Management


1. Etimologia si definitii ale notiunii „management”

In Anglia, primele incercari de definire a termenului “management”, in acceptiunea sa moderna, le-a facut A. Smith in lucrarea sa “Bogatia natiunilor”, aparuta in 1776, in care, abordind teoretic revolutia industriala arata ca “managementul consta in organizarea rationala si coordonarea competenta a grupurilor umane in cadrul activitatii de producere a bunurilor materiale”.
Peter Drucker, autoritate americana in domeniul managementului, da urmatoarele explicatii:
1)Notiunea este pur americana si nu poate fi tradusa in alte limbi.
2) Inseamna functie, dar si oameni, care indeplinesc aceasta functie.
3) Arata starea sociala a conducatorilor de toate nivelurile.
4) Este un curs teoretic.
5) Este un domeniu al stiintei.
Jean Gilberth considera ca managementul inseamna „organizarea, arta de a conduce, de a administra sau, altfel spus, administrarea”.
A. Mackenzie considera ca conducatorul opereaza cu trei elemente - idei, lucruri si oameni.
Din punct de vedere al functiei in domeniul productiei, managementul se prezinta ca un proces, cu ajutorul caruia un grup de colaboratori isi indreapta actiunile spre un scop comun.
Pe de alta parte, managementul la J. Massie se prezinta ca un proces social si tehnic, cu ajutorul caruia se folosesc resursele, ce influenteaza asupra actiunilor oamenilor si se efectueaza schimbari pentru atingerea scopului de catre organizatie.
Managementul - este un proces de planificare, organizare a activitatii si controlului asupra firmei pentru a coordona resursele umane si materiale spre atingerea scopurilor efective. In practica, managementul deseori se reduce la un grup special de oameni, atributia carora rezida in organizarea si conducerea tuturor fortelor pentru atingerea scopurilor puse.
Elementele specifice stiintei managementului organizatiei sunt deci procesele si relatiile de management, care nu trebuie confundate cu relatiile si procesele economice, ce au continut total diferit si nici cu alte componente ale firmelor, de natura economica, tehnica sau umana. Prin continut si mod de manifestare, procesele si relatiile de management prezinta o serie de trasaturi particulare ce confera acestei stiinte o pronuntata specificitate (vezi subiectele 3, 4). De aceea, esenta (obiectul de studiu) stiintei managementului o reprezinta studiul relatiilor si proceselor de management.
Managementul indeplineste urmatoarele functii de conducere: prognozarea, planificarea, organizarea, comanda, coordonarea, controlul (Burlacu); planificarea, organizarea, motivarea, control (Mescon); previziune, organizare, coordonare, antrenare, evaluare-control (Nicolescu).
Sistematizand toate opiniile teoretice despre management, concluzionam ca managementul stiintific poate fi determinat ca stiinta ce cuprinde totalitatea principiilor, metodelor, mijloacelor si tehnicilor de conducere, prin care se asigura utilizarea rationala a resurselor si realizarea obiectivelor propuse.

2.Managementul intre stiinta si arta
Raportul dintre caracterul de stiinta si cel de arta care se atribuie managementului constituie un domeniu de disputa intre specialisti, fata de care se exprima pareri diverse. Aceste dispute sunt generate, in principal, de continutul termenilor cat si dintr-un conflict de opinii. In acest context, literatura de specialitate ofera grupari ale autorilor avand drept criteriu ideile referitoare la raportul dintre stiinta si arta in management. In baza acestui criteriu autorii au fost cuprinsi in trei grupe: 1) cei ce manifesta rezerve chiar in privinta utilizarii cuvantului “arta” a managementului, avand drept argument faptul ca s-ar refuza recunoasterea continutului stiintific al managementului, facand concesii empirismului si spontaneitatii in aceasta activitate; 2) o alta grupa de specialisti este formata din cei care sustin ca managementul are atat o dimensiune stiintifica, cat si una care tine de domeniul artei. Potrivit opiniei acestor autori latura stiintifica a managementului se refera la principiile si metodele elaborate, iar domeniul ce se refera la arta are in vedere individualitatea managerilor care aplica diferentiat conceptele, metodele, tehnicile oferite de stiinta managementului avand in vedere si intuitia, experienta, curajul, etc.; 3) cea de-a treia categorie de autori ii cuprinde pe cei care abordeaza procesul managerial ca fiind atat stiinta, cat si arta, cu precizarea ca in perspectiva, pe masura sistematizarii informatiilor exacte despre management, acestea au menirea sa acopere, prin generalizare, un camp larg de fapte, iar stiinta va ocupa, incetul cu incetul, locul artei.
O intoarcere in timp permite sa se aprecieze ca managementul este o arta veche. Popoarele civilizatiei antice - sumerienii, egiptenii, babilonienii, romanii etc. - au organizat si au condus diverse activitati, lucru care poate atesta caracterul de arta al managementului.
Printre altele se mentioneaza ca sumerienii foloseau documente scrise pentru a usura operatiile guvernamentale si comerciale, romanii conduceau imperiul folosind comunicatii eficiente si un control centralizat.
De altfel, majoritatea indeletnicirilor omenesti au fost la inceput arte. Cu timpul, s-au transformat in stiinte folosind metode, elaborand principii si teorii, putand fi transmise si invatate, inlocuind intuitia, vocatia, talentul. Pe masura acumularii de noi cunostinte se dezvolta si teoria mijloacelor specifice managementului.
Managementul ca stiinta presupune elaborarea unor concepte, principii, metode si tehnici de lucru cu caracter general, a caror utilizare trebuie sa asigure folosirea optima a potentialului uman, material si financiar din unitatile economice.
In conditiile in care managementul se foloseste de cunostinte de baza organizate (principii, metode, tehnici) este stiinta. Cand acestea sunt aplicate potrivit unor conditii specifice, pentru a obtine rezultate dorite, atunci el devine arta. Se poate considera ca in cazul acelorasi cunostinte detinute de doua persoane aplicarea si efectele acestora sunt diferite, in functie de abilitatea fiecaruia, de tactul sau de gradul in care cunoaste situatia concreta etc.
Capacitatea de a utiliza metodele, tehnicile si principiile oferite de stiinta managementului, de a le aplica, de a le combina reprezinta, de fapt, tocmai arta de a conduce. Tot atat de adevarat este si faptul ca simpla insusire a metodelor, a principiilor, a instrumentelor de management nu poate asigura succesul deoarece este necesar sa se stie cand si cum se folosesc acestea.

3.Procesele manageriale
In activitatea oricarei unitati economice se intalnesc doua tipuri de procese: procese de executie si procese de management.
Procesele de executie se caracterizeaza prin faptul ca forta de munca actioneaza direct asupra obiectelor muncii prin intermediul mijloacelor de munca sau indirect, cu ajutorul unor categorii speciale de mijloace de munca, avand drept rezultat obtinerea unor produse, de un anumit grad de prelucrare sau servicii, corespunzator naturii proceselor de productie implicate si obiectivelor prestabilite.
Procesele de management se caracterizeaza, in general, prin faptul ca o parte din forta de munca existenta in unitate actioneaza asupra celeilalte parti majoritare cu scopul de a o atrage in mod organizat la realizarea obiectivelor prestabilite ale unitatii. In acest context procesul de management reprezinta un ansamblu de interventii prin care managerul exercita functiile managementului.
In general, procesul de management poate fi definit prin “ansamblul fazelor, a proceselor, prin care se determina obiectivele unitatii si ale subsistemelor incorporate, resursele si procesele de munca necesare realizarii lor si executantii acestora, prin care se integreaza si controleaza munca personalului, folosind un complex de metode si tehnici in vederea indreptarii cat mai eficiente a ratiunilor ce au determinat infiintarea respectivei unitati”.
Din conceptul de mai sus rezulta ca, in esenta, procesul de management consta in exercitarea functiilor managementului, structurate intr-o succesiune logica pe trei faze (faza previzionala; faza de operationalizare; faza finala, de comensurare si interpretare a rezultatelor).
Prima faza cuprinde procesele de munca care vizeaza stabilirea obiectivelor unitatii si ale subdiviziunilor sale organizatorice, cat si cele necesare realizarii scopului propus. Aceasta faza se caracterizeaza prin preponderenta activitatilor previzionale, deci exercitarea functiei de previziune, cat si prin asigurarea manifestarii celorlalte functii ale managementului intr-o viziune prospectiva. Sfera de cuprindere si intensitate a acestor procese se manifesta, cu precadere, la esalonul superior al sistemului de management, in consecinta, deciziile strategice si tactice au prioritate.
Cea de-a doua faza cuprinde activitatea de “operationalizare” in care se manifesta, cu prioritate, functiile managementului: de organizare, de coordonare si antrenare. Dupa ce s-au definit obiectivele unitatii - in prima etapa - este firesc sa se adopte decizii menite sa asigure realizarea acestora, impunandu-se o activitate intensa de organizare a proceselor de munca, coordonarea activitatilor pe fiecare componenta structurala a unitatii si pe ansamblul sau, fara a neglija aplicarea tuturor modalitatilor de antrenare a personalului la realizarea obiectivelor prestabilite. In general, activitatile sunt specifice managementului operativ, au o pondere mare in activitatea managerului deciziile curente.
Cea de-a treia faza, denumita si faza finala de control - evaluare, cuprinde activitatile cu privire la cuantificarea rezultatelor si compararea cu cele prestabilite, analiza si interpretarea acestora, formularea unor concluzii privitoare la ciclul de management viitor.
Desigur, evaluarea rezultatelor nu se realizeaza numai la sfarsitul procesului de management, cat si pe parcurs prin exercitarea functiei de control - evaluare, cand anumite situatii impun adoptarea de decizii corective.
Intre cele trei faze ale managementului organizatiei exista o stransa interdependenta, acestea fiind dificil de disociat, ca urmare a unitatii si complexitatii procesului de conducere si a caracterului sistemic al activitatilor oricarei organizatii. De retinut ca „materiile prime” pe care se fundamenteaza fazele si functiile manageriale sunt informatia si oamenii. Ponderea deosebita a factorului uman in management este subliniata de numerosi specialisti: Scott Shell, James Dean s.a.. Harold Parnes il abordeaza in dubla ipostaza-de resursa a managementului si de aspectul uman. Informatiile servesc la elaborarea deciziilor - principalul instrument managerial - prin care se manifesta in modul cel mai pregnant specificitatea proceselor de management. De calitatea deciziilor depinde sensibil eficacitatea managementului organizatiilor, indiferent de dimensiune sau ramura a economiei.
Calitatea procesului de management este definita prin urmatoarele trasaturi caracteristice: dinamism, stabilitate, continuitate, consecventa, ciclicitate.
Caracterul dinamic al managementului se manifesta ca urmare a influentelor factorilor interni si externi ai unitatii economice ce presupun mutatii importante in parametrii de functionare a sistemului de management, care la randul sau, adapteaza unitatea la noile conditii.
Stabilitatea este generata de faptul ca in realizarea procesului de management se utilizeaza numai anumite canale de comunicare, prin mijlocirea carora se formeaza baza structurala a sistemului de management, care se consemneaza in acte organizatorice, asigurandu-i astfel stabilitatea.
Continuitatea se regaseste in functie de nivelul de exercitare a managementului si de particularitatile procesului de productie din unitate.
Consecventa este una din trasaturile definitorii ale procesului de management si consta in perseverenta cu care actioneaza pentru realizarea fazelor sale, astfel ca fiecare dintre ele (faze) sa joace un rol esential in cresterea eficientei activitatii de management.
Ciclicitatea este subliniata de faptul ca fiecare act de influentare se termina prin trecerea subsistemului condus la o noua stare, ceea ce marcheaza necesitatea stabilirii unui nou scop a procesului de management sau nevoia de a corecta ori completa scopul precedent si pentru realizarea caruia este necesar un nou act de influentare.
Ca orice activitate umana, procesul de management se impune sa fie organizat. Prin organizarea procesului de management se intelege formarea sistemului de management in timp si spatiu in concordanta cu necesitatea punerii in acord a muncii componentilor unitatii cu performantele prestabilite. Activitatea de organizare a procesului de management presupune structurarea activitatilor pe etape si dupa anumite criterii, normarea si reglementarea desfasurarii lor, stabilirea termenelor de executie, introducerea cerintelor obligatorii in realizarea acestui proces.
Perfectionarea procesului de management se refera, in principal, la urmatoarele grupe de probleme: adaptarea permanenta a structurii functionale la cerintele impulsurilor factorilor interni si externi unitatii; perfectionarea sistemului informational in ansamblul sau si a fiecarei componente in parte astfel incat procesul decizional sa se desfasoare in conditii normale; rationalizarea cheltuielilor privind desfasurarea proceselor de management.

4.Relatiile de management
Relatiile de management reprezinta cea de-a doua componenta definitorie a conceptului stiintei managementului.
Relatiile de management pot fi definite ca raporturile care se stabilesc intre componentii unui sistem si intre acestia si componentii altor sisteme in procesele previzionarii, organizarii, coordonarii, antrenarii si control - evaluarii activitatii unitatii.
Relatiile de management au o tripla determinare: social - economica, tehnico-materiala, umana.
Determinarea social-economica rezulta din dependenta relatiilor de management, de natura relatiilor de productie. Prin aceasta dependenta se asigura aceleasi caracteristici economico-sociale esentiale unitatilor economice bazate pe aceeasi forma de proprietate. In acest context, se poate afirma ca la acelasi tip de unitati, principalele activitati sunt fundamentate pe aceleasi principii de management, utilizarea anumitor metode de previziune, organizare, motivare a personalului, adoptarea unor modalitati de management participativ sunt identice sau asemanatoare.
Determinarea tehnico-materiala consta in dependenta trasaturilor managementului de caracteristicile muncii si mijloacelor de munca ce constituie suportul tehnico-material al incadrarii unitatilor economice in ramuri si subramuri. In virtutea conditionarii tehnico-materiale, relatiile de management reflecta specificitatea ramurilor sau subramurilor din care fac parte unitatile economice.
Determinarea umana consta in faptul ca o apreciabila influenta asupra relatiilor de management o are si componenta colectivitatii fiecarei unitati economice si cultura sa organizationala. Personalitatea managerilor, specialistilor, muncitorilor etc., care-si desfasoara munca isi pune amprenta asupra relatiilor de management.
Pentru o edificare mai deplina asupra caracteristicilor relatiilor de management este utila o abordare mai analitica. In acest scop se poate utiliza analiza relatiilor de conducere in functie de principalele variabile (factori) care le influenteaza. In esenta, principalele variabile care conditioneaza relatiile de management din organizatie sunt: natura proprietatii organizatiei, categoria de societate comerciala, dimensiunea sa, complexitatea productiei, caracteristicile proceselor tehnologice, dispersia teritoriala a subdiviziunilor organizatiei, continuitatea procesului de productie, caracteristicile materiilor prime si materialelor, gradul de automatizare a tratarii informatiilor, potentialul uman, conceptia managerilor asupra managementului.


5.Etapele evolutiei managementului
In prima jumatate a secolului XIX economistii au inceput sa inteleaga ca este necesar de a dezvolta si functia de administrare. Pentru a organiza modul de productie, era necesar de a delimita munca organizatorica printr-o functie speciala, cu post de serviciu si supunere ierarhica.
Autorii enciclopediei americane despre management sunt profund convinsi ca baza teoriei managementului industrial a fost pusa in anul 1886, cand Henri P. Town (1844-1924) - presedintele companiei „Jely and Town” la o adunare anuala a societatii inginerilor - mecanici americani a facut un referat „Inginerul ca economist”. In acest referat a fost examinata problema privind rolul managementului, ca sfera stiintifica aparte cu o specializare profesionala conform importantei sale practice ce se echivaleaza cu munca unui inginer. Town demonstra ca managementul trebuie sa fie o stiinta aparte cu obiect, literatura de specialitate si mecanism de cooperare. El mentioneaza ca numai prin aceasta unire intreprinzatorii si managerii pot castiga, ridicand eficienta productiei. Town considera ca inginerul trebuie sa posede calitatea de administrator al productiei, numai astfel deprinderile profesionale si cunostintele specializate pot fi unite cu munca organizatorica si el poate deveni manager bun. In referatul sau, bazandu-se pe munca practica, Town a analizat toate problemele organizatorice ale firmei cu o anumita specializare, avand mai multe elemente functionale si a ajuns la concluzia ca trebuie sa apara o specialitate noua - managementul.
Al doilea savant, care s-a afirmat la inceputul managementului ca stiinta teoretica, a fost H. Mintzberg (1863-1916). El a scris lucrarile „Psihologia si eficienta industriala” (1913), „Psihologia businessului”, unde a analizat eficacitatea in dependenta de psihologie.
Savantul american E. Dale a clasificat formarea si dezvoltarea stiintei conducerii in sec. XX in trei etape: 1) conducerea empirica; 2) inceputul conducerii stiintifice; 3) conducerea stiintifica.
I.  Conducerea empirica - se refera la perioada in care activitatea de conducere se baza pe intuitie. Se considera ca aceasta etapa cuprinde toate lucrarile privind problema conducerii care au aparut inainte de F. W. Taylor.
Conducerea empirica e bazata pe personalitatea si calitatile conducatorului, care in procesul de conducere capata deprinderi de a conduce si cu cat isi acumula mai multa experienta, cu atat demonstra mai mare iscusinta in conducere. Coordonatele de baza (criteriile) ale conducerii empirice au fost: intuitia, experienta si bunul simt - calitati care depind de personalitatea conducatorului. Calitatile mentionate nu-s de neglijat nici in epoca moderna, a conducerii stiintifice, insa pentru o conducere eficienta sunt insuficiente. Nici una din aceste calitati nu poate fi verificata si nu poate fi transmisa in intregime altor persoane. Ca urmare, conducerea empirica deseori manifesta conservatism, teama de nou, rutina, deprinderi cu metode vechi de conducere.
A conduce pe baze empirice inseamna a aplica principiul - "vazand si facand", rezultatele finale depind de capacitatea conducatorului de a se descurca in situatii neprevazute. Empirismul in conducere a generat tipul conducatorului -"dictator" - care se mai intalneste si azi printre cadrele de conducere (stilul autoritar, autocrat).
II. Inceputul  conducerii  stiintifice - alaturi  de  experienta  si  intuitie conducatorul incepe a avea nevoie si de anumite cunostinte specifice. La aceasta etapa se introduce pe scara larga progresul tehnico-stiintific, care determina o
crestere a cerintelor pentru perfectionarea formelor si metodelor de conducere. Prima incercare de sistematizare pe baza stiintifica a conceptelor si principiilor activitatii de conducere se manifesta in lucrarile lui F. W. Taylor, care, pe baza
unei vaste experiente in conducere, a reusit sa formuleze primele reguli si principii teoretice ale conducerii. Aceasta etapa a generat tipul conducatorului "tehnocrat" care a neglijat aproape complet domeniul relatiilor umane.
III. Conducerea stiintifica - este etapa care se afirma in mod deosebit incepand cu deceniul 5 al sec XX. Este etapa la care teoria managementului se dezvolta, se perfectioneaza continuu pe baza celor mai recente descoperiri tehnico-stiintifice. Tipul de conducator care corespunde acestei etape este organizatorul, care se caracterizeaza printr-un stil de conducere democratic, prin cooperare cu subalternii, deciziile importante sunt elaborate colectiv. Pentru a analiza deosebirea dintre conducerea empirica si stiintifica, folosim schema 1.

6.Scolile managementului. Scoala clasica universala
Scoala clasica universala - acest curent de gandire in teoria conducerii este intalnit si sub denumirea de scoala procesului de conducere sau scoala tehnica. Scoala clasica mai este numita si universala.
Scoala clasica este, in principiu, rezultatul suprapunerii a doua concepte de conducere:
-conceptul anglo-saxon, cu un caracter inductiv si pragmatic, concept ce se bazeaza pe cazuri practice, in temeiul carora sunt formulate principiile procesului de conducere. Promotorul acestuia a fost americanul F.W. Taylor (1856-1915);
-conceptul latin, al carui promotor si reprezentant a fost francezul H. Fayol (1841-1925). Acest concept are la baza metode deductive, principii cu caracter universal. Cu alte cuvinte, in analiza procesului de conducere a intreprinderii, pornindu-se de la principii cunoscute, se ajunge la realitati.
Trasaturile generale ale gandirii ce fundamenteaza scoala clasica universala se pot rezuma la urmatoarele:
-principiile formulate sunt universale;
-intreprinderea este privita ca un sistem inchis, izolat de mediu, iar structura organizatorica este reprezentata prin legaturile dintre functiile sale interne;
-se pune accentul pe latura conducerii tehnico-economice, fara a se analiza aspectul social si psihologic al procesului de conducere.
Aparitia primei scoli clasice a managementului este atestata in secolul XX si e legata de numele lui F. Taylor (Managementul stiintific).
Dupa terminarea institutului tehnologic in anul 1878,Taylor a lucrat intr-o firma metalurgica "Midvile stil company". In anul 1886 a intrat ca membru in Asociatia Inginerilor-mecanici din America si a ascultat referatul lui Town.
El a scris urmatoarele carti:
-"Sistemul de acord" (l895);
-"Principiile managementului stiintific" (1911).
Taylor a fost inmormantat in Filadelphia, iar pe piatra sa funerara este scris: "Parintele managementului stiintific".
In aceste monografii, Taylor a formulat principalele principii ale managementului stiintific, ce formeaza un sistem de divizare a muncii in munca de indicatii si munca de executare.
In sistemul de productie fiecare lucrator trebuie sa raspunda de functiile sale. De asemenea trebuie sa existe o corelatie intre muncitor si munca indeplinita.
Administratorul, dupa Taylor, trebuie:
-sa prelucreze conform metodelor stiintifice fiecare element al muncii;
-pe criterii stiintifice sa aleaga lucratorii, sa-i invete;
-sa utilizeze stiinta in activitatea lor si sa le sugereze muncitorilor ca munca lor se bazeaza pe principii stiintifice;
-sa asigure diviziunea muncii intre manageri si muncitori.
Dupa parerea lui Taylor metodele vechi empirice, subiectiviste si netemeinice de conducere trebuie sa fie inlocuite cu logica stiintifica a regulilor si formelor.
Pornind de la practica sa, Taylor a tras concluzia ca muncitorii sunt gata sa munceasca cinstit pentru un anumit salariu. Nimeni, pana la Taylor, nu s-a incumetat sa determine munca muncitorilor si nici a administratorilor, care trebuia sa prezinte rata muncii si a salariului. Conducatorii determinau aceste echivalente dupa intuitie si traditie, ceea ce ducea la conflicte.
Taylor a incercat sa rezolve aceasta problema prin metoda masurilor precise a standardelor timpului, miscarilor ce sunt necesare pentru indeplinirea sarcinilor si obligatiilor functionale; in dependenta de ele, a propus un sistem de salarizare.
Taylor vedea in management o arma cu ajutorul careia s-ar putea apropia interesele personalului, pe baza cresterii bunastarii muncitorilor si instaurarii colaborarii stranse intre intreprinzatori si lucratori, pentru atingerea scopurilor economice si de productie ale firmei, organizatiei.
Taylor, dupa parerea economistilor, a efectuat o revolutie intelectuala in teoria si practica managementului stiintific, pe care o aprecia ca o activitate comuna a administratorilor si muncitorilor bazata pe interese comune.
Criteriul principal al eficientei firmei, dupa Taylor, il constituie micsorarea pretului de cost al productiei. Munca in sistemul lui Taylor este izvorul eficacitatii, iar sectia - celula de baza a folosirii managementului stiintific.
Sistemul si teoria lui Taylor, insa, la prima etapa n-au fost acceptate de proprietari. Managementul stiintific era interpretat ca amestec in sfera de preocupari a proprietarilor.
Principiile sistemului lui Taylor sunt:
1)Inlocuirea metodelor traditionale, bazate pe maiestria si experienta personala,   prin   metode   stiintifice,   bazate   pe   analiza  tuturor   elementelor procesului de conducere.
2)Selectionarea lucratorilor pe baza unor criterii  elaborate  stiintific, antrenarea si instruirea acestora.
3)Colaborarea intre muncitori si administratie in scopul aplicarii in practica a organizarii stiintifice a muncii.
4)Diviziunea muncii: intelectuale si fizice.
5)Ridicarea continutului economic al muncii tehnicienilor si, prin urmare, ridicarea nivelului economic si cultural al lucratorilor.
6)Apropierea invatamantului tehnic superior de nevoile productiei.
7)Introducerea practicii de productie a viitorilor ingineri, timp de un an, inaintea absolvirii institutiei superioare.
8)Analiza proceselor de munca prin descompunerea lor in elemente componente.
9)Evidentierea stricta a timpului de munca.
10)Unificarea si  standardizarea operatiilor si miscarilor in procesul muncii, a proceselor tehnologice.
11)Normarea stricta a muncii.
12)Controlul tehnic asupra ^operatiilor tehnologice si de munca, si asupra calitatii productiei.
13)Introducerea si aplicarea salarizarii in acord cu tarifele diferentiate.
In general, sistemul conducerii stiintifice a intreprinderii poate fi rezumat dupa F. W. Taylor astfel:
-stiinta in loc de deprinderi traditionale;
-armonie in loc de contradictii;
-colaborare in loc de lucru individual;
-productivitate maxima in loc de una limitata;
-dezvoltarea fiecarui muncitor pana la maximum de productivitate de care este capabil.
In teoria sa F. Taylor evidentiaza rolul important al unei elite intelectuale (administratia) - centrul de gandire al intreprinderii. Un loc deosebit il ocupa sistemul de masurare a muncii, denumit "Studiul muncii". F. Taylor a produs o diviziune a muncii in sfera conducerii: un subaltern poate fi subordonat mai multor conducatori functionali. De asemenea a insistat asupra separarii functiei de planificare in cadrul unui compartiment structural independent - o idee remarcabila.
Urmasii lui Taylor au fost:
G. Gantt (1861-1919) - discipolul apropiat al lui Taylor. El a propus urmatoarele elemente ale managementului:
-Salariul premial;
-Cartela - schema de planificare;
-Teoria liderului.
H. Gantt, pentru prima data in sistemul managementului, a evidentiat problema factorului uman si a rolului lui in procesul de productie. El spunea ca pentru om munca trebuie sa fie nu numai un izvor de beneficiu, ci si o satisfactie.
Sotii F. Gilberth (1868 - 1924) si L. Gilberth (1878 - 1972) s-au ocupat de problemele muncii fizice - sporirea volumului de productie pe baza reducerii cheltuielilor de munca inutile.
M. Foliet (1868-1833) a studiat relatiile sociale in cadrul gruparilor mici. Ideea principala, expusa in lucrarile sale, este aceea ca conflictul poate avea un rol pozitiv in anumite conditii. Supunerea in fata puterii unei personalitati il injoseste pe om, metoda autoritara nu poate fi efectiva pentru organizarea industriala a muncii. Democratia este forta spirituala de eficacitate. Liderul poate fi, ca atare, nu numai in baza calitatilor sale innascute, dar si a capacitatilor obtinute prin studii. Liderul adevarat trebuie sa faca previziuni ce tin de activitatea in ansamblu a firmei.
Asupra formarii managementului stiintific a exercitat o mare influenta savantul englez O.Sheldon, care a scris cartea "Filosofia dirijarii" (1923). El demonstra ca "trasatura etica a managementului si functia raspunderii trebuie sa fie nucleul sistemului de management".
Dupa Sheldon, fiecare manager trebuie sa stie 3 principii ale filosofiei managementului:
1. Politica, conditiile si metodele industriale trebuie sa contribuie la bunastarea societatii;
2. Managerul e dator sa aplice principiile superioare ale moralei privind echitatea sociala in cazuri concrete;
3. Managerul trebuie sa fie initiatorul ridicarii nivelului standardelor etice ale conceptiilor echitatii sociale.
H. Fayol (Managementul administrativ) abordeaza problemele de organizare si conducere a intreprinderilor intr-o viziune mai ampla, analizand intreprinderea in intreaga ei complexitate tehnica si social-economica.
Principiile formulate de H. Fayol:
1)diviziunea muncii in activitatea de conducere si executare;
2)o stricta concordanta intre autoritatea personala si oficiala (la serviciu) a conducatorului;
3)disciplina;
4)principiul deciziei unice;
5)succesiune in conducerea intreprinderii;
6)subordonarea intereselor personale celor colective;
7)stimularea materiala si morala;
8)centralizarea functiilor de conducere;
9)structurarea ierarhica a aparatului de conducere;
10)organizare stiintifica a tuturor sectoarelor intreprinderii;
11)atitudinea justa si echilibrata fata de personal;
12)stabilitatea cadrelor;
13)initiativa;
14)unitatea colectivului.
H.Fayol pentru prima data evidentiaza problema capacitatii de conducator, a pregatirii pe care acestia trebuie sa o aiba, insistand pentru includerea conducerii stiintifice ca disciplina obligatorie in scoli. H.Fayol, cu ajutorul analizei complexe a operatiilor infaptuite in intreprindere, face o grupare sistematica a acestora pe functii, grupare care, in linii generale, se utilizeaza si in epoca contemporana.
H.Fayol este considerat ca principalul exponent si promotor al miscarii europene de conducere stiintifica a intreprinderii.
Contributia lui la consolidarea conducerii ca stiinta poate fi rezumata la urmatoarele rezultate:
-prin analiza organizarii si a conducerii intreprinderii de sus in jos, determinat functiile intreprinderii si diviziunea muncii la nivelul conducerii;
-a stabilit pentru prima data atributele (functiile) conducerii: a prevedea, a organiza, a comanda, a controla, a coordona;
-a  evidentiat   importanta  relativa   a  capacitatii   de   conducere personalului intreprinderii;
-a pus bazele  principiilor generale  de administrare  (conducere) a intreprinderii.
Max Weber (Managementul birocratic). Spre deosebire de predecesori, M. Weber este un adept al regulilor, profesionalismului, ordinii, cu alte cuvinte adept al birocratiei. Actualmente termenul birocratie este primit in sens negativ, fiind asociat cu reguli fara de sfirsit. Pe de alta parte, regulile si alte proceduri birocratice prevad o cale standarda de colaborare cu lucratorii. Fiecare isi cunoaste cistigul si fiecare stie ce reguli exista.


7.Scoala relatiilor umane
La intersectia anilor 1920-1930 metodele extensive de producere se inlocuiau cu metode intensive, ce necesitau noi forme de conducere, ce se bazau pe metode psihologice si sociale.
Scopul acestor metode este inlocuirea sistemului birocratic de conducere si folosirea modelului colaborarii intre muncitori si proprietari. Controlul stiintific in producere se introducea pentru rezolvarea problemelor economice ale firmei prin metode rationale si efective. Deoarece relatiile dintre muncitori si proprietari ramaneau tot la nivel de ordin, insasi motivarea muncii, fara care este imposibila producerea de inalta eficacitate, nu se folosea pe deplin.
Unul dintre primii care a propus metode noi in managementul industrial, metode bazate pe relatiile umane, a fost sociologul si psihologul american E.Mayo (1880-1949).
Scoala relatiilor umane analizeaza orice organizatie industriala ca pe un "sistem social". Astfel, aspectul tehnologic al eficacitatii productiei se completeaza cu aspectul uman.
Modul de viata capitalist (sistemul de fabrica) a dus la deformarea vietii personale, dezorganizarea colectivelor familiale, fapt ce, la randul sau, a generat sentimentul pesimist al fatalitatii, pierderilor, dezamagirea in realizarile civilizatiei industriale, inrautatirea climei sociale la intreprinderi se reflecta si asupra indicilor economici, in acest context, teoria lui E. Mayo a fost elaborata tocmai la timp.
Potrivit lui E. Mayo, orice organizatie industriala are la baza o structura sociala integrala. Tezele de baza ale acestei conceptii sunt urmatoarele:
1.Oamenii se conduc de motivele sociale ale necesitatilor si se afirma ca indivizi in relatiile cu alti oameni;
2.In urma revolutiei industriale si a rationalizarii procesului de munca, procesul de munca si-a pierdut farmecul sau. De aceea, satisfactia morala oamenii o cauta in prestigiul social, relatiile sociale;
3.Oamenii reactioneaza mai mult la influenta sociala a grupului de oameni egali cu ei, decat la controlul din partea sefilor;
4.Lucratorul raspunde la indicatia conducatorului, daca conducatorul poate satisface necesitatile lui  sociale si vine in  intampinarea dorintelor lui.
Sarcina managementului la aceasta etapa consta in organizarea structurilor formale si a relatiilor neformale. Cu acest scop a fost organizat un experiment la o uzina din Hawthorne (SUA), care a tinut 12 ani (1924-1936). S-a descoperit fenomenul grupului neformal in structura procesului de producere; relatiile neformale, sociale dintre membrii grupului influentau asupra productivitatii muncii si ritmului productiei. Grupului ii erau caracteristice elaborarea normelor, pozitiilor, prioritatea controlului social asupra lucratorilor individuali in procesul muncii.
Un alt reprezentant al scolii "resurselor umane" a fost D. McGregor (1906-1964), care a publicat cartea "Aspectul uman al intreprinderii" (1960).
Esenta conceptiei sale tine de "dirijarea cu resursele umane". Scopul principal al acestei teorii se reduce la perfectionarea procesului decizional si eficacitatea controlului. Conform acestei conceptii, managerul permite subalternilor sa participe la luarea deciziilor in procesul dirijarii, fiindca deciziile devin efective atunci, cand sunt acceptate de lucratorii cointeresati.
Conceptia "democratiei de productie" a capatat o raspandire larga in Statele Unite ale Americii. Aceasta teorie se mai numeste "democratia la locul de munca".
In lucrarea „Factorul uman in intreprindere” publicata la New York in 1960, el expune asa-zisa teorie X-Y.

8.Scoli contemporane ale managementului
Scoala sistemelor sociale.
Scoala sistemelor sociale reprezinta curentul dominant in teoria contemporana a managementului. Printre reprezentantii acestei scoli mentionam - C.J.Banard, H.A.Simon, P.Selznick, A.Etzioni, G.N Popov, care sunt numiti sistemisti.
Prin lucrarile lor sistemistii incearca realizarea unei simbioze intre teoria clasica a organizarii conducerii si teoria relatiilor umane. La baza teoriei lor, sistemistii pun teoria organizarii sociale si unele elemente ale teoriei cibernetice.
Metodologic, teoria organizatiei arata ca structura obiectului (firmei, organizatiei) conducerii, diviziunea activitatii se realizeaza cu ajutorul normei organizatorice.
Norma este o regula de comportament impusa prin autoritate, ea este obligatorie.
Intrucat teoria clasica administrativa nu s-a dovedit a fi suficienta pentru caracteristica modului in care actioneaza si se comporta colectivele sociale, s-a impus necesitatea preluarii unor elemente specifice. Cu ajutorul elementelor sistemei cibernetice s-au putut trata adecvat si problemele interdependentei dintre mediul ambiant si colectivul condus, problema ignorata de teoria organizationala, cu alte cuvinte se analizeaza si factorul extern ce influenteaza asupra procesului de conducere.
In conceptia sistemistilor, obiectul cercetarii sistemice il constituie, pe de o parte, intreprinderea cu toate partile ei componente, iar pe de alta parte-procesele care au loc in interiorul si exteriorul intreprinderii, intreprindea este considerata ca un sistem social, cea ce o deosebeste de sistemul cibernetic - sistem inchis -fizic sau tehnic, adica sisteme de echilibru, de autoconservare, lipsite de crestere, interactiunea elementelor poate fi prognozata cu ajutorul metodelor matematice, fizice.
In cazul sistemelor sociale, procesul de reglare nu are un caracter automat, dar pornind de la un centru de decizie, capata un caracter constient, impune sistemului solutii, care trebuie sa corespunda sferelor de interese ale elementelor umane - lucratorii (conducatori, specialisti, subalterni).
Teoria sistemelor sociale evidentiaza rolul deosebit al structurii de actiune. in activitatea de conducere principalul este nu orientarea activitatii fiecarui element cu ajutorul indicatiilor, deciziilor, ci crearea conditiilor structurale pe baza carora elementele constiente ale sistemului sa poata actiona direct, diferentiat si eficient pentru realizarea scopului urmarit de sistem. Astfel, spre deosebire de sistemele cibernetice, sistemul social este un sistem dinamic, de crestere. Adica elementele sale componente - oamenii - isi manifesta in mod constient, in conditii optime initiativa si creativitatea.
Echilibrul dinamic al sistemului social e bazat pe trei grupe de operatii - comunicarea, echilibrul si adoptarea deciziilor.
Comunicarea e considerata un factor cardinal, care asigura viteza de reactie a sistemului de conducere la schimbari. Echilibrul e mecanismul stabil al organizatiei, structura organizatorica (birocratica, adoptiva). Adoptarea deciziilor e cea mai importanta parghie de reglare a sistemului.
Scoala empirica (practicista), teoria situationala.
Reprezentantii acestei scoli - P.Drucker, L.Newmann, E.Dale, R.Falk - numiti empiristi.
Empiristii considera experienta drept unicul mod de a dezvolta teoria si practica conducerii. Se pune accentul pe idea ca studiul experientei managerilor, care au inregistrat atat succes, cat si insuccese si greseli pe parcursul activitatii este cea mai buna cale de insusire a metodelor si tehnicilor de conducere.
Empiristii nu neaga categoric afirmatia ca managementul este o stiinta, desi isi exprima unele rezerve.
Spre exemplu P.Drucker, cel mai de seama reprezentant al scolii empirice, dupa 1950, profesor de management la Universitatea din New-York, afirma.in lucrarea "Practica conducerii", ca criteriul calitatii managementului va fi intotdeauna succesul practic in activitatea de afaceri, in lucrarea "Tehnologia, conducerea si societatea" - poate conducerea sa devina vreodata stiinta ? afirma: "Stiinta conducerii trebuie sa-si defineasca ca obiect universul".
Prin anii 1940-1950 s-a atras atentia ca metodele universale sunt deja epuizate si nevalabile pentru dezvoltarea businessului. Atunci savantii P. Drucker, R. Daivis, A. Deyl au propus sa fie studiata si popularizata experienta firmelor. Aceasta experienta intrunea cele mai bune metode de perfectionare a practicii managementului american sub forma de situatii. P. Drucker.in cartea sa "Practica dirijarii" (1954), a determinat aceasta teorie ca "teorie a situatiei".
Schema teoriei situatiei a fost sistematizata si declarata in anul 1977 de R. Mochier. Aceasta teorie prevede ca managerii firmei, in dependenta de situatie, procedeaza in felul urmator:
-in primul rand, fac diagnostica situatiei, evidentiaza problemele principale, formeaza scopurile dirijarii, gasesc caile rezolvarii lor;
-in al doilea rand, studiaza caracteristicile situatiei, le evidentiaza si le determina pe acelea, care influenteaza asupra procesului decizional;
-in al treilea rand, elucideaza alternativele de actiuni;
-in al patrulea rand, apreciaza fiecare alternativa si determina care din ele corespund cerintelor situatiei;
-in ultimul rand, transpun planul elaborat intr-un algoritm concret de actiuni, care ar fi cel mai eficient pentru atingerea scopurilor firmei.
Esenta metodei "situatiei" consta in formarea teoretica a conceptului empiric si in recomandarea metodelor practice, a deciziilor tipice in sfera organizarii productiei, in dirijarea cu sistemele de planificare in cadrul firei, evidentierea sistemelor de contabilitate si de selectare a cadrelor.
Particularitatea acestei teorii consta in faptul ca managerii firmei reduc nivelul analizei sistematice a fenomenelor de dirijare si inlocuiesc metodele universale cu situatii concrete din domeniul organizatoric si informativ. El elaboreaza modele de situatii si pornind de la aceste modele ia decizii si se straduie sa le generalizeze.
Teoria situationala are scopul de a prezenta sistemul de dirijare si organizare pornind de la situatii specifice.
Baza acestor cercetari o constituie descrierea caracteristicilor organizatiei, asa cum sunt ele:
l.   Mediul inconjurator (caracteristica generala, pronosticul lui, relatiile dintre factorii directi si indirecti);
2.Tehnologia-metodele organizarii sferelor de productie si dirijarea cu mijloacele tehnice;
3.Sarcina organizatorica, scopurile organizatiei, sistemul scopurilor concrete, mecanismul actiunilor, limitele in realizarea lor.

9.Definirea si caracteristicile principale ale organizatiei. Analiza succesului organizatiei.
O veriga importanta a economiei nationale o constituie organizatia, functionarea careia se realizeaza sub actiunea conducerii ei, care actioneaza nemijlocit asupra mediului ei intern, cit si a mediului exterior in care exista si isi desfasoara activitatea. Savantii preocupati de problemele managementului, in literatura de specialitate, afirma, ca organizatiile sunt baza lumii managerilor, organizatiile sunt cauza existentei managementului ca activitate. Organizatia este obiectul exercitarii managementului.

De aceea, pentru studierea in continuare a managementului, este necesar mai intii de toate de a cunoaste ce reprezinta organizatia, care sunt tipurile de organizatii, care sunt caracteristicile lor comune, care sunt factorii ce influenteaza activitatea lor si de ce este necesara conducerea organizatiilor.
Pentru ca o grupa de oameni sa se considere organizatie, ea trebuie sa indeplineasca citeva cerinte si anume: tab 3.
Unind aceste cerinte intru-n tot intreg obtinem notiunea de organizatie:
ORGANIZATIA - reprezinta o grupa de oameni, activitatea carora constient este coordonata pentru atingerea scopului comun sau a scopurilor comune.
ORGANIZATIA   -   reprezinta   un   ansamblu   de   oameni, mijloace materiale si banesti, care au o finalitate, ce consta in indeplinirea anumitor scopuri.
Numarul membrilor organizatiei si marimea resurselor materiale si banesti folosite de ea sunt determinate de activitatile ce trebuie realizate, pentru atingerea scopurilor puse.Tab.4
Indiferent de marimea organizatiilor formale, toate au niste caracteristici generale comune:
RESURSELE - pentru atingerea scopurilor orice organizatie are nevoie de anumite resurse, care sunt transformate in anumite rezultate. Principalele resurse folosite in organizatii sunt : umane, capitalul, materiale, tehnologia, informatia. Procesul de transformare a resurselor este mai usor de vazut in organizatiile de productie, dar si organizatiile de deservire si cele necomerciale de asemenea folosesc aceste resurse.
DEPENDENTA DE FACTORII EXTERNI - organizatiile in totul depind de lumea inconjuratoare, de mediul exterior, atit in raport cu resursele sale cit si in raport cu consumatorii. Mediul extern cuprinde o serie de factori de natura diferita (economica, politica, social-culturala), care influenteaza direct sau indirect asupra activitatii organizatiilor. In majoritatea cazurilor acesti factori nu pot fi controlati si sa-i cunoasca pentru a putea manevra cu procesul de conducere a organizatiei in dependenta de influenta unui sau altui factor extern.
DIVIZIUNEA ORIZONTALA A MUNCII - chiar daca doi oameni lucreaza impreuna, pentru atingerea scopului comun ei trebuie sa imparta lucrul intre ei. Distribuirea lucrului intreg in parti componente reprezinta diviziunea orizontala a muncii, in intreprinderile mici aceasta diviziune a muncii nu este evidentiata in mod deosebit. Insa in organizatiile compuse (mari si medii) aceasta diviziune se observa destul de clar. Exemplu clasic de diviziune orizontala a muncii in intreprinderile de productie este planificarea, productia, marketingul, finantele, adica felurile principale de activitati de care depind succesele intreprinderii si realizarea scopurilor puse. Diviziunea volumului mare de munca in parti componente da posibilitate de a produce mult mai mult.
DIVIZIUNEA VERTICALA A MUNCII - deoarece in organizatie lucrul se imparte in parti componente (diviziunea orizontala a muncii) cineva trebuie sa coordoneze lucrul grupurilor, ca acesta sa fie eficient. Astfel, trebuie sa existe un conducator care ar uni activitatea subdiviziunilor intr-un tot intreg si totodata sa delimiteze lucrul de conducere, de coordonare a actiunilor de lucrul de neconducere. Coordonarea actiunilor de conducere cit si de neconducere reprezinta diviziunea verticala a muncii (veriga in scari).
SUBDIVIZIUNI - practic toate organizatiile compuse efectueaza diviziunea orizontala a muncii pe baza crearii subdiviziunilor, ce indeplinesc sarcini concrete. In organizatii aceste subdiviziuni poarta denumiri diferite: servicii, sectii, sectoare, brigazi, ferme etc. Fiecare subdiviziune reprezinta un grup de oameni cu conducatorul sau, activitatea carora constient este indreptata si coordonata cu alte subdiviziuni ale intreprinderii pentru a indeplini scopurile comune.
NECESITATEA CONDUCERII - pentru ca organizatia sa-si realizeze scopurile, sarcinile, ele trebuie sa fie coordonate prin intermediul diviziunii verticale a muncii. De aceea, apare necesitatea conducerii, adica necesitatea numirii conducatorilor in diferite posturi de conducere, determinarii cercului de obligatiuni si responsabilitati, formarii organelor de conducere in conformitate cu legislatia in vigoare.
Analiza succesului organizatiei. Conducerea reusita a unei organizatii se bazeaza pe urmatorii factori (compartimente) ai succesului:
1) Supravietuire. Dorinta de a obtine succes este caracteristica pentru toate organizatiile. Organizatia se considera ca este vivace, numai daca si-a atins scopul. Unele organizatii se desfiinteaza daca si-au atins scopurile initiale, insa de obicei supravietuirea, existenta cat mai indelungata, este scopul suprem. Spre exemplu, Biserica Catolica exista de 2000 ani, organizatiile statale - de secole in sir.
Insa pentru a ramane puternici, pentru a supravietui, mai multe organizatii sunt nevoite sa-si schimbe scopurile, in conformitate cu schimbarea mediului ambiant. Toate organizatiile care exista pentru business isi schimba scopurile de dragul consumatorilor.
2). Eficacitate si consecventa. Pentru a supravietui, organizatia trebuie sa fie efectiva si rezultativa. Dupa P. Drucker organizatia devine rezultativa in caz daca elaboreaza corect ceea ce cere piata, dar efectiva - cand elaboreaza corect ceea ce doreste piata.
3). Productivitatea. Eficacitatea firmei in mare masura depinde de productivitate, care, la randul ei, se cere imbinata cu indici calitativi. In general, productivitatea nu este decat raportul dintre numarul de produse intrate si cel de produse finite elaborate. Cu cat mai productiva este organizatia, cu atat ea este mai efectiva. Astfel, daca sectia de marketing ridica volumul realizarii ne-cheltuind resurse suplimentare, atunci creste productivitatea. Daca insa cresterea productivitatii duce la micsorarea calitatii - eficienta scade.
Productivitatea la toate nivelurile organizatiei este un factor important in asigurarea competitivitatii intreprinderii.
4). Realizarea practica. Decizia adoptata este numai o idee, un gand. Scopul dirijarii - este infatisarea ei intr-un lucru precizat concret. Decizie efectiva este aceea care-i realizata in practica, transformata in actiune cu un rezultat efectiv.


10.Mediul intern al organizatiei
Marimile de baza ale organizatiei care constituie mediul ei intern sunt: scop, structura, sarcini, tehnologie, oameni.
Scopul
Conform definitiei, organizatia reprezinta un grup de oameni cu scopuri comune. Organizatia poate fi prezentata ca un mijloc de atingere a scopurilor.
Scopurile sunt relevate si stabilite de catre managerii superiori si in dependenta de organizatie sunt foarte multilaterale. Organizatia care se ocupa cu businessul, este concentrata asupra producerii marfurilor sau prestarii serviciilor in anumite limite specifice, ca cheltuielile si profitul obtinut. Aceasta sarcina este reflectata de asa indicatori ca rentabilitatea si productivitatea.
Organizatiile mari au mai multe scopuri. Pentru a primi profit, ele trebuie sa-si formuleze scopurile in asa domenii ca: obtinerea anumitei cote de piata, elaborarea productiei noi, calitatea serviciilor, pregatirea si alegerea managerilor, raspunderea sociala. Organizatiile bugetare din sfera neproductiva nu tind spre profit, intrucat ele sunt limitate financiar.
Structura organizatiei este o corelatie logica dintre nivelurile de management si domeniile functionale, construita astfel incat sa permita mai efectiv sa fie realizate scopurile organizatiei.
Pot fi evidentiati 2 factori principali care actioneaza asupra structurii:
1)diviziunea muncii specializate;
2)sfera controlului.
Particularitatea diviziunii muncii specializate consta in aceea ca lucrul este repartizat nu haotic, ci este infaptuit de specialistii functionali - in marketing, planificare, finante etc.
Numarul subalternilor unui manager reprezinta sfera controlului. Daca managerului se supun multi oameni, sfera controlului e destul de larga, iar structura organizatiei este plata. Daca sfera controlului este ingusta, organizatia are mai multe niveluri, structura e inalta.
Sarcina este lucrul indicat sau o serie de lucruri, care trebuie sa fie efectuate printr-o anumita metoda intr-o anumita perioada de timp.
Din punct de vedere tehnic, sarcina este acordata nu lucratorului, ci postului. Pe baza hotararii managerilor superiori cu privire la structura, fiecare post are sarcinile sale (instructiunile de post).
Sarcinile se impart in trei categorii:          
-lucrul cu oamenii;
-lucrul cu mijloacele (masini, instrumente, materie prima);
- lucrul cu informatia.
De exemplu, la uzina muncitorii lucreaza cu mijloace de productie, maistrul cu oamenii, casierul firmei cu informatia.       O alta marime importanta a organizatiei este tehnologia.  
Sarcina si tehnologia depind una de alta. Realizarea sarcinii depinde de tehnologia concreta folosita ca mijloc de transformare a materiei prime in marfa.
Tehnologia - este un mijloc de prelucrare a materiei prime. Elementul principal al tehnologiei este procesul. Deci, tehnologia este un mod care permite transformarea tuturor componentilor in marfa. Influenta acestei marimi variabile asupra managementului este determinata de trei factori principali:
-revolutia industriala;
-standardizarea si mecanizarea;
-folosirea conveierului in sectorul productie.
Un alt factor principal al organizatiei sunt oamenii. Managerul realizeaza scopurile firmei numai prin oameni. Comportarea omului in societate si la lucru este rezultatul corelatiilor dintre caracteristicile individuale si mediul ambiant. Caracteristicile individuale sunt foarte variate:
-capacitati - capacitatea de a efectua, executa o munca mai bine, care in mare masura depinde de potentialul intelectual si fizic;
-predispozitie si talent;
-necesitati (starea psihologica, senzatia fiziologica);
-asteptare (se bazeaza pe experienta si aprecierea situatiei reale);
- imaginatie   (imaginarea  constienta  intelectuala  a  stimulentelor prin senzatii);
-comportarea, punctul de vedere;
-valorile;
-influenta mediului asupra personalitatii si comportarii sale;
-grupe - formale si neformale;
-liderii.
Toate aceste marimi variabile in procesul managerial trebuie sa fie analizate intr-o dependenta reciproca

11.Mediul extern al organizatiei
Importanta analizei influentei factorilor mediului exterior (ambiant) asupra activitatii (firmei) a fost evidentiata de scoala sistemica la sfarsitul anilor *50, ai sec.XX. Managerii trebuie sa tina cont de mediul extern, fiindca organizatia ca sistem deschis depinde de el din punct de vedere al resurselor, cadrelor, energiei etc. Pentru a supravietui, organizatia trebuie sa se acomodeze, sa se adapteze la schimbarile mediului extern.

Mediul influentei directe:
Furnizorii - dependenta dintre organizatie si furnizori este cea mai directa influenta a mediului ambiant - receptionarea resurselor de peste hotare poate fi convenabila din punct de vedere al preturilor, calitatii sau cantitatii, dar si periculoasa din punct de vedere al mobilitatii mediului - schimbarea cursului valutar, instabilitatea politica etc.
Materiale - organizatiile depind de furnizarea neintrerupta a materialelor, nefurnizarea carora poate conduce la faliment.
Capital - pentru activitatea firmei este necesar nu numai de furnizori si materiale, dar si de capital; investitorii potentiali sunt: bancile, programele de stat, actionarii.
Resurse umane - pentru o activitate efectiva este necesar de a avea o forta de munca, de specialitatea si calificarea necesara. Fara oameni, care sunt capabili sa foloseasca tehnologia complicata, capitalul si materialele nu valoreaza nimic.
Din aceasta cauza in multe firme selectarea si sustinerea managerilor si specialistilor talentati a devenit o problema primordiala. Relatiile dintre manageri si subordonati, in firmele prospere sunt bazate pe etica manageriala.
Legile si organele de stat - statul reglementeaza activitatea firmelor: sistemul impozitar, salariul minimal, durata zilei de munca, durata concediului etc.
Consumatorii - P.Drucker spune ca scopul businessului e de a-l crea pe consumator. Organizatia supravietuieste atunci, cand ea gaseste consumatori si le satisface necesitatile.
Concurentii - lupta pentru consumator, pentru selectarea managerilor talentati, pentru pietele de desfacere etc.
Concurentii sunt in stare sa influenteze asupra pretului, conditiilor de munca, sistemului de remunerare.

Mediul influentei indirecte:
Tehnologia (PTS) - este si o marime interioara si un factor extern de o insemnatate mare. Inovatiile tehnologice influenteaza asupra:
1) eficacitatii proceselor de producere si de realizare;
2)sistemei informationale;
3)aparitiei produselor noi.
Starea economiei.
Managerii sunt obligati sa tina cont de schimbarile generale in economia tarii si de influenta acestora asupra activitatii firmei lor: pronosticurile ratei somajului si a inflatiei, ritmul de dezvoltare economica, costul fortei de munca etc.
Factorii socio-culturali.  Orice organizatie functioneaza intr-un mediu cultural si, de aceea, factorii in cauza (sistemul de valori, valorile vietii, traditiile) influenteaza asupra organizatiei.
Influenta factorilor socio-culturali:
1.Oamenii sunt gata sa plateasca mai mult, dar sa procure marfuri cu simbolul firmelor prestigioase.
2.Cerintele consumatorilor in produse ecologice.
3.Controlul reclamei predestinate copiilor.
                Factorii politici.
                Mediul international.

12.Definirea managerului: caracteristica generala a activitatii manageriale
Reusita activitatii unei organizatii este dependenta de calitatea actului de conducere. Aceasta calitate este determinata de persoanele de conducere. Aceste persoane au avut in evolutia stiintei managementului diferite denumiri: conducatori, cadre de conducere, iar mai recent cea de manager, concept care a capatat o unanima recunoastere si s-a generalizat.
MANAGERII - sunt persoanele cu responsabilitati de conducere; persoanele ocupate cu lucrul de conducere, adica cu indeplinirea functiilor de conducere si activeaza in diferite subdiviziuni ale intreprinderii.
Activitatea conducatorilor din diferite domenii are trasaturi comune la fel ca si organizatiile de diverse tipuri. In acelasi timp, munca de conducere difera de munca unui muncitor sau specialist - daca analizam munca strungarului, inginerului, vanzatorului, conducatorului, observam:
strungarul - executa aceeasi operatie timp de cateva saptamani;
inginerul - lucreaza cateva luni pentru elaborarea unei piese;
vanzatorul - toata viata se ocupa cu realizarea unui tip de productie;
conducatorul - nu poate spera la un lucru standard, munca lui este individuala, de o scurta durata, multilaterala si fragmentara.
Alte caracteristici ale muncii manageriale:
-Numarul mare al orelor de munca. Este tipica o saptamana de munca de cel putin 50 ore, durata saptamanii de munca tinde sa creasca pe masura avansarii in ierarhia manageriala.
-Activitatea interna. Ziua de munca aglomerata, pe parcursul ei un manager indeplineste sute si mii de operatii informationale si intelectuale.
-Fragmentarea activitatii. Munca manageriala poate  fi divizata in urmatoarele tipuri: intelectuala, logica, emotionala, organizatorica.

13.Rolurile manageriale elaborate de H.Mintzberg
Managerul, ocupand un anumit post, in calitate de conducator al unei subdiviziuni organizatorice, e nevoit sa indeplineasca unele roluri, care nu depind in mod direct de personalitatea managerului, ci de functiile postului dat. Rolul reprezinta o totalitate de reguli de comportare ce corespund unei organizatii sau unui post de serviciu concret.
In literatura de specialitate inca nu exista o teorie clara ce ar indica care este lucrul managerului. Majoritatea savantilor si practicienilor in domeniu sustin parerea americanului H.Mintzberg, care referindu-se la continutul lucrului conducatorului, a evidentiat 10 roluri manageriale, care indica volumul de munca al managerilor din cadrul unei intreprinderi.
Tab.5
In rezultatul diviziunii verticale a muncii, intre manageri se formeaza niveluri de conducere. Nivelurile de conducere sint determinate de pozitiile succesive pe care le au conducatorii situati pe aceleasi linii ierarhice fata de organul superior de conducere a intreprinderii (adunarea generala a actionarilor, consiliul de administratie).
In organizatii pot fi mai multe niveluri de conducere, insa principalele categorii sint reprezentate in schema de mai jos:
Tab.6
1. Managerii inferiori, conducatorii celulei de jos a ierarhiei de conducere sau conducatori operationali sunt cei care conduc direct muncitorii, personalul de executare. Ei infaptuiesc controlul asupra indeplinirii sarcinii de productie si poarta raspunderea pentru folosirea corecta a masinilor, mecanismelor si materiei prime. Denumirea tipica a postului: conducator de productie, maistrul schimbului, sef de sectie, sora principala, sef de catedra. Cercetarile au aratat ca munca managerilor inferiori este foarte intensiva si diversificata. Ea se caracterizeaza prin dese intreruperi, trecerea de la o ocupatie, problema la alta, timpul indeplinirii sarcinii fiind foarte mic. Timpul luarii de decizii este scurt si realizarea se infaptuieste in mod operativ (pana la 2 saptamani).
2. Managerii medii asigura aplicarea planurilor de dezvoltare, coordoneaza si controleaza lucrul conducatorilor verigii de jos. Conducatorii acestei verigi deseori conduc o subdiviziune mare sau un sector in cadrul organizatiilor, ei reprezinta o punte de legatura intre conducatorii verigii de sus si cei ai verigii de jos. Posturile tipice ale managerilor medii sunt: seful subdiviziunii in business, decan, conducatorul ce se ocupa cu realizarea pe regiuni sau tara si director al filialei. Ei transmit deciziile luate de conducatorii verigii de sus catre conducatorii verigii de jos si transmit informatiile de la veriga de jos catre veriga de sus, pentru ca ultimii sa poata lua decizii in baza acestor informatii. In organizatiile mari conducatorii acestei verigi se impart in doua grupe:
a)Nivelul de sus al verigii mijlocii;
b)Nivelul inferior al verigii mijlocii.
3. Managerii superiori sint foarte putini la numar si reprezinta organizatia in exterior, elaboreaza programe si prognoze, stabilesc strategii si tactici de dezvoltare, iau decizi importante pentru organizatie in ansamblu cit si pentru unele subdiviziuni ale ei. Majoritatea acestor conducatori isi incep activitatea de conducator din veriga de jos. Postul tipic in business - presedintele Consiliului, vicepresedinte, in armata - general, in structurile de stat - ministru, rector, prorector.
Managerii superiori raspund de luarea deciziei importante pentru organizatie, de ei depinde strategia firmei.
Managerul ce ocupa acest post indeplineste in timpul zilei o munca enorma si foarte intensa. De aceea, managerul superior nu poate fi sigur ca a terminat la timp si cu succes lucrul sau. Dat fiind ca mediul ambiant si situatia economica se schimba permanent, tot timpul exista riscul esecului. Din aceste considerente, saptamana de lucru a managerului superior, de regula, e de 60-80 ore.
Tab.7.

14.Tipuri de manageri
In rezultatul diviziunii verticale a muncii, intre manageri se formeaza niveluri de conducere. Nivelurile de conducere sint determinate de pozitiile succesive pe care le au conducatorii situati pe aceleasi linii ierarhice fata de organul superior de conducere a intreprinderii (adunarea generala a actionarilor, consiliul de administratie).
In organizatii pot fi mai multe niveluri de conducere, insa principalele categorii sint reprezentate in schema de mai jos:
Tab.6.
1. Managerii inferiori, conducatorii celulei de jos a ierarhiei de conducere sau conducatori operationali sunt cei care conduc direct muncitorii, personalul de executare. Ei infaptuiesc controlul asupra indeplinirii sarcinii de productie si poarta raspunderea pentru folosirea corecta a masinilor, mecanismelor si materiei prime. Denumirea tipica a postului: conducator de productie, maistrul schimbului, sef de sectie, sora principala, sef de catedra. Cercetarile au aratat ca munca managerilor inferiori este foarte intensiva si diversificata. Ea se caracterizeaza prin dese intreruperi, trecerea de la o ocupatie, problema la alta, timpul indeplinirii sarcinii fiind foarte mic. Timpul luarii de decizii este scurt si realizarea se infaptuieste in mod operativ (pana la 2 saptamani).
2. Managerii medii asigura aplicarea planurilor de dezvoltare, coordoneaza si controleaza lucrul conducatorilor verigii de jos. Conducatorii acestei verigi deseori conduc o subdiviziune mare sau un sector in cadrul organizatiilor, ei reprezinta o punte de legatura intre conducatorii verigii de sus si cei ai verigii de jos. Posturile tipice ale managerilor medii sunt: seful subdiviziunii in business, decan, conducatorul ce se ocupa cu realizarea pe regiuni sau tara si director al filialei. Ei transmit deciziile luate de conducatorii verigii de sus catre conducatorii verigii de jos si transmit informatiile de la veriga de jos catre veriga de sus, pentru ca ultimii sa poata lua decizii in baza acestor informatii. In organizatiile mari conducatorii acestei verigi se impart in doua grupe:
a)            Nivelul de sus al verigii mijlocii;
b)            Nivelul inferior al verigii mijlocii.
3. Managerii superiori sint foarte putini la numar si reprezinta organizatia in exterior, elaboreaza programe si prognoze, stabilesc strategii si tactici de dezvoltare, iau decizi importante pentru organizatie in ansamblu cit si pentru unele subdiviziuni ale ei. Majoritatea acestor conducatori isi incep activitatea de conducator din veriga de jos. Postul tipic in business - presedintele Consiliului, vicepresedinte, in armata - general, in structurile de stat - ministru, rector, prorector.
Managerii superiori raspund de luarea deciziei importante pentru organizatie, de ei depinde strategia firmei.
Managerul ce ocupa acest post indeplineste in timpul zilei o munca enorma si foarte intensa. De aceea, managerul superior nu poate fi sigur ca a terminat la timp si cu succes lucrul sau. Dat fiind ca mediul ambiant si situatia economica se schimba permanent, tot timpul exista riscul esecului. Din aceste considerente, saptamana de lucru a managerului superior, de regula, e de 60-80 ore.
Tab.7.

15.Esenta si continutul culturii organizationale
Cultura organizationala rezida in ansamblul valorilor, credintelor, aspiratiilor, asteptarilor si comportamentelor conturate in decursul timpului in fiecare organizatie, care predomina in cadrul sau si-i conditioneaza direct si indirect functionalitatea si performantele.
Cei mai multi cercetatori opineaza pentru urmatoarele componente ale culturii organizatiei:
1. Simboluri. Conceptul de simbol este utilizat pentru a caracteriza anumite fenomene organizationale si manifestarile lor la diferite niveluri. De multe ori, simbolurile sunt folosite in relatiile cu alte culturi pentru a exprima anumite similitudini sau diferente. Simbolurile pot imbraca o diversitate de forme. Ele pot fi impartite, de exemplu, in: simboluri-actiuni, simboluri verbale sau simboluri materiale.
• simbolurile actiuni constau in comportamente, fapte ce transmit semnificatii;
• simbolurile verbale pot fi sloganuri, anecdote, expresii speciale etc.
• simbolurile materiale: arhitectura, birou, mobilier, imbracaminte etc.
2. Valorile organizationale. Concepte precum filosofia organizatiei, ideologia firmei sunt utilizate atat de catre teoreticienii cat si de practicienii din domeniul managementului pentru a descrie in mod explicit totalitatea credintelor si valorilor firmei. Valorile sunt preferintele colectivitatilor care se impun grupului,
credintele esentiale, precum si normele care definesc formele de actiune si de gandire. Mai concret, ele formeaza filozofia organizatiei si determina carta sa de conduita.
3. Normele comportamentale organizationale. Exista doua categorii de norme. Prima, cea mai cunoscuta, este reprezentata de normele formale, implementate prin reglementari oficiale de natura organizatorica: regulamentul de ordine interioara, manualul organizarii sau regulamentul de organizare si functionare, descrierile de functii si posturi. A doua categorie de norme comportamentale sunt cele informale, care, desi nu sunt inscrise in nici un document, au o mare influenta asupra comportamentului organizational.
4. Ritualurile si ceremoniile. Ritualurile reprezinta un set de actiuni planificate, cu continut emotional, ce combina diferite modalitati de expresie a culturii organizationale. In cultura organizatiei se pot intalni urmatoarele activitati considerate drept ritualuri:
• angajarea unei noi persoane;
• excluderea/concedierea unui angajat dintr-un grup de munca;
• ceremoniile de pensionare;
• ritualurile de integrare in realizarea unor obiective si acordarea unor simboluri semnificative (medalii, diplome, insigne etc.).
Ceremonia reprezinta o manifestare colectiva, de o maniera formala si solemna, ce exprima adesea o constientizare a traditiei si istoriei firmei. Ceremoniile sunt celebrari ale valorilor culturale si prezumtiilor de baza ale organizatiei; sunt evenimente ce reflecta si onoreaza cultura organizationala si sunt momente pe care oamenii si le amintesc de-a lungul timpului.
5. Istorioarele si miturile. Istorioarele relateaza o succesiune de evenimente desfasurate in organizatie la un moment dat, ce prezinta un sens simbolic prin abordarea si solutionarea situatiilor umane cu implicatii majore pentru salariati si/sau organizatie. Miturile sunt un tip de istorioara organizationala caracterizate prin aceea ca se refera, de regula, la conducatori de prestigiu de nivel superior ai firmei, situatia relatata s-a derulat cu mai mult timp in urma, iar gradul sau de repetare si acceptare de catre salariati este foarte mare.

16.Functiile culturii organizationale
Baza acordarii atentiei majore pe care o necesita cultura organizationala o constituie intelegerea functiilor si importanta acesteia in intreprinderea contemporana. Cultura organizationala exercita in cadrul firmei 4 functii principale:
a) "Integrarea salariatilor" in cadrul firmei - este o functie continua care nu se rezuma numai la noii angajati.
b) Directionarea salariatilor si grupurilor de salariati in vederea realizarii obiectivelor previzionate ale organizatiei.
c) Protectia salariatilor organizatiei fata de amenintarile potentiale ale mediului ambiant.
d) Pastrarea si transmiterea valorilor si traditiilor organizatiei reprezinta o ultima functie majora a culturii organizationale, din pacate uneori subapreciata sau neglijata.
17.Responsabilitatea sociala a organizatiilor
Conceptul de responsabilitate sociala a firmei a aparut datorita schimbarii de la modelul economic predominant al business-ului catre un   model   mult   mai   larg   de   business   socio-economic.   Modelul economic a   pus   accentul   principal   pe   productie,   exploatare resurselor, interesele individuale, un interes minor al guvernului si viziune generala a business-ului ca un sistem inchis.
In contrast cu acesta, modelul socio-economic accentueaza calitatea generala a vietii, conservarea resurselor, interesele societatii si o viziune asupra business-ului ca un sistem deschis. Aceste schimbari au condus la o continua dezvoltare si in prezent asupra responsabilitatii sociale a firmelor.
Responsabilitatea sociala a firmei este notiunea prin care se desemneaza obligatiile firmelor fata de grupurile constituite in  societate, altele decat actionarii si decat cele prescrise de lege si de sindicate.
Cele doua fete ale acestei definitii sunt: prima, obligatia trebuie sa fie voluntar acceptata; comportamentul influentat de fortele coercitive ale legilor sau sindicatelor nu este voluntar. A doua, obligatia este mai larga, respectiv extinsa dincolo de traditionala datorie fata de actionar, la alte grupuri ale societatii precum: consumatori, salariati, furnizori, comunitatile invecinate.
Protagonistii antiresponsabilitatii sociale vad firma ca un sistem pur economic, responsabil numai fata de actionari. Argumentele acestei atitudini printre altele includ:
1.Sistemul pietei concurentiale, lucreaza efectiv, real numai cand organizatia se concentreaza pe   performanta economica si accentueaza interesul actionarului. Acest   model   asigura   folosirea optima a resurselor societatii.
3.Business-ul nu este obligat sa urmareasca  obiectivele sociale.   Aceasta functie este lasata  in seama altor  institutii  din societate.
4.Orice incercare altruista de responsabilitate   sociala reprezinta practic o insusire din resursele actionarilor, care nu vor fi in mod legitim date ca profituri.
5.Business-ul exercita  o mare putere economica. Responsabilitatea  sociala rezultata in corporatii va avea influenta excesiva, nepotrivita, asupra multor alte activitati.
 6. Firma care va accentua responsabilitatea sociala va fi in dezavantaj concurential fata de cele care nu practica o asemenea responsabilitate, sau intr-o proportie mai mica.
Adeptii responsabilitatii  sociale   argumenteaza   si   ei,  folosind printre altele si urmatoarele puncte de vedere:
1.Situatia de concurenta pura nu exista, iar mediul economic concurent nu asigura automat alocarea optima a resurselor. Nu exista nici o garantie a eficientei si echitatii.
2.Business-urile    nu    sunt    exact    numai    instrumente economice. Activitatile lor au efecte sociale semnificative. Profitul singur nu reprezinta unicul indicator al performantei sociale.
3.Managerii, de obicei, nu sunt instruiti sa aiba de-a face cu responsabilitatea  sociala  in  deciziile  lor,   desi,   impactul   social  al deciziilor lor este inevitabil. Multe corporatii au resurse enorme si ca atare multe din acestea ar trebui sa fie canalizate in activitati inrudite cu bunastarea sociala.
4.Responsabilitatea  sociala  nu  realizeaza in mod necesar contrapunerea sau lezarea intereselor actionarilor, in functionarea pe perioade indelungate de timp, considerarea responsabilitatilor sociale va accentua interesele actionarului.
5.O societate mai buna ofera oportunitati pentru conditii viitoare mai bune.  Investitiile in imbunatatirea edificiului structuri sociale vor prevede un climat de business favorabil.
6. Business-urile   care   isi   asuma   o   pozitie   mult   mai  responsabila  descurajeaza   unele   grupuri   de interese precum sindicatul si guvernul, in acest fel evitand ruperea concurentei si a sistemului de intreprindere libera.

18.Etica manageriala si factorii ce determina comportamentul etic
Problemele de etica constituie adevarate dileme manageriale pentru ca ele reprezinta conflicte declansate intre performantele economice ale firmei (venituri-costuri-profit) si performantele sale sociale (formulate in termenii obligatiilor personale, atat in interiorul cat si in exteriorul organizatiei). Managerii, in procesul luarii deciziilor, trebuie sa se gandeasca la consecintele pe care acestea le vor avea asupra lor, a organizatiei si a societatii. Ei pot lua o decizie convenabila pentru ei si firma lor, dar total nepotrivita pentru alte firme, pentru societate, uneori cu efecte dezastruoase. Dupa anii '80 rolul si statutul eticii in afaceri a inceput sa creasca datorita costurilor mari pe care le provoaca actiunile neetice.
Factorii care determina comportamentul etic moral/imoral:
-proces decizional in conformitate cu standardele etice, comportament cinstit / proces decizional in opozitie fata de etica si morala;
-managerii cauta succes in conditii de corectitudine si dreptate / managerii sunt preocupati de interese proprii, profitul companiei;
-profit limitat / profit, rentabilitate nelimitata;
-respectarea legii / metode de ocolire ale legilor;
-atitudine onesta fata de parteneri, corelare directa pret-calitate / castig maximal: preturi max., calitate joasa, lipsa de respect fata de parteneri;
-cheltuieli, sponsorizare a institutiilor culturale, de invatamant etc. / cheltuieli minime, periodice pentru societate.

19.Esenta si importanta comunicarii in management. Sistemul informational
Dupa unele date statistice managerul consuma de la 50% pana la 90% din timpul sau pentru comunicarea cu subordonatii. Comunicarea se bazeaza pe sistemul informational - totalitatea datelor, cifrelor, informatiilor, circuitelor si fluxurilor informationale, procese si mijloace de tratare a informatiei. Procesul de comunicare influenteaza asupra eficientei activitatii de conducere, comunicarea slaba duce la micsorarea eficientei. Sistemul informational consta din urmatoarele elemente: data, informatia, circuitul si fluxul informational, mijloacele de tratare a informatiei.
Data - o descriere literara sau cifrica a unui fenomen, proces, obiect, fapt, eveniment, a unei actiuni petrecute in procesul de conducere interior sau exterior. Se inregistreaza pe un suport material (document), se prelucreaza manual, mecanic, automat, combinat.
Informatia - date care pot fi utilizate in procesul luarii deciziei si la realizarea ei. Poate fi clasificata dupa mai multe criterii:
1)  Modul de exprimare - orala sau scrisa; informatiile orale nu necesita cheltuieli, mijloace de prelucrare, au o viteza foarte mare de circulatie, insa nu sunt controlabile. Informatia scrisa - se consemneaza pe hartie, poate fi pastrata, reprodusa,   necesita  cheltuieli;  audiovizuala  -   cheltuieli   foarte   mari   pentru procurarea  si  pastrarea  suporturilor  (tehnicii),  viteza mare  de  circulatie, capacitate  de a fi folosita la luarea deciziei de mai multe ori;
2)   Directia  vehicularii  (miscarii) -  ascendente, descendente, orizontale.
-ascendente - priveste (explica) modul de executare a deciziilor de catre subaltern, miscarea de la conducator spre subalterni;
-descendente - priveste deciziile, instructiunile, ordinele, cum au fost realizate, miscarea spre conducator;
-orizontale - informatia destinata de catre un conducator altui conducator de acelasi nivel (seful sectiei de planificare - contabilul sef);
3) Provenienta - exogene (externe) si endogene (interne)
-exogene - sunt obligatorii pentru firma data, provin de la sistemele de conducere (legile, instructiunile etc.)
-endogene - apar in cadrul unitatii date, actioneaza destul de multa vreme (instructiunea de post)
4) Gradul de obligativitate - imperativa si nonimperativa. Imperativa - pentru  subalterni   ordinul   conducatorului,   nonimperativa   -   schimbari de informatie, conducator - conducator, specialist - specialist.
5)  Gradul de prelucrare - primara, intermediara, finala.
Primara - n-a fost prelucrata, informatia este analizata pentru prima data.           
Intermediara - se afla la etapa de prelucrare la specialisti si sefi functionali.          
Finala - are forma ceruta de conducator, beneficiar, se foloseste pentru luarea deciziei.
6) Modul de organizare a inregistrarii si prelucrarii - tehnico-operativa, pentru evidenta contabila, statistica
- tehnico-operativa - pentru conducerea inferioara, deciziile operative, in dependenta de situatie;
-pentru evidenta contabila - dupa prelucrarea informatiei tehnico-operative, pentru decizii pe functia data;
-statistica - pentru pregatirea deciziilor, la realizarea lor, sunt standardizate, tipizate.
7) Destinatie - externe si interne.
8) Dupa functia ce o indeplineste - de intrare, pastrare, prelucrare, de iesire, de cooperare si coordonare, de executare.
9) Utilizare (folosire) - pentru previziune, planificare operativa, control si reglare, de evaluare si raportare, de executare.
Fluxul - un ansamblu de informatie necesara pentru indeplinirea unui lucru, ce se transmite de la emitent la destinatar cu unele puncte intermediare de trecere; are urmatoarele caracteristici: continut, volum, frecventa, calitate, directie, forma, suport.

Fluxul, conform frecventei transmiterii informatiei, poate fi:
-permanent - informatia se transmite zilnic  sau pe anumite ore in cazul cand are loc producerea permanenta (circulatia marfurilor);
-periodic - se genereaza la un anumit timp, se intalneste in lucrul fiecarei firme,  reflecta  unele  segmente  ale  procesului   de  conducere,  datorita  unor evenimente,   fapte   neasteptate,   neprevazute   (informatie   despre   un   control neplanificat);
Fluxul, conform directiei vehicularii (ascendenta, descendenta, orizontala) poate fi:
-ascendent - se transmite la descendent de catre executor, privind modul de executare;
-descendent - pornesc de la descendent la executor, de la superior la inferior;
-orizontal - transmiterea informatiei intre posturi egale.
Circuitul - este drumul, calea (traiectoria) de circulatie a informatiei din momentul intocmirii (generarii) pana la arhivare sau distrugere (cancelarie - sectia de planificare – arhiva).
Circuitul se clasifica in - intern si extern:
>intern - emitentul si destinatarul se afla in cadrul firmei (managerul-specialist);
>extern - emitentul e in afara firmei (organele de conducere - managerul);
Dupa traiectoria de circulatie (verticala, orizontala, oblica):
>vertical - circula intre diferite niveluri ierarhice, intre care exista relatii de subordonare -  ascendente, descendente (seful asociatiei  -  seful sectiei);
>orizontal - circula intre niveluri care intra in relatii de cooperare coordonare (sectia marketing - contabilitatea);
>oblic - circula intre posturi, nivele diferite, dar care n-au relatii de subordonare   nemijlocita   (vicepresedinte   pe   marketing-sectia de planificare).
                In afara de fluxuri, circuite ale informatiei oficiale (formale) la fiecare intreprindere se intalnesc fluxuri, comunicari neformale - transmiterea informatiei cu scopul de a-1 induce in eroare pe "dusman" (din auzite, zvonuri). Aceasta informatie se misca cu o viteza rapida, cu mult mai repede decat cea formala, unii se folosesc de aceste canale ("fie vorba numai intre noi"...)
Continutul acestor zvonuri poate fi urmatorul:
-informatia despre reducerea ce va avea loc;
-noi metode de pedeapsa pentru incalcari;
-schimbari in structura firmei;
-avansarea in post a lucratorului;
-despre conflictul a 2 conducatori;
viata personala a conducatorului sau a colegilor.
                Procedura informationala - operatiile indeplinite dupa o anumita schema - instalarea informatiei pe un suport (purtator) si operatii de prelucrare a informatiei.


20.Elementele si etapele procesului de comunicare
Procesul de comunicare - schimb de informatie intre doua sau mai multe persoane. Telul (scopul) principal al acestui proces - intelegerea si acceptarea informatiei primite (insa nu intotdeauna schimbul informatiei este eficient).
Procesul de comunicare consta din 4 elemente principale:
-emitentul - persoana cate genereaza informatia, culege, transmite (poate fi ta acest caz si o intreprindere);
-mesajul - informatia propriu-zisa (este redata cu ajutorul simbolurilor);
-mijloace si proceduri de transmitere (canalul de transmitere);
-destinatarul – persoana careia e predestinata informatia.
Schimbul de informatie intre emitent si destinatar parcurge unele etape:
1.Formarea (nasterea) ideii;
2.Cifrarea (codificarea) si alegerea procedeului (canalului) de transmitere;
3.Transmiterea;
4.Receptionarea si descifrarea (decodificarea).
1. Formarea ideii - pentru a incepe procesul de comunicare e necesar de infaptuit un efort de gandire, chibzuire, de pregatire a comunicarii. Conducatorul trebuie sa respecte asa reguli: subalternul trebuie sa inteleaga ce e obligat sa faca, ce schimbari vor avea loc in activitatea sa; din ce cauza e nevoie de aceste schimbari; in ce fel sau mod ele vor fi efectuate.
2. Cifrarea si alegerea procedeului de transmitere - pana a transmite ideea subalternului aceasta e cifrata cu ajutorul cuvintelor, intonatiei, gesturilor - ideea se transforma in comunicare. Procedura transmiterii are loc cu ajutorul vorbirii, materialelor in scris, cu ajutorul mijloacelor tehnice. Fiecare informatie are procedura sa eficienta, cel mai bine e de combinat informatia orala cu cea scrisa.
3. Transmiterea - miscarea informatiei de la conducator la subalterni, care este numai o etapa a procesului de comunicare, dar nu tot procesul.
4. Receptionarea   si   descifrarea  -  destinatarul,   primind   informatia,   o descifreaza cu ajutorul efortului de gandire, vizual, (audio), in caz daca informatia primita nu necesita o reactie de raspuns, procesul de comunicare ia sfarsit. Nu in
toate cazurile subalternul, descifrand informatia, o intelege intocmai; comunicari neeficiente.


21.Barierele in procesul comunicarii
Dupa unele date, de la 50-90% din timp conducatorului il foloseste pentru comunicari interpersonale, in cadrul carora apar piedici, bariere - perceperea, bariere semantice, schimbul informatiei (bariere) nonverbale, comunicarea inversa necalitativa (insuficienta), lipsa capacitatii de a receptiona, a asculta.
Perceperea - oamenii una si aceeasi informatie o percep diferit - in functie de stagiul de lucru, telul lor, postul ocupat (parerea directorului si a sefului de depozit despre realizarea marfurilor, sectia de realizare si obiectivul sectiei care se ocupa de calitate, contabilitatea-reclama).  In acest caz, o parte de informatie sau se respinge, sau se denatureaza.        
Semantica studiaza mijloacele, metodele de folosire a cuvintelor si sensul, intelesul transmis cu cuvinte. Multe cuvinte au inteles diferit pentru lucratori.
Bariere nonverbale - folosirea altor simboluri in afara de cuvinte - expresia fetei, zambetul, privirea, sprancenele, folosirea manipularii cu degetele.
Comunicarea   inversa (emitentul si destinatarul se schimba cu rolurile) insuficienta   -   una din cauzele  principale ale comunicarii insuficiente, lipsa calitatilor de a asculta si de a receptiona informatia transmisa - unii manageri din aceasta cauza percep numai 25% din cele auzite.
Bariere in cadrul comunicarii organizationale:
1.Denaturarea informatiei sau a comunicarii - multe niveluri de conducere; prelucrarea si filtrarea informatiei; incercarile de a oferi informatia dorita de sef; frica subalternilor de a fi pedepsiti pentru greseli.
2.Supraincarcarea informationala - fluxuri, torente  neintrerupte, conducatorul nu este in stare sa primeasca, sa prelucreze toata informatia, e nevoie de o selectare, e mare probabilitatea de a selecta nu informatia necesara, nu cea
mai importanta.
3.Structura organizatorica neeficienta - multe niveluri, cooperare si coordonare slaba, nefolosirea principiilor de delegare.

22.Esenta si importanta deciziilor in management.
Managerul este un lucrator care permanent, in fiecare zi, ia zeci si sute de decizii (hotarari).
Decizia este o rezolvare, o alegere a alternativelor (din cateva - una optima). Deciziile sunt foarte diferite - de a convoca o convorbire, de a face un schimb de informatie, de a-1 reduce pe un lucrator, de a modifica tehnologia. De competenta conducatorului, de calitatile sale depinde si eficienta deciziilor adoptate, ceea ce il evidentiaza pe un manager bun de unul slab pregatit.
Deciziile adoptate de manager pot fi clasificate dupa functiile managementului (decizii organizatorice):
Planificarea:
a)aprecierea strategiei si tacticii firmei, alegerea scopului, telului;
b)ce schimbari au loc pe piata si cum pot ele influenta asupra activitatii firmei;
c)ce metode, forme noi pot fi aplicate la firma.
Organizarea:
a)ce structura organizatorica e rational sa se foloseasca la firma;
b)cum de organizat specializarea si cooperarea subdiviziunilor, sectiilor, filialelor;
c)ce drepturi trebuie acordate specialistilor liniari si functionali;
d)rationalizarea structurii organizatorice.
Motivarea:
a)aprecierea cerintelor subalternilor - ce vor ei?
b)in ce masura sunt indestulate cerintele subalternilor;
c)prin ce mijloace pot fi satisfacute cerintele subalternilor;
d)ridicarea nivelului de satisfactie a subalternilor in urma muncii prestate de ei.
Controlul. Criteriile principale ale aprecierii lucrului subalternilor:
a)ce metode de control pot fi folosite;
b)metode de stimulare si de pedeapsa;
c)delegarea drepturilor la subalterni si darea de seama.
Deciziile organizatorice mai pot fi divizate in programate si neprogramate:
Programate – se adopta dupa o anumita schema, algoritm, program, un sablon cunoscut;
Neprogramate – in cazul cand conducatorul nu cunoaste, nu poate prevedea ceva (care sunt metodele de optimizare a structurii organizatorice, ce concurenti vor aparea), adica exista foarte multe variante din care trebuie de ales una eficienta.
                Se mai evidentiaza: deciziile bazate pe intuitie – conducatorul alege anume aceasta varianta, bazandu-se pe senzatiile sale, bunul simt, pe calitatea sa pur intuitiv, dupa unele date – 80%. Din aceasta cauza multi sustin ca conducatorul este numai un practicist, empirist, dar nu un teoretician bun; decizii bazate pe ratiune, cunostinte, logica – in acest caz conducatorul foloseste cunostintele sale sau cele sistematizate de teorie, acea hotarare care e luata si de altii in situatii similare.


23.Modelarea si etapele procesului decizional
Modelul - o reprezentare printr-o forma specifica a unui sistem real sau a unei idei. Necesitatea modelarii reiese din complexitatea sistemului real, imposibilitatea experimentarii, necesitatea de pronosticare, prevedere si planificare.
Se cunosc trei tipuri de modele in management:
fizic – reprezentarea cu ajutorul diferitor scheme a obiectului studiat (marit sau micsorat);
analogic – spre deosebire de cel fizic nu are o forma ca obiectul studiat, dar are caracteristici identice cu cele reflectate;
matematic – simbolic pentru caracterizarea sistemului, diferite formule;
Algoritmul procesului modelarii consta in:
1.Formularea problemei. In ce consta problema, cauzele aparitiei;
2.Determinarea scopului principal. Ce dorim sa obtinem – rezultatul final, informatia necesara, cheltuielile, reactia oamenilor;
3.Controlul. Verificarea realitatii modelului;
4.Experimentul. Diferite forme in producere, partide mici si analiza reactiei consumatorilor in caz de necesitate, perfectionarea.
Etapele procesului decizional se rezuma la urmatoarele:
1)diagnoza (definirea) problemei;
2)formularea limitelor (restrictiilor) si a criteriilor;
3) relevarea (identificarea), aprecierea (evaluarea si compararea) alternativelor posibile, alegerea alternativei optime;
4) realizarea si legatura inversa (implementarea deciziei, controlul si evaluarea rezultatelor).

24.Factorii ce influenteaza procesul de adoptare a deciziei
Printre cei mai importanti factori care influenteaza procesul de adoptare a deciziilor pot fi sintetizati:
I. Calitatile, capacitatile si aptitudinile managerului, stilul de conducere, valorile spirituale: unii oameni nu ascund informatia pretioasa de concurentii lor. La manageri (mai ales cei americani), dupa datele sociologice, pe primul plan, in sistemul lor de valori se afla economia, politica, stiinta, un pic de atentie problemelor de etica, religie, sociale.
II. Conditiile, mediul si riscul de luare a deciziei:
-conditii strict determinate - conducatorul stie precis, prevede rezultatul fiecareia din alternative - profitul, cantitatea si calitatea produsa;
-conditiile nedeterminate - e foarte greu de prevazut, pronosticat probabilitatea rezultatelor. Decizii in probleme stiintifice, politice, pronosticarea unor evenimente sociale - moda (metoda expertilor);
-riscul - asa conditii, cand rezultatele nu se cunosc, insa se cunoaste probabilitatea variantelor; prognozele despre roada obtinuta, venitul capatat, circulatia marfurilor etc. Pentru a inlatura riscul e necesara informatia suplimentara (de la stat, guvern, date sociologice, despre inflatie, preturi etc., spionaj industrial, cercetari stiintifice);
-timpul si schimbarile in mediul ambiant - orice decizie e bazata pe informatie, eficienta deciziei depinde mult de faptul daca e luata la timpul cuvenit, nici prea devreme nici prea tarziu.
III. Barierele informationale - in multe cazuri informatia necesara pentru luarea unei decizii lipseste, e greu de capatat, poate fi denaturata, costa foarte scump.
Costul informatiei - timpul lucratorilor cheltuit pentru culegerea informatiei, cheltuieli legate de cercetarea pietei, salarizarea consultantilor etc. In asa cazuri conducatorul e obligat sa aprecieze costul informatiei cautate: daca e avantajoasa sau nu cautarea si colectarea ei.
IV. Urmari neprevazute, negative. Orice decizie este un compromis eficient:
- pentru a ridica calitatea produsului, e necesar de a mari cheltuielile, in multe cazuri creste costul, se pierd clientii vechi;
- pentru a lua o decizie trebuie incalcate unele legi, reguli - teoria nu recomanda.
V. Interdependenta deciziilor primite - orice decizie, calitatea ei, depinde in mare masura de deciziile primite anterior.
VI. Personalitatea subalternilor.
Reiesind din cele mentionate putem conchide: luarea deciziei este o arta de gasire a compromisurilor.

Popular Posts

Expresii frazeologice

Corespondenta economica

Exam la filozofie: Primele 24 intrebari

Analiza economico - financiara

Motive

Integrale

Finantele Intreprinderii exam

Dreptul Afacerilor T1

Genuri si specii

Integrarea Economica