Contabilitate Financiara exam 2012

Cadrul normativ – bazat pe sir de acte legislative si normative cu statut diferit; unele acte sint obligatorii pt aplicare, altele poarta un caracter de recomandare; - totalitatea actelor legislative si normative ce reglementeaza contabilitatea formeaza un sistem unic si complex care poate fi clasificat in urmatoarele grupe:
Legea contabilitatii (2007) – stabileste cadrul juridic, cerintele unice, mecanismul de reglementare a contabilitatii si a raportarii financiare in RM
Hotaririle guvernului RM – stabilesc etapele reformei contabilitatii, cerintele inaintate fata de rapoartele financiare si nomenclatorul snc; aici se mai includ si SIRF-urile care sint valabile in rm odata cu implementrea legii contabilitatii
SNC si alte acte normative ce reflecta contabilitatea economiei nationale in ansamblu – in care se indica modul concret de contabilizare a anumitor elemente contabile si de intocmire a rapoartelor financiare. ministerul finantelor a rm e organul de reglementare care elaboreaza si aproba snc. Exista 30 snc si 14 comentarii privind aplicarea lor.
Instructiuni si acte de reglemetare a contabilitatii elaborate in cadrul sectoarelor: plan de conturi, regulament privind inventarierea, particularitatile contabilitatii in cooperative de intreprinzator etc
Documente de lucru elaborate in cadrul entitatii – politica de contabilitate, formularele documentelor primare, planul de conturi de lucru, etc
La moment toate snc se revizuiesc incit sa se includa toate modificarile parvenite timp de 10 ani si se preconizeaza aplicarea lor la 1 ianuarie 2014

Obiectul de studiu – patrimoniul entitatii si modificarile in componenta acestuia; elementele: activele, capitalul propriu, datoriile, veniturile, cheltuielile, rezultatul financiar. Activele si Pasivele – mijloace economice si sursele de formare a lor; se reflecta in bilantul contabil: A = capital propriu + datorii; Capital propriu = Active – datorii. Veniturile (clasa 6, pasiv) si cheltuielile (clasa 7, activ) reprezinta sumele primite de la vinzarea marfurilor, produselor si cheltuielile legate de aceste operatii; reflecta in raportul de profit si pierderi = diferenta dintre venituri si cheltuieli reprezinta rezultatul financiar al entitatii. Metoda contabilitatii – ansamblul de procedee ce stabilesc normele si principiile cu ajutorul carora se cerceteaza starea si miscarea elementelor patrimoniale; procedeele metodei:
bilantul contabil prin care se reprezinta la un moment dat in expresie valorica patrimoniul entitatii sub dublu aspect – mijloace economice (active) si surse de procurare a acestora (pasive)
cont contabil – procedeu de grupare, sistematizare, calcul, a starii si miscarii elementelor patrimoniale; fiecarui element patrimonial i se asociaza un cont.
balanta de verificare – controlul exactitatii inregistrarilor in conturi care asigura respectarea dublei inregistrari.
Dubla inregistrare – procedeu de reflectare a operatiilor economice in conturi – inregistrarea simultana, cu aceiasi suma a fiecarei operatii pe 2 conturi contabile: in debitul unuia si creditul altuia.
Documentatie – orice operatie econimica si financiara trebuie consemnata in documentele care justifica inafptuirea lor.
Evaluarea – datele sint prezentate printr-o singura unitate de masura: transformarea unitatilor natural in monetare cu ajutorul preturilor.
Calculatia – toate formele de calcul: calculul in documente, rulajelor, soldurilor contuilor, rezultatelor inventarierii, stabilirea costului de productie, calculul rezultatelor finale.
Inventariere – constatare a marimii patrimoniului prin compararea marimii reale cu cea calculate in contabilitate – verifica integritatea materiala a patrimoniului.

Cont contabil – procedeu de inregistrare curenta, grupare ordonata si control operativ a existentei si miscarii elementelor patrimoniale ale entitatii intr-o perioada de gestiune. Fiecare cont contine urmatoarele elemente structurale: titlul contului, debitul si creditul (2 parti ale contului in care se inregistreaza elementele debitor/creditor), rulaj (sumele inregistrate in debitul sau creditul contului: debitor si creditor), soldul (diferenta dintre sumele inregistrate in debitul sau creditul unui cont: debitor (totalul dindebit e mai mare decit cel din credit) si sold creditor (invers); poate fi initial si sold final (sf=si+rulaj care arata cresterea – rulaj care arata descresterea). In raport cu bilantul deosebim
conturi de active in care in debit se reflecta soldul initial, sold final si cresterile, iar in credit descresterile. Sf= si+rd-rc
cont de pasiv in care in credit se indica soldul intial, soldul final si cresterile, iar la debit descresterile. Sf=si+rc-rd

Evidenta analitica si sintetica  dupa gradul de detaliere a informatiilor deosebim conturi
Sintetice – cu ajutorul carora se obtin date generale in expresie valorica despre elemental patrimonial; ele sint unice pt toti agentii economici. Evidenta bazata pe conturi sintetice se numeste evidenta sintetica
Analitice – destinate pt evidenta partilor component ale unui cont sintetic, cu ajutorul lor datele din contul sintetic se detaliaza, inregistrarile pot fi in forma baneasca cit si in etalon natural. Evidenta bazata pe conturi analitice se numeste evidenta analitica
Inafara de ceaste conturi se mai folosesc si subcontruile (veriga intermediara intre conturi sintetice si analitice) cu ajutorul carora se efectueaza o grupare suplimentara a datelor analitice si se determina indicatorii rapoartelor financiare.
Legatura reciproca:
totalurile Si din sintetic = totalul Si a conturilor analitice
Rd sintetic = total Rd din analitice
Rc sintetic = total Rc din analitice
Sf sintetic = total Sf din toate conturile analitice

Principiile de baza
Contabilitatea de angajamente (stabilizareii exercitiului) – recunoasterea veniturilor si cheltuielilor in perioada in care ele au avut loc indiferent de momentul incasarii sau platii mijloacelor banesti
Continuitatea activitatii – entitatea isi va continua in mod normal activitatea fara a intra in stadia de lichidare sau reducere substantiala a activitatii
Permanenta metodelor – continuitate in aplicarea regulilor de evaluare, inregistrare in contabilitate
Dubla inregistrare – orice operatie economica se reflecta de 2 ori: odata in debitul unui cont, alta data in creditul altui cont cu una si aceiasi suma
Prudentei – neadmiterea supraevaluarii activelor si veniturilor si a subevaluarii datoriilor si cheltuielilor
Periodicitatea – divizarea activitatii entitatii pe perioade de gestiune (in RM e anul)
Necompensarii – excluderea compensarii reciproce intre active si datorii intre venituri si cheltuieli
Autonomiei entitatii – separarea activitatii entitatii de proprietari (conturile entitatii trebuie sa fie separate de conturile proprietarilor)

Politica de contabilitate – totalitatea principiilor, conventiilor, regulilor si procedurilor adoptate de catre entitate pentru tinerea contabilitatii si intocmirea rapoartelor financiare. Ea se elaboreaza in baza SNC 1 “Politica de contabilitate”. – se elaboreaza pt fiecare an de gestiune de catre contabili, economisit, conducatori etc si se aproba de catre adunarea generala. Procedura de elaborare a ei consta in alegerea unui procedeu din cele propuse de SNC tinind cont de particularitatile activitatii entitaatii. Ex: SNC 16 recomanda 4 metode de calcul a uzurii: liniara, sold degresiv, degresiv cu rata descrescatoare, proportional volumului productiei fabricate; entitatea alege doar o singura metoda si o reflecta in politica de contabilitate. - Pt anul curent de aproba la finele anului precedent. – trebuie sa fie aplicata consecutiv de la o perioada la alta, doar in cazul reorganizarii entitatii, schimbarii roprietarilor, modificarii legislatiei poate fi modificata. - se include intr-un compartiment separat in nota explicativa la rapoartele financiare.

Documentele contabile – dovada scrisa care confirma safirsirea unei operatii economice sau da dreptul de savirsire a ei. Functiile:
Consemnare cifrica, cantitaiva si valorica a operatiilor economice efectuate la entitate
Justificativa – la baza inregistrarii in contabilitate a operatiilor
Informativa – datele din documente sint informatii operative, contabile, statistice
Control – se urmareste activitatea entitatii in cele mai mici detalii
Calculatie – calculul consumurilor,costurilor, veniturilor, cheltuielilor, rezultatelor financiare
Juridica – stabilesc drepturile si obligatiile banesti ale entitatii
Tipurile:
Dupa destinatie: dispozitie (dispozitie de a savirsi o anumite operatie ca ordin de angajare, concediere etc); justificative (onsemnare a savirsirii operatiei ca ordin de incasare, dispozitie de plata, bon de primire, consum a materialelor etc); mixte ca decontul de avans (pt deplasari) ca ordin de plecare si confirmare ca s-a savirsit;
Nr de intocmire: primare (justifica efectuarea operatiei sau acorda dreptul de a efectua operatie ca bon de primire, consum, fisa de pontaj etc); centralizatoare (intocmite in baza celor primare: borderouri de repartizare a consumurilor de materiale, a salariilor calculate, borderouri de intrare/iesire a materialelor etc)
Mod de cuprindere a operatiilor: singulare (intocmite in momentul sau dupa savirsirea operatiei  si cuprind doar o singura operatie ca bon de consum, intrare, dispozitie de plata etc); cumulative (se inregistreaza operatii omogene savirsite intr-o perioada de timp saptamina, luna etc ca fisa limita de eliberare a materialelor de la depozit intocmita odata in luna)
Locul intocmirii: interne, externe (facturi)
Circuitul – calea parcura de document de la scriere pina la arhivare/pastrare. Circuitul cuprinde toate etapele parcurse de document: verificare (folosrea modelul de document corespunzator operatiei, nivelul completarii, semnaturi, stampila, date etc, calcule), utilizare, evolutia, prelucrarea (gruparea, evaluarea, calcularea indicatorilor, intocmirea registrelor contabile, formulelor in baza lor, etc), arhivare.

Inventariere – din legea contabilitatii este procedeu de control si confirmare documentara a existentei elementelor contabile ce aprtin sau se afla in gestiune temporara a entitatii. – permite de a obtine date reale in scopul intocmirii rapoartelor financiare; in baza acestor date la marimea divergentelor se corecteaza datele contabile; - permite descoperirea greselilor comise pe parcursul perioadei de gestiune in documente, registre, etc; - aprecierea calitatii activitatii lucrarilor contabilitatii; Tipuri:
In raport cu gradul de cuprindere a elementelor patrimoniale: partiala (anumit tip de elemente: inventarierea pieselor de schimb, sau doar a omvsd); generala (cuprinde toate elementele patrimoniale a entitatii; odata in an inainte de intocmirea raportului financiar)
Caracterul efectuarii: planificata (dupa plan prestabilit); inopinata/exceptioanala (neasteptat prin organe de judecata, conducatorului etc)

Infaptuirea inventarierii – se petrece conform regulamentului privind inventarierea 2003; se emite ordin prin care numeste comisia de inventariere (cel putin 3 persoane); etapele: Pregatirea, Constatarea valorilor materiale si evaluarea acestora in lista de inventariere, Compararea datelor invetarierii cu datele contabilitatii si determinarea divergentelor stabilite, Reflectarea divergentelor in contabilitate
Pt stabilirea marimii reale a mijloacelor: se cintaresc, se masoara, numara in prezenta persoanei gestionare. Rezultatele inventarierii se inregistreaza in borderou de inventariere care se semneaza de toti membrii comisiei si se transmite in contabilitate unde se intocmeste situatia comparativa: aici se compara datele contabile cu rez inventar si se determina + si lipsuri de inventar. Inbaza acestui borderou se intocmeste proces verbal in care se indica divergentele stabilite:
 Plusuri de inventar:
De active curente dt 211 materiale, 213 omvsd, 241 casa etc, ct 612 alte venituri operationale
De active pe termen lung dt 111 an, 123 mf, ct 621 venit din activit de invest
Lipsuri de inventar:
De active curente Dt 714 “Alte cheltuieli operaţionale”, Ct 211 materiale, 213 omvsd, 241 casa etc
De active pe termen lung Dt 721 ”Cheltuieli din act. de investiţii” Ct 123 mf, Ct 111 AN, 123 MF
Recuperarea lipsei din contul persoanei vinovate:
Recuperare intr-o luna: 1) atribuirea lipsei persoanei respective Dt 227 (cu TVA) Ct 612 (fara TVA) Ct 534 (TVA); 2) retinere din salariu Dt 531 Ct 227.
Recuperare pe parcursul unei perioade de timp (de exemplu 1000 lei in 10 luni => lunar 100 lei): 1) atribuirea lipsei persoanei respective Dt 227 (cu TVA) Ct 515 (fara TVA) Ct 534 (TVA); 2) retinere lunar din salariu intocmita 10 luni Dt 531 Ct 227 – 100 lei; 3) Actualizarea venitului  curent intocmit 10 luni Dt 515 Ct 612 – 100 lei.

Planul de conturi – act normativ elaborat de ministerul finantelor care reflecta existenta si modificarile elementelor patrimoniale in perioada de gestiune; contine 9 clase, grupe de conturi, conturi sintetice si subconturi; 1-7 ale c.fin. si sint obligatorii.
I.ATL – active cu exceptia 113 (amortizarea an), 124 (uzura MF), 126 (epuizarea resurselor material);
II.AC – active cu exceptia 214 (uzura OMVSD), 222(corectii la datorii dubioase), 233 (diminuarea valorii investitiilor pe termen scurt);
III.CP – pasiv cu exceptia 313 (capital nevarsat), 314 (capital retras), 334 (utilizarea profitului)
IV.DTL – conturi de pasiv
V.DTS – conturi de pasiv
VI.Venituri – pasiv
VII.Cheltuielile – activ
VIII.Conturi ale contabilitatii de gestiune - Consumuri – activ; nu au solduri;
IX.Conturi extrabilantiere – evidenta activelor care nu apartin entitatii cu drept de proprietate ca active arendate, primite pentru prelucrare; aceste conturi nu corespondeaza nici intre ele, nici cu alte conturi. Cind primim in arenda Dt 911 fara credit, cind intoarcem activul nematerial inpoi Ct 911 fara debit.
Prima cifra simbolizeaza clasa, a 2-a grupa, 3-a conturile sintetice, a 4-a subcontul.
Legatura: raportul financiar contine 4 forme: 1) BC; 2) raportul de profit si pierderi; 3) raport privind fluxul capitalului propriu; 4) raport privind fluxul de mijloace banesti; Clasele 1-5 din planul de conturi sint conturi bilantiere adica Sf se reflecta in BC; 6,7 - conturi de rezultate, au doar rulaje care se trec in raportul de profit si pierderi; rezultatul financiar obtinut in acest raport forma 2 se regaseste in bilantul contabil la contul 333 “profit net/pierdere a perioadei de gestiune”; forma 3 are aceiasi componenta ca si compartimentul 3 din bilant si clasa a 3 “capital propriu” din planul de conturi; forma 4 are aceiasi componenta si structura ca si grupul de conturi 24 “Mijloace banesti” din planul de conturi.

Evaluare – procedeu de determinare a marimii valorice a elemntelor contabile la data recunoasterii initiale a acestora si intocmirii rapoartelor financiare; obiectul evaluarii – toate elementele patrimoniale ale entitatii. Metodele de evaluare:
Initiala (la intrarea bunurilor) – se determina valoarea bunurilor la intrarea lor valoarea de intrare = cost de achizitie = valoarea de procurare a bunurilor + cheltuieli de transport / aprovizionare (incarcarea, descarcarea, transportarea, taxe vamale, salariul soferilor)
Curenta (la iesirea bunurilor) – evaluarea curenta a stocurilor se efectueaza in momentul iesirii lor aplicind una din urmatoarele metode: 1) costul mediu ponderat – determinarea costului mediu a unor valori materiale pe parcursul perioadei de gestiune; 2) FIFO – determinarea pretului first in first out; 3) LIFO – nu se aplica; 4) identificarea fiecarei unitati de bunuri = cantitate*pret
Periodica / ulterioara (la intocmirea rapoartelor financiare) – fiecare gen de active conform SNC respectiv isi are metodele sale de evaluare. Ex: SNC 2 “stocuri de marfuri si materiale” prevede evaluarea AC in bilant la valoarea cea mai mica dintre costul efectiv si valoarea realizabila neta

Calculatie – procedeu al metodei contabilitatii de determinare a costului valorilor materiale inclusiv produselor finite vindute, serviciilor prestate. – ansamblu de operatii in scopul determinarii costului valorii materiale si a rezultatului financiar. – se intocmeste pt valorile materiale achizitionate, produsele fabricate, cele vindute, si in baza acestora se determina rezultatul financiar. Metode:
Simpla – costului = prod in curs de exec la incep perioadei + consumuri curente – prod in curs de exec la sf perioadei
Pe comenzi – costul se determina pe fiecare comanda separat insumind totalitatea de conumuri suportate pt comanda respectiva
Pe faze – costul se determina in functie de faza respectiva; ex: constuim o casa: primul etaj, costul etc
Normativa – costul se determina in functie de normele de consum aplicate de entitate

Formele de contabilitate – 3 forme:
Memorial order – 1926-1930 registre de baza memorial order care se completeaza in baza documentelor primare; fiecare mem ord are nr constant si cuprinde un grup de operatii omogene; in baza mem ord se intomeste balanta de verificare, cartea mare, bilantul; avantaje: registrele cu forma simpla usor supuse automatizarii; dezavantaje: dublarea evidentei analitice si sintetice, folosirea unui nr mare de registre, forma si structura nu e adaptata la rapoartele financiare
Jurnal order – 1940 registrele de baza jurnar ordere cu forma de tabele sah, se deschid lunar pe creditul unui cont, fiecare jurnal are nr constant; avantaje: excluderea dublarii evidentei analitice si sintetice, reducerea considerabila a nr de registre, simplificarea intocmirii rapoartelor; dezavanteje: forma complicata a registrelor, registre destinate doar pt tehnica manuala, nu pot fi supuse automatizarii
Forma bazata pe calculatoare electronice – 1960 cea mai progresista si raspindita la etapa actuala; toate operatiile economice incepind cu intocmirea doc primare si finisind cu intocmirea rapoartelor financiare; se efectueaza la calculator cu ajutorul 1C, Bookkeeper; avantaje: se accelereaza procesul de prelucrare a informatiei, creste exactitatea.

Conditii de constatare a unui activ – potrivit SNC activele se recunosc in contabilitate doar in cazul in care:
Exista certitudinea intemeiata ca in urma folosirii activului entitatea va obtine un avantaj economic
Valoarea activului poate fi determinata cu un grad inalt de exactitate in baza documentelor primare
Daca ele nu se respecta bunurile nu se recunosc drept active, ci se trec la cheltuielile perioadei (714 “alte cheltuieli operationale”)

Intrarea AN – contabilizarea intrarii AN depinde de sursa de intrare (cumparare, creare la entitate, primire ca aport la capital, gratuita, plusuri de inventar, ecart din reevaluare); evidenta AN se tine cu ajutorul conturilor de activ 111 (pt cele finite) si 112 “an in curs de executie”; in dt – intrarile AN, in ct – iesirile; soldul e debitor si se trece in BC capitolul 1;
Cumparare: Dt 111,112 fara tva Dt 534 tva Ct 521 incl tva (doc factura fiscala, proces verbal de primire-predare a AN)
Creare la entitate: 1) acumularea cheltuielilor pt crearea AN Dt 112 Ct 211 materiale Ct 531 salariu Ct 533 (asigurari) 2) punere in functiune AN create Dt 111 Ct 112 (proces verbal de primire-predare a AN)
Aport in capital: Dt 111,112 Ct 313 capital nevarsat (facturi, proces verbal de exaluare a aporturilor nebanesti; act de constituire a intreprinderii)
Ecart: Dt 111 Ct 341
Plus de inventar: Dt 111,112 Ct 621 venit din act. de investitii (proces verbal al comisiei de inventariere, pr vb primire predare a AN)
Primire gratuita: Dt 111,112 Ct 622 venit din act. financiara
Arenda: Dt 111 Ct 421 dat de arenda pe TL

Uzura MF – repartizarea sistematica a valorii uzurabile (VI-VPR) pe parcursul DFU; se calculeaza pt toate MF in exploatare, reparatie, rezerva; nu se calculeaza pt valorilr de muzeu si de arta,fondurilor bibliotecilor,cladirilor considerate monumente de arhitectura si arta, animalelor productive si de munca, inclusiv caii. Suma uzurii calculate nu trebuie sa depaseasca marimea valorii de intrare a mijlocului, prin urmare, uzura nu se calculeaza dupa expirarea DFU. SNC 16 recomanda 4 metode de calcul a uzurii: liniara, in raport cu volumul de produse fabricate, sold degresiv, degresiva cu rata descrescatoare. Pt evidenta uzurii este destinat contul 124 “uzura MF” cont pasiv rectificatic: ct – calcularea uzurii, dt – decontarea uzurii MF iesit; Soldul creditor se reflecta in compartimentul 1 al BC cu suma in paranteze. La calculul uzurii se intocmesc formulele:
Uzura MF folosite in scopuri generale, administra, renda operationala etc Dt 712, 713, 714 etc Ct 124
In productie Dt 811, 812, 813 Ct 124
MF utilizate la crearea AN, AMTL Dt 121, 122 Ct 124
La casarea uzurii MF iesit se intocmeste formula Dt 124 Ct 123
In scopuri fiscale uzura se calculeaza la 31 dec pe categorii de MF aplicind metoda liniara; conform cod fiscal sint 5 categorii de proprietate; pt fiecare categorie e stabilita rata (5-30%) anuala a uzurii.

Metode de calcul a uzurii MF - SNC 16 recomanda 4 metode de calcul a uzurii:
Liniara – uz anuala = valoare uzurabila / DFU; norma uzurii = 100/DFU; este o casare uniforma a uzurii.
in raport cu VPF – norma uz pt 1 unitate = val uzurabila/VPF progr; uz an=norma*nr ef de VPF
sold degresiv – norma uz ca la liniara majorindu-se nu mai mult de 2 ori; primul an VI*norma; in restul anilor VB*norma; in ultimul an VB penultim – VPR.
degresiva cu rata descrescatoare / cumulativa – nr cumulativ de ani = DFU(DFU+1)/2; coef cumulativ=raport dintre nr de ani a DFU in ordine descrescatoare catre nr cumulativ de ani; uz an=coef*Val Uz; pt ulrimul an sum uz se determina ca dif dintre VB la finele penultim an si VPR
Calculul uzurii se incepe in luna urmatoare lunii intrarii obiectului si se intrerupe incepind cu luna urmatoare a lunii iesirii.

Iesirea MF – conditionata de directia de iesire:
ca uzura deplina fizica sau morala – DFU lipseste si se intocmeste procesul verbal de casare a MF; Dt 124 Ct 123
vinzare – procesul verbal de casare a MF, de primire predare, factura fiscala, de expeditie; 1) casam uzura Dt 124 Ct 123 2) casam VB Dt 721 Ct 123 3) vinzare Dt 229 incl TVA Ct 621 fara TVA Ct 534 TVA
predare gratuita – procesul verbal de predare gratuit Dt 124 Ct 123; Dt 721 Ct 123; Dt 713 534;
ca aport la capital - Dt 124 Ct 123; Dt 721 Ct 123; Dt 131 investitii TL Ct 229; procesul verbal de primire predare
lipsuri de inventar – Dt 721 Ct 123; procesul verbal de casare
Reducere din reevaluare – Dt 341 Ct 123; procesul verbal de reevalure

Evaluarea stocurilor se efectueaza in functie de momentul efectuarii; deosebim 3 forme de evaluare:
Intitiala / la intrarea stocurilor in rezultatul careia se stabileste VI = VP+ch de achizitie
In cazul procurarii A: VI=val de procur+cheltuieli de achizitie (taxe, impozite)
Crearea la entitate: VI=cost efectiv al activelor create (valoarea materialelor consumate, salarii calculate, asig sociale, medicala)
Aport la capital (ca si titlu gratuit): VI=valoarea de piata/justa/venala a activului
Ca schimb (ca si arenda): VI=valoarea negociata intre parti
Curenta – la iesirea stocurilor prin aplicarea uneia din metodele: identificarii (determinarea cost fiecarui element de stoc iesit; se aplica pt stocurile scumpe ca masini, cladiri, etc); FIFO; costul mediu ponderat = (VI+VP)/(stoc ini+stoc intrat); LIFO (nu se aplica)
De bilant / ulterioara – la data intocmirii rapoartelor financiare, conform SNC 2 “stocuri de marfuri si materiale” stocurile trebuie reflectate in bilant la val min dintre VI si valoarea realizabila neta (pret probabil de vinzare – cheltuieli de comercializare)

Aprovizionare cu materiale – SNC 2; stocuri destinate utilizarii pt fabricarea produselor, prestarea serviciilor, necesitati gospodaresti, etc; cuprind materii prime, combustibil, piese de schimb, ambalaje, etc; pt evidenta materialelor e destinat contul activ bilantier 211: dt – VI/cost de achizitie, ct – VB materialelor iesite. Intrare – facturi fiscale, expeditie, acte de achizitiei, bon de intrare, etc; Surse de intrare:
Procurare de la terti Dt 211 fara tva Dt 534 tva Ct 521 incl TVA
Ca aport Dt211 Ct313
Gratuit Dt 211 Ct 622
In urma casarii MF Dt 211 Ct 123
Scoaterii omvsd din functiune Dt 211 Ct 213
Materiale din productie Dt 211 Ct 811, 812
Plus de inventar Dt 211 Ct 612
Cheltuieli de transport si aprovizionare transp propriu Dt 211 Ct 812
Strain Dt 211 fara tva Dt 534 tva Ct 539 incl TVA
Salariu cas pam Dt 211 Ct 531, 533
Iesirea: Fisa limita de consum, bon de consum, foi de parcurs, facturi fiscale, de expeditie, procese verbale de inventariere; Materialele iesite se evalueaza in baza unei metode de evaluare curenta ca FIFO, costul mediu ponderat, etc.
Consum d materiale in prod Dt 811, 812, 813 Ct 211
Materiale utilizate pt necesitati intern generale, adm, comerciale Dt 712, 713, 714 Ct 211
Transmitere gratuita Dt 722 Ct 211

Materiale la depozit si contabilitate - fişelor de magaziese se deschid, completează cu datele necesare pentru fiecare fel de material de către biroul contabilităţii materiale dupa care se predau gestionarului care înregistrează în ele zilnic toate intrările şi ieşirele de materiale, stabilind după fiecare operaţie stocul nou; fisele asigura control permanent asupra stocurilor; contabilitatea analitică se tine după una din următoarele metode:
cantitativ - valorică (pe fişe de conturi analitice);
operativ – contabilă (pe solduri);
global – valorică.
Una dintre cele mai populare este metoda cantitativ– valorică:
cantităţile de materiale intrate şi ieşite de la depozit se înregistrează pe baza documentelor respective în fişele de magazie, ce se ţin în locurile de depozitare;
Formularele, care au stat la baza acestor înregistrări se înscriu în borderoul de predare a documentelor şi, împreună cu acestea, se predau la biroul de contabilitate a materialelor;
la acest birou documentele se prelucrează corespunzător cerinţelor contabilităţii, şi anume: se grupează pe intrări şi ieşiri, pe grupe sau subgrupe de materiale şi pe locuri de consum, se evaluează cantităţile, şi se stabilesc conturile în care urmează să se înscrie operaţiile respective; după prelucrarea datelor din aceste documente, materialele se înregistrează cantitativ şi valoric în fişele conturilor analitice şi în registrul la contul  211 ,,Materiale”,  deschise pe feluri de materiale şi pe locuri de depozitare;
odată cu consemnarea în fişele contabile a intrărilor şi ieşirilor se obţine şi centralizatorul de materiale, zilnic pentru intrări şi lunar pentru ieşiri.
Verificarea concordanţei dintre datele înregistrate în conturile sintetice şi cele analitice de materii prime şi materiale se realizează la sfîrşitul lunii prin întocmirea balanţei de verificare ale conturilor analitice.

OMVSD – active a caror valoare de intrre nu depaseste 6000 lei iar DFU pina la 1 an; SNC 2; evidenta tinuta la cont activ 213; 2131 omvsd in stoc; 2132 in exploatare; 2133 constructii; Intrare – facturi fiscale, expeditie, acte de achizitiei, bon de intrare, etc; Surse de intrare:
Procurare de la terti Dt 213 fara tva Dt 534 tva Ct 521 incl TVA
Ca aport Dt213 Ct313
Gratuit Dt 213 Ct 622
Plus de inventar Dt 213 Ct 612
Cheltuieli de transport si aprovizionare transp propriu Dt 213 Ct 812
Strain Dt 213 fara tva Dt 534 tva Ct 539 incl TVA
Salariu cas pam Dt 213 Ct 531, 533
OMVSD pot fi transmise in exploatare sau utilizate in alte scopuri; transmiterea in exploatare depinde de valoarea unitara a lor; transmitere in exploatare a OMVSD:
Pina la 3000 lei unitate se trec la cheltuieli sau consumuri Dt 712, 713, 811, 812, 813 Ct 2131; la ele nu se calculeaza uzura;
Mai mare de 3000 lei unitar Dt 2132, Ct 2131; la acestea se calc uzura in marime de 100% din VI – PVR; 214 cont pasiv rectifictiv care refl uzura omvsd: dt casarea, ct calculul uzurii; calculul uzurii Dt 712, 713, 811, 812, 813 Ct 214; casarea uzurii omvsd iesite Dt 214 Ct 213; la obtinerea deseurilor in urma iesirii omvsd Dt211 Ct 1213; la diferenta dintre materiale si vpr Dt 211 Ct 612; la diferenta dintre vpr si materile Dt 715 Ct 213; la iesirea omvsd casam VB Dt 714 Ct 213, vinzarea Dt 221Ct 612 Ct 534

Evaluarea prod in curs de exec si a prod finite – produse care nu au trecut toate etapele tehnologice, nu sint documentatesi depozitate; pt evidenta lor e destinat cont activ 215: dt – prod in curs exec trecuta la intrare si ct – iesirile. Mod de utilizare a contuluidepinde de varianta de contabilizare a consum de prod: 1. Cu aplicarea cont de gestiune: la inceputul perioadei dt 811,12 ct 215; dt 811,12ct 211,213,531,533 la sf perioadei dt 215 ct 811,12; cost prod fabr dt 216 ct 81112; 2. fara aplic cont de gestiune – consumurile se acumuleaza in 215 dt 215 ct toate consumurile, cost prod obtinute dt 216 ct 215. Produsele finite – cele care au trecut toate fazele tehnologice la intreprindere si sint destinate vinzarii sau utilizarii in scop intern. Se impart in: finite, semifabricate, secundare. Evidenta in expr catitativa sau valorica la contul activ 216. Intrarea la depozit dt 216 ct 811,12; pord fin pot fi vindute 1) iesire din evidenta dt711 ct 216 si 2) vinzarea propriu zisa dt 221 sau 241 incl tva ct 611 fara tva ct 534 tva.

Aproviz marf si materiale - marfuri – bunuri procurate pt revinzare; doc primare: facturi fisc, bon consum; ev sintetica la cont activ 217 marfuri: dt – intrarea (vi=vp+cta) ct – valoarea marfurilor iesite; intrare dt 217 ct 521 (procur de la furniz), 622 (gratuit), 612 (plus inventar); iesirea 1) scoatere din evidenta dt 711 ct 217; vinzare dt 221,241 incl tva ct 611 far tva ct 534 tva; pt materiale: pt evidenta materialelor e destinat contul activ bilantier 211: dt – VI/cost de achizitie, ct – VB materialelor iesite. Intrare – facturi fiscale, expeditie, acte de achizitiei, bon de intrare; conturi la fel ca la marfuri; doar ca:
Ca aport Dt211 Ct313;Materiale din productie Dt 211 Ct 811, 812;Cheltuieli de transport si aprovizionare transp propriu Dt 211 Ct 812;Strain Dt 211 fara tva Dt 534 tva Ct 539 incl TVA;Salariu cas pam Dt 211 Ct 531, 533;Iesirea: Fisa limita de consum, bon de consum, foi de parcurs, facturi fiscale, de expeditie, procese verbale de inventariere; Materialele iesite se evalueaza in baza unei metode de evaluare curenta ca FIFO, costul mediu ponderat, etc.Consum d materiale in prod Dt 811, 812, 813 Ct 211; Materiale utilizate pt necesitati intern generale, adm, comerciale Dt 712, 713, 714 Ct 211; Transmitere gratuita Dt 722 Ct 211

Investitii financiare pe termen lung – active detinute de entitate inscopul imbunatatirii situatiei financiare prin obtinerea veniturilor sub forma de dividente sau dobinzi. Investitii pot fi titluri de valoare, capitalul statutar a altor intreprinderi, in propr investitionala (terenuri, obiecte de arta), imprumuturi acordate, depozite bancare etc. Pe termen lung sint alea cu durata de detinere mai mare decit un an. Pot fi in parti nelegate (cota pina la 20%), parti legate (cota de la 21-100%). Metode de evaluare: initiala (vi=vp+cta); ulterioara la intocmirea rapoartelor se efectueaza aplicind una din 2 metode recomandate de snc 25: val de intrare, val reevaluata, val minima intre vi si vv (valoare venala sau de piata); 2 conturi 131 itl nelegate; 132 itl legate; in dt intr invest, ct val invest iesite; procurare dt 131,132 ct 521, iesirea: scoatere din evidenta dt 721 ct 131,132; vinzarea propriu zisa dt 229 ct 621 ct 534; modificarea valorii investitiilor la contul 133: creste val => venit dt 133 ct 621; diminuarea val => cheltuieli dt 721 ct 133.

Investitii pe termen scurt - active detinute de entitate inscopul imbunatatirii situatiei financiare prin obtinerea veniturilor sub forma de dividente sau dobinzi. Investitii pot fi titluri de valoare, capitalul statutar a altor intreprinderi, in propr investitionala (terenuri, obiecte de arta), imprumuturi acordate, depozite bancare etc. Pe termen scurt sint alea cu durata de detinere mai mica decit un an. Metode de evaluare: initiala (vi=vp+cta); ulterioara la intocmirea rapoartelor se efectueaza aplicind o metoda recomandata de snc 25: val min dintre vi si vv; cinturi de evidenta de activ 231 nelegate, 232 legate; dt – intrarea vi, ct – iesirea; la intrare dt 231,232 ct 521; iesirea dt 714 ct 231,232; dt 229 ct 612 ct 534. Modificarea valorii ITS la cont pasiv rectificativ 233; majorare dt 233 ct 612; micsorare dt714 ct 233.

Creante privind facturile comerciale – creante – datoriile altor entitati fata de entiatea noastra; cr comerciale – angajament de plata a altor intreprinderi pentru bunurile livrate si serviciile prestate; documente: fact fisc, facturi, ordin de plata; evidenta sintetica la cont 221 cr priv fact com, 223 cr ale parti legate, 224 avans oferit; cr apar la livrare de marfuri dt 221/223 incl tva, ct 611 fara tva, ct 534 tva; achitarea cr dt 241/242 ct 221/223; in cazul in care debitorul nu achita creantele pe parcurs termen de prescriptie (3 ani) apar creantele compromise sau dubioase care se refl la cont pasiv rectificativ 222; avans se acorda pr procurarea ulterioara a bun dt 224 ct 242; utilizarea avans pt achit datoriilor dt 521 ct 224.

Creante privind venituri calculate – angajamente de plata ale altor intrepr pt arenda curenta, dividende, dobinzi etc. doc: fact fisc, facturi etc. evidenta la cont sintetic activ 228 “cr priv venituri calculate”. La aparitia dt 228 ct 612 “alte venit operat”- in caz arendei operationale; ct 621- in cazul dividendelor sau dobinzi; ct 534 tva.

Decontari cu titulari de avans – pt evidenta avansurilor acordate in vederea procurarii ulterioare a bun se foloseste contul activ 224 “avans acordate”; avans pot fi acordate personalului: cont activ 227 “cr ale personalului”; acordarea avans dt 224/227 ct 241; utilizarea avans pt achit datoriilor dt 521 ct 224/227; pt procurarea bunurilor dt 211,213,217 ct 227; pt cheltuieli in deplasari dt 712,13
Ct 227;

Mijloace banesti in casierie – numerarul se pastreaza in casierie; cont activ 241 “casa”: dt – intrari; ct –iesiri; contabilitatea aceasta se organizeaza in baza regulilor privind operatiunile de casa in econimia nat RM; la intrare se intocmeste dispozitia de incasare; eliberarea MB din casa – dispozitie de plata. Achitarea salariilor – in baza listei de plata conform careia se elibereaza dispozitia de plata; la transferul MB in cont curent se intocmeste aviz de depunere a banilor in numerar; la sf zilei casierul intocmeste registru de casa in care indica toate datele din doc de incasare si plata. Incasari: dt 241 ct 242/243; ct 227 (cr ale personal); ct 611 (venit din vinzari); plati:dt 531 (achit salariu); dt 227 (acord avans); dt 242 (transfer la cont curent); ct 241; inventarierea casieriei: plus dt 241 ct 612; lipsa dt 714 ct 241.

MB in cont curent in val nationala – pt pastrare MB fiecare agent economic poate deschide mai multe conturi curente in valuta nat la div banci. Pt efectuarea transfer se intocmeste ord de plata, cerere de plata, ordin incaso; banca face zilnic extras de cont si se prezinta intrepr in care se arata toate miscarile din cont. pt evidenta cont activ 242: dt incasari ct plati; incasari dt 242 ct 241 ct 227 221 (incasare cr) ct 411 12 13 (primire credite) ct 511 12 13 credite si imprumuturi ct 523 avans primite; plati: achitare datorii dt 521 411 12 13 511 12 13; achit salarii dt 533 531; in casa dt 241; comisioane achitate bancii dt 713 ct 242.

Venituri din activitatea operationala; potrivit SNC 18 venitul reprezinta afluxuri de mijloace obtinute in urma vinzarii bunurilor, prestarii serviciilor; veniturile se recunosc in baza contabilitatii de angajamente, adica in perioada in care au avut loc indiferent de momentul incasarii mijloacelor banesti; dupa tipurile de activitati deosebim venituri: din activitate operationala (activitatea de baza a entitatii), din activitate neoperationala (din alte activitati decit cea de baza). Veniturile din activitatea operationala include:
venituri din vinzari – venituri obtinute in ruma vinzarii produselor, marfurilor, serviciilor
alte venituri operationale – venituri obtinute in urma vinzarii altor active curente ca material, obiecte de mica valoare si scurta durata, venituri din arenda curenta, amenzi, penalitati, recuperarea daunei material
Pentru evidenta veniturilor sint destinate conturile de rezultate de pasiv din clasa a 6-a “Venituri”: in creditul contulrilor in timpul anului se acumuleaza veniturile si numai la sfirsitul anului se soldeaza prin trecerea la contul 351 “Rezultat financiar total”; conturile de venituri nu au solduri, au rulaje care la sfirsitul anului se reflecta in raportul de profit si pierderi. Pentru evidenta veniturilor operationale sint destinate conturile 611 “Venituri din vinzari” si 612 “Alte venituri operationale”.
La reflectarea veniturilor obtinute din vinzarea produselor, marfurilor, serviciilor se intocmeste formula:
cu incasarea mijloacelor banesti:
Dt 241 “casa”, 242 “Cont curent in valuta nationala”
Ct 611 “Venituri din vinzari”
cu achitare ulterioara:
Dt 221 “Creante pe termen scurt privind facturile comerciale”
Ct 611 “Venituri din vinzari”
La reflectarea veniturilor obtinute din vinzarea altor active materiale, omvsd etc se intocmeste formula:
cu incasarea mijloacelor banesti:
Dt 241 “casa”, 242 “Cont curent in valuta nationala”
Ct 612 “Alte venituri operationale”
cu achitare ulterioara:
Dt 221 “Creante pe termen scurt privind facturile comerciale”
Ct 612 “Alte venituri operationale”

Registrele contabile – tabele in care se inregistreaza si se grupeaza informatiile documentelor primare; dupa continutul economic:
Analitice – pt obtinerea datelor detaliate despre active si pasive (borderouri de plata a salariilor)
Sintetice – obtinerea informatiilor generale despre patrimoniu (jurnale order, balante de verificare)
Dupa destinatie:
Cronologice – pt inregistrarea operatiilor economice in ordinea efectuarii lor
Sistematice – informatii grupate dupa anumite criterii (pt evidenta operatiilor de casa jurnalul order 1)
Mixte – se combina inregistr cronologica si sistematica a operatiilor (cartea mare)
In baza registrelor contabile se calculeaza indicatorii activitatii intreprinderii si se intocmesc rapoartele financiare; forma si structura registrelor se stabileste individual de fiecare entitate.

Active nemateriale – SNC 13 “contabilitatea activelor nemateriale” si comentariile le reglementeaza; - active care nu imbraca forma materiala, controlate de entitate si utilizate mai mult de un an in activitatea ei. In componenta lor intra:
Cheltuieli de organizare – confectionare a stampilei, plata taxelor de stat, reclama etc
Brevetele – dreptul garantat de stat pt a fabrica un fel de produs: utilizare sau vinzare unui produs specific, etc
Embleme comerciala – simboluri inregistrate si protejate de stat cu drept exclusiv de utilizare pt identificarea marfurilor, serviciilor etc
Licente – dreptul de a practica un anumit gen de activitate
Programe informatice
Goodwill – fondul comercial – valorii de procurare a entitatii > valorii de piata a tuturor activelor diminuata cu suma datoriilor
Knowhow – secretele comerciale ale entitatii: cunostinte tehnologice, stiintifice, comerciale, etc
Dupa gradul de finisare AN se impart in:
Finite 111
In curs de executie 112– cheltuieli aferente crearii AN la entitatea respectiva
La intrarea AN se determina valoarea lor in functie de sursa de intrare (evaloare initiala):
In cazul procurarii AN: VI=val de procur+cheltuieli de achizitie (taxe, impozite)
Crearea la entitate: VI=cost efectiv al activelor create (valoarea materialelor consumate, salarii calculate, asig sociale, medicala)
Aport la capital (ca si titlu gratuit): VI=valoarea de piata/justa/venala a activului
Ca schimb (ca si arenda): VI=valoarea negociata intre parti
Evaluarea ulterioara se efectueaza in momentul intocmirii bilantului contabil. SNC 13 recomanda 2 metode:
Valoarea de Bilant = VI-amortizarea acumulata
Alternativ admisibila: VB = valoarea reevaluata a activelor; in urma reevaluarii se obtine ecart sau lipsuri care se reflecta cu ajutorul contului pasiv 341 “diferente din reeval ATL”: ecart Dt 111 Ct 341; reducere din reeval formula inversa.

Calcul amortizarii AN – deprecierea valorii AN pe parcursul duratei de functionare utile DFU (<99ani); AN se amortizeaza treptat; SNC 13 recomanda 3 metode de calcul a amortizarii:
Liniara – repartizare uniforma, sistematica a VI AN pe parcursul DFU; norma=100/DFU; VI/DFU=Amortizare anuala;
In raport cu volumul de produse fabricate – aplica in cazul in care DFU se stbileste nu in ani, ci in VPF; amortizarea anuala = 1) suma amortizarii la o unitate de produs VI/VPF (lei) 2) se calculeaza amortizarea pe perioada respectiva: amort la o unitate * valoarea produselor efectiv fabricate;
Sold degresiv – in baza normei de amortizare de la metoda liniara majorata nu mai mult de 2 ori 100*2/DFU; aceasta norma se * cu VB a AN; in ultimul an de functionare se ia in considerare valoarea probabil ramasa VPR: din VB a penultimului an – VPR;
Metoda se alege de fiecare entitate individual si se reflecta in politica de contabilitate; amortizarea se calculeaza lunar; pt AN intrate amortizarea se calculeaza incepind cu luna urmatoare; pr AN iesite amortiz se intrerupe la inceputul lunii urmatoare. Pt evidenta amortizarii AN e destinat contul pasiv rectificativ 113: Ct calculul amortizarii Dt casarea amortizarii AN iesite; Soldul final e creditor si se reflecta-n compartimentul 1 al bilantului cu suma in paranteze;
La calcularea amortizarii se intocmesc formulele:
La utilizarea activului in productiei: Dt 811, 812, 813 Ct 113
In scopuri comerciale, administrative, etc Dt 712, 713, 714 Ct 113
La iesirea AN decontarea amortizarii: Dt 113 Ct 111

Contabilizarea AN in curs de exec e destinat cont 112 de activ; dt – acumularea consumurilor la crearea AN; ct – VI a AN puse in functiune; punerea in functiune AN se reflecta prin proces verbal de primire-predare a AN;
Cumparare: Dt 112 fara tva Dt 534 tva Ct 521 incl tva (doc factura fiscala, proces verbal de primire-predare a AN)
Creare la entitate: 1) acumularea cheltuielilor pt crearea AN Dt 112 Ct 211 materiale Ct 531 salariu Ct 533 (asigurari) 2) punere in functiune AN create Dt 111 Ct 112 (proces verbal de primire-predare a AN)
Aport in capital: Dt 112 Ct 313 capital nevarsat (facturi, proces verbal de evaluare a aporturilor nebanesti; act de constituire a intreprinderii)
Plus de inventar: Dt 112 Ct 621 venit din act. de investitii (proces verbal al comisiei de inventariere, pr vb primire predare a AN)
Primire gratuita: Dt 112 Ct 622 venit din act. financiara (contract de donatie, facturi de expeditie)
Arenda: Dt 112 Ct 421 dat de arenda pe TL

Iesirea AN – in urma casarii la expirarea DFU, invechirii morale, vinzarii, transmiterii sub forma de aport la capital statutar, in arenda, gratuit, etc. Se intocmeste proces verbal de casare a AN la expirarea DFU sau invechime morala; proces verbal de primire-predare in cazul celorlalte iesiri; Se intocmesc formulele:
Expirarea DFU se caseaza amortizarea AN: Dt 113 Ct 111; in acest caz lipseste VB;
Vinzare: 1) casarea VB Dt 721 Ct 111; 2) casarea amortizarea Dt 113 Ct 111; 3) vinzarea Dt 229 “ale creante pe TS” inc TVA Ct 621 fara TVA Ct 534 TVA;
Reducere din reevaluare AN: Dt 341 Ct 111
Lipsuri AN in urma inventarierii: 1) Dt 721 Ct 111 2) Dt 113 Ct 111.

Intrarea MF – reglementarea contabilitatii MF SNC 16 “Contabilitatea act materiale TL”precum si comentariile privind plicarea SNC 16, MF sint totalitatea activelor materiale pe TL cu valoare de intrare mai mare de 6000 lei si cu termenul de utilizare mai mare de 1 an; se includ cladiri, constructii speciale, masini si utilaje, inventar de productie, animale de productie, plantatii perene etc; contabilitatea intrarii MF depinde de sursa de intrare a acestora. Momentul includerii activelor in MF este considerat data punerii in fuctiune a lui. De la aceasta data incepe calcularea uzurii MF. Se intocmeste procesul verbal de predare-primire a MF. Pt evidenta sintetica e destinat contul activ 123 MF. In Dt se reflecta VI a MF procurate, in Ct VB a MF iesite si casarea uzurii acestora. Soldul debitor se reflecta in compartimentul 1 al bilantului. In cazul procurarii utilajelor ce necesita montaj sau in cazul construirii cladirilor, modernizarii, reconstructiei entitatii se foloseste contul 121 active materiale in curs de executie: dt – suma cheltuielilor privind crearea MF; ct – VI a MF pus in functiune.
La procurarea MF de la furnizori care nu necesita montaj Dt 123 fata TVA Dt 534 TVA Ct 521 incl TVA (factura fiscala, declaratie vamala)
Crearea MF, procurarea utilaj ce necesita montaj 1) acumularea consumurilor necesare (bon de consum a materialelor, facturi fiscale, procese verbale de casare a OMVSD) Dt 121 Ct 211 materiale, 531 salariu, 533 Cas, Pam, 812 act auxiliare, 521 etc; 2) la punerea in functiune a utilajului sau a constructiei finisate (proces verbal de primire predare MF) Dt 123 Ct 121
Primire ca aport la capital statutar Dt 123 Ct 313 (facturi, proces verbal de evaluare a aporturilor nebanesti; act de constituire a intreprinderii)
Primire gratuita Dt 123 Ct 622 venit din activit fin (contract de donatie, facturi de expeditie)
Plusuri de inventar Dt 123 Ct 621 venit din activit invest
Schimb Dt 123 Ct 229
Arenda Dt 123 Ct 421 Datorii pe arenda pe TL
Ecart din reevaluare Dt 123 Ct 341
La suma cheltuielilor aferenta procurarii mijloacelor fixe se intocmesc formulele:
Transport propriu Dt 123 Ct 812
Transport strain Dt 123 fara TVA Dt 534 TVA Ct 539 incl TVA
Cheltuieli de asigurare in drum, de calcul a salariului soferilor, hamalilor Dt 123 Ct 531 salariu Ct 533 CAS, PAM

Contabilizarea creantelor privind facturile comerciale – Creante – datoriile altor entitati fata de entitatea noastra; creante comerciale – angajament de plata a altor intreprinderi pentru bunurile serviciile prestate; documentetele: facturile fiscale, facturi, ordine de plata; evidenta sintetica se tine la contul de activ 221 “cr privind facturile comerciale”, 223 “cr ale partilor legate”, 224 “avansuri oferite”. Cr apar la livrarea bunurilor Dt 221 sau 223 incl TVA, Ct 611 fara TVA, Ct 534 TVA; Achitarea creantelor Dt 241,242 Ct 221, 223; In cazul in care debitorul achita cr pe parcursul unu itermen de prescriptie (3 ani) apar cr compromise sau dubioase care se refl la contul pasiv rectificativ 222. Avansul se acorda pt procurarea ulterioara a bun Dt 224 Ct 242; Utilizarea avansului pt achitarea datoriilor Dt 521 Ct 224.

conditiile de eliberare a numerarului de catre banca – Pentru efectuarea trnsferurilor banesti se intocmeste ordinul de plata, cererea de plata, ordin incaso (doc emis de pers abilitata prin lege pt perceperea incontestabila a MB din contul bancar); pt perceperea comosioanelor banca anexeaza nota de plata; primire in casa de la cont curent Dt 241 Ct 242; achitarea datoriilor dt 521,411,12,13,511,12,13 ct 242; achit salariilor dt 531, 533 ct 242; comisioane achitate dt 713 ct 242.

Contabilitatea rezervelor de capital – Potrivit legii entitatea are dreptul, in unele cazuri e obligata, sa constituie rezerve. 3 gr de rez:
Legislatie – banci, fonduri de investitii
Statut – pt dzvlt entit, modernizare, masuri sociale
Alte – pt procur ATL, pt ajutoare materiale
Pt evidenta rezervelor sint destin conturile de pasiv respectiv 321, 322, 323. In Ct – crearea rezervelor,Dt – utilizarea lor. Rezervele se creaza din profitul nerepartizat al anilor precedenti sau curent Dt 332 “prof ani prec” sau 334 “curent” Ct 321, 322, 323; Utilizarea rez pt majorarea CapSt Dt 321 Ct 311; pt plata dividendelor Dt 321 Ct 537 “dat fata de fondatori si alti participanti”; acoperirea pierderilor anilor precedenti Dt 321 Ct 332 “prof/pierd ani prec”

Retribuirea muncii – salariu – orice cistig evaluatin bani platit salariatului in baza contractului de munca. Conform cod muncii salariul include:
De baza – tarifar (sal pe categ de calif respect pe unit de timp); de functie (sal lunar pt conducatori, specialisti, functionari)
Suplimentar – adaosuri, sporuri la sal de baza
Alte plati de stimul – prime pt rezultate anuale, diverse compensari
Innitial se depune o cerere de anagajare in baza careia se emite ordin de angajare, se incheie contract de munca dupa care angajatul completeaza fisa personala de evidenta a cadrelor. Munca e retribuita pe unitate de timp (in regie) sau in acord (pe unitate de produs):
Regie – plata in f-tie de timp lucrat fara precizarea cantitatii de munca; forma de retribuire: simplu (sal=tarif pe ora * nr ore lucr); premial (sal pe timp + premiu pt calitate sal=tarif+suma premii in % fata de sal tarif)
Acord – se face in raport cu cantitatea de bunuri produse, nr de operatii executate intr-o unitate de timp; sal = tarif pe prod *nr de unitati efectiv fabr
Doc primare pt evidenta muncii la calcul salariu: tabel de pontaj, raport de fabricatie, bon de lucru-n acord, foaie de parcurs, altele.
Cont pasiv 531 “dat priv retrib muncii”: ct-calcul, dt-retineri/achitari.
In productie Dt 811,12,13 Ct 531
Administr Dt 713,12 Ct 531
Achizitionare bun Dt 111,123,211,217 Ct 531

Marfuri in consignatie - persoana fizica, juridica care preda mărfurile la vânzare în consignaţie este numita comitent. Iar unitatea comerciala ce primeşte mărfurile spre vânzare în consignaţie şi  efectuează vânzarea lor este numita comisionar. Intre aceste 2 parţi se încheie „Contract de comision” în care se indica persoana care preda mărfurile, denumirea lor, preţul, termenul de vânzare, de efectuare a reevaluării lor, mărimea comisionului perceput de comisionar, altele. Preţul mărfii se stabileşte în dependenta de faptul daca comitentul este plătitor sau nu de TVA. 1) comitentul este plătitor de TVA Preţ de vânzare = Preţul Comitentului + Comision + TVA de la valoarea mărfurilor totala 2) comitentul nu e plătitor de TVA sau e persoana fizica Preţ de vânzare =  Preţul Comitentului + Comision + TVA de la comision
Mărfurile primite în consignaţie care nu sunt vândute la timp sunt supuse reevaluării. In cazul când mărfurile se întorc comitentului atunci comisionarul retine un anumit procent pentru păstrarea mărfurilor. Pentru mărfurile primite în consignaţie  se utilizează contul extrabilanţier 923. în Dt 923 – mărfurile primite spre vânzare în consignaţie , în Ct 923 – mărfurile vândute sau întoarse comitentului. Mărfurile primite la vânzare în consignaţie: Dt 923; comisionul primit din vânzări: Dt 241 Ct 611; primita din vânzări: Dt 241 Ct 534.2; valoarea mărfurilor la preţ de vânzare a comitentului primita din vânzări: Dt 241 Ct 539;    Se trece în cont TVA pentru mărfurile primite spre vânzare în consignaţie: Dt 534.2 Ct 539; Achitarea cu comitentul:Dt 539 Ct 242; Ieşirea mărfurilor din consignaţie : Ct 923.

TVA – impozit general de stat care se aplica la livrarea de bunuri, servicii, incasarea avansurilor destinate livrarii. Potrivit codului fiscal titlu 3 “TVA” include subiectii (platitori) si obiectele impozabile (operatiunile), cotele etc. Subiectii sint persoane juridice si fizice care importa marfuri sau servicii precumsicele inregistrate ca platitori de TVA. Obiectele impozabile: livrare de marfuri, servicii, importul in RM. Unele scutiri de TVA”livr de marfuri, serv care rezulta din invatamint, activit unitatilor sanitare, asist sociala, cultura fizica si sport, cantine de pe linga unitati de invatamint. Cotele: 20% standart din val impozabilaa marf serv importate si a livr pe RM, cota redusa 8% panificatie, lactate (prod alimentare, medicamente, zahar pt copii nu se impoziteaza), 6% gaz natural, lichefiat, 0% export marf serv, transport international de marf pasageri, en electrica, termica, apa calda.  Documentul de baza e factura fiscala – doc cu regim specialcare arata dreptul trecerii in cont aTVA la cumparator siaparitia datoriei TVA la vinzator. Toate livr si procur in baza fac fisc se inreg in registrul de evidenta a livr si procurar in baza carora lunar se prezinta declaratiile priv TVA. Platitorii – pers care ai livr intr-o perioada consecutiva de 12 luni in val de 300 000 total.

Venit din act neop – SNC 18 “venitul”; venit – avantaje economice sub forma de majorari de avtice sau diminuari a datoriilor. Venit din act neop – includ venit din alte avtivit decit cea de baza. Cuprind:  621 “din ctiv invest”, 622 “financ”, 623 “exceptionala”. Cont de pasiv de rezultate: in Ct – venituri pe parcurs anului,Dt – soldeaza la sf anului. Aceste conturi au doar rulaje reflectate in raportul de profit si pierderi (forma 2). 621 venituri obtinute-n urma iesirii, reevaluarii ATL (an, amtl,afin), plus de inventar, ecart din reeval. Vinzarea atl dt 229 ct 621; ecart reevl dt 341 ct621; plus inventr dt 111,12,121,123,131,132 ct 621; dividende, dobinzi dt 228 ct 621; la sf perioadei inchidem cont 621 Dt 621 Ct 351; 622 – primire gratuita dt 111,123 ct 622, dif fav de curs dt 241,42,43,221,521 ct 622, arenda finantata dt 228 ct 622, subventii de la stat; 622 se soldeaza dt 622 ct 351; 623 – venituri rezultate dinalte intreprinderi pt compensarea pierderilordin evenimente neordinare: dt111,123,242 ct 623; soldrea dt 623 ct 351.

Cheltuieli comerciale – snc 3 ”contab consum si cheltuieli”; ch – diminuari de avantajeeconomice sub forma de iesiri, micsorari de active, majorari de datorii care duc la micsorarea rezlt fin. Clasifica: act op si neop; op: costul vinzarilor, comerciale, generale si adm, alte chop. Conturile cl7 sint de activ de rezult: dt acumularea in timp anului, ct – la sf anului se soldeaza;aceste conturi au doar rulaje care se refl in raport de prof si pierderi; 712 – ch comerciale includ ch de reclama, marketing, ambalare: legate de vinzarea marfurilor dt 712, ct 113,124,211,213,521,221; si sf anului soldarea dt 351 ct 712.

Evaluare a riscului si controlului intern - Principala tehnică prin care auditorul abordează riscul în cadrul planificării probelor unui audit este aplicarea modelului de risc pentru audit. O înţelegere perfectă a modelului este esenţială pentru planificarea eficientă a auditului. Modelul de risc cuprinde patru tipuri de risc:detectare planificat RDP, audit acceptabil RAA, inerent RI, control RC; RDP=RAA/RI*RC; RDP măsură a riscului ca probele de audit aferente unui segment să nu permită detectarea unor erori sau abateri a căror valoare depăşeşte o limită tolerabilă, în cazul în care asemenea abateri sau erori. RI măsură a aprecierii pe care o face auditorul privind probabilitatea existenţei unor prezentări eronate semnificative (greşeli) într-un segment supus auditului, înainte de a estima eficacitatea mecanismelor controlului intern. RC o apreciere a eficacităţii controlului intern a clientului în ceea ce priveşte prevenirea sau detectarea erorilor. RAA măsură a gradului în care auditorul este dispus să accepte faptul că situaţiile financiare ar putea fi semnificativ eronate după încheierea auditului şi emiterea unei opinii fără rezerve.

Modalitati de infaptuire a auditarii cheltuielilor intreprinderii - La efectuarea auditului cheltuielilor auditorul se bazează pe mai multe acte normative şi legislative, inclusiv: SNA; prevederile SNC, inclusiv SNC 3 „Componenţa consumurilor şi cheltuielilor”, SNC 2 „Stocurile de mărfuri şi materiale”, SNC 13, 16, 18 etc. Codul fiscal, în special titlul 2 „Impozitul pe venit” – recunoaşterea cheltuielilor în scopuri fiscale. Alte acte normative, Hotărîri ale Guvernului RM, scrisori ale MF sau ale IFS etc. Auditului sunt supuse tranzacţiile economice din conturile clasei a 7 „Cheltuieli” şi a 8 - conturi ale contabilităţii de gestiune, în special ale conturilor de consumuri.
Baza auditului cheltuielilor o constituie informaţiile probante acumulate şi evaluate de către auditor. Ca proceduri de obţinere a dovezilor de audit se consideră: examinarea, recalcularea, observarea, solicitarea şi confirmarea, procedurile analitice. Procedurile de examinare constau în: cercetarea înregistrărilor, documentelor, activelor materiale. Procedura de examinare a documentelor cuprinde: a) verificarea corectitudinii perfectării formularelor facturile fiscale şi de expediţie, acte de prestare a serviciilor, registrul de casă, registrul contului curent în valută naţională, balanţelor de verificare, raportului financiar. b) examinarea de fond descoperirea falsificărilor din documente. c) examinarea formală a documentelor identificarea erorilor şi fraudelor comise la contabilizarea tranzacţiilor neobişnuite, adică a celor tranzacţii care nu corespund domeniului de activitate al întreprinderii auditate. d) verificarea logică se efectuează prin compararea datelor despre tranzacţia documentată cu informaţia vizând împrejurările în care a fost realizată e) examinarea abaterilor studierea devierilor de la prevederile actelor legislative şi normative, precum şi a devierilor de la veniturile şi cheltuielile planificate f) verificarea economică – scoate la iveală oportunitatea, necesitatea operaţiei economice, precum şi justeţea calculelor planificate. g) verificarea încrucişată – studierea autenticităţii operaţiilor prin compararea informaţiei din documentele justificative cu cea din registrele contabile vizînd una şi aceeaşi operaţie economică.

Proceduri de finisare a auditului - Cercetarea evenimentelor posterioare se bazează pe următoarele tehnici:
- scrisoare de afirmare Bilanţul contabil trebuie să dea o imagine fidela clara şi completa a patrimoniului, a situaţiei financiare şi a rezultatelor obţinute. Pentru a realiza acest obiectiv conducătorii trebuie să efectueze cîteva evaluări, estimări agentului economic respectiv. În afara de aceste metode (evaluări şi estimări) auditorii trebuie sa obţină elemente de probă suficiente pentru a-şi forma opinia necesara certificării rapoartelor, printre aceste evenimente de dovadă figurează obţinerea de informaţii verbale sau scrise de la conducerea întreprinderii  auditate în forma de scrisoare de afirmare.
- chestionar al sfirsitului lucrărilor: Practica auditului necesita utilizarea unui chestionar al sfârşitului lucrărilor, care sa permită asigurarea ca toate elementele necesare formarii opiniei asupra rapoartelor financiare au fost înscrise, examinate şi totalmente sau parţial executate. Acest chestionar e întocmit de responsabilul echipei de audit şi conţine: perioada e executare a lucrărilor de audit, delegarea lucrărilor membrilor echipei, comunicările sau interviurile cu conducerea întreprinderii
- nota de sinteza: Informaţiile colectate şi lucrările efectuate (de la cunoaşterea întreprinderii  şi pîna la controlul conturilor) se vor plasa în dosare de lucru. Pentru a permite auditorului să-şi facă o concluzie definitiva asupra rapoartelor financiare e necesar sa se stabilească o nota de sinteza care recapitulează toate punctele importante ale lucrărilor de audit, care pot conduce la o incidenţă asupra deciziei finale. Nota de sinteza se stabileşte pe o foaie de lucru care presupune: o referire la foaie de lucru în care punctul reţinut ca important este dezvoltat, poziţia auditorului. Descrierea punctelor respective se va referi la toate elementele importante şi în special la documentele care necesita o luare de poziţie şi o decizie finala a auditorului, poate fi utila de asemenea realizarea unui scurt rezumat al evenimentelor semnificative şi anume: evoluţia principalilor posturi de bilanţ; produse şi activităţi noi; schimbări în strategia întreprinderii.

Popular Posts

Expresii frazeologice

Corespondenta economica

Exam la filozofie: Primele 24 intrebari

Analiza economico - financiara

Motive

Integrale

Finantele Intreprinderii exam

Dreptul Afacerilor T1

Genuri si specii

Integrarea Economica