe pot fi limitate în
conformitate
cu datele relevante fiecărui utilizator. Omogenizarea accesului la baza de
date. Simplificarea interfeţei cu utilizatorii. Facilitarea documentării
aplicaţiilor. Permite limitarea eventualelor operaţii (cereri) ce pot avea loc asupra datelor. Permite
atribuirea unui nume simplu prin care vom putea accesa o operaţie complexă sau
o cerere formulată apriori. Favorizează independenţa logică a datelor. Structura
bazei de date poate fi schimbată fără a afecta esenţial aplicaţiile. Dezavantaje: Necesită timp pentru
recrearea viziunilor de fiecare dată cand e apelată. Poate sa nu poate fi
direct modificabilă. Unele dezavantaje pot apărea pe parcursul viziunilor
materializate care fizic se păstrează pe disc şi trebuie restabilite în anumite
intervale de timp.
8. Declansatoarele in SQL. Gestionarea accesului concurential la date. Prelucrarea tranzactiilor.
Declansator – procedura care e executata in mod implicit cand asupra
tabelului asociat este lansata o comanda UPDATE, INSERT, DELETE, CREATE, ALTER
sau altele; pot extinde logica de verificare a constrangerilor de integritate,
valorilor implicite si regulilor.
CREATE [OR REPLACE] TRIGGER nume
[temporalitatea evenimentului] (BEFORE / AFTER Operaţie
(INSERT, DELETE sau UPDATE) ON tabel)
[granularitatea evenimentului] (FOR EACH ROW / STATEMENT)
[WHEN condiţie] (OLD / NEW.nume_atr)
BEGIN
corpul declanşatorului
END;
Exemplu:
CREATE TRIGGER Exemplu-tuplu
AFTER DELETE OF codul ON tabel1
FOR EACH ROW
WHEN ((OLD.nume=’petru’) OR (OLD.varsta > 35))
BEGIN
DELETE FROM tabel2 WHERE
tabel2.cod=:OLD.cod;
END Exemplu-tuplu;
Fiecare utilizator poate formula cereri calculatorului central oricand, iar calculatorul central va trebui sa raspunda in timp accepatabil. Multe persoane pot lucra concomitent, e posibil ca calculatorul saprimeasca cereri de acces la date formulate simultan, adica este cazul unui acces concurent. Pentru a oferi senzatia ca fiecare utilizator este tratat la timp se foloseste regimul de timp partajat cand orice minut al timpului se divizeaza in parti egale foarte mici oferite pe rand fiecarui user. Conceptul de tranzactie – multime de operatii asupra datelor care e tratata ca o operatie unica; foloseste copiile inregistrarilor, originalul ramanand intact pana la sfarsirea tranzactiei. Tranzactia trebuie sa fie finalizata inainte ca alta sa inceapa. Tranzactiile nefinalizate sunt anulate automat. Proprietati: atomicitate (toate operatiile sa fie realizate sau niciuna); consistenta (modificarea datelor conform constangerilor); izolarea (in timp ce o tranzactie actualizeaza date partajate, datele pot fi inconsistente si nu trebuie puse la dispozitia altor tranzactii); durabilitate (modificarile realizate de o tranzactie validata sunt conservate). Tranzactia termina cu COMMIT, se anuleaza cu ROLLBACK. Dupa COMMIT modificarile devin validepentru celelalte tranzactii. Puncte de salvare – puncte de control – posibilitatea de anulare a modificarilor efectuate de la un savepoint: SAVEPOINT nume; ROLLBACK nume;
1. SIF - ansamblul datelor, informaţiilor, fluxurilor şi circuitelor informaţionale, procedurilor şi mijloacelor de tratare a informaţiilor menite să contribuie la stabilirea şi realizarea obiectivelor unităţii. SI este un ansamblu structurat de elemente interconectate funcţional pentru automatizarea procesului de obţinere a informaţiilor şi pentru fundamentarea deciziilor. SI este parte componentă a SIF şi are ca obiect de activitate, procesul de culegere, verificare, transmitere, stocare şi prelucrare automată a datelor.
2. Criterii, categorii SI: structura economiei nationale: macro (SI pt conducerea unor ramuri a economiei, unor activitati in economie, functionale, teritoriale), micro (SI pt conducerea proceselor tehnologice, activitatilor economice); mod de organizare a datelor (fisiere, fisiere SGBD, BD cu SGBD, BD sau fisiere distribuite); grad de interconectare (aplicatii independente care comunica direct sau indirect, comune); grad de distribuire (centralizate cu / fara teleprelucrare, cu distributie speciala sau totala); tehnologie de prelucrare (culegerea si validarea datelor, administrarea datelor, exploatare si obtinere a rezultatelor).
3. Structura generala: Componenete generale: intrari (din tranzactii externe, interne reprezintă datele obţinute în rezultatul unor prelucrări automate, desfăşurate în cadrul SI care conduc la modificări structurale în cadrul colecţiilor de date), prelucrari (crearea, actualizarea, exploatarea, reorganizarea, salvarea, restaurarea BD), iesiri (rapoarte, indicatori sintetici – redau starea fenomenelor şi proceselor economice, inclusiv rezultatele activităţii economico-financiare, grafice - dinamica indicatorilor sintetici şi analitici, iesiri pentru alte sisteme).
4. Aspect organizatoric: infoware, hardware, software, baza stiintifico-metodologica, humanware, orgware. Prin baza informaţională se subînţelege atât datele de intrare supuse prelucrării, cât şi fluxurile informaţionale, sistemele şi nomenclatoarele de coduri. Baza tehnică (hardware) este constituită din echipamentele de culegere, transmitere, stocare, prelucrare şi prezentare a rezultatelor. Sistemul de programe (software) include totalitatea programelor care asigură buna funcţionare a sistemului informatic şi presupune atât soft-ul de bază (sistemele de operare, sistemele de gestiune a datelor), cât şi soft-ul aplicativ (programe utilizator). Baza ştiinţifico-metodologică este constituită din metodologii, metode şi tehnici de realizare a sistemelor informatice, algoritmi, modele matematice ale proceselor şi fenomenelor economice. Resursele umane reprezintă atât personalul de specialitate (analişti, proiectanţi, programatori, ingineri de sistem, operatori etc.), cât şi beneficiarii sistemului, adică reprezentanţii conducerii unităţii beneficiare şi reprezentanţii compartimentelor funcţionale incluse în aria de cuprindere a viitorului sistem. Cadrul organizatoric este cel specificat în regulamentul de organizare şi funcţionare al unităţii în care funcţionează sistemul informatic.
5. Aspect functional: producere, cercetare si dezvoltare, financiar contabil, marketing, personal.
6. Obiectiv General: constituie asigurarea selectivă şi în timp util a tuturor nivelurilor de conducere cu informaţii necesare şi reale pentru fundamentarea şi elaborarea operativă a deciziilor cu privire la desfăşurarea cât mai eficientă a întregii activităţi din USE. Manageriale, se determină în funcţie de aspectele globale de conducere şi afectează activităţile de bază din cadrul unităţilor economice (aprovizionare, producţie, desfacere etc.) cum ar fi: sporirea gradului de încărcare a capacităţilor existente şi reducerea duratei ciclului de fabricaţie; sporirea volumului producţiei; reducerea consumurilor specifice de materii prime şi materiale; sporirea productivităţii muncii; sporirea profitului şi a rentabilităţii etc. Funcţionale - se determină în conformitate cu anumite funcţii privind problema abordată. De exemplu, pentru un sistem realizat pentru activitatea de marketing, acestea pot fi: studierea caracteristicilor tehnico-economice, inclusiv a tehnicilor de comercializare a produselor concurente, furnizate de alte unităţi comerciale din ţară sau străinătate; studierea caracteristicilor specifice ale pieţelor de desfacere în vederea realizării relaţiilor valutar-financiare şi de distribuire a produselor proprii; primirea şi centralizarea comenzilor de la clienţi; livrarea către clienţii interni şi externi a producţiei contractate; urmărirea ritmicităţii livrărilor în scopul onorării contractelor, etc. Tehnologice – asigură funcţionarea eficientă a întregului SI, cum ar fi: abordarea unor soluţii performante de realizare a procedurilor de exploatare a colecţiilor de date în vederea obţinerii la videoterminale a tuturor ieşirilor noului sistem; asigurarea securităţii şi confidenţialităţii colecţiilor de date şi a utilizatorilor; sporirea vitezei de răspuns a sistemului la solicitările beneficiarului; sporirea exactităţii şi preciziei în procesul de prelucrare a datelor şi informare a conducerii; reducerea costului prelucrării informaţiilor; raţionalizarea fluxurilor şi circuitelor informaţionale etc.
7. Funcţiile de bază ale unui sistem informatic rezultă din activităţile incluse în aria de cuprindere a acestuia. Alte funcţii: decizională care asigură elementele necesare sprijinirii şi luării deciziilor; operaţională (de acţiune) care realizează obiectivele cuprinse în strategia de conducere prin asigurarea şi operaţionalizarea deciziilor, metodelor manageriale, etc.; documentare care se exprimă printr-o permanentă şi continuă cunoaştere a mediului înconjurător, pe baza căreia se înregistrează toate informaţiile ce îmbogăţesc tezaurul personalului şi care ulterior pot fi utilizate în luarea deciziilor sau pentru realizarea anumitor acţiuni.
8. Principii de proiectare recomandate: Criteriul eficienţei economice - evaluarea cheltuielilor necesare pentru conceperea, realizarea, implementarea şi exploatarea curentă a SI şi compararea acestora cu efectele economice directe şi indirecte obţinute de unitatea beneficiară; Orientarea spre utilizatori - cerinţele şi preferinţele utilizatorilor; Utilizarea de soluţii performante - aplicarea celor mai eficiente metode şi tehnici de proiectare şi specificare a unor caracteristici de calitate are să fie validate şi controlate; Abordarea globală modular - legătura acestuia cu lumea exterioara; Asigurarea unicităţii introducerii datelor - datele să se poată introduce o singură dată; Soluţie generală, independenta de configuraţia actuală a sistemului informatizat. Posibilitatea de dezvoltare ulterioara.
10. ciclu de viaţă începe când sistemul este conceput pentru realizarea obiectivelor şi cerinţelor funcţionale ale USE şi se termină când el nu mai corespunde cerinţelor actuale. etapizarea ciclului de viaţă al unui sistem informatic poate fi următoarea:studiul şi analiza sistemului informaţional existent; proiectarea generală (conceptuală) a SI; proiectarea de detaliu (fizică) a SI; implementarea SI; exploatarea curentă şi menţinerea în funcţiune a sistemului informatic. Fiecare etapă, la rândul ei, are obiectivele proprii şi este formată dintr-o gamă de activităţi urmărite pe subetape, faze sau subfaze, abordate în raport de complexitatea sistemului.
11. Analiza sistemului informaţional existent reprezintă prima etapă a ciclului de viaţă a unui sistem informatic. Această etapă este realizată, de regulă, de către o echipă constituită din analişti de sisteme şi beneficiari (utilizatori); presupune efectuarea unui studiu complex asupra activităţii informaţionale a unităţii beneficiare (UB), a resurselor informaţionale de care dispune unitatea, precum şi a fluxurilor informaţionale existente. Faze: Preliminară (Investigaţia iniţială) presupune următoarele activităţi: pregătirea condiţiilor necesare analizei SIF;constituirea colectivului pentru analiza SIF; elaborarea programului de realizare. De bază, (realizarea propriu zise a analizei SIF) include: documentarea pentru analiza SIF; alegerea procedeelor de analiză a SIF; studiul componentelor SIF existent; evaluarea critică a SIF existent;elaborarea variantelor de realizare a SI; Finală, include:definitivarea documentaţiei analizei SIF; avizarea analizei SIF de către conducerea UB.
12. Etapa de PG a unui SI are ca obiectiv elaborarea concepţiei logice a SI, adică defineşte SI atât structural, cât şi funcţional. Cu alte cuvinte, proiectarea generală asigură modelarea conceptuală a noului sistem, inclusiv stabilirea componentelor de sistem (subsisteme şi unităţi funcţionale), a legăturilor dintre acestea şi a funcţionalităţii structurii sale în aşa fel, încât întregul sistem să acţioneze ca un tot unitar. Astfel, la etapa de proiectare generală sunt definite obiectivele noului SI, se determină structura bazei informaţionale, se asigură formalizarea atributelor de intrare şi se proiectează organigrama noului sistem.Altfel spus, la etapa PG se stabileşte arhitectura viitorului sistem informatic şi interacţiunile între componentele sale, se face o primă schiţă legată de viitoarea baza de date operand pe un nivel de abstractizare foarte mare şi o prezentare a prelucrărilor la nivel general. Organizarea şi conducerea proiectării generale presupune stabilirea unui colectiv pentru realizarea proiectării generale şi elaborarea unui plan de realizare a acestei etape. Managerul de proiect asigură planificarea, organizarea, coordonarea şi urmărirea întregii activităţi, elaborează graficul de desfăşurare a fazelor proiectării generale, stabileşte, pentru fiecare fază, termenul de realizare, obiectivele specifice şi personalul implicat. principii, şi anume:IEŞIRI – INTRĂRI;INTRĂRI – IEŞIRI;MIXTĂ.
13. Obiectivul proiectării de detaliu (PD) presupune transformarea modelului conceptual al noului sistem într-un model operaţional (tehnic, de detaliu), în concordanţă cu un sistem de gestiune a datelor şi un sistem electronic de calcu; presupune organizarea colectivelor de specialişti şi repartizarea sarcinilor, atribuţiilor şi responsabilităţilor, supravegherea activităţilor de proiectare de detaliu a unităţilor funcţionale şi unităţilor de prelucrare, supravegherea termenelor, respectării metodologiilor de elaborare, evaluarea soluţiei optime de gestiune a datelor şi a sistemului electronic de calcul, validarea rezultatelor obţinute în raport cu cerinţele, normativele şi standardele prestabilite.
14. Implementare: include multe aspecte specifice care impun deosebite activităţi manageriale, materializate prin planificarea implementării şi prin asigurarea condiţiilor organizatorice, financiare, materiale, informaţionale şi informatice necesare implementării, inclusiv asigurarea operativităţii, calităţii şi acurateţei datelor de intrare. De asemenea, aceste activităţi includ şi verificarea performanţelor sistemului informatic proiectat. Elaborarea planului de implementare asigură repartizarea în timp a lucrărilor, resurselor şi sarcinilor personalului care realizează punerea în funcţiune a sistemului proiectat. De asemenea, se stabileşte succesiunea procedurilor şi activităţilor presupunând realizarea implementării şi conversiei în condiţii de maximă eficienţă şi minime de timp. Exploatare - include activităţile vizând utilizarea propriu-zisă a sistemului informatic din unitatea beneficiară şi activităţile de perfecţionare şi menţinere în stare funcţională şi operaţională a acestuia, până la înlocuirea sa cu un alt sistem informatic mai performant, adică până la finele ciclului de viaţă al sistemului.De asemenea, la această etapă SI poate fi dezvoltat, adică dezvoltarea sistemului informatic subînţelege realizarea si integrarea de noi componente care sa îmbunătăţească şi/ sau dezvolte funcţionalitatea şi performanţele sistemului.
Fiecare utilizator poate formula cereri calculatorului central oricand, iar calculatorul central va trebui sa raspunda in timp accepatabil. Multe persoane pot lucra concomitent, e posibil ca calculatorul saprimeasca cereri de acces la date formulate simultan, adica este cazul unui acces concurent. Pentru a oferi senzatia ca fiecare utilizator este tratat la timp se foloseste regimul de timp partajat cand orice minut al timpului se divizeaza in parti egale foarte mici oferite pe rand fiecarui user. Conceptul de tranzactie – multime de operatii asupra datelor care e tratata ca o operatie unica; foloseste copiile inregistrarilor, originalul ramanand intact pana la sfarsirea tranzactiei. Tranzactia trebuie sa fie finalizata inainte ca alta sa inceapa. Tranzactiile nefinalizate sunt anulate automat. Proprietati: atomicitate (toate operatiile sa fie realizate sau niciuna); consistenta (modificarea datelor conform constangerilor); izolarea (in timp ce o tranzactie actualizeaza date partajate, datele pot fi inconsistente si nu trebuie puse la dispozitia altor tranzactii); durabilitate (modificarile realizate de o tranzactie validata sunt conservate). Tranzactia termina cu COMMIT, se anuleaza cu ROLLBACK. Dupa COMMIT modificarile devin validepentru celelalte tranzactii. Puncte de salvare – puncte de control – posibilitatea de anulare a modificarilor efectuate de la un savepoint: SAVEPOINT nume; ROLLBACK nume;
1. SIF - ansamblul datelor, informaţiilor, fluxurilor şi circuitelor informaţionale, procedurilor şi mijloacelor de tratare a informaţiilor menite să contribuie la stabilirea şi realizarea obiectivelor unităţii. SI este un ansamblu structurat de elemente interconectate funcţional pentru automatizarea procesului de obţinere a informaţiilor şi pentru fundamentarea deciziilor. SI este parte componentă a SIF şi are ca obiect de activitate, procesul de culegere, verificare, transmitere, stocare şi prelucrare automată a datelor.
2. Criterii, categorii SI: structura economiei nationale: macro (SI pt conducerea unor ramuri a economiei, unor activitati in economie, functionale, teritoriale), micro (SI pt conducerea proceselor tehnologice, activitatilor economice); mod de organizare a datelor (fisiere, fisiere SGBD, BD cu SGBD, BD sau fisiere distribuite); grad de interconectare (aplicatii independente care comunica direct sau indirect, comune); grad de distribuire (centralizate cu / fara teleprelucrare, cu distributie speciala sau totala); tehnologie de prelucrare (culegerea si validarea datelor, administrarea datelor, exploatare si obtinere a rezultatelor).
3. Structura generala: Componenete generale: intrari (din tranzactii externe, interne reprezintă datele obţinute în rezultatul unor prelucrări automate, desfăşurate în cadrul SI care conduc la modificări structurale în cadrul colecţiilor de date), prelucrari (crearea, actualizarea, exploatarea, reorganizarea, salvarea, restaurarea BD), iesiri (rapoarte, indicatori sintetici – redau starea fenomenelor şi proceselor economice, inclusiv rezultatele activităţii economico-financiare, grafice - dinamica indicatorilor sintetici şi analitici, iesiri pentru alte sisteme).
4. Aspect organizatoric: infoware, hardware, software, baza stiintifico-metodologica, humanware, orgware. Prin baza informaţională se subînţelege atât datele de intrare supuse prelucrării, cât şi fluxurile informaţionale, sistemele şi nomenclatoarele de coduri. Baza tehnică (hardware) este constituită din echipamentele de culegere, transmitere, stocare, prelucrare şi prezentare a rezultatelor. Sistemul de programe (software) include totalitatea programelor care asigură buna funcţionare a sistemului informatic şi presupune atât soft-ul de bază (sistemele de operare, sistemele de gestiune a datelor), cât şi soft-ul aplicativ (programe utilizator). Baza ştiinţifico-metodologică este constituită din metodologii, metode şi tehnici de realizare a sistemelor informatice, algoritmi, modele matematice ale proceselor şi fenomenelor economice. Resursele umane reprezintă atât personalul de specialitate (analişti, proiectanţi, programatori, ingineri de sistem, operatori etc.), cât şi beneficiarii sistemului, adică reprezentanţii conducerii unităţii beneficiare şi reprezentanţii compartimentelor funcţionale incluse în aria de cuprindere a viitorului sistem. Cadrul organizatoric este cel specificat în regulamentul de organizare şi funcţionare al unităţii în care funcţionează sistemul informatic.
5. Aspect functional: producere, cercetare si dezvoltare, financiar contabil, marketing, personal.
6. Obiectiv General: constituie asigurarea selectivă şi în timp util a tuturor nivelurilor de conducere cu informaţii necesare şi reale pentru fundamentarea şi elaborarea operativă a deciziilor cu privire la desfăşurarea cât mai eficientă a întregii activităţi din USE. Manageriale, se determină în funcţie de aspectele globale de conducere şi afectează activităţile de bază din cadrul unităţilor economice (aprovizionare, producţie, desfacere etc.) cum ar fi: sporirea gradului de încărcare a capacităţilor existente şi reducerea duratei ciclului de fabricaţie; sporirea volumului producţiei; reducerea consumurilor specifice de materii prime şi materiale; sporirea productivităţii muncii; sporirea profitului şi a rentabilităţii etc. Funcţionale - se determină în conformitate cu anumite funcţii privind problema abordată. De exemplu, pentru un sistem realizat pentru activitatea de marketing, acestea pot fi: studierea caracteristicilor tehnico-economice, inclusiv a tehnicilor de comercializare a produselor concurente, furnizate de alte unităţi comerciale din ţară sau străinătate; studierea caracteristicilor specifice ale pieţelor de desfacere în vederea realizării relaţiilor valutar-financiare şi de distribuire a produselor proprii; primirea şi centralizarea comenzilor de la clienţi; livrarea către clienţii interni şi externi a producţiei contractate; urmărirea ritmicităţii livrărilor în scopul onorării contractelor, etc. Tehnologice – asigură funcţionarea eficientă a întregului SI, cum ar fi: abordarea unor soluţii performante de realizare a procedurilor de exploatare a colecţiilor de date în vederea obţinerii la videoterminale a tuturor ieşirilor noului sistem; asigurarea securităţii şi confidenţialităţii colecţiilor de date şi a utilizatorilor; sporirea vitezei de răspuns a sistemului la solicitările beneficiarului; sporirea exactităţii şi preciziei în procesul de prelucrare a datelor şi informare a conducerii; reducerea costului prelucrării informaţiilor; raţionalizarea fluxurilor şi circuitelor informaţionale etc.
7. Funcţiile de bază ale unui sistem informatic rezultă din activităţile incluse în aria de cuprindere a acestuia. Alte funcţii: decizională care asigură elementele necesare sprijinirii şi luării deciziilor; operaţională (de acţiune) care realizează obiectivele cuprinse în strategia de conducere prin asigurarea şi operaţionalizarea deciziilor, metodelor manageriale, etc.; documentare care se exprimă printr-o permanentă şi continuă cunoaştere a mediului înconjurător, pe baza căreia se înregistrează toate informaţiile ce îmbogăţesc tezaurul personalului şi care ulterior pot fi utilizate în luarea deciziilor sau pentru realizarea anumitor acţiuni.
8. Principii de proiectare recomandate: Criteriul eficienţei economice - evaluarea cheltuielilor necesare pentru conceperea, realizarea, implementarea şi exploatarea curentă a SI şi compararea acestora cu efectele economice directe şi indirecte obţinute de unitatea beneficiară; Orientarea spre utilizatori - cerinţele şi preferinţele utilizatorilor; Utilizarea de soluţii performante - aplicarea celor mai eficiente metode şi tehnici de proiectare şi specificare a unor caracteristici de calitate are să fie validate şi controlate; Abordarea globală modular - legătura acestuia cu lumea exterioara; Asigurarea unicităţii introducerii datelor - datele să se poată introduce o singură dată; Soluţie generală, independenta de configuraţia actuală a sistemului informatizat. Posibilitatea de dezvoltare ulterioara.
9. În funcţie de rolul SI în cadrul USE se disting 3 categorii de strategii: strategia ameliorative
(automatizarea activităţilor şi operaţiilor care au caracter repetitiv sau de rutină. Sistemele informatice, elaborate după asemenea strategie, nu impun modificări în
sistemul unităţii, au un grad redus de complexitate, sunt lipsite de
flexibilitate, nu folosesc personal numeros, iar timpul de implementare este
scurt.); strategia inovatoare (implementarea SI trebuie însoţită de schimbări importante
în organizarea şi funcţionarea sistemului USE. Aceste strategii presupun un timp
mai mare pentru realizarea noului sistem, mai multe cheltuieli, personal de
înaltă calificare, dar care asigură valorificarea facilităţilor oferite de
calculator.); strategia adaptive (se bazează pe principiul invariaţiei sau
modificărilor lente impuse de existenţa proceselor şi structurilor de bază
ale unităţilor economice. Elementele informaţionale invariante
sunt surprinse în baza informaţională (BI) care ocupă locul central în cadrul
SI. Strategia adaptivă asigură flexibilităţi sporite datorită utilizării
conceptului de bază informaţională care se transpune în colecţii de date şi
care împreună cu procedurile de creare, actualizare şi exploatare constituie
nucleul SI.). În funcţie de modalitatea de abordare şi realizare a SI se
disting 2 categorii strategia ascendentă – evolutivă (botton – up, se bazează
pe principiul definirii şi asamblării componentelor de nivel inferior în cadrul celor de nivel superior, cu precizarea că integrarea componentelor să fie făcută succesiv, pe măsură ce sunt
definitivate.); strategia descendentă (top – down, este opusa celei ascendente,
abordând problema de la general la particular, de sus în jos. Are principiul
divizării unui sistem complex pe niveluri succesive de detaliere până la
obţinerea unor componente simple şi independente abordate şi dezvoltate separat).
10. ciclu de viaţă începe când sistemul este conceput pentru realizarea obiectivelor şi cerinţelor funcţionale ale USE şi se termină când el nu mai corespunde cerinţelor actuale. etapizarea ciclului de viaţă al unui sistem informatic poate fi următoarea:studiul şi analiza sistemului informaţional existent; proiectarea generală (conceptuală) a SI; proiectarea de detaliu (fizică) a SI; implementarea SI; exploatarea curentă şi menţinerea în funcţiune a sistemului informatic. Fiecare etapă, la rândul ei, are obiectivele proprii şi este formată dintr-o gamă de activităţi urmărite pe subetape, faze sau subfaze, abordate în raport de complexitatea sistemului.
11. Analiza sistemului informaţional existent reprezintă prima etapă a ciclului de viaţă a unui sistem informatic. Această etapă este realizată, de regulă, de către o echipă constituită din analişti de sisteme şi beneficiari (utilizatori); presupune efectuarea unui studiu complex asupra activităţii informaţionale a unităţii beneficiare (UB), a resurselor informaţionale de care dispune unitatea, precum şi a fluxurilor informaţionale existente. Faze: Preliminară (Investigaţia iniţială) presupune următoarele activităţi: pregătirea condiţiilor necesare analizei SIF;constituirea colectivului pentru analiza SIF; elaborarea programului de realizare. De bază, (realizarea propriu zise a analizei SIF) include: documentarea pentru analiza SIF; alegerea procedeelor de analiză a SIF; studiul componentelor SIF existent; evaluarea critică a SIF existent;elaborarea variantelor de realizare a SI; Finală, include:definitivarea documentaţiei analizei SIF; avizarea analizei SIF de către conducerea UB.
12. Etapa de PG a unui SI are ca obiectiv elaborarea concepţiei logice a SI, adică defineşte SI atât structural, cât şi funcţional. Cu alte cuvinte, proiectarea generală asigură modelarea conceptuală a noului sistem, inclusiv stabilirea componentelor de sistem (subsisteme şi unităţi funcţionale), a legăturilor dintre acestea şi a funcţionalităţii structurii sale în aşa fel, încât întregul sistem să acţioneze ca un tot unitar. Astfel, la etapa de proiectare generală sunt definite obiectivele noului SI, se determină structura bazei informaţionale, se asigură formalizarea atributelor de intrare şi se proiectează organigrama noului sistem.Altfel spus, la etapa PG se stabileşte arhitectura viitorului sistem informatic şi interacţiunile între componentele sale, se face o primă schiţă legată de viitoarea baza de date operand pe un nivel de abstractizare foarte mare şi o prezentare a prelucrărilor la nivel general. Organizarea şi conducerea proiectării generale presupune stabilirea unui colectiv pentru realizarea proiectării generale şi elaborarea unui plan de realizare a acestei etape. Managerul de proiect asigură planificarea, organizarea, coordonarea şi urmărirea întregii activităţi, elaborează graficul de desfăşurare a fazelor proiectării generale, stabileşte, pentru fiecare fază, termenul de realizare, obiectivele specifice şi personalul implicat. principii, şi anume:IEŞIRI – INTRĂRI;INTRĂRI – IEŞIRI;MIXTĂ.
13. Obiectivul proiectării de detaliu (PD) presupune transformarea modelului conceptual al noului sistem într-un model operaţional (tehnic, de detaliu), în concordanţă cu un sistem de gestiune a datelor şi un sistem electronic de calcu; presupune organizarea colectivelor de specialişti şi repartizarea sarcinilor, atribuţiilor şi responsabilităţilor, supravegherea activităţilor de proiectare de detaliu a unităţilor funcţionale şi unităţilor de prelucrare, supravegherea termenelor, respectării metodologiilor de elaborare, evaluarea soluţiei optime de gestiune a datelor şi a sistemului electronic de calcul, validarea rezultatelor obţinute în raport cu cerinţele, normativele şi standardele prestabilite.
Astfel, printre activităţile etapei de PD pot fi enumerate
următoarele:Proiectarea ieşirilor şi intrărilor SI;Proiectarea BI;Definirea
sistemului de fişiere şi / sau bazei de date;Realizarea programelor;Organizarea
procesului tehnologic de prelucrare a datelor.
14. Implementare: include multe aspecte specifice care impun deosebite activităţi manageriale, materializate prin planificarea implementării şi prin asigurarea condiţiilor organizatorice, financiare, materiale, informaţionale şi informatice necesare implementării, inclusiv asigurarea operativităţii, calităţii şi acurateţei datelor de intrare. De asemenea, aceste activităţi includ şi verificarea performanţelor sistemului informatic proiectat. Elaborarea planului de implementare asigură repartizarea în timp a lucrărilor, resurselor şi sarcinilor personalului care realizează punerea în funcţiune a sistemului proiectat. De asemenea, se stabileşte succesiunea procedurilor şi activităţilor presupunând realizarea implementării şi conversiei în condiţii de maximă eficienţă şi minime de timp. Exploatare - include activităţile vizând utilizarea propriu-zisă a sistemului informatic din unitatea beneficiară şi activităţile de perfecţionare şi menţinere în stare funcţională şi operaţională a acestuia, până la înlocuirea sa cu un alt sistem informatic mai performant, adică până la finele ciclului de viaţă al sistemului.De asemenea, la această etapă SI poate fi dezvoltat, adică dezvoltarea sistemului informatic subînţelege realizarea si integrarea de noi componente care sa îmbunătăţească şi/ sau dezvolte funcţionalitatea şi performanţele sistemului.
15. Proiectarea iesirilor: Criteriile
de structurare a L/S de ieşire sunt:Specificul
funcationarii generale aleUSE; Destinaţia
L/S; Gradul de sintetizare
a indicatorilor economico-financiari inclusi in L/S; Momentul
generării listelor/situaţiilor;Referinţa în timp; Modul de obţinere a L/S.Definirea fiecărei liste-situaţie de
ieşire presupune precizarea următoarelor elemente:Titlul situaţiei ;Naturii şi lungimii maxime a
fiecărui indicator;precizarea
gradele de total şi subtotal;Estimarea indicatorilor ; Numărul de exemplare;Destinaţia fiecărui
exemplar; Frecvenţa şi termenele de obţinere.Cerinţele atribuite proiectării L/S de ieşire :Valorificarea cât mai
deplină a posibilităţilor hardware si
software oferite SEC;Prezentarea într-o formă cât mai simplă, inteligibile; Concizie;
prezentarea legendei; corelarea datelor;asigurarea siccesiunii logice. Legenda
unei L/S de ieşire: Element obligatoriu al proectarii l/s
de iesire ; Indicatori pentru beneficiari ; Rezultatul ieisrilor.
Elemente compementare ale unui grafic : Titlul
şi subtitlul graficului, Legende privind reprezentarea indicatorilor din graphic,
Grile pentru redarea graficului prin linii orizontale sau vertical, Reprezentarea
cromatică a graficulu, Definirea unor formate corespunzătoare pentru valorile
indicatorilor. categorii de
ieşiri către alte SI există: directe, indirecte.
16. Codificarea atributelor presupune
acordarea de coduri pentru:Atributele componente ale B.I. de intrare;Documente
de intrare,indicatori sintetici, liste/situaþii de ieşire,grafice,entitãţile
structurii B.I.
Compartimente
structurale ale SI proiectat. cerinţele
de codificare: unicitate, stabilitate, comoditate, concizie; Funcţiile codificării: caracterizare,
identificare, control, manipulare. Criteriile
de structurare a codurilor: Structura simbolului, Lungime, Modul de
detectare şi corectare a erorilor, Modul de elaborare, Natura atributelor. După structura simbolului se
disting următoarele clase mari de coduri elementare si complexe. Elementare sunt
secventiale, Secvenţiale pe grupe sau clase, Cu semnificaţie mnemonică, Cu
semnificaţie descriptive. Complexe: ierarhizate, juxtapose.
17. Criteriile de structurare a documentelor de intrare sunt: Sfera de
utilizare; Frecvenţa de utilizare şi ponderea
informaţiilor fixe ; Regimul de gestionare; Tipurile tranzacţiilor externe; Formatul de
prezentare, etc.Adaptarea documentelor de intrare la cerinţele unui SI
presupune:Modificările de conţinut, Modificari de format ale documentelor
primare.Modificările de conţinut a documentelor de intrare sunt:Adăugarea în
documente a rubricilor, Eliminarea atributelor ce se obţin prin calculi, Regruparea
şi modificarea rubricilor aferente atributelor .Modificările de format a
documentelor de intrare sunt:Gruparea atributelor care urmeaza a fi introduse
de la videoterminal, evitarea intercalarii diferitelor mod de obtinere. Evidentierea
in cadrul documentului a num max de caract specificat fiecarui atribut, ordonarea
atributelor, evidentierea zonelor pentru atributelor care vor fi preluate in
colectiile de date.
18. Proiectarea
BI presupune:Determinarea atributelor bazei
informaţionale, Determinarea
categoriilor de attribute,Structurarea bazei informaţionale în
entităţi.
19. Standardul
ISO/IEC grupează activităţile care
pot fi executate în timpul ciclului de viaţă în
cinci procese primare (achizitie,
furnizare, dezvoltare, operare, intretinere), opt procese ajutătoare (documentare, gestiune a
configuratiei, asigurare a calitatii, tesatre, validare, analiza comuna, auditare,
rezolvare a problemei) şi patru procese organizatorice (management, infrastructura,
imbunatatirea, formarea personalului).
20. Metodele
de abordare a SI se clasifică în
următoarele grupe: metode orientate spre funcții, fluxuri de date (diagramele
fluxurilor de date se întrebuinţează pentru descrierea proceselor), informatii
sau date, orentate-obiect. analiză a metodelor
precedente şi aceasta
va fi făcută
sub trei aspecte
specifice sistemelor informatice
(sau prin trei dimensiuni): date; funcţii;
comportament. Datele sunt surprinse,
(din punct de vedere structural), sub formă de atribute şi înseamnă, de fapt,
ceea ce sistemul are stocat şi oricând îşi poate „reaminti” despre fenomenele
sau procesele studiate. Ele reflectă structura statică a SI.Funcţiile scot în evidenţă, în mod limitat, ceea ce face sistemul. Ele pot fi văzute şi ca
procese, întrucât elementele sistemului despre care se păstrează
datele de rigoare sunt supuse unor transformări funcţionale, prin intermediul
proceselor.Comportamentul surprinde starea comportamentală prin care trece sistemul, adică scoate în evidenţă influenţa evenimentelor sau dinamica sistemului. Avantajele
metodei orientate spre funcţii sunt: Simplitate;
obţinerea destul de lejera a cerintelor utilizatorului ; generarea de soluţii pe diferite niveluri de abstractizare.
21. Printre
modelele CVDSI pot fi menţionate:cascada, incremental, spirala, evolutiv,
V, X, tridim, piramida, minge de baseball, pinball, fantana arteziana. Avantajele
modelului "Cascadă" sunt:Un control total
asupra etapelor; Este uşor de însuşit de către membrii echipelor de
analiză şi proiectare; Fiecare
etapă este însoţită de o documentaţie perfect structurată (controlată). Printre dezavantajele modelului
„Cascadă” pot fi enumerate: Sistemul se predă doar după
parcurgerea etapelor anterioare, ceea ce înseamnă o lungă perioadă de timp; Nu reprezintă o abordare dinamică a sistemelor; Nu
este deschis schimbărilor ce pot interveni pe parcurs.În modelul "V" utilizatorul este
implicat: doar în fazele din partea superioară a V-ului. Ce face ineficient modelul
"V" ? Lasă validarea prea tîrziu. Printre avantajele modelului incremental
pot fi numite:Se
încadrează în principiul arhicunoscut
”imparte si vei stapini” prin Posibilitatea abordării unor părţi ale
intregului; Sistemul poate fi livrat şi pe componente realizate la perioade
scurte de timp;proiectul sau sistemul
final poate fi
realizat de mai multe echipe
sau persoane datorită modularizării lui. Printre dezavantajele modelului incremental pot fi numite:Imposibilitatea aplicării
lui în toate
cazurile; Componentele
pot fi
realizate numai după ce întregului
sistem i se defineşte arhitectura; Fiind posibil de realizat pe părţi,
eforturile de integrare a acestora în întreg sunt destul de mari. Filosofia de bază a modelului incremental este: Descompunerea
proiectului în subproiecte. Avantajele modelului "spirală" sunt: Posibilitatea
evaluării riscurilor în diferite momente; Simplificarea
operaţiunilor de evaluare. Printre elementele ce condiţionează
folosirea modelului spirală pot fi numite: Profesionalismul echipei de
dezvoltare; Flexibilitate în acţiune. Modelul evolutiv are un puternic impact asupra: mediul utilizatorilor. Reuşita utilizării modelului evolutiv constă în: crearea unei arhitecturi
deschise, flexibile. Modelul tridimensional surprinde:dezvoltarea
sistemelor printr-o redare grafică
bazată pe trei axe.Originalitatea
modelului tridimensional constă în:axele ciclului de viaţă al sistemului, ciclului abstractizării.Modelul X exprimă:extindere a
performanţelor obţinute prin modelele
cascadă.
22. efortul necesar
realizării şi
exploatări SI se
concretizează în următoarele categorii de cheltuieli:a) cheltuieli de realizare;b)
cheltuieli de exploatare. Cheltuielile de realizare a SI se constituie din
cheltuielile de investiţii necesare pentru elaborarea şi implementarea SI şi
anume: cheltuieli pentru analiza, proiectarea şi implementarea SI;cheltuieli
pentru pregătirea şi specializarea personalului (şedinţe, demonstraţii etc.);cheltuieli
pentru procurarea şi adaptarea de elemente tipizate; cheltuieli pentru
achiziţionarea TC;cheltuieli pentru amenajarea spaţiilor necesare. În cheltuielile de exploatare se includ cele necesare pentru întreţinerea
SI în scopul creşterii performanţelor acestuia şi anume:cheltuieli pentru
retribuirea personalului de informatică;cheltuieli pentru perfecţionarea
pregătirii cadrelor;cheltuieli
pentru materialele consumabile
şi cheltuieli pentru
amortizarea uzurii TC;cheltuieli pentru întreţinerea curentă şi
reparaţii capitale a TC; cheltuieli de întreţinere a SIE constând în revizuirea
produselor - program şi a circuitului informaţional;alte cheltuieli.
23. Eficienţa economică a unui SI este
redată de raportul dintre rezultatul util (efectul SI în procesul de conducere
şi execuţie) şi cheltuielile avansate pentru realizarea efectului dorit.Eficienţa
economică a unui SI este dependentă de îndeplinirea următoarelor condiţii:
conducerea unităţii beneficiare
primeşte informaţii adecvate,
reale corespunzătoare cantitativ şi
calitativ, utilizate pentru
fundamentarea deciziilor tactice,
strategice şi curente; asigurarea
unui optim de
informaţii pentru conducerea
compartimentelor funcţionale implicate, inclusiv pentru organismele
economice externe unităţii; utilizarea unui volum minim de resurse financiare,
umane şi materiale pentru atingerea parametrilor sistemului proiectat. Printre
factorii calitativi de bază privind eficienţa funcţionării unui sistem
informatic pot fi: sporirea calităţii prelucrării informaţiei în urma sistematizării
şi generalizării ei şi micşorarea cheltuielilor de muncă; excluderea dublării
şi denaturării informaţiilor; organizarea raţională a fluxurilor
informaţionale; orientarea personalului din compartimentele funcţionale de la
activităţi de rutină spre activităţi de concepţie (analiză, pregătirea propunerilor
noi privind luarea deciziilor …); îmbunătăţirea controlului gestiunii
economice; transmiterea operativă a informaţiilor complete şi necesare pentru
sistemul de conducere, etc.SI pot fi caracterizate printr-un ansamblu de
caracteristici funcţionale şi economice care să ateste eficienţa şi utilizarea
lor.Caracteristicile funcţionale redau capacitatea SI de a răspunde rapid şi
eficient la cerinţele informaţionale necesare deciziilor în vederea asigurării
optimului economic.Caracteristicile
economice reflectă efecte
rezultate din
funcţionarea SI nou (proiectat). Aceste
caracteristici sunt influenţate
de factori organizatorici, tehnici
şi informaţionali specifici unităţilor beneficiare. Eficienţa unui SIE
se bazează pe:
indicatorii efectelor economice şi
indicatorii sintetici. Indicatorii efectelor economice se caracterizează în rezultate directe şi
indirecte apărute în activitatea
curentă a unităţii
beneficiare. Efectele economice
directe se datorează influenţei
exercitate de către SI asupra sistemului economic al UE şi se reflectă practic
prin intermediul indicatorilor economico-financiari. Efectele economice
indirecte reflectă sporul fizic şi valoric de producţie, reducerea costurilor,
încasările şi economiile valutare obţinute prin introducerea, implementarea şi
exploatarea curentă a noului sistem etc.Indicatorii sintetici cuantifică
eficienţa economică obţinută prin exploatarea SI ca o instituţie a unităţii
economice beneficiare.
24. căi de crestere a eficientei: Aplicarea
proiectelor tip şi a programelor existente, în Biblioteca Naţională de Programe;
Perfecţionarea metodelor şi tehnicilor de elaborare a programelor (programare structurată,
programare modulară, etc.); Realizarea de sisteme informatice ierarhizate, capabile
să satisfacă cerinţele tuturor utilizatorilor; Dimensionarea şi
utilizarea raţională a
mijloacelor de prelucrare
şi a suporturilor purtători de
informaţii ca urmare a prelucrării distribuite a datelor; Eliminarea operaţiilor
de pregătire a
purtătorilor tehnici prin culegerea informaţiilor la locul de generare
a acestora, direct pe purtătorii tehnici; Reducerea diferitelor tipuri de erori
(de introducere a datelor, de programare, de operare la calculator, de sisteme
de calcul, etc.); Elaborarea, punerea în funcţiune şi dezvoltarea eşalonată a
componentelor sistemului informatic; Raţionalizarea circuitelor
informaţionale şi simplificarea sistemului
de evidenţă; Proiectarea şi cercetarea asistată de calculator a
sistemelor informatice; Alegerea celor mai eficiente forme, metode, tehnici,
proceduri şi mijloace de organizare a datelor şi proceselor de prelucrare;
Dotarea cu echipament de calcul în structura adecvată şi cu caracteristici tehnico
- economice care să permită execuţia întregii game de operaţii, ca unul dintre
factorii cei mai importanţi pentru creşterea eficienţei economice a sistemelor informatice,
deoarece nivelul de dotare tehnica determină
în bună măsură utilizarea celor
mai eficiente metode
şi tehnici de
organizare a datelor
şi proceselor de prelucrare; Realizarea unui
echilibru optim între
efectele sistemului informatic
şi valoarea resurselor alocate.